Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Isbilen »

2 sesonger med tung sykkel, 0 krasj 0 velt. Krasjet dog da jeg tok mopedlappen på begynnelsen av 90-tallet, med skolesykkel. Kjørte bakerst, tittet "raskt" på speedometeret, da jeg tittet opp igjen sto kolonnen stille og jeg smalt inn i sykkelen foran. Litt kåpeskader og massiv skrape i egoet, ellers ok. Var vel første gang vi var ute på veien tror jeg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Kawagutten »

Nå er Juli måned rett rundt hjørnet med masse turister og ekstra trafikk,som oftest den værste måneden i året hva trafikkulykker angår så Kjør ansvarsfullt og årvåkent alle sammen og ha en fin mcsesong :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Kmann »

I mitt første år som MC-fører. Kona var gravid med 1. ungen vår og jeg skulle på tur med hu bakpå. En Honda CX500C ble turpakket i Trøndelag og vi dro sørover. Dag 2 var hu passe kvalm og vi stoppet på Biristrand. Hun ville hvile litt og slappe av på en rasteplass og jeg vrengte av meg skinndress og dro i butikken for å kjøpe snus og yoghurt. Det var grisevarmt. :-)å
Etter en km på gamleveien kjørte en liten lastebil rett ut i veien foran meg. Jeg hadde forkjørsrett, det var 80-sone.
Knust CX, knust ankel, brukket arm, mye bløtskader. Sydde 80-90 sting, spiker og skruer i ankelen, stålstenger i armen, hjernerystelse. Men kone og skinndress berget bra. Ja kona har ikke vært glad motorsykkel etterpå..
Og ikke nok med det, dette var Fredag 13. juli i 1986...
Jeg kom meg, CX'n er visst på veien enda.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Friis94
Innlegg: 24
Registrert: 13 jun 2014, 20:00
Motorsykkelen din: Ducati M796 2013
Sted: Drammen

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Friis94 »

SuperMorten skrev:Jeg la fra meg V-stromen i siden på min egen bil foran garasjen hjemme.. That's it (skulle hatt en bank i bordet-smiley her)
Heheheh :D


Betryggende å lese disse innleggene!
(Har oppkjøring på A2 nå i sommer...)

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Lamberghini »

Hadde en liten grusvelt i fjor da jeg skulle stoppe for en håndverker rett utenfor garasjen min. Null vgrep, og der lå jeg og følte meg lur. Ikke en skramme på verken meg eller sykkelen, men jeg gikk hardt til verks med piasavakosten etterpå. Moralen er: Ikke vent på kommunal feiing.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Crinos »

Jeg fikk MC-lappen i 1996 mener jeg å si det var, og har hatt en ulykke på den tiden, som poffet kneet mitt og hele fronten på sykkelen. Det var i 2001, og skyltes en mekanisk svikt inne i forgasseren. (En Memmbran for retur bensin morknet og tømte hele kammeret rett i dysa og inn i motoren, så og si min egen feil, som ikke hadde overhalt forgasseren skikkelig, men dog...).

Har dog hatt alt for mange nesten ulykker som har gått bra.. 100% av dem skyltes uvårne bilister.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av erik m »

Tok lettlappen 16.mai 1967. Første turen var den kvelden, regnvær - og brillene blei plutselig tette av dogg. Asfalten blei plutselig smalere, løsgrusen på kanten så jeg ikke, og der lå jeg. Men sakte fart, og bare noen rifter i klærne. Et par måneder seinere lå jeg for tett bak kompisen som fikk bråstopp (han hadde bygd om en Tempo Sport; lagt opp potta og brukt ei fille så den ikke skulle brenne høl i setet. Og filla gikk sjølsagt i kjedet). Kjørte over Sportern og tryna, men gikk forholdsvis greit med både oss og sykla. (Hadde med verktøy.) Så året etter, oppover Rv4 forbi Brandbu en konfirmasjonssøndag. Gjestene kom ut fra en gårdsvei på min venstre side, rett ut på riksveien og svingte til venstre fem meter foran meg som lå i 80. Så jeg tok uten å tenke første avkjøring til høyre, som var en steinrøys nedover... Utrulig nok bare riper i skinndressen! (De var enormt godt polstra den gangen.) Husker at hele selskapet hjalp meg med å få opp sykkern, fikk satt styret riktig vei, løfta meg på og kicka den i gang. Først ei mil etterpå var jeg såpass klar at jeg huska at himkoklukta hang tett over alle sjåføra...
Så var det året etter, hadde fått stor sykkel med masse hester og sykkelbremser som det var den gangen. Trudde jeg var verdensmester og testa sykkelen i svinga. Løsgrus i veikanten, ut i landskapet, la ned flere meter skigard og sykkelen stoppa - for godt - i en diger stein som jeg heldigvis fløy over. (Kompisene bak fortalte det hele seinere.) Husker jeg reiste meg opp og ropte jeg var helt fin før det blei svart. En del brukne ribbein og sprekk i kneskåla, men jeg hadde flaks og kunne kjøre igjen seint på høsten. På en litt mindre sykkel. Takk til 60-tallets skinndresser! Ikke flere uhell siden -69.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av spidair »

Nybegynner, lappen 13 mai i år, kjørt 14000 kilometer, ingen ulykker eller velt, men en del slike "nesten" ulykker man må forvente ute i trafikken når man er mye ute å kjører... Som folk som skifter fil uten å se seg for, uvørent utkjøring fra gårdplass av type trøtt sjåfør, folk som tror de har rett til å sperre deg når du linesplitter stillestående kø... slike ting.. Har gått kraftig opp for meg hvor dårlige kjøreegenskaper enkelte sjåfører faktisk har og at det ikke skjer mer ulykker er vel intet mindre enn et under.. :)

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Sted: Oslo

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Grohl »

Lappen i 3 år. Én ulykke som gikk bra, heldigvis.

Buss og taxifila ved Bjerke mot Sinsenkrysset. Lastebil klarte ikke å legge seg ut til RV4 mot Sinsen og krysset inn i kollektivet. Jeg hugger inn forbremsen og går i bakken uten å treffe lastebilen. Uerfaren hådtering av meg, men man er aldri helt trygg, selv ikke i kollektivfeltet slike jeg trodde.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av PCP »

Grohl skrev:Uerfaren hådtering av meg, men man er aldri helt trygg, selv ikke i kollektivfeltet slike jeg trodde.
Var godt det i alle fall gikk bra med deg. :thumleft
Selv bruker jeg mest kollektivfelt på E18 mellom Asker og Lysaker, men uansett hvor man er så er det få steder jeg føler meg mindre trygg, og er mer på "alerten", enn i kollektivfeltet. Man kan ikke forvente å bil sett ved påkjøringsfeltene, og man må regne med at biler plutselig og uten forvarsel vrenger over i kollektivfeltet fordi de skal ta avkjørselen 500 meter lenger fremme, eller rett og slett bare tar sjansen på å ikke bli tatt. En annen livsfarlig (for oss) impulshandling er de som glemte at de skulle ta av, og dermed vrenger ut mer eller mindre uten å se seg for, akkurat ved avkjørselen.

Så etter mitt syn fikk du om ikke annet en viktig lærdom, kollektivfelt er på ingen måte noe trygt sted.

srbz
Innlegg: 8
Registrert: 12 mai 2014, 17:11
Motorsykkelen din: '07 Kawa ER-6f

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av srbz »

Det heter seg at det finnes to typer motorsyklister: de som har opplevd å gå på snørra, og de som kommer til å gjøre det. Jeg er sistnevnte. To år med lappen, og det verste jeg har utrettet så langt var å legge skolesykkelen i bakken etter at jeg tydeligvis feilet hardt på å klare å ta ned sidestøtten. Ikke vet jeg helt hvordan det gikk til.

Ellers har det vært diverse nesten-situasjoner der det kjennes som bakhjulet slipper, typisk i sving på vått føre (og helt sikkert dieselsøl innblandet), senest nå på søndag - samt episoder med firhjulinger som absolutt skal bytte fil uten å indikere når jeg ligger på siden av dem. Det er ekkelt, men har foreløpig ikke resultert i noe annet enn økt puls.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Bjerknez »

Min første sesong er snart over og jeg har ennå til gode og bli skrevet inn i noen statistikk. Har vert ett par ganger jeg kunne hatt litt mindre hastighet inn i svinger etc. og har av den grunn erfart at man ikke ser om det er grus i en sving før det ofte er for sent. Dog har farten ikke vert høyere enn at det har gått bra. Selv om jeg sitter igjen med litt adrenalin i etterkant.

Jeg har også vert ganske nære ved å få en bilist i siden. Les om dette her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=12&t=8527" onclick="window.open(this.href);return false;

Samme dagen som dette skjedde så ble jeg nesten vitne til at ei jente på lettmotorsykkel ble påkjørt av en annen bil i rundkjøring på vei hjem fra jobb. Jeg hadde ikke noe med denne hendelsen å gjøre, men var en av de første som kom til stedet. Når to ubehagelige hendelser skjer på samme dag, så begynner det å gå opp for en hvor myke trafikanter vi egentlig er. Kjørte LITT penere enn vanlig dagen etterpå. Men nå er alt bra igjen :lol

Så noen opplevelser har det vært av negativ grad, men den verste var den jeg linket til over. Han var riktignok et rasshøl uten sidestykke og skylden var ene og alene hans, men det hjelper jo så lite når man må skrapes opp av asfalten :-)å

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av jongsanim »

jongsanim skrev:Kjørt 13 sesonger, 0 ulykker, 1 velt ved parkering.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Oppdatert: 1 velt på is/snø på E18 :P

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Tonys »

Skled bortover asfalten i Hellas i badeshorts for mange år siden.
Etter det var ikke kona så interessert i sykkel lenger.
Skled på grus i sving en gang, og satte ut benet i refleks, det var heller ikke spesielt godt.
Kjørt snart 20 år, vært en del nestenulykker, hovedsakelig pga uoppmerksomme bilister.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av KåreDump »

1x ufrivilligg offroading, uten annet enn såret stolthet og en øm skulder for ca 10-15 år siden.
1x elgpåkjørsel i fjor, subba forhjulet i bakbeina på elgen. Største skade var ringing i ørene etter at kjærringa "sa fra" om at vi var i ferd med å kjøre på elgen. :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar