Skifte gaffelolje og pakninger selv

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv

Legg inn av Lamberghini »

Genial video. Om jeg var klar for jobben etter Geirs glimrende bruksanvisning, er jeg enda klarere nå.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv

Legg inn av Lamberghini »

Etter å ha skiftet til optimist-modus gikk jeg for denne løsningen. Funker helt greit. Burde kanskje ha skrudd og stroppet sammen plankene og dekket for ekstra stabilitet, men det ser ut til at sykkelen blir stående på bakhjul og midtstøtte når frontenden er av.
20140624_150613 (Medium).jpg
Nå trenger jeg noe til å skru ut de 13mm sekskantmutterne som sitter på toppen av gaflene. Delboy hadde en bra løsning, men dette ser enda lurere ut:
http://www.instructables.com/id/How-to- ... tanywhere/" onclick="window.open(this.href);return false;
Må bare finne en skrue i riktig dimensjon.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er ikke sikkert du trenger å bytte de, men de lekker nok litt nu ja.
Er du heldig kan det hjelpe å gjøre slik:

http://www.youtube.com/watch?v=hIywUfwrHDo" onclick="window.open(this.href);return false;

feks med en høvelig tannpirker.
Kan bli tett!

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv

Legg inn av Lamberghini »

Har nå kommet dithen at jeg har fått gaflene fra hverandre med glidehammermetoden. En utfordring som nå har oppstått på den ene gaffelen er at den ene simmerringen sitter igjen på den nederste halvdelen. Resten smatt altså ut forbi den, og den sitter j**** godt. Skal nok få den ut til slutt, men tips mottas med takk.

Jeg kan forøvrig attestere at "kosteskaft-metoden" som beskrevet i Haynes-manualen for løsning av vanskelige bunnskruer funker som bare det.

EDIT: Fikk løs simmerringen etter mye lirking og trekking med tann. Neste overraskelse er at glideforingen under også sitter fast. Men nå har jeg ikke krefter igjen i nevene, så det går jeg løs på i morgen.

ZZR-Erling

Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv

Legg inn av ZZR-Erling »

...prøvde du tipset mitt? ;-)

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv

Legg inn av Lamberghini »

Nei, gjorde det på gamlemåten. Det viste seg underveis at det er litt kast i den ene slideren, noe som gjorde jobben til et mareritt. Måtte bare gi opp å få på den nye støvringen og ty til den gamle. Det funker forsåvidt inntil videre, men tenker å bestille ny gaffel på ebay.
Sist redigert av Lamberghini den 01 aug 2014, 20:38, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv

Legg inn av ZZR-Erling »

Lamberghini skrev:Nei, gjorde det på gamlemåten. Det viste seg underveis at det er litt kast i den ene slideren, noe som gjorde jobben til et mareritt. Måtte bare gi opp å få på den nye støvringen og ty til den gamle. Det funker forsåvidt inntil videre, men tenker å bestille ny gaffel på ebay.
Kan være noe fittleri det der ja..hehe..

ebay is u'r friend :)

Årner seg nok!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv

Legg inn av Snikendeugle »

xj6 skrev:Hei,

synes denne videoen illustrerer godt hvordan det kan gjøres.

https://www.youtube.com/watch?v=vrmYJgcGX30" onclick="window.open(this.href);return false;


:-k
Veldig bra og lærerikt :)
Kanskje jeg fikser det selv neste gang!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv

Legg inn av Lamberghini »

Hvis alt er som det skal, er den videoen alt du trenger. Men vær forberedt på at ting ikke går helt etter boka. For min del gjaldt det omtrent hvert eneste skritt. Mine to viktigste verktøy underveis må ha vært gassbrenner og kosteskaft.

Svar