Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av ole m. »

Andreas skrev:Så ny sykkel, med garanti = olje og filter fra forhandleren. Selv om det er meeeget liten sjanse for oljerelatert havari, så blir det ivertfall ikke noe styr om en eventuell garantisak skulle oppstå. Tviler på at orginalt Kawa-filter er så dyrt at det er en formue å spare andre plasser...
Enig når det gjelder filter på sykkel som er under garanti, ville brukt originalt. Men olje er det ikke noe problem å kjøpe annet merke enn hva forhandler tilfeldigvis fører, så lenge den oppfyller kravene til produsenten.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av Kawagutten »

Jeg har hørt forskjell på motor gangen på mc som gikk fra castrol til biltema olje og kommer IKKE til å bruke det igjen.Vet også om en som brukte bt olje på bil som var totalt ødelagt i motor,var så ødelagt at den ikke var forsvarlig å overhale engang.

Min konklusjon=biltema olje er for dårlig til normalt bruk.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

ZZR-Erling

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av ZZR-Erling »

Da lurer jeg på om vedkommende bare tok ei BT olje, eller bevist ei med rett spec. Jeg har kjørt flere biler på BT noen 1000mil, uten problem. Dog kommer jeg aldri til Å helle den i TDI motoren, eller i min K1300S...sånn er det bare. K1300Sen er i garantiperioden og da fyller jeg kun det BMW anbefaler, Castrol Power 1 Racing. I motocrosserene våre kjører vi helst Motul, samme i GSXRen. I crossern bruker jeg HIFLO filter, på bilene det jeg finner, men i gatesykklene kun orginale oljefilter. Har sett oljefilterhavari på en kjennings B KING, bad case! Han hadde uorginalt filter!

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av ole m. »

Kawagutten skrev:Jeg har hørt forskjell på motor gangen på mc som gikk fra castrol til biltema olje og kommer IKKE til å bruke det igjen.Vet også om en som brukte bt olje på bil som var totalt ødelagt i motor,var så ødelagt at den ikke var forsvarlig å overhale engang.

Min konklusjon=biltema olje er for dårlig til normalt bruk.
Har man en totalt ødelagt motor, så kan man i alle fall ikke skylde på olja man heller på... ;-)

Bruk hva du vil, men det er hevet over enhver tvil at olje fra Biltema duger godt, også til racing. Dette er ikke en mening eller synsing fra min side, det er dokumentert på produktene.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av Kawagutten »

ZZR-Erling skrev:Da lurer jeg på om vedkommende bare tok ei BT olje, eller bevist ei med rett spec. Jeg har kjørt flere biler på BT noen 1000mil, uten problem. Dog kommer jeg aldri til Å helle den i TDI motoren, eller i min K1300S...sånn er det bare. K1300Sen er i garantiperioden og da fyller jeg kun det BMW anbefaler, Castrol Power 1 Racing. I motocrosserene våre kjører vi helst Motul, samme i GSXRen. I crossern bruker jeg HIFLO filter, på bilene det jeg finner, men i gatesykklene kun orginale oljefilter. Har sett oljefilterhavari på en kjennings B KING, bad case! Han hadde uorginalt filter!
Brukte Motorex på Kx250 før i tiden og var fornøyd med den og så lukta det så godt etterpå :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

ZZR-Erling

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av ZZR-Erling »

Kawagutten skrev:
ZZR-Erling skrev:Da lurer jeg på om vedkommende bare tok ei BT olje, eller bevist ei med rett spec. Jeg har kjørt flere biler på BT noen 1000mil, uten problem. Dog kommer jeg aldri til Å helle den i TDI motoren, eller i min K1300S...sånn er det bare. K1300Sen er i garantiperioden og da fyller jeg kun det BMW anbefaler, Castrol Power 1 Racing. I motocrosserene våre kjører vi helst Motul, samme i GSXRen. I crossern bruker jeg HIFLO filter, på bilene det jeg finner, men i gatesykklene kun orginale oljefilter. Har sett oljefilterhavari på en kjennings B KING, bad case! Han hadde uorginalt filter!
Brukte Motorex på Kx250 før i tiden og var fornøyd med den og så lukta det så godt etterpå :D
God lukt av Motul 800 2T også :D
Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av Kjellrf »

ole m. skrev:
Kjellrf skrev: Nå har Motul 5100 (og 7100) mye ester i seg, som smører vesentlig bedre enn de som ikke har det. Klassifiseringen er bare et minstekrav på enkelte kriterier, men noen lager oljer som utmerker seg med andre gode egenskaper, enn minstekrava. Kjøper du olje som er billig, klarer den minstekrava. Men gir ikke mer. Du overlever på kjøttkaker, men biff er bedre.
Ser du stadig hevder at Motul er best, har du noen form for dokumentasjon av dette? Klassifiseringen med viskositet gir en olje som er egnet for formålet, det er godt nok. Flere kjører racing med Biltemas syntetiske olje, så at den duger er det ingen tvil om. Og om man unngår de dyreste merkevarene sparer man tilsvarende en biffmiddag hver gang man skifter olje, det må jo være verdt å ta med seg? ;-)
Jeg har hatt dokumentasjon, men det er så mange år siden at jeg ikke har det lengre. Det jeg vil si, er at esterbasert olje er bedre (og dyrere) enn råoljebasert motorolje, og Motul er blant fabrikantene med mest erfaring på det område.

I de fleste tilfeller er Biltema nok god nok for de fleste, men det finns enkelte motorkonstruksjoner som krever litt mer enn det du finner i de vanlige kriteriene. F.eks er/var holdbarheten på høyt turtall i henhold til API-standarden, testet på en Buick V8 som går på 3600 rpm i 2 timer. Ikke 100% relevant når våre motorer gjerne gjør 10.000rpm.

Jeg har solgt mye Motul, derfor drar jeg fram denne oljen som en olje som ofte utmerker seg. Finns sikkert andre som er bra, men de har ikke jeg jobbet med. Andre gode fabrikanter i mine øyne er Motorex og Silicolene. Fikk litt aversjon mot Castrol da jeg så alle kamhavariene på VF-modellene på 80 og 90-tallet (de fleste Honda-forhandlerne solgte Castrol den gang), men det gjaldt nok Castrol GPS. De har andre oljer som ville gjort en bedre jobb.

Ang. Motul 800 i innlegget over, pratet jeg for endel år siden med en engelskmann som kjørte dragrace med Kawasaki H2. Når de testet i benk, fikk de 2-3 hk mer på hjulet med denne, enn med noen annen 2-taktsolje de hadde testet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av cannon »

Motorolje i en 4t har minst 3 hovedoppgaver: smøre, kjøle, rense. Alle disse egenskapene forringes når olja slites. Mange på rr-banen kjører syntetisk bt og skifter ofte. Det gir godt motorstell og brukbar økonomi. Har ikke hørt om oljerelatert motorhavari. "Racingolje" på en gatesykkel som skal opprettholde garanti og vare lenge er ikke smart.Racingolje kjennetegnes med lav viskositet og brukes for å redusere intern friksjon i motor. Dette øker slitasjen, og det er ok for en motor som skal åpnes og overhales hver vinter, eller oftere.
Det generelle inntrykket er at det dukker opp mange "eksperter" i disse oljetrådene. Mye er basert på subjektive vurderinger og tilfeldige gode eller dårlige erfaringer.
På min r6, som aldri er under 10000rpm på banen, bruker jeg synt bt. Det samme brukes på s1000rr og andre superbikes. No problem. Jeg bruker hiflo filter, men det er ganske tilfeldig. Kjøper 10 i slengen på nettet og velger kjente merker til ok pris. Sånn blir det råd til både biff og racing.....og jaggu en øl også;-)

ZZR-Erling

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av ZZR-Erling »

Cannon..du sier at lav intern friksjon øker slitasjen, hvordan henger det sammen?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av cannon »

http://www.drivenracingoil.com/news/dro ... -friction/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kort sagt: Tynnere olje, tynnere oljefilm mellom glideflater, høyere rpm, lavere friksjon, større "risiko" eller hyppighet for "some metallic friction and wear" (se link).
Det er nok en del produsenter som kaller noen dyre oljer for "racing" uten at oljen nødvendigvis har ekte racing egenskaper, som feks lavere viskositet. Som du ser av linken så er man nede i 0-området på viskositet, og det er det vel ikke mange som bruker i en "racingolje" fra bensinstasjonen?

Poenget er at flere ting som er bra for racing ikke nødvendigvis er bra for driftsikkerhet, økonomi, garanti, slitasje, etc for en veisykkel. Og mange av egenskapene som er ønskelig i racing er verdiløse for hverdagsbruk. Se også linken i artikkelen om viktigheten av hyppige filterskift. Mange tenker motsatt og kjører flere oljeskift på 1 filter. Bruk heller pengene på biff:-) Og forøvrig er temaet ganske mye mer komplekst. Se neste link for interesant lesning om oljemytene. At the end of the day....man må finne sin egen oljereligion, men helst basert på kunnskap.....;-)

http://www.drivenracingoil.com/news/dro ... the-myths/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av Togmannen »

Kjellrf skrev:
ole m. skrev:
Kjellrf skrev: Nå har Motul 5100 (og 7100) mye ester i seg, som smører vesentlig bedre enn de som ikke har det. Klassifiseringen er bare et minstekrav på enkelte kriterier, men noen lager oljer som utmerker seg med andre gode egenskaper, enn minstekrava. Kjøper du olje som er billig, klarer den minstekrava. Men gir ikke mer. Du overlever på kjøttkaker, men biff er bedre.
Ser du stadig hevder at Motul er best, har du noen form for dokumentasjon av dette? Klassifiseringen med viskositet gir en olje som er egnet for formålet, det er godt nok. Flere kjører racing med Biltemas syntetiske olje, så at den duger er det ingen tvil om. Og om man unngår de dyreste merkevarene sparer man tilsvarende en biffmiddag hver gang man skifter olje, det må jo være verdt å ta med seg? ;-)
Jeg har hatt dokumentasjon, men det er så mange år siden at jeg ikke har det lengre. Det jeg vil si, er at esterbasert olje er bedre (og dyrere) enn råoljebasert motorolje, og Motul er blant fabrikantene med mest erfaring på det område.

I de fleste tilfeller er Biltema nok god nok for de fleste, men det finns enkelte motorkonstruksjoner som krever litt mer enn det du finner i de vanlige kriteriene. F.eks er/var holdbarheten på høyt turtall i henhold til API-standarden, testet på en Buick V8 som går på 3600 rpm i 2 timer. Ikke 100% relevant når våre motorer gjerne gjør 10.000rpm.

Jeg har solgt mye Motul, derfor drar jeg fram denne oljen som en olje som ofte utmerker seg. Finns sikkert andre som er bra, men de har ikke jeg jobbet med. Andre gode fabrikanter i mine øyne er Motorex og Silicolene. Fikk litt aversjon mot Castrol da jeg så alle kamhavariene på VF-modellene på 80 og 90-tallet (de fleste Honda-forhandlerne solgte Castrol den gang), men det gjaldt nok Castrol GPS. De har andre oljer som ville gjort en bedre jobb.

Ang. Motul 800 i innlegget over, pratet jeg for endel år siden med en engelskmann som kjørte dragrace med Kawasaki H2. Når de testet i benk, fikk de 2-3 hk mer på hjulet med denne, enn med noen annen 2-taktsolje de hadde testet.
Nå har Motul 5100 (og 7100) mye ester i seg, som smører vesentlig bedre enn de som ikke har det...
Nei. Oljen inneholder ikke ester, den er ESTER-BASERT. All helsynt olje som lages i dag starter stort sett fra en ester olje. Det gjør at alle karbonkjedene som olje er blir ensartede og like lange, i motsetning til mineralolje som selv etter "destillering" inneholder karbonkjeder av varierende lengde.
Når det gjelder Motul 5100 og 7100 10W-40, så er de begge klassifisert som API SL, som tilater DOBBELT så stor slitasje på kammene som API SM og SN.
F.eks er/var holdbarheten på høyt turtall i henhold til API-standarden, testet på en Buick V8 som går på 3600 rpm i 2 timer. Ikke 100% relevant når våre motorer gjerne gjør 10.000rpm.
Nei. V6 på 3,8l, 3600 omdreininger i 100 timer og 150 grader. I løpet av denne tiden skal kammene bare slites 60mikron på API SM, 120 mikron på API SL som både Motul 10W-40 5100 og 7100 er.

Kan hende Motul var bra på 80-tallet og litt til, men i dag er faktisk BT oljen bedre enn disse spesifikke oljene. De har heller ikke JASO MA2 standarden, bare den vanlige JASO MA.(Gammel standard våtklutsj)

På Hondan så er minimumskravet 10W-40 API SG, en veldig gammel standard, så jeg tror BT 10W-40 API SM blir mer enn bra nok. Hvis noen er interessert i linker til de mest relevante tekniske dataene kan jeg poste dem her, selv om det ikke har noe med Kawa z1000sx.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av cannon »

ZZR-Erling skrev:Cannon..du sier at lav intern friksjon øker slitasjen, hvordan henger det sammen?
Små men viktige nyanser her. Jeg sa ikke at lavere friksjon fører til mer slitasje, men at lavere viskositet fører til både lavere friksjon og mer slitasje.
Lavere friksjon oppnås både i selve lagerbanene, men også i oljepumpen og i girkasse. Alle bevegelige deler løper lettere i tynnere olje. Prisen man betaler er litt mer metall-mot-metall slitasje. Samtidig får man en liten gevinst i raskere smøring/trykk umiddelbart etter start av motor. Den som leser får se....... :mk

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av Kjellrf »

cannon skrev:
ZZR-Erling skrev:Cannon..du sier at lav intern friksjon øker slitasjen, hvordan henger det sammen?
Lavere friksjon oppnås både i selve lagerbanene, men også i oljepumpen og i girkasse. Alle bevegelige deler løper lettere i tynnere olje. Prisen man betaler er litt mer metall-mot-metall slitasje.
Vel, metall mot metall betyr at oljefilmen ikke er sterk nok til å klare belastningen, og det behøver ikke å ha noe spesielt med viskositet å gjøre, sånn jeg lærte det.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar