For mye olje = fusking?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

For mye olje = fusking?

Legg inn av Tomgsx-r »

Byttet olje og filter på gsxr'n etter litt for mangen pils igår kveld :redface

Klarte og fylle olje nivået til full, og serviceboka sier nivå midt imellom low og full.
Når jeg kjørte idag fusker sykkelen veldig fra ca 3500 til 5000 omdr i alle gir.

Har nå tappet av for og få riktig nivå, men har ikke prøvekjørt etter dette.

Sykkelen har ikke oppført seg slik før. Og den var det iløpet av hele turen på ca 16 mil idag. Var levbart og ligge i 6. gir i "tomgang" men kjente tendensene til fuskingen.

Tror dere det er dette som er årsaken, eller tilfeldig noe annet.? :sk?

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: For mye olje = fusking?

Legg inn av Kmann »

Tomgsx-r skrev:Byttet olje og filter på gsxr'n etter litt for mangen pils igår kveld :redface

Klarte og fylle olje nivået til full, og serviceboka sier nivå midt imellom low og full.
Når jeg kjørte idag fusker sykkelen veldig fra ca 3500 til 5000 omdr i alle gir.

Har nå tappet av for og få riktig nivå, men har ikke prøvekjørt etter dette.

Sykkelen har ikke oppført seg slik før. Og den var det iløpet av hele turen på ca 16 mil idag. Var levbart og ligge i 6. gir i "tomgang" men kjente tendensene til fuskingen.

Tror dere det er dette som er årsaken, eller tilfeldig noe annet.? :sk?
Det var bare du som tok litt for mangen pils da, du sjenka ikke gsxr'en litt med det samme fludiumet ? :lol
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: For mye olje = fusking?

Legg inn av Jompa »

Ja, det kan være årsaken.
Hvis du overfyller med olje vil veivaksel/stempel/ gearkasse lage et kjempe oljefokk inni motoren som i aller verste fall kan føre til havari.
Men det skjer nok ikke i ditt tilfelle, det er mere sansynlig at mye av oljen blir blåst ut gjennom ventilasjonen fra gearkasse og veivhus.
Og motorsykkelmotorene er laget så finurlig at overskuddsgasser og olje spm blir ventilert ut, går direkte inn i innsuget og inn i sylindrene.
Blir det nok olje der, ja da fusker motoren pga sotete plugger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: For mye olje = fusking?

Legg inn av jhn »

Jompa skrev: Og motorsykkelmotorene er laget så finurlig at overskuddsgasser og olje spm blir ventilert ut, går direkte inn i innsuget og inn i sylindrene.
Blir det nok olje der, ja da fusker motoren pga sotete plugger.
Vet ikke hvor vanlig dette var før i tiden, men jeg hadde en SAAB 99 (enten en 73 eller en 82 mod, eller begge, de var nesten identiske) med denne anordningen, og jeg husker jeg stod å funderte over hvor smart det var og hensikten med dette ... :scratch fant ingen svar. Det var før miljøværnets tid.

endret. det skal være to SAAB 99

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: For mye olje = fusking?

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
Jompa skrev: Og motorsykkelmotorene er laget så finurlig at overskuddsgasser og olje spm blir ventilert ut, går direkte inn i innsuget og inn i sylindrene.
Blir det nok olje der, ja da fusker motoren pga sotete plugger.
Vet ikke hvor vanlig dette var før i tiden, men jeg hadde en SAAB 99 (enten en 73 eller en 82 mod, eller begge, de var nesten identiske) med denne anordningen, og jeg husker jeg stod å funderte over hvor smart det var og hensikten med dette ... :scratch fant ingen svar. Det var før miljøværnets tid.

endret. det skal være to SAAB 99
Hensikten er å ikke slippe oljedamp i friluft. Tror så å si alle bilene mine har hatt dette. Burtsett fra to gamle krigere fra 42 og 44. Der går det rett i lufta.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: For mye olje = fusking?

Legg inn av ZZR-Erling »

Fullt merket er helt greit, men fyller du en liter over full, blir det vel slik Jompa sier.
Bare drikk mer øl :-)

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: For mye olje = fusking?

Legg inn av Tomgsx-r »

Var vel bare ca 2-3 dl for mye over full. Da er dette antagelig ikke årsaken til fuskingen? :-k

Får dessverre ikke tid til og prøvekjøre før tidligst Onsadg :sk?

ZZR-Erling

Re: For mye olje = fusking?

Legg inn av ZZR-Erling »

Nei, garantert ikke!

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: For mye olje = fusking?

Legg inn av Tomgsx-r »

Veldig merkelig når det kom rett etter oljeskift.

Noen som har tanker om hva det kan være?

Tror jeg skrur ut pluggene for og se tilstanden på dem, de er forøvrig byttet for få km siden ( Iridium )

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: For mye olje = fusking?

Legg inn av PCP »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:
Jompa skrev: Og motorsykkelmotorene er laget så finurlig at overskuddsgasser og olje spm blir ventilert ut, går direkte inn i innsuget og inn i sylindrene.
Blir det nok olje der, ja da fusker motoren pga sotete plugger.
Vet ikke hvor vanlig dette var før i tiden, men jeg hadde en SAAB 99 (enten en 73 eller en 82 mod, eller begge, de var nesten identiske) med denne anordningen, og jeg husker jeg stod å funderte over hvor smart det var og hensikten med dette ... :scratch fant ingen svar. Det var før miljøværnets tid.

endret. det skal være to SAAB 99
Hensikten er å ikke slippe oljedamp i friluft. Tror så å si alle bilene mine har hatt dette. Burtsett fra to gamle krigere fra 42 og 44. Der går det rett i lufta.
Ja, dette var vel av de aller første utslipp-krav allerede på 60-70 tallet, og på sett og vis starten på galskapen det har utviklet seg til idag.

Men systemet er i høyeste grad også til for motorens helse. Gamle friluft veivhusventilasjon-systemer var gjerne svært lite effektive, og det er veldig viktig å ha en god aktiv ventilasjon som drar ut gørra. Uten dette vil oljens levetid reduserers dramatisk, øke faren for koksing, og motoren fylles opp med slam (kondens blandet med olje). Dette slammet kan fort også tette selve ventilasjonen (spesielt vinterstid når slammet fryser), og blir åpningen til friluft tett får man alt for høyt trykk i deler av motoren som ikke er ment for dette, og med det blåse pakninger, få oljelekkasjer og det som verre er.

Så selv om disse systemene er kilde til en del trøbbel (spesielt på turbo-motorer), og kan føre til nedgrising av innsug etc, så er det tross alt ganske nyttig. Ikke minst tror jeg alle vi MC-førere skal være veldig glad for at ikke alle motorer spyr ut oljegørra rett ned på asfalten. :-)

Ellers vet jeg dessverre ikke hva som kan ha skjedd hos deg Tomgsx-r. Hvis det har noen relevans til jobben du gjorde må det jo ha med noe du har demontert (slanger, kontakter, etc), hvis det ikke bare er tilfeldig. Det er i teorien mulig å blåse av feks veivhusventilasjon-slanger som igjen kan gi falskluft og fusking om man får får høyt trykk, feks av for mye olje. Har ikke noe greie på din motor, men har veldig vanskelig for å tro at 3 dl er nok til å skape noe drama. .

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: For mye olje = fusking?

Legg inn av Tomgsx-r »

Da var prøvekjøringen tatt etter tapping av olje, tappet som sagt til imellom low og full som verkstedboka sier. Sjekket også plugger og luftfilteret, men det så bra ut.

Merkelig nok så går den som den skal nå :D

ZZR-Erling

Re: For mye olje = fusking?

Legg inn av ZZR-Erling »

Merkelig bike det der :D. ?.whats next? :-)

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: For mye olje = fusking?

Legg inn av Tomgsx-r »

ZZR-Erling skrev:Merkelig bike det der :D. ?.whats next? :-)
Ikke si det engang :roll

Svar