Gåen startmotor etter kun kort tid.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Gåen startmotor etter kun kort tid.

Legg inn av Crinos »

Jeg har byttet startmotor på harley'n min fjor vårpart. Den originale 800Watt starteren er/var ikke helt kraftignok til å starte en høy kompresjons maskin.
Jeg gikk til innkjøp av et annerkjent merke All Balls, på 1.4kW og med 50% ekstra giring.

Dette fungeerte ypperlig fra starten av, men ble gradvis dårligere. Jeg mistenkte at dette måtte være batteriet som sviktet. Starteren krever 300CCA og mitt Oddesey PC 535 batteri er 150 CCA men kan levere 450 PHCA (peak 5 sekunder).

Byttet batteri, og samme greia. Det var ikke nok juice til å dra rundt starteren.
Byttet kabler fra batteri til innslag/starter samt ny jord og jordterminal... fremdeles vil den ikke starte...

Så åpnet jeg den nye starteren min og ser den ser slik ut på innsiden.
IMG_20140721_194056.jpg
Ser ikke helt bra ut.
IMG_20140721_194105.jpg
Forsøkte å pusse med fint sandpapir (hadde kun 1200 grit liggende) og det hjalp litt, men å starte ville den fremdeles ikke. (Jeg vasket også med bremserens for å dra vekk spon/støv i fra pussinga).

Noen ide'er på hvordan starteren kan ha blitt slik innvendig?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Gåen startmotor etter kun kort tid.

Legg inn av Relax »

Kan motoren ha hatt et uhell før du fikk den, eller dårlig oppbevaring ?
Ingen reklamasjonsmulighet her ?
"Do the right thing"

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Gåen startmotor etter kun kort tid.

Legg inn av Kawagutten »

Ser ut som den har vært utsatt for saltvann.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Gåen startmotor etter kun kort tid.

Legg inn av PCP »

1,4KW er voksent, uten øvrig sammenlikning samme som standard-starter i biler som BMW 520 med 6 sylindre og typisk 600-800 CCA batteri. Men det er jo likevel "ikke mer enn" ca 120 Ampere, og siden det har fungert bra opprinnelig må vi gå ut fra at elanlegg og batteri er skikket for oppgaven. Antar du også har forvisset deg om at det fremdeles er god og irrfri kontakt hele veien.

Starteren så jo ikke akkurat ny ut, men jeg stiller likevel spørsmålstegn ved om det stygge vi ser på bilder faktisk er årsaken, og ser ikke helt for meg at irr på spolene skal være nok til å skape problemene du har. Er vanskelig å se på bildene og det er kanskje bare møkk, men kan det se ut som viklingene har vært for varme, eller har skadet isolasjon/lakk? Kortslutning/brudd i viklinger, skader i anker/børster, eller feil i lagre er jo ellers vanlige problemer.

Uansett, hvis den er nesten ny, og ikke lenger gjør jobben, er det vel verdt et forsøk å reklamere som Relax sier?

Sitter den forresten veldig utsatt til, ifht vanninntrengning?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Gåen startmotor etter kun kort tid.

Legg inn av Crinos »

PCP skrev:1,4KW er voksent, uten øvrig sammenlikning samme som standard-starter i biler som BMW 520 med 6 sylindre og typisk 600-800 CCA batteri. Men det er jo likevel "ikke mer enn" ca 120 Ampere, og siden det har fungert bra opprinnelig må vi gå ut fra at elanlegg og batteri er skikket for oppgaven. Antar du også har forvisset deg om at det fremdeles er god og irrfri kontakt hele veien.

Starteren så jo ikke akkurat ny ut, men jeg stiller likevel spørsmålstegn ved om det stygge vi ser på bilder faktisk er årsaken, og ser ikke helt for meg at irr på spolene skal være nok til å skape problemene du har. Er vanskelig å se på bildene og det er kanskje bare møkk, men kan det se ut som viklingene har vært for varme, eller har skadet isolasjon/lakk? Kortslutning/brudd i viklinger, skader i anker/børster, eller feil i lagre er jo ellers vanlige problemer.

Uansett, hvis den er nesten ny, og ikke lenger gjør jobben, er det vel verdt et forsøk å reklamere som Relax sier?

Sitter den forresten veldig utsatt til, ifht vanninntrengning?
Ja det er en voksen starter, noe jeg gikk til anskaffelse for pga høykompresjons maskin og 800cc i hver sylinder (bygget om til 1600), så er det litt for mye for en vanlig starter uten kompresjonsventil (som jeg også vurderer).

Elanlegget har jeg just byttet/gått over og er spotless. Kjører på 4AWG kabel som er mer enn tykt nok til oppgaven. Men for å være på den sikre side, har jeg selvsagt forsøkt med startkabler i ymse konfigurasjoner.

Den sitter relativt utsatt til. Jeg sier relativt, fordi den sitter over girkassa og bak primæren, men det kommer en del vann opp ditt når enn kjører i regnvær (noe jeg ikke har gjort fryktelig mye av)...

Da jeg i dag demonterte basen til starteren så jeg at det lå litt oljerester på innsiden, og lurer på om det kan ha kommet olje inn i starteren (misstenker dårlig pakning).

Jeg har også studert viklingene, og det ser ut som olje som har brent seg fast, noe som heller på min misstanke om dårlig pakning og olje som har funnet veien inn dit. (veivhus utblåsninga ligger rett ved startmotoren).

Jeg forsøkte å sette inn den gamle originale starteren på 800 watt, og den klarte selvsagt ikke å starte sykkelen den heller. Selv ikke med startbooster klarte den jobben, noe den nye starteren gjør (da starter den uten problemer)..

Så jeg holder jo en knapp på at noe må være galt med det elektriske, men jeg klarer ikke å bli klok på hva...

Batteri (nytt) -> Starterinnslag (som også er nytt) -> Startmotor
Bruker 4AWG kabel med klemt og loddet ringterminaler, både på pluss og på minus. Har også sørget for at jord er på bart metall.

Starteren henter jord igjennom girkassa som er jordet via ramma. (har også prøvd med startkabel rett fra starterhus til minus på batteri).

Skal høre om det lar seg gjøre å bytte starter, men har vell mine tvil, siden det var jeg som installerte og det kanskje da sier "brukerfeil"... men får se. Butikken har vert supergreie med meg tidligere :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Gåen startmotor etter kun kort tid.

Legg inn av PCP »

Jeg skjønner Crinos. Hvis olje finner veien til ankeret (mellom børster og kontaktflaten) kan det sikkert bli en show-stopper, men bortsett fra det burde hverken en skvett olje eller vann stoppe det beistet. Selv om vann selvfølgelig ikke er en bra ting på sikt.

Men ut fra hva du skriver er det vel strengt tatt ingen andre muligheter enn starteren selv. Siden du allerede har prøvd å jorde direkte med ekstra batteri/booster som du vet er i orden, og nevner startkabler i "ymse konfigurasjoner" så antar jeg at det inkluderer pluss "så rett på starteren som det går an også", altså bypaset startrele, etc.

Har aldri skrudd på en Harley, men får inntrykk av at den har typisk MC-innslag, som såvidt jeg kan forstå ikke har noen feilmodus som kan hindre starteren på noe vis. Den kan glippe, men ikke hindre. (Altså i motsetning til motor med startkrans, hvor tannhjul kan knipe mot hverandre)

Hvis du måler spenningen med bare MC-batteriet tilkoblet så bør du lett kunne se en betydelig spenningsfall om det er slik at starter ikke klarer å dra motor fordi det er for tungt. Har du ikke noe fall, så prøver den ikke særlig hardt. På den annen side kan jo interne kortslutninger gjøre at den drar mye strøm uten å produserer stort, så er kun en indikasjon, ingen sikker diagnose.

Du får høre hva butikken sier. ;-)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Gåen startmotor etter kun kort tid.

Legg inn av Crinos »

Har ikke hørt med butikken enda... MEN.. jeg har dilla litt og tatt flere bilder...

Nå er jeg ikke helt 100% på hvordan startmotoren fungerer innvendig. Strøm + jord = aksel sviver... den har jeg med meg :thumleft :lol

Det er jo fire børstehoder her, men jeg får kun signal på to av dem.
På denne, og den tversover, får jeg verken signal med pluss eller jord (jord er da kroppen på starteren).
IMG_20140728_222421.jpg
Her derimot, og på børsten visavi er det god kontakt.
IMG_20140728_222415.jpg
Det jeg trodde var fastbrent olje... Viser seg å være et slags beskyttelsesbelegg.
IMG_20140728_221419.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

siggi69
Innlegg: 42
Registrert: 02 feb 2011, 16:21
Motorsykkelen din: FJR1300, Cb750f2, Ariel VB500
Sted: Sola

Re: Gåen startmotor etter kun kort tid.

Legg inn av siggi69 »

Så lenge boosteren klarer starte så er vel starteren i orden, da skulle en tro at strømtilførselen er for dårlig. For stort spenningsfall pga av for små kabler feks. Jeg husker ikke helt disse amerikanske størrelsene på kabler, men er ikke 4AWG sånn ca 22 mm2 og har strømføringsevne på rundt 80 amp? Tror helst at du måtte gått opp i ca 35 mm2 antar ca 2AWG slik at du får strømføringsevne på over 100 amp. Har du mulighet til å sette på en startkabel i paralell på plussen?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Gåen startmotor etter kun kort tid.

Legg inn av Crinos »

siggi69 skrev:Så lenge boosteren klarer starte så er vel starteren i orden, da skulle en tro at strømtilførselen er for dårlig. For stort spenningsfall pga av for små kabler feks. Jeg husker ikke helt disse amerikanske størrelsene på kabler, men er ikke 4AWG sånn ca 22 mm2 og har strømføringsevne på rundt 80 amp? Tror helst at du måtte gått opp i ca 35 mm2 antar ca 2AWG slik at du får strømføringsevne på over 100 amp. Har du mulighet til å sette på en startkabel i paralell på plussen?
Det er det jeg også har tenkt, derfor jeg byttet alt av kabler. Instruksjonen til starteren anbefaler 4AWG kabel (og ja, ca 22mm2, 21.14mm2). http://www.engineeringtoolbox.com/awg-w ... d_731.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mens jeg skrev denne posten, kom jeg over denne linken: http://www.engineeringtoolbox.com/wire- ... d_419.html" onclick="window.open(this.href);return false;
4AWG singlecore skal tåle 120 amp. (som burde være i overkant av 116Ampere som starteren trekker).

Men, problemet er det samme om jeg setter en startkabel på pluss, og fra pluss til startsolenoid. + en startkabel fra starsolenoid til startmotor. Dvs den har fått paralell strømføring hele veien. (og selvsagt en ekstra fra jord (girkasse som starteren er jordet i) til minus på batteriet.

Så noen youtube video'er i går om å pusse på kobberhodene i starteren pluss børstene... Skal forsøke det i ettermiddag.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Gåen startmotor etter kun kort tid.

Legg inn av PCP »

Såvidt jeg kan se av bilder så det ankeret (eller commutator, kobberhode, om du vil) rimelig bra ut, har sett veldig mye verre. Om du ender med å måtte kjøpe ny hvis du ikke får liv i denne har du ikke noe å tape på å prøve å rense/pusse likevel, men du risikerer vel kanskje å si farvel til reklamasjons-mulighetene.

Isolasjonen på det lille av viklingene man ser virker jo også ok, men det som gjerne skjer hvis noe feiler der er at lakk/beskyttelsesmaterialet brenner opp internt i spolene, dermed kommer kobbertrådene i elektrisk kontakt med hverandre, og spolen mister sin evne til å skape magnetisme.

Litt snodig feil dette her, men man skulle jo helst ha noe dokumentasjon for å kunne stille diagnose gjennom måling. To av børstene er vel koblet til stator (de utvendige spolene i "starter-huset") på en eller annen måte tror jeg, men vet dessverre ikke hva som vil være rimelige måleresultater på de forskjellige stedene uten nærmere info.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Gåen startmotor etter kun kort tid.

Legg inn av cannon »

Lurer litt på hvorfor du har multimeter i modus for diodetesting? For å måle om det er brudd/kontakt mellom børster/viklinger og jord så ville jeg ha brukt Ohm-modus. Og hvis du finner et koblingsskjema for starteren så kan du fort måle deg til om det er brudd i en vikling.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Gåen startmotor etter kun kort tid.

Legg inn av Crinos »

cannon skrev:Lurer litt på hvorfor du har multimeter i modus for diodetesting? For å måle om det er brudd/kontakt mellom børster/viklinger og jord så ville jeg ha brukt Ohm-modus. Og hvis du finner et koblingsskjema for starteren så kan du fort måle deg til om det er brudd i en vikling.
Det var mer for å se om det var kontakt eller ikke, etter som jeg ikke fant koblingskjema for starteren.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Gåen startmotor etter kun kort tid. [Feilen funnet]

Legg inn av Crinos »

Yes da fant jeg feilen og starteren viser virkelig futt når man starter :thumleft

Feilen.... Den er nesten for flau å nevne.
IMG_20140801_221310.jpg
Jeg har RFID tenning på sykkelen, og dette er reléet til tenninga. Jeg trodde ikke at det skulle påvirke startmotoren, men klart og tydelig gjordet det jo det.
(strøm til starter går jo ikke via dette 30A reléet). MEN... Strøm til INNSLAGET som sender gir kontakt i solenoiden går via dette reléet, og der var problemet.

Jeg fant det rett og slett ikke for godt å sjekke, da strømmen ikke går igjennom.. Men det var etter intens googling på mitt problem, at jeg kom over flere og flere poster der folk anbefalte å sjekke kontaktpunktene inne i selve holken(startknappen på styret)... I stedet for å sjekke det, tyvkoblet jeg meg utenfor alt som hette tenning og satte strøm rett på tenningsmodul fra batteriet og en kontaktbryter til innslagsolenoiden... Startet etter en liten rotasjon!
SUPER HAPPY... Samtidig som veldig flau! :redface
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Gåen startmotor etter kun kort tid.

Legg inn av norse900 »

Synes ikke dette var noe å være flau av. Flott du fant ut av det :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar