Flankers rare turer og fjas! - Stenger sjappa :-/

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Tur og test av Klim Overl

Legg inn av Flanker »

... Og der kom beskjeden om at Klim tar ryggskinna på garanti,og at ny er på vei over dammen med ekspresspakke!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Tur og test av Klim Overl

Legg inn av LordShaft »

Med varmeholker er alle hansker egnet til høst og kalde dager :-P

Sony Z2

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Tur og test av Klim Overl

Legg inn av Flanker »

LordShaft skrev:Med varmeholker er alle hansker egnet til høst og kalde dager :-P

Sony Z2
Med unntak av monsterventilerte saker der nesten hele håndbaken er av mesh... Men: nye hansker ankommer i morgen, Halvarssons Supreme :-)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Flankers rare turer og fjas! - Tur og test av Klim Overl

Legg inn av PCP »

Flanker skrev:
Foruten den brukne ryggskinna har jeg kun en ting å utsette på dressen. Det er underarmene og særlig håndleddene, som er unormalt trange. Og ikke har jeg spesielt tykke håndledd heller. Det er faktisk så trangt at jeg trenger nye hansker, da det er et rent helvette å få plass til den lange mansjetten på Halvarssons Roadstar hanskene under jakka. Testet med et par sommerhansker med kort mansjett, og det var mye bedre. Men disse hanskene er ikke egnet til høstbruk.

Var dressen verdt pengene? Forutsatt at den faktisk holder meg tørr i regnvær er svaret et rungende JA, og jeg vil anbefale den til alle som ikke har kort hals eller tykke håndledd! Dette er uten tvil den beste dressen jeg har hatt så langt :-)
Gratulerer med ny fin dress! Hvis du husker det, og gidder, så kan du gjerne komme med en liten del 2, når svette-sessongen er tilbake. Regn-test er jo ellers vanligvis ikke vanskelig å få til her i landet, selv om sannsynligheten minker hvis man er kledd for det. ;-)

Men hvorfor vil man egentlig stappe hanskene inni jakken?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Tur og test av Klim Overl

Legg inn av Flanker »

Er vel mest en personlig preferanse fra min side. Men i regn er det jo litt vesentlig, så det ikke renner ned i hansken.

Oppdatering i svette-sesongen kommer i 2015 :-)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Tur og test av Klim Overl

Legg inn av Flanker »

Etter å ha tilbrakt formiddagen på Tusenfryd med kidsa måtte jeg ha en liten luftetur. Jeg har knapt vært innom Smia MC (min egen klubb!) på søndager i sommer, og i dag var siste sjanse. Så jeg trillet de 3 min. det tar dit og fikk i meg en kaffe rett før Jan lukket dørene for sesongen.

Etterfulgt av en liten svingom langs Drammensfjorden inn til Drammen, med retur utenom E18 via Kobbervikdalen, Skoger og Østbygdaveien. De som kjører MC gjennom Sande bør avlegge denne en visitt, i stedet for Gamle Sørlandske. En kort men fin liten tur ble det. Eneste var en grov bekledningsmessig feilberegning, da jeg dro på meg halsen fra Halvarssons. SÅ kaldt var det slett ikke, og i kombinasjon med høy hals i Klim Overland jakka ble det noe tett! Buff-sesongen var lengre med denne jakka enn hva jeg er vant med fra tidligere ja...

Ellers planlegges det en tur nedover svenskekysten om 14 dager, med forbehold om noenlunde ok vær. Får vel forsøke å ta en beslutning på det neste helg, så ikke hotellet glipper.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Test av Klim Overland (s.

Legg inn av Flanker »

Ryggskinna har landet, og først nå bet jeg meg merke i hvilken skinne som faktisk sitter i jakka. At det var D3O visste jeg jo, men den var så lett og fleksibel at jeg automatisk antok en level 1 skinne og tenkte at den bør jeg oppgradere etterhvert.

No need... Skinna som følger med jakka (og den nye jeg fikk på garanti) er en D3O Viper Pro sak, som er det beste de lager og oppfyller kravene til Level 2! At den er langt lettere og mer behagelig enn tilsvarende SAS-Tec skinne i den gamle jakka mi var absolutt positivt. For SAS-Tec er ikke noe dritt det heller :-)

Greit å vite for de som vurderer Klim Overland jakka også. Selv om den er et av de rimeligere plagene fra Klim har de ikke spart på beskyttelsen!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Test av Klim Overland (s.

Legg inn av Flanker »

Sesongen er uten tvil på hell, og de neste ukene vil nok bære preg av krampetrekningsturer. Den lengste kommer sannsynligvis neste helg, med en visitt til Sverige. Men det ble en svingom på meg og fruen i dag også. 15 varmegrader, overskyet men med en rimelig sur vind lengre sør i Vestfold.

Turen gikk først til Holmestrand og videre til Horten og Karljohansvern. Her ble det en kort stopp! Sånn ser altså Klim Overland dressen ut:

Bilde

Sykkelen er jo ikke ille den heller :-)
Bilde

For ikke å glemme kjerringa... Haha!
Bilde

Herfra gikk turen til Borre, Åsgårdstrand og Tønsberg. Retur tilbake til Åsgårdstrand, denne gangen helt nede ved kysten. Så over Adal og til Revetal, ned igjen til Holmestrand og hjem igjen. Tanken i hodet mitt var egentlig å kjøre Sørbyveien til Holmestrand, men tidsnød i kombinasjon med at jeg så avkjøringen i seneste laget gav oss en liten E18-etappe i stedet.

Ekspresslunsj på Statoil Åsgårdstrand:
Bilde

Akkurat hjemme i tide for å kaste på seg normale klær og få håret delvis under kontroll, før man endte opp på restaurant i Drammen for å feiere min fars 75-års dag!

Skal se om jeg får gjenskapt ruta i Google Maps når jeg er tilbake bak PCen igjen... EDIT: Dagens rute - https://goo.gl/maps/Ad00p" onclick="window.open(this.href);return false; - 150 km. bare, men moro lell ;-)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Test av Klim Overland (s.

Legg inn av Flanker »

Lett mekking i kjelleren i dag: Sykkelen har fått nye bremseklosser bak, og valget falt på Ferodo Platinum klosser etter anbefalinger på et britisk GS forum. At de var nokså rimelige hjalp også på!

Hjalp på gjorde ikke mitt forhistoriske arbeidslys, som midtveis i jobben bestemte seg for å ta kvelden. Så det hele ble fullført med hodelykt... De gamle klossene var veldig ujevnt slitt, ikke mye belegg igjen på den ene og plenty på den andre. Har også hatt flere episoder der bakbremsen henger litt, faktisk helt siden Hardanger-turen i mai. Så det var på høy tid å gjøre noe med det. Rengjorde stemplene og hele innsiden av kalipperen med liberal bruk av rødsprit og tannbørste (medium bust må vite). Glidepinner ble grundig smurt opp med kobberpasta før før nye klosser ble puttet inn og faenskapet skrudd sammen igjen. Litt knot ble det naturlig nok i dårlig lys, men jobben tok vel 45 min. inkl. ymse turer på boden etter verktøy og hodelykt. Servoen gneller og bakbremsen biter, så da anser jeg jobben som fullført.

Har nye klosser som skal på foran også, men der er det bra med belegg igjen og ingen andre problemer. Så det haster ikke. Tas ved vinterlagring, i godt lys på Smia MCs verksted :-)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Test av Klim Overland (s.

Legg inn av Flanker »

Da er det straks klart for det som blir årets siste tur... Målet er Grebbestad i Sverige og TanumStrand hotell, med to overnattinger. Været i dag og på mandag ser godt levelig ut. I morgen risikerer vi å bli lenket til hotellet, hvis værvarslet slår til. Men det får stå sin prøve. På tur skal vi :thumleft Slår søndagens varsel til får vi heller benytte oss av svømmebasseng, bar og annen moro. Selv om en tur sørover til Smögen og Lysekil hadde vært å foretrekke. Kanskje lar begge deler seg gjøre, for i følge http://www.klart.se skal det klarne opp ut over ettermiddagen.

Forvent sporadiske oppdateringer her i løpet av helgen. Så kommer en skikkelig turrapport i neste uke :prop:

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Krampetrekningstur (s. 17

Legg inn av Flanker »

Da har vi en liten pause på Larkollen, nede ved hotellet på stranda. Flott vær så langt!
Bilde

Ingen rute planlagt, så det kjøres på måfå. Hit har vi kommet via Drøbak, Hvitsten, Son og Moss. Flotte småveier, selv om det er litt mer 40-60 sone enn jeg liker. Lurer på å mate hotellet inn på GPSen nå, så blåser vi kjapt over grensa og tar oss en lunsj til svenske priser før vi ankommer Grebbestad

Et bilde til. Bensinstopp på Shell i Drøbak:
Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Krampetrekningstur (s. 17

Legg inn av Flanker »

Lunsj på Svinesund, og i det vi gikk inn døra åpnet himmelens sluser seg...
Bilde

Nå har vi kommet til kaffen, og sola skinner igjen :-D

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Krampetrekningstur (s. 17

Legg inn av Flanker »

Fremme på TanumStrand hotell. Delvis skyet oppholdsvær og flott rom. Førsteinntryket... Fin beliggenhet, harry klientell. Det første som møtte oss på hotellet, foruten en trivelig svensk tjei i resepsjonen, var en drittfull østfolding som halvsov i baren med en øl foran seg. Jaja, hver sine gleder.

Brorparten av harry'ene forsvinner vel i morgen, mens vi blir her til mandag :-)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Krampetrekningstur (s. 17

Legg inn av Flanker »

I natt og på morgenen pøset det ned. Men etter en litt sein frokost og en runde i bassenget ser det sånn ut fra balkongen:
Bilde

Straks klart for avgang, retning Fjällbacka, Smögen og Lysekil!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Krampetrekningstur (s. 17

Legg inn av Flanker »

Sitter i Lysekil og venter på en matbit. Topp vær! Her er et bilde fra Smögen:
Bilde

Svar