Hva sier egentlig jussen her?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:Så lite skal det til før "skjellig mistanke" inntrer og de kommer på døra med ransakelsesordre... det er bare å betale kontant når du kjøper litt dyre ting! :lol
http://www.vg.no/nyheter/utrolige-histo ... d=10118319

(Tyder vel også på at ransakelsesordre sitter løst i norsk lov.)
Vi er i et generasjonsskille. Vi "unge" betaler med kort (om vi har rent mel i posen), mens bestemor deler ut forskudd på arv fra kontantene i madrassen. Loven (og politiet) er ikke tilpasset disse gamle.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av RuneMC »

Ja, stusser også over prioriteringene.

Sak 1: Her kan de altså bare stille seg opp og bøtelegge et "jevnt tilsig" av nye smuglere:
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-f ... 1.11123496
Butikker i Oslo sentrum melder om at det blir solgt smuglersigaretter ulovlig i de største handlegatene.
– Vi ser at det begynner å få større dimensjoner. Det selges åpenlyst på gata og salget virker godt organisert ... De har kontaktet politiet, som får tatt en del selgere, men når noen forsvinner kommer andre til.
Hva med ihvertfall å gi bøter til det "jevne tilsiget", så det blir noe i nærheten av avskrekkende...

Sak 2: http://www.nrk.no/hordaland/veit-det-fi ... 1.11125289
Vi har lenge visst om at somme austeuropearar leiger hus og fyller dei opp med langt fleire enn det som står i leigekontrakten, held Solsvik fram.
Han fortel at dei ikkje har visst kor dei skal byrje å leite etter desse husa.
– No vil vi forsøke å spore opp andre hus. Vi har ikkje konkrete adresser å gå til, men vi har nokre fleire opplysningar vi kan ta utgangspunkt i.
Jaha, ikke akkurat CSI dette her...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Carpa »

Her har vi nok en som angrer bittert på at han la ut skrytevideo på youtube

"I fylla la 45-åringen ut skrytevideoen av sin egen råkjøring på Askøy på internett. Kameraten så filmen og anmeldte ham til politiet".
http://www.ba.no/nyheter/article7288173.ece
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av AndreasB »

Carpa skrev:Her har vi nok en som angrer bittert på at han la ut skrytevideo på youtube

"I fylla la 45-åringen ut skrytevideoen av sin egen råkjøring på Askøy på internett. Kameraten så filmen og anmeldte ham til politiet".
http://www.ba.no/nyheter/article7288173.ece
Er jo kameraten som skulle hatt juling, jævla rotte.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Carpa »

AndreasB skrev:
Carpa skrev:Her har vi nok en som angrer bittert på at han la ut skrytevideo på youtube

"I fylla la 45-åringen ut skrytevideoen av sin egen råkjøring på Askøy på internett. Kameraten så filmen og anmeldte ham til politiet".
http://www.ba.no/nyheter/article7288173.ece
Er jo kameraten som skulle hatt juling, jævla rotte.
Det skulle vært et fint samfunn om alle skulle få lov til å oppføre seg som de selv ville, når de ikke er sitt ansvar bevist. Helt greit at kompisen gjorde dette.

Sitat fra artikkelen:
«Fartsoverskridelsene var så graverende og utsatte andre trafikanter for så høy risiko at det fremstår som ren flaks at tiltalte ikke forårsaket en alvorlig trafikkulykke med kjøringen», heter det i dommen.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av ojda »

Jeg har en følelse av at ordet "kamerat" her, muligens brukes på litt sviktende grunnlag ;-)
Ellers er jeg vel enig i at det er greit at sånnne stoppes =; om de gjør det :scratch
Man trenger ikke nødvendigvis sertifikat for å starte en tohjuling :eh
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av flonoen »

SuperMorten skrev:Min mening er at videoer av soleklare lovbrudd, lagt ut på YouTube, offentliggjort via medieomtale, skader alle oss på to hjul. Svigermor, naboen osv ser ikke forskjell på Hells Angels, guttungen på R-sykkel eller meg. De opererer med motorsykkel eller ikke motorsykkel. .

Sent from my GT-I9300
Hvordan skades alle oss på to hjul av slikt? Tror naboen, kona eller mora di at du automatisk driver med slikt? Og hva så? Er det så farlig hva andre tror om at du kjører sykkel, at du tar skade av det? Føler du at folk som ikke kjører sykkel har et fortrinn i dagens samfunn pga disse videoene? Mor og far sier alltid "kjør forsiktig" når eg kjører sykkel derifra (og det er kanskje 2-5% av kjøringen min), kanskje det er fordi de tror eg stopper nedi svingen, fester kamera og kjører på bakhjulet resten av turen hjem, men det gjør meg ingenting. Fint at de bryr seg, men eg veit at eg med god sannsynlighet overlever siden eg er edru og tenker litt sikkerhet når eg kjører. Om alle eg passerer på min tur trur eg kjører direkte til himmelporten, so be it. Skader ikke meg på noe som helst vis.

"Image is nothing, thirst is everything" var det en reklame som sa en gang, kloke ord. Skål! :thumleft

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av thewiz »

Jeg hadde nektet å gi fra meg kameraet til politet hvis de hadde stoppet meg, uansett grunn. De får gjerne loggføre det som nekt, men jeg gir ikke fra meg det uansett.

Angående han som ble tatt for å kjøre for fort: Hvis man er flink finner ikke politet ut hvem du er eller hvor du bor, alt handler om sporing og hva slags info / bilder du legger ut i filmen. Hvis jeg f.eks kjører 200-250 på E6 og jeg legger ut denne filmen på youtube, vil ikke politet klare å finne ut av dette, og de kan heller ikke bevise at det var jeg som kjørte sykkelen på gitt tidspunkt.

Hvis du viser trynet ditt i videoen er du rimelig idiot spør du meg :lol

Enig med flonoen angående "image". JEG bryr meg ikke om hva andre tenker om motorsykkelister. Jeg har alltid følelsen av at biler jeg passerer tenker " Han er i grava snart" Men hvorfor skal jeg bry meg om hva andre tenker om mine valg ? Jeg lever mitt liv, du lever ditt liv.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av jhn »

flonoen skrev:
SuperMorten skrev:Min mening er at videoer av soleklare lovbrudd, lagt ut på YouTube, offentliggjort via medieomtale, skader alle oss på to hjul. Svigermor, naboen osv ser ikke forskjell på Hells Angels, guttungen på R-sykkel eller meg. De opererer med motorsykkel eller ikke motorsykkel. .

Sent from my GT-I9300
Hvordan skades alle oss på to hjul av slikt? Tror naboen, kona eller mora di at du automatisk driver med slikt? Og hva så? Er det så farlig hva andre tror om at du kjører sykkel, at du tar skade av det? Føler du at folk som ikke kjører sykkel har et fortrinn i dagens samfunn pga disse videoene? Mor og far sier alltid "kjør forsiktig" når eg kjører sykkel derifra (og det er kanskje 2-5% av kjøringen min), kanskje det er fordi de tror eg stopper nedi svingen, fester kamera og kjører på bakhjulet resten av turen hjem, men det gjør meg ingenting. Fint at de bryr seg, men eg veit at eg med god sannsynlighet overlever siden eg er edru og tenker litt sikkerhet når eg kjører. Om alle eg passerer på min tur trur eg kjører direkte til himmelporten, so be it. Skader ikke meg på noe som helst vis.

"Image is nothing, thirst is everything" var det en reklame som sa en gang, kloke ord. Skål! :thumleft
Man ser jo ofte lignende uttalelser som SuperMorten har her. Jeg har aldri følt at andre idiotiske motorsyklisters oppførsel rammer meg på noen måte. Jeg har mange eiendeler som er vanlig blandt både bankranere og voldtektsforbrytere, men jeg har aldri følt meg hverken skyldig eller mistenkt av den grunn.
Det blir en litt for paranoid tankegang for min del.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av RuneMC »

For høy fart i boligstrøk (dvs 60 og lavere fartsgrense) - men da gjelder det forsåvidt både biler og MC - det har en konsekvens utover ego-tripper'n som "lever livet" ved at det blir lavere fartsgrense og fartsdumper. Spesielt unge førere ser ikke konsekvensene. F.eks. ved videregående ble det laget 5 fartsdumper på 500m pga at ferske bilførere kjørte for fort. Tipper de kanskje hadde moderert seg om de hadde fått valget...

Hver gang vi kjører over en fartsdump, så merker vi egentlig konsekvensen av at noen svært få ikke klarer å avpasse farten etter forholdene.

Ellers er det vel mye snittet av hvordan vi kjører som bestemmer folks oppfatning. Men det er nå engang slik at negative episoder vektlegges mer enn de positive - og da skal det ikke så veldig mye til før det kan gå utover "goodwill" som vi har p.t. Vi bruker en opparbeidet "goodwill" når vi lanesplitter og når vi kjører i kollektivfeltet og gratis gjennom bomstasjoner. Forsåvidt også ift fartsbokser - der ligger det allerede forslag fra Trygg Trafikk om å ta bilde bakfra også, slik at MC'er ikke slipper unna. Det krever lovendringer (at eier får boten istedenfor fører), men det kan skje kjapt dersom vi blir sett på som et negativt element i trafikken.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av SuperMorten »

flonoen skrev:
SuperMorten skrev:Min mening er at videoer av soleklare lovbrudd, lagt ut på YouTube, offentliggjort via medieomtale, skader alle oss på to hjul. Svigermor, naboen osv ser ikke forskjell på Hells Angels, guttungen på R-sykkel eller meg. De opererer med motorsykkel eller ikke motorsykkel. .

Sent from my GT-I9300
Hvordan skades alle oss på to hjul av slikt? Tror naboen, kona eller mora di at du automatisk driver med slikt? Og hva så? Er det så farlig hva andre tror om at du kjører sykkel, at du tar skade av det? Føler du at folk som ikke kjører sykkel har et fortrinn i dagens samfunn pga disse videoene? Mor og far sier alltid "kjør forsiktig" når eg kjører sykkel derifra (og det er kanskje 2-5% av kjøringen min), kanskje det er fordi de tror eg stopper nedi svingen, fester kamera og kjører på bakhjulet resten av turen hjem, men det gjør meg ingenting. Fint at de bryr seg, men eg veit at eg med god sannsynlighet overlever siden eg er edru og tenker litt sikkerhet når eg kjører. Om alle eg passerer på min tur trur eg kjører direkte til himmelporten, so be it. Skader ikke meg på noe som helst vis.

"Image is nothing, thirst is everything" var det en reklame som sa en gang, kloke ord. Skål! :thumleft
Når all medieomtale er negativ omtale, enten idioter i 200 på YouTube, 1%, eller ulykker (uavhengig av skyld) påvirker dette oss negativt. Hva naboen eller andre måtte mene om oss er ikke så farlig. Leste her på forumet om en som ble stoppet av politiet, hvor de ville ha minnebrikken/filmen fra kameraet, tilsynelatende uten grunn. Trakassering var vel ordet som var nevnt. En annen ting er forsikring. Nå kjenner ikke jeg beregningsmodellene til forsikringsselskapene, men det skulle forundre meg om sånne saker har betydning for pris..


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2733
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Busa Trond »

Carpa skrev:Her har vi nok en som angrer bittert på at han la ut skrytevideo på youtube

"I fylla la 45-åringen ut skrytevideoen av sin egen råkjøring på Askøy på internett. Kameraten så filmen og anmeldte ham til politiet".
http://www.ba.no/nyheter/article7288173.ece
Kjenner det på meg at slike "kamerater" og selvutnevnt konstabler blir det flere og flere av nå. Så mange biler med GoPro ol. som det blir i 2014 har ikke verden sett før :blae

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av flonoen »

RuneMC skrev:Forsåvidt også ift fartsbokser - der ligger det allerede forslag fra Trygg Trafikk om å ta bilde bakfra også, slik at MC'er ikke slipper unna. Det krever lovendringer (at eier får boten istedenfor fører), men det kan skje kjapt dersom vi blir sett på som et negativt element i trafikken.
En portugiser eg jobber med fortalte at i Portugal, om vedkommende som kjørte ikke var identifiserbar, sendte de et brev til eier om at enten får han innrømme skyld, angi vedkommende som kjørte, eller ble bilen konfiskert. Tror nok de fleste tar boten da.. Men systemet ble utnyttet til å dele på prikker, om man ble blinket og hadde mange prikker kan man få en kompis med lite prikker til å ta skylden. Forutsatt at bildet ikke identifiserte fører selvsagt.

Ok, gode argumenter med at det skader oss ved at fartsgrenser i ytterste konsekvens blir endret, forsikringspremier kan gå opp etc. Eg tror ikke en som blåser i 170 gjennom 60-sona ville kjørt noe saktere om det var 50-sone, kanskje 160 da, og det trur eg øvrigheta veit óg. Det er vel om farten ofte ligger på 70-75 gjennom 60-sona at farten blir satt ned for å få ned det generelle/gjennomsnittlige fartsnivået.

Angående forsikringspremier kan nok det påvirke mer i negativ retning.. Det er jo en kjennsgjerning at R-sykler er dyrere å forsikre enn mindre fartsglade sykler. Kanskje det kommer vel så mye av medieinntrykket en kan få av førere av disse som ulykkestatistikken.

Det er greit, du hadde gode poeng SuperMorten. Eg trodde du bare mente hvordan syklister blir framstilt, image overfor ikke-syklister, men du tenkte tydeligvis litt lenger enn meg :redface

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Togmannen »

thewiz skrev:Jeg hadde nektet å gi fra meg kameraet til politet hvis de hadde stoppet meg, uansett grunn. De får gjerne loggføre det som nekt, men jeg gir ikke fra meg det uansett.

Angående han som ble tatt for å kjøre for fort: Hvis man er flink finner ikke politet ut hvem du er eller hvor du bor, alt handler om sporing og hva slags info / bilder du legger ut i filmen. Hvis jeg f.eks kjører 200-250 på E6 og jeg legger ut denne filmen på youtube, vil ikke politet klare å finne ut av dette, og de kan heller ikke bevise at det var jeg som kjørte sykkelen på gitt tidspunkt. .snip.
Politiet finner kanskje ikke ut hvem som har kjørt, men de finner ut hvem som har lagt den ut på Youtube. Og i norsk rett er det ikke amerikanske tilstander med "innocent until proven guilty", det trenger bare være overveiende sannsynlighet for skyld. Noe som han som var fra Skien beviste.

Når det gjelder biler og fotobokser, vil de sende brev til eieren med instruks å identifisere føreren hvis bildet ikke er gjenkjennbart/åpenbart annen fører enn eier. Dette er en plikt. Bare at du ikke har vitneplikt om nær familie, eller uttale deg når det kan inkriminere deg selv. I mitt tilfelle sendte de brev til mora mi, og etter å ha hørt med en kompis som jobber som jurist, lot vi være å svare. 4 måneder senere kom brevet hjem til meg, og da hadde de basert id på førerkortbildet. Jeg gadd ikke å tjate med dem, betalte og ble ferdig med det. (82 i 70 sonen) I ettertid har det kommet en dom som sier at de ikke har lov til å bruke førerkort eller passbilder til identifisering så lenge det er et forelegg og ikke en straffesak. Så jeg kunne ha nektet, og da hadde de tatt det til retten. Og jeg hadde brukt masse tid.

Det blir mer og mer tydelig i Norge at politiet ikke er for å beskytte borgerne mot tjuvpakk, banditter, pøbler og rask, men derimot å beskytte makteliten mot nordmenns vegring å betale urimelige bøter, gebyrer og skatter. De kommer å finne en måte å ta deg på, og gjør de ikke det så lager de bare en ny lov, uansett hvor urimelig det er. Bare se på "miljøfartsgrensa" på Ring 3 i Oslo, og rettsakene i kjølvannet der. Saken fra VG nevnt der politiet tropper opp på døra til han som betalte kontant er jo som tatt rett ut fra Stalin tiden i Sovjet.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av AndreasB »

RuneMC skrev: Hver gang vi kjører over en fartsdump, så merker vi egentlig konsekvensen av at noen svært få ikke klarer å avpasse farten etter forholdene.
dump

I dump m1, f1 ( beslektet med II dyp) fordypning, søkk
en d- i veien, løypa / humper og d-er

Siden når gikk en dump oppover? Mener du en fartskul?

Svar