Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ojda »

Min sykkel er sperret på 215 km/t :-k :sorry
Å jeg har ikke tenkt å fjerne den sperren :P :p

Det hadde forøvrig ikke plaget meg nevneværdig
om sperren hadde ligget på 170 km/t heller :redface
Men noe lavere ville jeg ikke hatt noe av =;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Kawagutten »

jeg husker zx12r var sperret på 299 men den gikk lett mye over det hvis en ville.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Epylypzon »

Kan kanskje få pressa min opp i 200 uten sidevesker/bagasje ved et laaangt strekke. Men med bagasje over 160-170 er det ikkeno behagelig.
Så da må det vel holde for min del.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Haavar »

Bringisen skrev:
Haavar skrev:Den beste motorsykkelen er en som er på markedet nå. Den må gjøre den beste jobben som motorsykkel på asfalt som minst 90% av oss kjører mesteparten av tiden på.
Fremdrift:
Motorsykkelens viktigste oppgave er å flytte på seg. Den beste motorsykkelen har et fint forhold mellom mest mulig effekt og dreimoment over et bredt register. Lav vekt er også viktig for effektiv fremdrift. Den beste motorsykkelen har lav vekt i forhold til effekt og størrelse.
Veigrep:
Motorsykkelens oppgave er også å holde seg på veien. For å gjøre det må den først og fremst være utstyrt med de beste dekkene. De aller beste dekkene til asfaltbruk leveres vel stort sett i 17 tom. Så den beste sykkelen har 17 toms hjul. Fjæring, hjuloppheng og ramme er også viktig for å holde seg på veien. Den beste motorsykkelen har den beste fjæringen, ramme og hjuloppheng.
Stoppevne:
Når man først er i bevegelse kan det også være en fordel å kunne stoppe, noe som også er viktig for motorsykkelens evne til å holde seg på veien. Den beste motorsykkelen har de beste bremsene.
Ande kriterier er holdbarhet, komfort og pris i forhold til hva man får.
vilken sykkel er den beste vet ikke jeg, men jeg har et par kandidater på hvem som ikke er best:
Honda VFR, VAR kanskje best en gang, men 2014 modellen (800F) er ikke best på noe.
BMW GS1200 er en knakanes god sykkel, men veier for mye og er ikke utstyrt med de beste dekkene og bremsene til å kunne kalles den beste.
HVEM ER BEST på dekk, motor, vekt, bremser og chassie?
Jeg mener du er litt på jordet her, og du går i fellen som mange andre. Du sier du vet ikke hvilken sykkel som er den beste, men du vet hvem som ikke er best. Dette er jo helt uinteressant ;-)
Mulig du har rett. Gjorde bare et lite forsøk på å definere motorsykkel generelt og fortelle litt om mine kriterier for vurdering av hvor god en motorsykkel er. Ja jeg gikk jo i fella. Mye lettere å se hvilke sykkel som ikke er best enn å komme med påstand om hvem som er best :D .

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av LoneRider »

Fart bør være et kriterium for en objektiv kåring av 'beste sykkel', men etter min mening et godt stykke ned på listen (men over muligheten for å ta seg over elver og andre steder hvor det ikke er vei). De fleste store motorsykler har en mer enn høy nok toppfart for de fleste av oss. Viktigere er vel krefter og dreiemoment som gir anledning til raske forbikjøringer...

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av L-NA »

Da vil jeg bare takke SIMPSON, for denne fantastiske PMS tråden som han startet nå 99 sider tilbake i tid (11 Des 2013). Jeg har "hoppet" litt tilbake, og lest om V4 VS alle andre alternativer, Ducati, Hk/Nm, på side 10 mener Bringisen at tråden begynner å gå tom :-) .
Også nevnt er biler, våpen, kjølesystem, Russisk kvalitet og kvantitet, personer, ADW sykkler vs alle andre, og R sykler VS alle andre. Og så har vi jo en fra Bergen som stadig, og med jevne mellomrom roper høyt og skjærende :[-o< BMW GS....og så Kawasaki tilhengerne som hardnakket mener å vite at skal det være beste sykkelen....så må den gå fort....til slutt skal det faktisk gå så fort at en har sex i over 300 km :-k ...ja for at det skal være beste sykkelen :-k :-k

Takker igjen for en underholdende tråd, før jeg kler på meg og går ut i Garasjen for å starte opp Verdens beste sykkel for årets første lille kjøre tur :D :D :D
( Selv om den ikke er egnet til å ha sex verken med, eller på i noen som helst hastighet) :D :D :vs :prop:

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Haavar »

L-NA skrev:Da vil jeg bare takke SIMPSON, for denne fantastiske PMS tråden som han startet nå 99 sider tilbake i tid (11 Des 2013). Jeg har "hoppet" litt tilbake, og lest om V4 VS alle andre alternativer, Ducati, Hk/Nm, på side 10 mener Bringisen at tråden begynner å gå tom :-) .
Også nevnt er biler, våpen, kjølesystem, Russisk kvalitet og kvantitet, personer, ADW sykkler vs alle andre, og R sykler VS alle andre. Og så har vi jo en fra Bergen som stadig, og med jevne mellomrom roper høyt og skjærende :[-o< BMW GS....og så Kawasaki tilhengerne som hardnakket mener å vite at skal det være beste sykkelen....så må den gå fort....til slutt skal det faktisk gå så fort at en har sex i over 300 km :-k ...ja for at det skal være beste sykkelen :-k :-k

Takker igjen for en underholdende tråd, før jeg kler på meg og går ut i Garasjen for å starte opp Verdens beste sykkel for årets første lille kjøre tur :D :D :D
( Selv om den ikke er egnet til å ha sex verken med, eller på i noen som helst hastighet) :D :D :vs :prop:
God tur! :thumleft

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av LoneRider »

Er for tiden på leting etter den beste sykkelen, og vil ikke utelukke at de som heier på adventure er inne på noe, i forhold til anvendelighet, rekkevidde m.m. Dessverre faller de i mine øyne helt igjennom på det estetiske området, så jeg lar nok som altfor ofte ellers følelsene styre fremfor fornuften.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Hvor fort mener dere en sykkel må gå da? 120km/t, 140km/t, 170km/t, 200km/t?
Har rett og slett ikke noen formening om dette.....
Jeg ser noen vil ha dette spørsmålet til å gjelde "pest eller kolera" , altså snakke om traktorer i 18 km/t eller kjøretøy med 300 km/t som toppfart.
Ser poenget for dem som synes det er viktig, at en teoretisk kan kjøre i 300km/t, men dette er ikke like viktig for de fleste.
BMW har en grei måte å utrykke dette på i sine brosjyrer, på alle syklene som har toppfart over 200 står det trykket "Topphastighet over 200 km/t"
For min egen sykkel sin del står det i en del MC presse alt fra 220 km/t til 235 km/t, men de som har testet dette i praksis/målinger med ny motor måler vel 215-225km/t. Uansett interesserer dette meg lite siden jeg vet at jeg ikke kommer til å nærme meg disse hastighetene likevel. At jeg kan holde motorveihastigheter i komfortabelt tempo er greit nok.
Hvor fort en sykkel bør gå er en umulig diskusjon som jeg ikke vil være med på å starte.
Jeg vil tenke at dreiemoment, momentkurve er viktigere enn topphastigheter og har man effekt nok til å kunne foreta akselerasjoner i 130 + bør være greit.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Haavar »

Folk kjøper stort sett ikke en sykkel som går i 300kmt for å faktisk kjøre i de hastighetene selv på offentlig veg.
At en sykkel gjør 300 kmt sier noe om sykkelens kapasitet og kvalitet. Motor, ramme, hjuloppheng, fjæring, styring, bremser, aerodynamikk, stabilitet ja ALt er dimensjonert til å tåle å kjøre i 300 kmt. Det må jo være velbygde sykler.
Kjøre i en elv krever også sitt av en sykkel, men man kjører vel ikke i elver så ofte og lenge av gangen.
I Norge er det uansett forbudt å kjøre i elver og i 300 kmt.
Har du en sykkel som kan kjøre i 300... i en elv... Da har du den beste sykkelen :D .

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

L-NA skrev:

Takker igjen for en underholdende tråd, før jeg kler på meg og går ut i Garasjen for å starte opp Verdens beste sykkel for årets første lille kjøre tur :D :D :D
( Selv om den ikke er egnet til å ha sex verken med, eller på i noen som helst hastighet) :D :D :vs :prop:
Jeg er helt enig med deg :vs
Har selv vært ute i garasjen opp til flere ganger for dagen og klapper og snakker med verdens beste sykkel.
Litt tidlig for jomfruturen ennå, og jeg kan vel ikke si at jeg har "sex" med den, men kos og klapp blir det. :love
Skulle jo bare mangle med en slik perfekt motorsykkel. :prf
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Haavar skrev:Folk kjøper stort sett ikke en sykkel som går i 300kmt for å faktisk kjøre i de hastighetene selv på offentlig veg.
At en sykkel gjør 300 kmt sier noe om sykkelens kapasitet og kvalitet. Motor, ramme, hjuloppheng, fjæring, styring, bremser, aerodynamikk, stabilitet ja ALt er dimensjonert til å tåle å kjøre i 300 kmt. Det må jo være velbygde sykler.
Kjøre i en elv krever også sitt av en sykkel, men man kjører vel ikke i elver så ofte og lenge av gangen.
I Norge er det uansett forbudt å kjøre i elver og i 300 kmt.
Har du en sykkel som kan kjøre i 300... i en elv... Da har du den beste sykkelen :D .
Ja det er jo et poeng at man ikke har lov til å kjøre verken i elver eller utenfor vei i Norge. Man har heller ikke lov til å kjøre i 300 men det er jo ikke så langt til steder man har lov til dette. Skal man bare kjøre i Norge så trenger man verken 300 i topphastighet eller offroad kapasiteter.
Jeg tror ikke det er mange som bruker topphastigheten på sykkelen sin ofte. Jeg har ikke enda fått prøvd min. Men Jeg liker bare å kunne holde greit tempo på Europeiske motorveier og da må vel toppfarten være litt over 200km/t. Viktigste for meg er at den er behagelig å kjøre i pluss 150km/t. Jeg liker ikke å kjøre seinere enn 150km/t på autobahn for da får man så mange hissige Tyskere bak seg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Desmo Tutu
Innlegg: 4
Registrert: 06 feb 2014, 13:22
Motorsykkelen din: Ducati 750 F1*Ducati 600 F2*Ducati 900SS

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Desmo Tutu »

Den beste sykkelen er Ducati 750 F1 :notworthy:

Ikke først og fremst fordi den har best akselerasjon, høyest toppfart, mest hester, best komfort etc. Den har ingenting av det....

Den er bare på 750kubikk og yter beskjedne 76 hester v/9000 omdr. Den er krampaktig liten å sitte på, og man skal ha en overvekt av gorilla-gener for å trives på den (korte bein, lange armer), stopping på setet er ca 3cm italiensk skumgummi fra midten av 80-tallet.
Etter noen mil må jeg forsiktig bryte opp ledd som mer eller mindre har låst seg i "ukomfortable stillinger", som tortur heter på moderne norsk. Den har turteller, speedometer og et par varsellamper. 2 stk Dellorto forgassere med null demping av innsugslyd, og en Conti-potte som var dårlig på lyddemping allerede i -86.

Men den er MIN.... My Prescious...!!
Så jeg bærer over med alle dens lyter og mangler, og den bærer over med mine. Samtidig som den sier på gebrokkent italiensk."Yo meika mistake, I KILL YOU... Capiche?"
I øyeblikket har jeg litt utfordringer med forgassere osv, men det gjør ingenting. Jeg kan bare sette meg ned ute i garasjen og se på den en stund. På rør-rammen som danner et nett av trekanter. På de full-flytende Brembo-skivene. På tanken som er så smal i bakkant at man nesten skviser familiejuvelene for å få knærne inntil. På Veglia-turtelleren som bare har en tynn rød strek ved 9000, bare for å markere at det er greit å dra den lenger, bare ikke blir der så veldig lenge. På den digre firkantede bakstussen som egentlig ikke er så vakker, men siden den er laget for racing må man kunne se startnummeret man klistrer på. osv, osv.
Da er alt tilgitt.... :prf

Fornuften ift hvilken MC som er best og som man burde ha, forsvant da jeg solgte FJ'en i -88. Deretter har jeg bare hatt sykler etter hjertet. Slik sett er F1 kulimineringen av ufornuft for min del. So what...

(Ikke min sykkel, men identisk, for dere som ikke vet hvordan en F1 ser ut...)
Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev: Skal man bare kjøre i Norge så trenger man verken 300 i topphastighet eller offroad kapasiteter.
Man trenger vel strengt tatt hverken 300 eller offroad-kapasiteter i noen europeiske land, og derfor diskuterer vi ikke offroad-sykler, men allroad.
De veiene og det underlaget disse syklene er lagd for har vi flust av her til lands ... og de er helt lovlige.

Hvor lang er AB ... det er vel bare der man kan kjøre lovlig i 200 i Europa ... kanskje i hele verden for alt jeg vet. Man kan fort få inntrykk av at det er det som er normalen på kontinentet pga hvordan du ganske konsekvent sier "nedover Europa" og "på europeiske veier" o.l. når du snakker om høye hastigheter

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
JohnnyTh skrev: Skal man bare kjøre i Norge så trenger man verken 300 i topphastighet eller offroad kapasiteter.
Man trenger vel strengt tatt hverken 300 eller offroad-kapasiteter i noen europeiske land, og derfor diskuterer vi ikke offroad-sykler, men allroad.
De veiene og det underlaget disse syklene er lagd for har vi flust av her til lands ... og de er helt lovlige.

Hvor lang er AB ... det er vel bare der man kan kjøre lovlig i 200 i Europa ... kanskje i hele verden for alt jeg vet. Man kan fort få inntrykk av at det er det som er normalen på kontinentet pga hvordan du ganske konsekvent sier "nedover Europa" og "på europeiske veier" o.l. når du snakker om høye hastigheter
Enig... Og steder i Tyskland der fartsgrensen er +130 ferre og ferre.
En annen ting som jeg tenker på nå når jeg er blitt voksen er........hva opplever man å se når man ligger i hastigheter opp mot 300..... Ikke mye.

Jeg skal ikke svartmale nr.1 ønsket til enkelte, om å kunne kjøre fortest mulig. Jeg husker at jeg selv har vært der en gang, eneste som gjaldt var å ha en av de raskeste serieproduserte motorsykler. Alt annet kom i andre rekke.
Legger ikke skjul på at det var gøy den gangen, men jeg opplever nok mer rekreasjon og entusiasme nå for tiden.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar