Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av JohnnyTh »

2 timer i Istanbul med nesten utelukkende kjøring i gangfart. Ingen problem for min sykkel, enda tempraturen av over 30 grader. Føreren derimot var kokt. All varmen fra motoren økte tempraturen radikalt.
En moderne sykkel burde vel klare 20 min på tomgang?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av bshagen »

Det mener jeg også, burde absolutt klare det - 20 min er jo ingenting, skulle ikke vifta ta unna for manglende fartsvind?

Men jeg blir også litt usikker mtp antall HK de drar ut av en liten motor, om dette fører til mer varme og siden motoren er kompakt boltet inn i en liten ramme med plastikk rundt, med luft varm luft som ikke har noen sted å gjøre av seg annet enn opp, og der er tanken? Det gjør meg undrende, og jeg er spent på å høre hva verkstedet til mortenolb sier i denne saken. Nå service er gjort for så kort tid siden, og i tillegg med sjekkpunkt på kjøleanlegg, så bør jo de ta sykkelen til en gratis sjekk i det minste.

Fikk du til slutt tak i Monsterbike?

For min egen del så har jeg aldri latt sykkelen min stå så lenge, men har heller ikke tenkt at jeg ikke burde gjøre det fordi den kan bli for varm heller, det er bare at jeg ikke har hatt behov for det før. Pleier å ta på meg hjelm og hansker mens den star å går, så kjører jeg. Nå kan jo min bli varm som sola og da, så kanskje litt med det å gjøre, Ducati har installert varme i sete - helt uten å ta betalt for det, eller nevne det som et salgsargumert en gang! ;-)

Håper det ordner seg til slutt for deg, mortenolb, noe jeg tror det gjør. :D

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av mortenolb »

Fikk ikke tak i dem. Sendte en epost, får se om jeg får svar når de er tilbake på jobb. Flere jeg har snakka med nå som mener at det må være en slange de ikke har klart å feste skikkelig siden såpass mye har kommet ut, men får se.

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av bshagen »

Det er litt rart ja, syns det var mye jeg og, men det skal ikke så mye til for at det ser mye ut når det ligger utover bakken slik som der. Likevel, sjekk det du kan sjekke, så får du se hva som er best å gjøre. Tipper det har gått bra uansett :-)

ZZR-Erling

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av ZZR-Erling »

Tjæ...ZZR1400 -08 viste HOT etter 6-7min tomgang på kaia i Horten..

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Erling skrev:Tjæ...ZZR1400 -08 viste HOT etter 6-7min tomgang på kaia i Horten..
En ZZR1400 e bestandig "hot", trudde du visste såpass.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av spidair »

Snikendeugle skrev:
Jeg kan bekrefte at LC4 690 motorene blir varme, ja ;) Varmer greit langs leggen når en krypkjører i trafikken. Men koke? neppe.
Har flere ganger latt den stå på tomgang i over 15 minutter for å enten tørke den av eller for å la ECU tilvenne seg en endring (etter 15 minutter tomgang uten å røre gassrullen kjører den en tilvenning. Anbefalt å ta en slik "idle reset" ved f.eks endring av eksosanlegg, luftfilter, etc.).
På nest siste streken så slår viften seg på og den kommer da aldri opp på siste strek.
Det finnes enkle modifikasjoner for at termostaten skal slå inn tidligere, men i et land som Norge ser jeg ikke noe behov for det.

Veldig offtopic... My bad :)
Kjente det i går, for da gikk vifta på for første gang når jeg drev å krypkjørte mellom Drammen i tett trafikk... Har aldri hørt den vifta starte før og lurte med en gang på hva den lyden var, men skjønte det når jeg ble glo heit på legger og lår :)
Og da var det to streker igjen hos meg, men de gikk fort nedover når vifta startet... Tror heller ikke at jeg trenger at termostaten skal slå inn fortere, som sagt, første gang jeg har hørt den starte i går og det var på en veldig varm dag...

Og jeg fikk nytt bakdekk... Great!! :) (vel, fikk og fikk....)

Den med "idle reset" har jeg aldri hørt eller lest, men skal gjøre det når jeg skifter alt (sykkelen har utrolig nok snart gått 10 000 alt... Trodde når sant skal sies at jeg ikke ville bytte dette allerede i juni, men milene går unna her... ) som skal skiftes ved 10k kilometer, luft filter inkludert. Har merket at den små justerer seg etter start, går litt opp og ned liksom, for den stabiliserer seg og i og med at gassen aldri skal røres under start gikk jeg ut i fra at den resetter seg og tilpasser blanding og slikt optimalt... Hender jeg må gjøre det samme når den er skikkelig varm også, da det noen ganger smeller i potta når jeg slipper gassen og da hjelper det å slå den av og starte den igjen og la den justere seg på tomgang har jeg funnet ut (ved ren tilfeldighet) , da smeller det ikke så mye i potta etterpå... :)

Tenkte å legge en tur ut til Mysen og spinning wheel for å få tak i de delene jeg trenger, men det er kanskje noen KTM butikker nærmere? Jupp, off topic ja... :(

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av mortenolb »

Ingen svar på epost fra monsterbike i dag. Får jeg ikke det i morgen formiddag fyrer jeg løs på telefonen igjen.

siggi69
Innlegg: 42
Registrert: 02 feb 2011, 16:21
Motorsykkelen din: FJR1300, Cb750f2, Ariel VB500
Sted: Sola

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av siggi69 »

Jeg ville sjekket at de har satt radiator lokket skikkelig på. Hvis den ikke er tettet helt så vil overtrykket gå ut i ekspansjonstanken og deretter ut på bakken. Lokket er laget slik at det skal være ca 1 kg trykk tror jeg før den åpner å kjører ut i eksp tank, da er der høy temp. Får sånne hendelser hvis lokket åpner for tidlig eller hvis den ikke er helt på.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av mortenolb »

Trenger nok noen som har peil på hva som er hva og hvor det er til å hjelpe med å se. Jeg har ikke det minste peil.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av Kawagutten »

Det er bare å fylle på og prøve.Det er ikke sikkert tanken må helt av men bare løsne og legge noe i mellom så kommer du til med en trakt og slange.Den skal ha 3 liter med 50 % blandet destilert vann og kjølevæske for aluminium.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av mortenolb »

De klarer jo faen ikke ta telefonen i dag heller. Jeg trenger uansett hjelp til alt hva gjelder demontering. Får se om jeg får en kompis til å hjelpe meg i morgen.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av mortenolb »

I dag har jeg fått svar.

"Da har nok motoren blitt varm og kjølevæsken utvidet seg så den kommer ut lokket.
Ekspansjonsjonstanken er et reservekammer for frostvæske.
Er denne tom nå?
Du kan fylle på ”vanlig” glykolbasert frostvæske på den og lukke igjen lukket skikkelig
Evt kan du bare kjøre normalt ned hit, så skal vi hjelpe deg."


Sa han nettopp, basert på en liten beskrivelse av hendelsen og par bilder, at jeg skal kjøre 9 mil? Hva om det er helt tomt for kjølevæske?

Det som er interessant er jo å finne ut om det faktisk bare er ekspansjonstanken som er tom, eller om det er tomt i hele systemet.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av Barbarozza »

Den har neppe gått helt tom, kjør en liten tur rett rundt der du bor, hold øye med tempen og sjekk, blir den svært varm fort stopp og kom deg hjem,

Hvis du har en kompis som hjelper deg er det gjort på veldig liten tid å etterfylle.

Du må ikke lage dette til et stort problem for deg, å etterfylle vann i nødstilfelle er noe alle burde lære seg, å ta av tanken er heller ikke hokus pokus..men skjønner hvis du ikke vil det,men kan være greit å lære akkurat det ??????? jeg kjenner ikke sykkelen din, men mulig du kan løsne den i forkant og heve den bakover, da slipper du å ta av slangene...og ergo ta av tanken.

En annen ting, du sparer deg for en del penger... :P :p
Memento mori

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Kjølevæska(?) rant ut. Hjelp.

Legg inn av TBI81 »

Høres ut som en kawasakiløsning enn suzuki å måtte helt av med tanken .. :scratch
Støtter rødsjegg - fyll opp med vann og ta en prøvetur. .

Svar