Kontroversiell innkjøringsmetode

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av jongsanim »

Barbarozza skrev: Det handler ikke om å TRO guttær , det handler faktisk om å VITE

:roll
Det handler om å velge hva man tror basert på det man leser.. Det er mye her i verden jeg vet lite om, og skulle jeg satt meg inn i alt som er interessant ville jeg brukt forventet levealder ganget med X, som ikke er mulig.

Man leser en del, hører en del, og tar standpunkt basert på dette, du kan ikke forvente at alle skal lese seg opp på fagstoff for å velge å tro noe :)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av jongsanim »

Ps. når vi først er inne på temaet snakket jeg litt med forhandler om oljeskift, og mekanikeren der sa at jeg for all del ikke måtte skifte olje for ofte i innkjøringsperioden.. Mener det ble sagt noe om feil slitasje pga olje osv.. Dette var når jeg tydelig fortalte at det var ren mineralolje det var snakk om.

Noen logikk som tilsier at en mineralolje som har sittet i noen hundre kilometer skal være bedre enn en ny ubrukt mineralolje? Reelt spørsmål, men jeg ser ikke logikken i påstanden.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av SuperMorten »

AndreasB skrev:
SuperMorten skrev: Men over til motor, så er vel alle enige om at også motorer før eller siden vil bli utslitte, men at alle ønsker at den skal vare så lenge som mulig. Og når en hel motorverden mer eller mindre er enig i hvordan man skal kjøre inn en motor, uansett om det er bil, buss, båt eller moped, så blir det litt forunderlig at noen finner grunn til å mistro dette i det hele tatt. Og alle snakker om at det er dokumentert. Har aldri sett noe dokumentert. Det eneste jeg føler meg sikker på, er at produsenter har dokumenterte tester av alle tenkelige (og utenkelige) forhold.
Si meg, er du en produsent? Siden du backer dem opp så veldig?

Hva i granskauen får deg til å tro at de vil det samme som du?

DU vil ha en sykkel som varer lenge, med lange serviceintervaller.

DE vil selge mest mulig deler, for å tjene penger.

Du ser hvor det kræsjer sant?
Jeg ser hvor det kræsjer ja. Si at jeg kan absolutt ingenting om motor, virkemåter og minst av alt innkjøringen. Hvem skal man stole på da? En sånn som deg eller forhandleren? Jeg er ikke i tvil :lol


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Kawagutten »

Jeg stoler først og fremst på meg selv og så etter boka,før så var det omvendt først etter boka og så meg selv :lol
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av tagesk »

AndreasB skrev: DU vil ha en sykkel som varer lenge, med lange serviceintervaller.
DE vil selge mest mulig deler, for å tjene penger.
Du ser hvor det kræsjer sant?
Hvor har du det fra at produsenter av motorsykler er mest opptatt av å selge deler?
Jeg trodde de var mest opptatt av å selge motorsykler.

Det er absolutt ikke samme ting.
Å fortsette å selge sykler er knyttet til omdømme.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Bikes4life »

Barbarozza skrev:
Bikes4life skrev: Søk opp statisk vs dynamisk kompresjon og ta det med i beregningen, så skal det vel være greit å forstå om det har betydning eller ikke. Det er vel ikke tvil om at sylinderlekkasje enten mellom sylinder/stempel eller ventiler går utover ytelsen. Men to like motorer fra samme produsent vil jo aldri yte det samme, for de kommer jo ikke med de samme toleransene. Stempelklaringer, endegap på stempelfjærer, kamtiming etc vil være forskjellige fra motor til motor, og forklarer i større grad forskjeller på to motorer enn innkjøring.
Det blir i alle fall en debatt, og i den vitenskapelige modellen så skal det stilles spørsmål :prf

Og alle som deltar har godt av å bli motsagt eller utfordra....

Ellers er jeg helt enig i det du beskriver og siden du saksa fra litt tidligere innlegg så har du lest tråden, da veit du at jeg mener at effekt ikke er statisk i noen motorer. Jeg prøver å bruke et språk og forklare på en måte som alle skjønner
(men lykkes vist ikke :twisted )

Og for all del, jeg skriver jo at komp har stor betydning, og i motorberegninger er den en del av formelen også.......MEN :-)å

1. Jeg sier at forutsetningene for måten han tester på ikke er det beste. Er du enig i det ?

2. Min påstand ( Altså noe jeg tror men ikke veit helt sikkert) er at han legger til grunn for sine resultater at ALLE andre motorer har mellom 2-10 % lekasje etter den "vanlige innkjøringa)

Og da spør jeg meg NÅR i testkjeden har disse motorene det ??????

Er det rett etter at motorene kommer fra fabrikk ????? er det rett etter forskjellig innkjøring osv osv...

For det vi IKKE VET noen ting om er hvilke motorer han har teste mot, eller hvor i testkjeden han har testa motorene på. Er det testa på antall omdreininger siden motoren var ny ?? eller er det testa etter antall timer ? eller km ?????

Er samme motor testa opp mot sitt første resultat ? Eller er det bare en sammenligning mot hverandre ???? Er det det siste vil du jo ha forskjellig resultaer da ingen motorer er statiske som vi er enige om

Problemet mitt er at han konkluderer for tidlig...men det kan se ut som han peker på noe som stemmer. Men hva kommer da resultatet av ????

Beste måten med sammenligning synes jeg må være etter antall omdreininger motoren har gått. Under ellers like forhold, og teste hver motor opp mot sitt egne første resultat, og deretter sammenlige mot hverandre
Da har den fått samme bevegelsesslitasje ..men ved ulik belastning

Er du enig med meg hit ???

Og husk da at du kjører inn en motor dobbelt så raskt ved et snitt på 9000 rpm som ved 4500 hvis vi velger denne metoden

Det jeg nemlig TROR ( JADA jeg synser her ) er hva jeg skreiv i mitt første innlegg at man når løsnepunktet tidligere på denne måten, og at inn og tilslitningen kommer bare noe seinere på vanlig måte.

Altså at begge måter fungerer noenlunde, men det går mye fortere å gjøre det brutalt en å lurke rundt. Effekten tror jeg ikke er så stor, da dere må huske på at bare det å bytte bakdekk på en dynobenk kan gi 3 hk på samme sykkel (grep mot rulle)

Nå skal jeg fortelle en vandrehistorie , dvs...jeg aner ikke om dette er sant eller ikke.....men storyen fortalte han...hadde en medstudent som var landbruksmekanikker. Trønder, sindig og svær...når de overhalte motorer med nye stempler rådelagre og alt sammen, så kobla de en elektromotor på akslinga, heiv en masse ATA skurepulver i innsuget og lot det stå over natta :)

Skal VI tro på dette ????? eller stille noen kritiske spørsmål ???

Det handler ikke om å TRO guttær , det handler faktisk om å VITE

:roll
Er ikke spesielt uenig med deg jeg :-) tror bare at vi overdriver hvor viktig den ene eller andre innkjøringsmetoden på et serieprodusert kjøretøy har å si for ytelsen vi ender opp med. Setter man opp to like motorer hvor begge er blueprintet, altså at begge har optimale toleranser på alle deler i motor med tanke på effekt, og kjører de inn på to forskjellige måter tror jeg forskjellen er neglisjerbar. Jeg tror også at man ved å kjøre hardere, oppnår resultatet raskere. Forskjellen på to like fabrikknye motorer kan variere med ganske mye med tanke på effekt, og er man "uheldig" å få en med noe lavere effekt, så tjener man ikke dette inn igjen med å kjøre den inn hardt. Er f.eks endegapet på begge kompresjonsringene helt i ytterkant av spec. Vil man jo ha en viss sylinderlekkasje man absolutt ikke kan gjøre bedre med innkjøring uansett.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Erman »

Jeg gjorde en mellomting på Bolten; Kjørte grisete i ca 200 km med konstant variasjon på gasspådrag i 3. og 4. gir. Men jeg byttet ikke olje etter 50 km og 100 km som han beskrev. Dette fordi oljeskift var en del av førstegangsservice som skulle foretas av forhandler.

Når jeg tenker meg om, så har jeg ikke sluttet å kjøre grisete med Bolten... :prop:
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Snikendeugle »

Erman skrev:Jeg gjorde en mellomting på Bolten; Kjørte grisete i ca 200 km med konstant variasjon på gasspådrag i 3. og 4. gir. Men jeg byttet ikke olje etter 50 km og 100 km som han beskrev. Dette fordi oljeskift var en del av førstegangsservice som skulle foretas av forhandler.

Når jeg tenker meg om, så har jeg ikke sluttet å kjøre grisete med Bolten... :prop:
Selvom forhandler bytter olje, så er det anbefalt (om denne metoden brukes ihvertfall, men ny olje er jo alltid fint uansett om du hadde sett hvor mye dritt som er i oljen etter 500km f.eks.).
Men som jeg pleier å si....
DET FUNKER NOK FINT UANSETT... :D
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Erman »

Snikendeugle skrev:
Erman skrev:Jeg gjorde en mellomting på Bolten; Kjørte grisete i ca 200 km med konstant variasjon på gasspådrag i 3. og 4. gir. Men jeg byttet ikke olje etter 50 km og 100 km som han beskrev. Dette fordi oljeskift var en del av førstegangsservice som skulle foretas av forhandler.

Når jeg tenker meg om, så har jeg ikke sluttet å kjøre grisete med Bolten... :prop:
Selvom forhandler bytter olje, så er det anbefalt (om denne metoden brukes ihvertfall, men ny olje er jo alltid fint uansett om du hadde sett hvor mye dritt som er i oljen etter 500km f.eks.).
Men som jeg pleier å si....
DET FUNKER NOK FINT UANSETT... :D
Joa, jeg slet ikke med å få fartsbot på vei hjem fra service akkurat :lol

Sylindrene er har visstnok keramisk glasert innvendig, så det skal mange sykluser til for å oppnå slitasje tror jeg...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av LordShaft »

Jeg syns det er flott at folk stiller spm og belyser ting en er opptatt av. Jeg stoler ikke blindt på produsenter... Uansett hvordan vi snur på det, er de ute etter å tjene mest mulig penger.
De vet også veldig godt at en sykkel sjeldent kjøres 100 tusener av kilometer. Og unnskylder seg ofte med usaklige ting om problemer skulle oppstå.



Note 3

Ove
Innlegg: 36
Registrert: 28 des 2012, 16:31
Motorsykkelen din: yamaha FZS 1000
Sted: Rogaland

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Ove »

LordShaft skrev:Jeg syns det er flott at folk stiller spm og belyser ting en er opptatt av. Jeg stoler ikke blindt på produsenter... Uansett hvordan vi snur på det, er de ute etter å tjene mest mulig penger.
De vet også veldig godt at en sykkel sjeldent kjøres 100 tusener av kilometer. Og unnskylder seg ofte med usaklige ting om problemer skulle oppstå.



Note 3
Har aldri hatt så nye sykkler at det er garanti på dem.
Har man sykkel med garanti og følger service intervaller så skal det vel mye til å havne i diskusjon om noe?
Det kan gjerne leses ut en kjørelogg fra ecm som sier noe om turtall og temp +++ før havari.
Kanskje stor forskjell på merker ang problemet ?
Usakligheter er jo aldri kjekt å diskutere uansett da.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Jeg syns det er flott at folk stiller spm og belyser ting en er opptatt av. Jeg stoler ikke blindt på produsenter... Uansett hvordan vi snur på det, er de ute etter å tjene mest mulig penger.
De vet også veldig godt at en sykkel sjeldent kjøres 100 tusener av kilometer. Og unnskylder seg ofte med usaklige ting om problemer skulle oppstå.
Alle er vel ute etter å tjene mest mulig penger .... uansett bransje. Men om de skulle anbefale innkjøringsmetoder som er til skade, eller ikke optimal, eller bare nest best for motor, ville det blitt avdekket for lenge siden, og ville vært direkte skadelig for omdømme. Det er mange motorkyndige som ikke er bundet opp av noen produsenter.
Det er vel heller ikke noen grunn til at en mc i teorien ikke skulle gå like langt som en bil ... eller vet du om noen?
Og hvor ofte og hvor usaklige de er om problemer skulle oppstå, har jeg liten oversikt over. Hva med deg?
Jeg synes det er ganske merkelig at såpass mange finner denne kvasivitenskapelige amerikaneren så troverdig, og mistror produsentene som i over 100 år har drevet omfattende testing og analyser av motorer.
Selv tilhører jeg en stor familie bestående av 90 % maskinister, bilmekanikere, motorsykkelmekanikere, motorprodusenter, metallurger og maskiningeniører spredt fra Esbjerg i sør til Nordkapp i nord.
En stor del av de har høstet stor anerkjennelse for sine kunnskaper over en periode på ca 90 år, (and still counting), og de har aldri hatt noen økonomiske interesser av å skjule fakta.
Jeg har ingen som helst tro på at de er med på en stor sammensvergelse om lure hele verden til å bruke mere penger enn nødvendig ved å mishandle motorer.
Enn så lenge velger jeg å stole på det samstemte fagmiljøet. Og jeg mener fremdeles Barbarozzas første? innlegg var både godt og beskrivende

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av LordShaft »

Jeg har ikke noe tillit til han det er referert til i første post.

Note 3

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Snikendeugle »

Såå mange ødelagte motorer altså... :>
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av gsx750_80 »

jongsanim skrev:
Barbarozza skrev: Det handler ikke om å TRO guttær , det handler faktisk om å VITE

:roll
Det handler om å velge hva man tror basert på det man leser.. Det er mye her i verden jeg vet lite om, og skulle jeg satt meg inn i alt som er interessant ville jeg brukt forventet levealder ganget med X, som ikke er mulig.

Man leser en del, hører en del, og tar standpunkt basert på dette, du kan ikke forvente at alle skal lese seg opp på fagstoff for å velge å tro noe :)
Jeg kjøpte ny sykkel våren 2012, og var usikker på dette med innkjøringsmetode. Det er jeg forsåvidt fortsatt..
Det ser ut til å være delte meninger om dette tema på mange fora, som feks her:

https://www.ninjette.org/wiki/Break-in" onclick="window.open(this.href);return false;

"Like "which oil is best" discussions, this is an area where there are many more opinions than there are hard facts supported by repeatable and verifiable data. Below are two representative threads where the break-in process is discussed. "

Jeg valgte å kjøre inn i henhold til det manualen anbefalte, selv om det innebar maks turtall på 4000 omdr./min. de første ukene.
Det jeg i alle fall har registrert er at sykkelen har forandret seg merkbart i karakter, underveis, og lenge etter de første 10 000 km. (I skrivende stund har den passert17 000 km.). Dette har gått på at den har gått stadig bedre, men nå¨er muligens toppen passert. Dvs jeg synes den går en tanke mer urent enn før,
og muligens har litt redusert effekt. Men, så er det også tid for service straks. Kjedet er også nære utslitt, noe som kan "stjele" av akselerasjonsevne og toppfart, feks.
Ventiljustering er kanskje på sin plass, siden dette ikke har blitt utført så langt, etter at sykkelen ble tatt i bruk som ny.
Det er ikke noe oljeforbruk registrert, selv om det alltid brukes _noe_. Dvs det har aldri vært behov for å etterfylle mellom servicer.
Om sykkelen hadde hatt en bedre og mer slitesterk motor med annen innkjøring kan hende, men er umulig for meg å vite.

Min hypotese er at en hard innkjøring raskt kan gi en tett motor, men at det muligens gir kortere levetid. Men, jeg _vet_ ikke..

Svar