Jeg og Joybug`n har feiret våre første 1500 km på 4 uker, og jeg fant det for godt å sjekke kjedet. På tide selvsagt, særlig iom at vi enda ikke har hatt førsteservicen som jeg skulle hatt på 1000.
Undervurderte eget kjøremønster og bestilte servicen alt for langt frem i tid. Da jeg innså det, var det for sent å fremskynde den grunnet ferie og alt det der. Har avtale den 30/7, og har fått forsikringer om at det bare er å kjøre samt at evt garantier/ reklamasjoner ikke vil bli påvirket av sen førstegangsservice. Er imidlertid litt varsom og drar ikke turtallet heeeelt ut med tanke på at jeg fremdeles kjører med "jomfruolja."
Kjedet mitt skal ha 1,3 - 3,2 cm slakk. På øyemål antar jeg det befinner seg omtrent i maxsone på 3,2 cm. Dette er med sykkelen parkert på sidestøtte. I følge instruksjonsboken skal sykkelen stå rett, men hvor mye har det å si..? Antar jeg kan støtte den og samtidig få rimelig greie mål ved å utøve mine slangemenneske-egenskaper.
Videre i følge instruksjonsbok:
1. Løsne hjulakselmuttere. Regner med at de kun skal løsnes og ikke skrus helt av..?
2. Løsne låsmuttere til justeringsskruer (de helt til venstre på bildet): Her er jeg litt usikker på hva de mener med "løsne."
Regner igjen med at de ikke skal helt av, men usikker på om de skal skrus med eller mot klokka..? Umidddelbart kan jeg ikke se at det skal være mulig å løsne dem mot klokka, men det kan være deler av den mekanismen jeg ikke ser eller oppfatter.
3. Justere begge sider like mye med justeringsskruen i midten. Denne biten høres grei ut, det er vel bare å passe på å skru nøyaktig like mye på begge sider, samt benytte de merkene som er der som referanse.
4. Når slakk er riktig, press hjulet mot justeringsmekanismen, stram muttere igjen.
That`s it, kan jeg utføre operasjonen på sidestøtte? På depotstøtte? Eller må jeg ha en assistent som holder sykkelen oppe i rett posisjon..?
Skjønnner at dette er barnemelk for garvede forumister, men både jeg og Joybug er grønne!
Kjedestramming for dummies (hvilket vil si meg)
- cosmogs
- Innlegg: 306
- Registrert: 05 jul 2014, 22:09
- Motorsykkelen din: Speed Triple RS
- Sted: Drammen
Kjedestramming for dummies (hvilket vil si meg)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
- Robin79
- Innlegg: 86
- Registrert: 11 apr 2013, 21:49
- Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
- Sted: Frekhaug
Re: Kjedestramming for dummies (hvilket vil si meg)
Strammheten på kjedet kan være forskjellig fra når den står på side støtte kontra rett opp, dette pga vektbelstning på svingarmen og da flyttes avstanden fra drev til drev. Men utgjør ikke noe vesentlig forskjell, sett den på depo-støtte om du har dette. Du må ha en moment nøkkel for å trekke til hjul mutteren igjen. Samt vite hva slags moment din sykkel skal ha, vanligvis en plass rundt 100nm.
Re: Kjedestramming for dummies (hvilket vil si meg)
Kan gjøres på sidestøtte ja.
1. Fordel om det bare løsnes nok til at justeringsskruen greit klarer å dytte hjulet litt bakover - dvs litt friksjon fortsatt. Er det helt løst har det tendens til at hjulet kan bevege seg litt lenger bakover enn justeringsskruene dytter det, så dermed litt mer å passe på (dytte hjulet framover når du måler slakk/leser av strekene)
2. Har ikke samme patent selv, men en av mutterne løsnes vel og så skrur man på den andre for å dytte hjulet litt bakover ( = strammere kjede)
3. Ja hvis du er nøyaktig. Hold rede på hvor mye du har skrudd ned til en kvart omdreining ihvertfall. Merkene er god hjelp, spesielt hvis du kommer ut av tellinga med omdreininger på skruene (eller at det ikke var nøyaktig fra forrige eier/verksted). Perfeksjonistene bruker evt skyvelær for å måle nøyaktig. Evt også laser for å lyse langs kjedet og se at det er rett
4. Ja bakhjulet dyttes framover for å sikre at det ligger an mot justeringsskruene og ikke står på skjeve f.eks. Stram til aksel med skralle har momentmåler til slutt. (Du vil ikke dra til for hardt så gjengene på hjulbolten går...)
Erfaring: Sjelden hjulet skal en hel målestrek bakover f.eks. - medmindre det er en god stund siden det ble strammet sist.
1. Fordel om det bare løsnes nok til at justeringsskruen greit klarer å dytte hjulet litt bakover - dvs litt friksjon fortsatt. Er det helt løst har det tendens til at hjulet kan bevege seg litt lenger bakover enn justeringsskruene dytter det, så dermed litt mer å passe på (dytte hjulet framover når du måler slakk/leser av strekene)
2. Har ikke samme patent selv, men en av mutterne løsnes vel og så skrur man på den andre for å dytte hjulet litt bakover ( = strammere kjede)
3. Ja hvis du er nøyaktig. Hold rede på hvor mye du har skrudd ned til en kvart omdreining ihvertfall. Merkene er god hjelp, spesielt hvis du kommer ut av tellinga med omdreininger på skruene (eller at det ikke var nøyaktig fra forrige eier/verksted). Perfeksjonistene bruker evt skyvelær for å måle nøyaktig. Evt også laser for å lyse langs kjedet og se at det er rett
4. Ja bakhjulet dyttes framover for å sikre at det ligger an mot justeringsskruene og ikke står på skjeve f.eks. Stram til aksel med skralle har momentmåler til slutt. (Du vil ikke dra til for hardt så gjengene på hjulbolten går...)
Erfaring: Sjelden hjulet skal en hel målestrek bakover f.eks. - medmindre det er en god stund siden det ble strammet sist.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Kjedestramming for dummies (hvilket vil si meg)
Det fine med å kun løsne låsemutrene er at du har full kontroll på hvor mye du strammer på hver side slik at det fortsatt er likt. Det er bare å se at glippen mellom låsemutter og gods i svingarmen forblir likt på begge sider.RuneMC skrev:Kan gjøres på sidestøtte ja.
1. Fordel om det bare løsnes nok til at justeringsskruen greit klarer å dytte hjulet litt bakover - dvs litt friksjon fortsatt. Er det helt løst har det tendens til at hjulet kan bevege seg litt lenger bakover enn justeringsskruene dytter det, så dermed litt mer å passe på (dytte hjulet framover når du måler slakk/leser av strekene)
2. Har ikke samme patent selv, men en av mutterne løsnes vel og så skrur man på den andre for å dytte hjulet litt bakover ( = strammere kjede)
3. Ja hvis du er nøyaktig. Hold rede på hvor mye du har skrudd ned til en kvart omdreining ihvertfall. Merkene er god hjelp, spesielt hvis du kommer ut av tellinga med omdreininger på skruene (eller at det ikke var nøyaktig fra forrige eier/verksted). Perfeksjonistene bruker evt skyvelær for å måle nøyaktig. Evt også laser for å lyse langs kjedet og se at det er rett
4. Ja bakhjulet dyttes framover for å sikre at det ligger an mot justeringsskruene og ikke står på skjeve f.eks. Stram til aksel med skralle har momentmåler til slutt. (Du vil ikke dra til for hardt så gjengene på hjulbolten går...)
Erfaring: Sjelden hjulet skal en hel målestrek bakover f.eks. - medmindre det er en god stund siden det ble strammet sist.
- cosmogs
- Innlegg: 306
- Registrert: 05 jul 2014, 22:09
- Motorsykkelen din: Speed Triple RS
- Sted: Drammen
Re: Kjedestramming for dummies (hvilket vil si meg)
Takk for gode tips, anskaffer momentnøkkel og skyvelær i morgen og gyver løs på jobben.
Har kjøpt depotstøtte som jeg enda ikke har testet, gruer meg litt til "første løftet" men får med meg et par hjelpende hender for sikkerhets skyld.
Fungerer det greit med en Biltema momentnøkkel som denne?
(110 NM på hjulboltene)
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -Nm-10241/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har kjøpt depotstøtte som jeg enda ikke har testet, gruer meg litt til "første løftet" men får med meg et par hjelpende hender for sikkerhets skyld.
Fungerer det greit med en Biltema momentnøkkel som denne?
(110 NM på hjulboltene)
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -Nm-10241/" onclick="window.open(this.href);return false;
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Sted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Kjedestramming for dummies (hvilket vil si meg)
Jeg har den fra Biltema. Funker utmerket til slik hobbybruk den :)
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Re: Kjedestramming for dummies (hvilket vil si meg)
Nøkkel funker fint, bruker samme :)
Jeg kjøpte en sånn forhulsstativ for å bruke når jeg ikke kan få hjelp til andre for depotstøtta. Første løft og veeeeldig redd for å havne i bakken Har løftet uten den nå en gang men kjekt med denne:
Jeg kjøpte en sånn forhulsstativ for å bruke når jeg ikke kan få hjelp til andre for depotstøtta. Første løft og veeeeldig redd for å havne i bakken Har løftet uten den nå en gang men kjekt med denne:
- cosmogs
- Innlegg: 306
- Registrert: 05 jul 2014, 22:09
- Motorsykkelen din: Speed Triple RS
- Sted: Drammen
Re: Kjedestramming for dummies (hvilket vil si meg)
Ser helt gull ut den støtta, kjekk å ha både til løft og etterhvert (om MC gudene er imot meg - hjelp!) til transport på henger. Skal ha en slik, men det blir ikke i morgen. Heeeeeeeelt uaktuelt å bruke bilen i det været vi har nå!Toven skrev:Nøkkel funker fint, bruker samme :)
Jeg kjøpte en sånn forhulsstativ for å bruke når jeg ikke kan få hjelp til andre for depotstøtta. Første løft og veeeeldig redd for å havne i bakken Har løftet uten den nå en gang men kjekt med denne:
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
Re: Kjedestramming for dummies (hvilket vil si meg)
Kjekk å ha i arsenalet ja :) Eneste som er litt tricky er å unnga at dekket sitter fast i klemma, slik at man løfter hele dingsen av bakken uten å vippe dekket ut. Har ikke funnet noen triks der enda, er evt å få festa den til bakken eller kanskje noe vann på dekket når man skal ha sykkelen ut igjen.