Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg må innrømme at 2014 modellen ikke har gitt meg mindre lyst på en sånn!
[video]http://www.youtube.com/watch?v=pQyWJfM6PA8[/video]

Men tror jeg han styre meg for GTL modellen, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hvorfor.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av Kjellrf »

Har hørt at de har en liten "særegenhet" med injectionsystemet, noe som gjør at de kveles lett på lavt turtall.

Og da deiser de fort i bakken hvis du foretar en u-sving.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av AJ »

Kjellrf skrev:Har hørt at de har en liten "særegenhet" med injectionsystemet, noe som gjør at de kveles lett på lavt turtall.

Og da deiser de fort i bakken hvis du foretar en u-sving.
Omtrent akkurat det som skjedde da jeg var rett i nærheten da en GT 1600 fører veltet i det han skulle foreta en venstresving inn på Esso'en i Stryn i sommer.
Sykkelen hans må ha vært i ferd med å bli kvalt i det han skulle ta igang etter stans. Han mistet i hvert fall balansen og den svære bimmeren falt i bakken.
Og jeg hjalp til med å løfte den opp igjen. Overraskende lett å få på hjulene igjen, for øvrig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av JohnnyTh »

Det burde vært en smal sak for bmw å fikse. Kanskje litt høyere tomgangsturtqll hadde gjort susen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av Jompa »

Det er endel k1600 tilsalgs, med forbausende lav km-stand.
Hvorfor ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av Epylypzon »

Da må det ha vært noe feil.

Prøvd K1600GT 2 ganger, på touringtreffet i fjor og i år. Årets modell hver gang.
Du trenger ikke røre gassen i det du skal ta i veien, noe uvant(både for meg og flere av de jeg så prøvekjørte dem). Den drar uansett.

Touringtreffet var i år i vrådal og jeg hørte noen som hadde prøvekjørt mente de hadde ligget på 3. og 4. gir på tomgang opp igjennom svingene mellom kviteseid og vrådal ( de hårnålene der).
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av PCP »

Det er kanskje denne recall-saken her det refereres til?
"Incorrect Throttle Signal may cause Engine Stall, BMW K1600 GT/GTL"
http://www-odi.nhtsa.dot.gov/acms/cs/ja ... 6-6410.pdf

Virker isåfall som et godt eksempel på baksiden av medaljen med moderne avansert motorstyring, med en feil som kun oppstår under helt bestemte omstendigheter, som er svært vanskelig/umulig å gjenskape, og dermed også finne en sikker løsning på. Men hvis det er det samme problemet, så virker sjansen for at det skjer tross alt liten, og vi får tro at ny programvare faktisk har eliminert problemet.

ZZR-Erling

Re: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av ZZR-Erling »

Prøv en før du eventuelt kjøper.
Ikke det at jeg skulle ha en, men fikk lyst å prøve en R6, så da var det en demo GT 2013 på Speed som fikk rullet litt med kona bakpå.
Min opplevelse: forholdsvis enkel å kjøre sakte med i kryss og slikt, noe klunkete transmisjon (gir/kardang), nokså store lastvekselreaksjoner, (slipp gassen på litt høyt turtall og gi så på igjen nokså moderat.., da skjønner du), og turbulens rundt 110-120 uansett hvordan glasset sto. Jeg likte ikke den pludrete lyden heller, og hele opplevelsen virket "remote".
Enorme menyer..på godt og ondt.

Herregud kor deilig det var å kjøre ZZR igjen! :knegg

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Sv: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av Epylypzon »

ZZR-Erling skrev:Prøv en før du eventuelt kjøper.
Ikke det at jeg skulle ha en, men fikk lyst å prøve en R6, så da var det en demo GT 2013 på Speed som fikk rullet litt med kona bakpå.
Min opplevelse: forholdsvis enkel å kjøre sakte med i kryss og slikt, noe klunkete transmisjon (gir/kardang), nokså store lastvekselreaksjoner, (slipp gassen på litt høyt turtall og gi så på igjen nokså moderat.., da skjønner du), og turbulens rundt 110-120 uansett hvordan glasset sto. Jeg likte ikke den pludrete lyden heller, og hele opplevelsen virket "remote".
Enorme menyer..på godt og ondt.

Herregud kor deilig det var å kjøre ZZR igjen! :knegg
Det du sier om remote har jeg hørt flere har si. Pga en ganske sterk motor visste de ikke om de kjørte i 4.-5. Eller 6. Den ble rett og slett litt kjedelig å kjøre.


Samme dag prøvekjørte jeg K1300S. Å fy f. Sier jeg bare. Som er vandt med 85hk......
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av Vagabond60 »

"Jeg har hørt" at osv. er tydeligvis gjennomganstonen. Har selv 1600 GTL og har snart kjørt 20 000 med den i år. Tomgangskjøring er ikke noe problem, farten er 11 km/t og kan medføre clutching og gearing ved kjøkjøring, men det er ikke noe spesielt for denne modellen. Med et dreiemoment som 1600 GT/GTL har, så er det ikke noe problem å kjøre opp hele Stelvio passet på 4. gear, men det er mye gøyere å ta det i 2. ;-)

Jeg kan skjønne de som selger den med så lite km. på klokka. Det er en dyr MC som skal kjøres og ikke stå stille, noen har sikkert kjøpt den etter "må ha" prinsippet. Kjører du mye hvert år, så er det en fantasisk MC å kjøre.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av AJ »

Vagabond60 skrev:"Jeg har hørt" at osv. er tydeligvis gjennomganstonen.
For egen del har jeg hørt veldig lite om GT 1600. Men altså faktisk at en kar veltet helt uforklarlig med en slik i Stryn i det han skulle krysse gata inn til venstre. Kan selvfølgelig, og trolig mest sannsynlig, ha vært en førerfeil. Men det kan også ha vært en egenskap ved sykkelen som kom overraskende på føreren. Fra der jeg sto, 3-4 meter unna, så det nesten slik ut. Som at motoren holdt på å stoppe da førern skulle ta igang. Men det at motoren "staller" ved igangsetting kan igjen ha vært en førerfeil. Selvfølgelig.
Syns uansett synd på karen. Sykkelen så også helt ny ut.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
Vagabond60 skrev:"Jeg har hørt" at osv. er tydeligvis gjennomganstonen.
For egen del har jeg hørt veldig lite om GT 1600. Men altså faktisk at en kar veltet helt uforklarlig med en slik i Stryn i det han skulle krysse gata inn til venstre. Kan selvfølgelig, og trolig mest sannsynlig, ha vært en førerfeil. Men det kan også ha vært en egenskap ved sykkelen som kom overraskende på føreren. Fra der jeg sto, 3-4 meter unna, så det nesten slik ut. Som at motoren holdt på å stoppe da førern skulle ta igang. Men det at motoren "staller" ved igangsetting kan igjen ha vært en førerfeil. Selvfølgelig.
Syns uansett synd på karen. Sykkelen så også helt ny ut.
"Jeg har hørt " .. å høre om ting og tang er jo en av veldig få metoder vi har for å få kunnskap om noe, så jeg ser ikke noe galt i det.
I utgangspunktet er det vel ikke større grunn til å stole på den ene fremmede enn den andre?
Må vel legge til at jeg mistror ikke deg, men du skjønner hva jeg mener?

Ang. uforklarlige velt i gangfart, de har jeg hatt noen av, 5-6 stk. Dvs, de er bare tilsynelatende uforklarlige, jeg kan jo forklare alle veltene.
De kommer av en litt trøblete fot som ikke alltid vil gjøre det den skal ... poenget mitt er bare at det ikke burde fremkalle noen medynk fra tilskuere.
Om noen hadde kommet og strøket meg på kinnet og sagt "stakkar" mens jeg lå der og kavet, så hadde ikke det hjulpet nevneverdig på selvfølelsen. Det ville heller ikke hjulpet noe på den irritasjonen som et slikt velt forårsaker ... tvert i mot.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av AJ »

Får vel sånn for ordens skyld og kanskje for å unngå mulige misforståelser, legge til at jeg tilbød å hjelpe karen med å løfte opp igjen sykkelen. Noe vi fint greide. Og uten at jeg uttrykte noen medynk som "stakkar" overfor eieren.
Like fullt hadde jeg vondt av karen. Skulle bare mange.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av jhn »

Jeg trodde vel egentlig ikke du strøk han på kinnet og sa stakkar, bare ett eksempel på hvordan man kan se situasjonen for seg. Men hjelp til å løfte opp sykkelen er jo kjekt.
Jeg hadde mitt foreløpige siste flaue velt i sommer, to meter fra bensinpumpe. Der stod det to tyskere på hver sin GS som øyeblikkelig kom og hjalp meg.
Etter at de hadde konstatert at alt var i orden med meg ... sånn på utsiden, ble det jo en røyk og litt tullprat og fliring. Vi var hjertens enige om at dette var en unødvendig, tåpelig og litt flau velt, men jeg følte ikke at de syntes synd i meg.
Etter hva jeg forstår er det få eller ingen som ønsker medynk, alt føles liksom litt verre da.
Nå var det ikke meningen å starte noen diskusjon om medynk, det var bare noen tanker jeg gjorde meg.
Jeg tror både offer og tilskuer er tjent med en litt høyere terskel for når vi skal synes synd i hverandre

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Nå har jeg enda mer lyst på en K1600gt

Legg inn av PCP »

AJ skrev:
Vagabond60 skrev:"Jeg har hørt" at osv. er tydeligvis gjennomganstonen.
For egen del har jeg hørt veldig lite om GT 1600. Men altså faktisk at en kar veltet helt uforklarlig med en slik i Stryn i det han skulle krysse gata inn til venstre. Kan selvfølgelig, og trolig mest sannsynlig, ha vært en førerfeil. Men det kan også ha vært en egenskap ved sykkelen som kom overraskende på føreren. Fra der jeg sto, 3-4 meter unna, så det nesten slik ut. Som at motoren holdt på å stoppe da førern skulle ta igang.
Ja, det er naturligvis vanskelig å si noe sikkert bare ved å se på. Og det er jo ikke veldig vanskelig å rote det til og "uforklarlig" gå i bakken med sykkel ved oppstart, u-sving, etc. Har jeg hørt... :P :p :redface

Men hvis du leser side 2 i PDF'en jeg linket til lenger opp, så bekrefter jo faktisk BMW at det eksisterer en feil i e-gass systemet på denne modellen som har ført til motorstopp og velt, som passer godt din beskrivelse. BMW har åpenbart også brukt ganske mye resurser for å forsøke å finne ut av problemet, og feilen skal være rettet. Sjansen for at det skal skje virker veldig liten enten feilfiksen har fungert eller ei, men det kan likevel ikke avfeies som et "rykte".

Svar