Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av mortenolb »

Da var det min tur, da.

Starta sykkelen mens jeg gjorde meg ferdig på jobb, så den skulle bli varm før jeg kjørte. Det tok litt lenger tid enn planlagt, så den stod i 20-25 minutter. Gjort det før uten at det har gjort noe, men er det i utgangspunktet galt?

Det som skjedde var at en kollega kom løpende og ropte "MORTEN! LEKKASJE!". Det var masse røyk eller damp eller hva det er forno, fra bakpå. Stoppa sykkelen, og tok av setet. Proppen til påfylling av kjølevæske var halvveis ute, og var fuktig oppi der. Av dampen regner jeg med. Var riktignok ikke varmt under der.
Nevnte propp:
Bilde

Hva kan årsaken være? Jeg lurte på om det kan være at vifta har gått, og den ikke har fått noe kjøling siden den stod stille, og eventuelt har kokt?

Jeg har ikke peil på detta her i det hele tatt, jeg bare antar at det er kjølevæska. Var ikke olje hvertfall.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Hjelp. Hva gjør jeg? Nå står sykkelen på jobb. Var på service for 3 uker/2100km siden.

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av bshagen »

Kan komme med noen tips, men det blir på ikke på bakgrunn av noen form for ekspertise:

Hvis vifta ikke har fått kjølt godt nok eller har stoppet og da ført til at den har kokt, så:

- Sjekk olja for vann. Kanskje du kan se det I det lille "vinduet" på siden av motoren når den har stått litt. Hvis ikke så ville jeg tappet olja, og kikka etter om olja har blitt hvit.
- Sjekk vannet også, og fyll etter. Bør stå I manual om blandingsforhold (hvis den skal blandes) og hvilken type.
- Hvis olja ikke har vann I seg, og du ikke tørr å starte opp igjen etter dette, kan ikke klandre deg hvis ikke, så sett den hos et verksted for sjekk.
- Skulle du starte motoren igjen, så følg godt med på vannet, forsvinner det vann så kan toppakning ha gått eller sprekk I blokka. Sjekk igjen olja for vann.

Hvis alt er ok, olje er fin og vannet forblir på tanken, så er du good to go - tut og kjør. :)

Syns det likevel er rart at den har kokt, hvis det er tilfelle. Kan kanskje være en dårlig slange som har røket eller noe, som har sprutet ut over alt!

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av bshagen »

Kode: Velg alt

Litt usikker på hvor du vil henn, eller om du troller. Hvis du troller, så får du det I alle fall til, det skal du ha!  :thumleft 
Denne delen av innlegget refererer til andre innlegg som er blitt fjernet i tråden, men er med av historisk årsak.
Jeg tenkte at hvis det verste hadde skjedd, og det er sprekk I blokka f.eks, og vannet forsvinner inn i en sylinder, så er det er skikkelig kjipt affære. Vært borti det før, på bil riktignok. Vann har visst ikke likelett får tenne som luft/bensin har.

Men du har rett, det er egentlig bare å fylle på litt vann, for å sjekke om det er i orden, finner fort ut om vannet forsvinner. Gjør det det, så er det ikke noe særlig vits i punge ut for en dyr kjøleveske. Forsvinner ikke vannet, så må det tappes igjen i tilfelle motoren hans krever 100% kjøleveske, slik som min gjør.
Sist redigert av Crinos den 02 jun 2014, 14:50, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Redigert pga innlegg som ble fjernet.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av CB9 »

mortenolb skrev:Da var det min tur, da.

Starta sykkelen mens jeg gjorde meg ferdig på jobb, så den skulle bli varm før jeg kjørte. Det tok litt lenger tid enn planlagt, så den stod i 20-25 minutter. Gjort det før uten at det har gjort noe, men er det i utgangspunktet galt?

Det som skjedde var at en kollega kom løpende og ropte "MORTEN! LEKKASJE!". Det var masse røyk eller damp eller hva det er forno, fra bakpå. Stoppa sykkelen, og tok av setet. Proppen til påfylling av kjølevæske var halvveis ute, og var fuktig oppi der. Av dampen regner jeg med. Var riktignok ikke varmt under der.
Nevnte propp:
Bilde

Hva kan årsaken være? Jeg lurte på om det kan være at vifta har gått, og den ikke har fått noe kjøling siden den stod stille, og eventuelt har kokt?

Jeg har ikke peil på detta her i det hele tatt, jeg bare antar at det er kjølevæska. Var ikke olje hvertfall.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Hjelp. Hva gjør jeg? Nå står sykkelen på jobb. Var på service for 3 uker/2100km siden.

sjekk sikringen til vifta, enda bedre sjekk om den funker i det hele tatt .. fyll på kjøleveske, evnt vann til du kommer deg til bensinstasjonen .. og hold et øye med temperaturmålern i nær fremtid. også prøver du å ikke gå fra sykkeln i en halvtime mens den er igang. blir lett stjælt.

beste råda jeg har.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av Anaxim »

Og 2 saker til: Sjekk termostaten. (Om den ikke åpner kan resultatet bli som hos deg). Og så var det pumpa for kjølevæske (Mange sykler har det). Ikke sirkulasjon = koking. Og slanger, osv. De holder jo ikke evig.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av Barbarozza »

Dette er helt normalt spør du meg, det er varmt ute om dagen, du lar den surre å gå på tomgang, null kjøling og da koker den tilslutt. Det å la en sykkel gå 20 min på tomgang i varmt sommervær er ikke så veldig bra, avhengig av modell har den ofte litt lavt oljetrykk også ved så lav omdreining som tomgang

Forøvrig har det rent ut av ekspansjonstanken din slik det skal, påfyllinga gjør du i radiatoren din under et av sidedekslene dine et sted. Når kjølevannet koker går det til ekspansjonstanken først, for deretter å renne ut av denne, hvis trykket blir for høyt så er lokket på radiatoren din også slik at den skal slippe ut overtrykk

Har du helanlegg tenderer den til å koke enda raskere

Rens hele systemet ditt når du først er i gang,tøm først og fyll opp med vann 1 gang og deretter mer vann og egnet renseprodukt, jeg er "old school" så jeg bruker 30% edikk uttynna 1 til 4 men finnes bra renseprodukter å få kjøpt, mange liker ikke edikk så ikke noe jeg anbefaler til andre men på min egen sykkel, ikke noe problem

Start motor og la den få driftstemp og tøm av igjen renseproduktet, skyll nok en gang med vann

Så kjøper du kjøleveske og fyller opp

Det her bør gjøres hver annet år, i alle fall etter 3 år. Kjøleveske er billig, kjøp ferdigblanda og ikke bland rød og grønnblå type. Lett jobb også da du ikke kan gjøre så mye feil, men tar en times tid å gjøre det med kåper og alt, husk å ta vare på kjøevesken du tapper av, den er giftig som F og regnes som spesial avfall
Memento mori

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av mortenolb »

Hvis dét er tilfellet så får det vel bli verksted. Servicemanualen sier jeg må av med tanken for å fylle på ved radiatoren.
Det var forøvrig på natta, 12-13 varmegrader. Fikk ny kjølevæske for 3 uker/2100km siden.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av spidair »

Legger merke til på min sykkel at den også går litt "varm" i lave hastigheter (Nei, ikke tull...) nå som det er varmt i været. Er bare en fem-seks streker igjen til kokepunktet liksom... Etter hva jeg har hørt (på min sykkel) så åpner termostaten litt sent, altså på litt for høy temperatur og sykkelen kan da koke hvis den blir stående stille eller uten skikkelig "gjennomtrekk" på radiatoren/motoren... Så jeg har alltid et øye på den måleren når trafikken går tregt eller det er skikkelig varmt..... Har aldri steget de siste fem oppover da, men jeg holder øye med den allikevel...

Så det kan være termostaten og det kan være sikringen... Sjekk begge... Sjekk olje påfyllings plugg etter hvitt "skum", sladrer også om vann i olja.. Ellers så virker det som om sykkelen din rett og slett kokte over, eller kanskje de som hadde den til service glemte å skru igjen lokket skikkelig...? Rart at det lokket falt av... For du har ekspansjons tank?

Å la sykkelen gå på tomgang over lengre strekker er vel uansett ingen god ide... Den er jo ikke konstruert for det (må vel ha noe fart for kjøling...) og, som nevnt, den kan også bli stjålet (og står nøkkelen i spørs det hva forsikringen sier om hva du får igjen...). Tomgang et par minutter ja, tomgang flere ti talls minutter nei. Du ville jo slått av sykkelen hvis du satt så lenge stille på den vil jeg tro... :)

ZZR-Erling

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av ZZR-Erling »

20 min tomgang er MYE uansett utetemp. Sjekk vifte, viftesikring.
Fyll opp på korekt måte, sansyneligvis ok da..

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av Kawagutten »

Jeg lar aldri sykkelen gå mer et par minutter,den tiden det tar å få på seg noe av utstyret og så kjører jeg pent de første km til normal temp er oppnådd.Og så kjører jeg pent resten av tiden også ;-)

Har du serviceboka så kan du lese side 1G-9 tanken og 1F-1 som har med kjølesystemet å gjøre.
Ta med Engine general information an diagnoses side 1A-12 også :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av mortenolb »

Var innom Speed og snakka med en der, han mente bare jeg burde ta det med Monsterbike som tok servicen, men de har slått av telefonen sin.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av Crinos »

Her ble det litt mye usakelig i forhold til tråden og det ble litt rotete å følge med på.. Slettet de innleggene som ikke var i tråd med emnet.

Forøvrig synes jeg det var litt rart at den kokte for deg, selv om den svev i 20 minutter på tomgang.
Som nevnt ville jeg ha sjekket vifte og sikring, samt termostat om denne gjorde jobben sin korrekt. I ville jeg renset kjølesystemet i tilfelle avleriringer gjør at flyten ikke er tilstrekkelig for optimal kjøling.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av Barbarozza »

mortenolb skrev:Hvis dét er tilfellet så får det vel bli verksted. Servicemanualen sier jeg må av med tanken for å fylle på ved radiatoren.
Det var forøvrig på natta, 12-13 varmegrader. Fikk ny kjølevæske for 3 uker/2100km siden.
Hvis du ikke er altfor engstelig å prøve sjøl er det kun 2 skruer og noen slanger som skal av for å ta av tanken :vs

Men skjønner hvis du ikke vil..forøvrig teit med å måtte ta av tanken for sånt...men sånn er det vist hos deg

her er en instruksjonsvideo fra youtube, ikke den beste men grei nok

https://www.youtube.com/watch?v=ADwiJDpNxng" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av Snikendeugle »

spidair skrev:Legger merke til på min sykkel at den også går litt "varm" i lave hastigheter (Nei, ikke tull...) nå som det er varmt i været. Er bare en fem-seks streker igjen til kokepunktet liksom... Etter hva jeg har hørt (på min sykkel) så åpner termostaten litt sent, altså på litt for høy temperatur og sykkelen kan da koke hvis den blir stående stille eller uten skikkelig "gjennomtrekk" på radiatoren/motoren... Så jeg har alltid et øye på den måleren når trafikken går tregt eller det er skikkelig varmt..... Har aldri steget de siste fem oppover da, men jeg holder øye med den allikevel...
Jeg kan bekrefte at LC4 690 motorene blir varme, ja ;) Varmer greit langs leggen når en krypkjører i trafikken. Men koke? neppe.
Har flere ganger latt den stå på tomgang i over 15 minutter for å enten tørke den av eller for å la ECU tilvenne seg en endring (etter 15 minutter tomgang uten å røre gassrullen kjører den en tilvenning. Anbefalt å ta en slik "idle reset" ved f.eks endring av eksosanlegg, luftfilter, etc.).
På nest siste streken så slår viften seg på og den kommer da aldri opp på siste strek.
Det finnes enkle modifikasjoner for at termostaten skal slå inn tidligere, men i et land som Norge ser jeg ikke noe behov for det.

Veldig offtopic... My bad :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av mortenolb »

Nuvel, det er jo i og for seg en kommentar mot å ikke la sykkelen stå, så på en måte relevant.

Brukt 3 timer på å prøve å få tak i Monsterbike på telefon, nyttesløst. Sendte epost isteden. Får se når jeg får svar.

Svar