Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av Blueberry »

Hallo,

Har vært drittvær her på Nordmøre i lang tid no. :sorry Regn og våte veger. Så kvar gang eg kjem heim på sykkel'n så er vatnet trekt igjennom dressen og det er nesten så det renn av meg. Har 2-delt Lindstrans tekstildress til ca 4500,-, veit ikkje navnet på den. Brukt den i to sesonger.

Lurer på om nokon har lure tips til å holde seg tørr? (untatt å holde seg inne såklart :knegg ) Funker tekstilimpregnering eller må eg gå til innkjøp av regndress? Eller finnes noko anna lurt? :scratch

Har søkt litt, men har ikkje funne liknandes emne fra tidligare.

Takker for svar på forhånd!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har denne fra BMW. Funker flott. Med gul hjelm ser jeg ut som The Stigs gule fetter, men jeg er tørr, alltid. Jeg har også støvler fra BMW, med goretex. Disse har heller aldri vært våte innvendig..

Bilde
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av MLeikarnes »

Bor ikke mer enn rundt 7-8 mil unna deg, kjenner til drittværet... :sk? kjørte 39 mil på fredag i dette dritværet, kjøpte meg vanuccidress nede i Salzburg for to år siden, og den er enda potte tett etter over 30.000km. Tidligere hadde jeg samme opplevelse som du har, da var det enten regndress eller full oljehyre som gjaldt! Stoppet oppe på Gjøra i November og hadde på meg oljehyre sist faktisk! :-k men da var det pågrunn av snøvær og kulde og ikke regn... :sk?
Det beste som ikke koster så alt for mye penger er å kjøpe seg en regndress på biltema eller ett sett med oljehyre!

Det viktigeste her oppe er å ha en måte å bli vanntett på... at det kan bli varmt får man bare leve med! :prop:
Så en XR125 som kom forbi her hjemme for noen uker siden, kunne det vært deg? :scratch Bor rett utenfor Elnesvågen på veg mot Farstad og Atlanterhavsveien. Har ikke sett andre XR'er her irundt ihvertfall
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av Flanker »

Skal man unngå kombinasjonen pisse vått ytterstoff i kjøredressen og at man selv blir våt av svette, så er det to måter å gjøre det på:

1. Kjøp en dress i laminert GoreTex, f.eks. Rukka eller Klim. Mucho kronasje, men du er tørr!

2. Kjøp en kjøredress UTEN membran, og med god ventilasjon. Eller en med zip-in løsning på membranen. Da kan du bare ta den ut og kaste den! Løsningen kompletteres med en regndress som man alltid har tilgjengelig.

Selv har jeg gått for alt. 2. I toppkofferten ligger alltid Spidi Flux regndressen, som tar opp lite plass. Og på meg har jeg en Teiz Navigator kjøredress, som funker i alskens temperaturer (http://www.teizms.com" onclick="window.open(this.href);return false;)

Jeg er godt fornøyd, og kommer ikke til å endre noe på dette oppsettet før kjøredressen er utslitt!

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av Blueberry »

Takker for svar! Da ser det ut som det blir regndress på meg! :thumleft Har dessverre ikkje penger til gore-tex plagg.

Edit: Trur eg går for denne. http://www.xlmoto.no/regndress-oxford-fluoriserende" onclick="window.open(this.href);return false;
MLeikarnes skrev: Så en XR125 som kom forbi her hjemme for noen uker siden, kunne det vært deg? :scratch Bor rett utenfor Elnesvågen på veg mot Farstad og Atlanterhavsveien. Har ikke sett andre XR'er her irundt ihvertfall
Det var nok meg, du! :vs Var ut på tur med ein kompis av meg som har hybel i Elnesvågen. Kjørte Sunndal-Elnesvågen-Atlanterhavsvegen-Kristiansund og så hjem.
Sist redigert av Blueberry den 22 jun 2014, 12:43, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av Jompa »

Trudde Lindstrands laga dressene på samme måte som Halvarssons, de er vel sydd på samme fabrikk ?

Selv kjører jeg med Halvarssons tekstildress og har aldri blitt gjennomvåt, ikke engang etter tredve mil i fossregn for etpar år siden.
Kun våt på knærne og i ræva, og litt fra halsen og ned. For at vannet rant inn i halsåpninga.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av Blueberry »

Jompa skrev:Trudde Lindstrands laga dressene på samme måte som Halvarssons, de er vel sydd på samme fabrikk ?

Selv kjører jeg med Halvarssons tekstildress og har aldri blitt gjennomvåt, ikke engang etter tredve mil i fossregn for etpar år siden.
Kun våt på knærne og i ræva, og litt fra halsen og ned. For at vannet rant inn i halsåpninga.
Jofama, Halvarssons og Lindstrands skal være laga i samme fabrikk ja. Om eg hugsar rett.

Har denne buksa:
http://www.mcoslo.no/KLAER/BUKSER/LINDS ... 65002-MAL)

Og jakka:
http://www.mcoslo.no/KLAER/JAKKER/LINDS ... 80040-MAL)

Buksa er værst. Den blir så våt at den klistrer seg rundt ankler og lår. Da begynner det å renne nedi skoa mi og. Bruker å kjøre med beina over kåpene på tanken slik at eg slepp unna spruten fra framhjulet. Det hjelper litt.

Jakka funker greit nok. Men etter over en time i regnvær lekker den gjennom glidelåsen og armene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av Erman »

Jeg ville impregnert ALT tekstil, selv G-tex. Holder kanksje i styrtregn når man kjører i 50, men ikke 120 :lol
Kan teste mc-klær med trykkspyler. Tåler de det, så tåler de kjøring i regn også.

Selv tar jeg med regndress etter værmeldingen hvis jeg skal langt. Tar også med et par poser til skoa, da de ikke funker å impregnere tross mange forsøk.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av Epylypzon »

Flanker skrev:Skal man unngå kombinasjonen pisse vått ytterstoff i kjøredressen og at man selv blir våt av svette, så er det to måter å gjøre det på:

1. Kjøp en dress i laminert GoreTex, f.eks. Rukka eller Klim. Mucho kronasje, men du er tørr!

2. Kjøp en kjøredress UTEN membran, og med god ventilasjon. Eller en med zip-in løsning på membranen. Da kan du bare ta den ut og kaste den! Løsningen kompletteres med en regndress som man alltid har tilgjengelig.

Selv har jeg gått for alt. 2. I toppkofferten ligger alltid Spidi Flux regndressen, som tar opp lite plass. Og på meg har jeg en Teiz Navigator kjøredress, som funker i alskens temperaturer (http://www.teizms.com" onclick="window.open(this.href);return false;)

Jeg er godt fornøyd, og kommer ikke til å endre noe på dette oppsettet før kjøredressen er utslitt!

Vet ikke helt om jeg enig her.
Har selv en Rukka dress, den har aldri vært 100% tett. Trekker gjennom i skrittet.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av Snikendeugle »

Greit å forholde seg til Gore-Tex som har bra garantier hvor forhandleren ikke gir deg beskjeden "Njaa, du har sikkert hatt den på litt rart" :P.

Jeg har kun gode erfaringer med min Klim Latitude jakke. Kommer ikke en dråpe igjennom den.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av Epylypzon »

Snikendeugle skrev:Greit å forholde seg til Gore-Tex som har bra garantier hvor forhandleren ikke gir deg beskjeden "Njaa, du har sikkert hatt den på litt rart" :P.

Jeg har kun gode erfaringer med min Klim Latitude jakke. Kommer ikke en dråpe igjennom den.

Sant det. Har allerede fått ny jakke 1 gang og buksa har vært til service (nytt sammen med sykkelen mars 2012).
På jakka så begynte reflexstripene å smuldre opp etter 1 vask/impregnering. På buksa så var det er dårlig søm innvendig.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23238
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke kjørt veldig mye i drittvær skal du vite, men det var en dag jeg kjørte i ca. 30 minutter i striregn mens jeg lå på E6. Jeg var vertfall like tørr som en nypudret barnerumpe på innsiden.

Jeg har Klim Latitude bukse og jakke, TCX X-Miles støvler og Alpinestars 365 Gore-tex hansker.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av Epylypzon »

30 min holder "de fleste" klær.
Jeg snakker om 8-10 timers kjøring i regn.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av MLeikarnes »

Epylypzon skrev:30 min holder "de fleste" klær.
Jeg snakker om 8-10 timers kjøring i regn.
Molde - Oslo på den værste regnværsdagen i året er det så og si ingen klær som holder tett... Kjørte med full oljehyre og støvler ble våt likevel! :lol
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Noen lure tips til å holde seg tørr i drittvær?

Legg inn av Blueberry »

Hmm... Kanskje eg skal oppgradere klærne til neste sesong. Den Klim latitude såg både kul ut og den funker som fleire her har erfart.

Kor lenge bør ein forvente at klærne er tørre da? Mine var tørre i nesten heile fjor høst, men har begynt å lekke noe voldsomt igjennom no. Mest gjennom buksa da. Har da akkurat passert 17000 km sidan eg fekk lappen i fjor. Kor ofte bytter dere kjøreklær?

Svar