Bil fra Tyskland

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Bil fra Tyskland

Legg inn av Erik.H.M »

Hei.
Jeg har en kompis som har kjøpt seg en Porsche 944 fra Sverige. Denne bilen skal ha vært i Tyskland fra 1984-85,før den i 86 ble importert til Sverige. For å kunne registrere den i Norge som veteran, så må han ha bevis på at bilen har vært registrert i Tyskland fra 84. Denne informasjonen har han da ikke. Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som vet om en måte man kan finne ut av dette på? Har de et liknende system som vi har her (tenker da på kjøretøyopplysninger fra vegvesenets hjemmeside) til å finne ut av info om biler som er / har vært registrert i Norge.

Setter pris på svar.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Bil fra Tyskland

Legg inn av Andreas »

Vil en Porsche-forhandler kunne hjelpe? Vet f.eks i systemet til Ducati, så kan man sjekke "VIN-history". Da kommer opp produksjonsdato, når kjøretøyet er førstegangsregistrert osv. Siden Italienerne har dette, så skulle man tro at ordnung muss sein-folkene hos Porsche har slik oversikt :prf

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Bil fra Tyskland

Legg inn av Icetruck »

Tror alle biler har noe ala det som beskrives over her.. Jeg fikk tilsendt ett datakort på jobben til en Mercedes fra 50-tallet, og der stod navnet på første eier, som var Pepsikongen som bodde i California :-)
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bil fra Tyskland

Legg inn av Kjellrf »

Dette er feil:

"For å kunne registrere den i Norge som veteran, så må han ha bevis på at bilen har vært registrert i Tyskland fra 84."

Det du trenger er et bevis på når bilen er produsert, et urkunde-bevis fra Porsche.

Står litt her, last opp dokumentet merket "Geburtsurkunde/ Auslieferungszertifikat"

http://www22.porsche.com/germany/access ... documents/" onclick="window.open(this.href);return false;

Med den dokumentasjon, er første gangs reg.dato i Tyskland irrelevant, her står produksjonsdato mm oppgitt, som er mer relevant for veterankjøretøyer enn registreringsdato. Koster 160 Euro, tror jeg.

I Norge regnes ett kjøretøy som veteran 30 år etter det er produsert (årstall), ikke når det er førstegangsregistrert.

Tror man i Tyskland sletter kjøretøy som ikke har vært registrert der de siste 7 årene (var svaret jeg fikk fra de rette myndigheter i Hamburg).

Hvis du ikke vil ha urkundebeviset, bør Porsche-importøren gi deg en bekreftelse på hvliken årsmodell bilen er, og evt ca når den er produsert (før/etter nyttår, som er viktig i veteransammenheng. Årsmodell følger ikke kalenderår).

Hilsen en som har krangla med Toll & avgift, og vunnet ang veiavgift på 30 år gammelt kjøretøy, registrert seinere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Bil fra Tyskland

Legg inn av Erik.H.M »

Aha. Da blir det brått lit enklere :-) takk for god hjelp. Skal formidle dette videre til kompisen min
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Svar