Moto Guzzi Software

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Moto Guzzi Software

Legg inn av reldor »

Hei
Er det noen her som har erfaring med å programere styreenheter på Moto Guzzi?
Jeg har noe ujevn gange når jeg kjører på jevn gass ,noe som kommer av avgasskrav og da mager blanding.
Jeg har funnet på nettet ett produkt som kan lure styreenheten til å gi mer drivstoff ved å senke spenningen
fra lamdasonden. se link. http://www.af1racing.com/store/scripts/ ... duct=56000" onclick="window.open(this.href);return false;

Men så kom jeg også over programvare til å justere parameterene , se link
Kabler ; http://www.lonelec.co.uk/index.php?main ... ucts_id=50" onclick="window.open(this.href);return false;
SW ; http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=69168.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Programvaren er gratis.

Hva ville dere ha gjort.
Problemet er bare på jevn gass , ved pådrag er alt ok...


R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av ejs »

:thumleft
Går ut ifra at AJ har det som trengs.

(på min 1999 mod. California kan hjernen bare leses, ikke programeres. :redface
så jeg måtte bytte chip.)
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av AJ »

reldor skrev:Hei
Er det noen her som har erfaring med å programere styreenheter på Moto Guzzi?

Problemet er bare på jevn gass , ved pådrag er alt ok...

R.
Typisk Guzziproblem, dette.
Kombinasjonen av en 90 graders luftkjølt tosylindret V-motor uten balanseaksler og strenge avgasskrav er årsaken.
At Moto Guzzi i tillegg ikke ser noen hensikt i å benytte seg av bredbåndssonder, men heller kjører på med billige smalbånd lambdasonder, gjør ikke situasjonen bedre.

Det finnes "kludge"-løsninger som en del går får. Nemlige slike "fooler"-enheter som man kobler på kontakten(e) mellom ECU og lambdaen.
Jeg gjorde også det på Stelvio'en som har to lambdasonder, med enheter fra Finebauforge.
Funka forsåvidt greit, men hadde fortsatt tendens til lugging (surging) på jevnt turtall i visse turtallsområder.
Og det ble ikke særlig bedre i kø- og krypkjøring. Da "hogg" Stelvio'en ofte til fortsatt, dog ikke så kraftig som tidligere, på en måte som gjorde slik kjøring rett og slett ubehagelig.

Beste løsningen så langt har vist seg å være å koble ut signalene fra lambdasondene.
Dette gjøre med Guzziadiag og Tunerpro.
Funker helt fint på Stelvio uten endringer i matrisen, dvs. ECU mappingen.
I Tunerpro fjerner man avhukningen av lambdasondene etter å ha lastet ned matrisen fra ECU'en for deretter å laste det opp igjen - med frakoblede lambdasonder.
Virkingen er merkbar allerede etter de første kjørte meterne.

I tillegg er Moto Guzzi syklene nøye på rett innstilt TPS for at de skal gå så jevnt og fint som det er mulig å få en Guzzi til å gå... ;-)

Stelvio'en min har nå et jevnt drag uten "surging" og "hogging" fra tomgangshastighet og ingen tegn til uhevn gang i turtallsområder som 3000 og videre oppover på skalaen.
Jevnt og kraftig drag hele veien.

Ingen økning i bensinforbruket heller. I hvert ikke i sommer med god sommertemp. Noe økning nå i høst har jeg merket... Kan kanskje ha sin årsak i litt for effektiv kjøling av motoren? Kjenner i hvert fall at motortemperatureen er en annen nå om dagen enn i sommer, hvor jeg på det beste hadde et forbruk på 0,48 - med passasjer på langkjøring.

Ellers ser det ut til at du har funnet de rette linkene til hva du trenger for å gjøre det jeg har forsøkt å beskrive ovenfor.
Lurer du på noe mer om mine erfaringer er det selvfølgelig bare å spørre.

Lykke til :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av reldor »

Hei
Takker for svar...
Det blir å bestille diagnoseledninger og prøve noen justeringer .........

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av AJ »

reldor skrev:Hei
Takker for svar...
Det blir å bestille diagnoseledninger og prøve noen justeringer .........

R
Anbefaler gjerne dette apparturet her også:

Bilde

Veldig brukervennlig på Stelvio'en i hvert fall. Regner med at det kan benyttes på spjeldhusene til V7'ern også.

Mer info her:

http://www.hmb-guzzi.de/shop/product_in ... 7b4049a38f" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av reldor »

Ja det er neste problemet mitt fordi min sykkel har ett spjeldhus med integrert styreenhet.
Så det bør selvfølgelig ikke synkes.....
Men jeg ser at programvaren på web siden er til 5AM og 15M styreenheter ,
i verksted håndboka for min sykkel står det Magneti Marelli MIU G3 .
I boka for 2013 står det "MM" 15RC.

Jeg finner ingen programvare for MIU G3

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av reldor »

Jeg har nå lett gjennom nettet for lignende problemer og flere bekrefter at det ikke er tilgjengelig programvare ennå til MIU styreenheter......

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av omaas »

Jeg har PCV og autitune på min sykkel og den går uten rykking på alle turtall, Men den enkleste er 02-Optimizer.
Guzzitech sin 02-Optimizer har fått god omtale.

http://www.guzzitech.com/store/product/ ... ptimizers/
På forumene, eget forum for V7, er det ganske mye info å få.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av L-NA »

omaas skrev:Jeg har PCV og autitune på min sykkel og den går uten rykking på alle turtall, Men den enkleste er 02-Optimizer.
Guzzitech sin 02-Optimizer har fått god omtale.

http://www.guzzitech.com/store/product/ ... ptimizers/
På forumene, eget forum for V7, er det ganske mye info å få.
Da er den bestilt :-)

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av reldor »

Jeg bestilte Fat Duc sin siden jeg må ha to stk. , rett og slett litt billigere pr.stk.

Så får jeg følge med på nettet om noen knekker SW koden til MIU styreenheten...

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av omaas »

L-NA skrev:
omaas skrev:Jeg har PCV og autitune på min sykkel og den går uten rykking på alle turtall, Men den enkleste er 02-Optimizer.
Guzzitech sin 02-Optimizer har fått god omtale.

http://www.guzzitech.com/store/product/ ... ptimizers/
På forumene, eget forum for V7, er det ganske mye info å få.
Da er den bestilt :-)
Blir det så du beholder sykkelen likevel?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av L-NA »

omaas skrev:
L-NA skrev:
omaas skrev:Jeg har PCV og autitune på min sykkel og den går uten rykking på alle turtall, Men den enkleste er 02-Optimizer.
Guzzitech sin 02-Optimizer har fått god omtale.

http://www.guzzitech.com/store/product/ ... ptimizers/
På forumene, eget forum for V7, er det ganske mye info å få.
Da er den bestilt :-)
Blir det så du beholder sykkelen likevel?

Njaaii..jo kansje (?)

Problemet er vel det jeg ikke kan bestemme meg. Jeg er kjempe fornøyd med Stelvioen, og denne "hakkinga" er i grunn minimal og har i grunn aldri plaget meg noe særlig, (er bare 1 lambdasonde på denne modellen, vet ikke om det har noe å si) men alltid rom for forbedringer. Også ser jeg litt på FINN, så er det ingen gode, nyere brukte eksemplarer av samme merke til salgs, Vurderer litt å kjøpe en ny, men da skulle man kanskje vente litt med tanke på eventuelt nye oppdateringer fra Guzzi (???) Og så finner jeg ingen andre sykler som jeg kan tenke meg - i fornuftig pris klasse. Som du skjønner.. "still a bit confused, but on a higher level" :redface

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av AJ »

Interessant tråd for meg som Guzzi-eier, dette.

Har som flere andre Guzzi-eiere fått erfare denne hakkingen ("surging" kaller de det i utlandet...) på lavturtall og denne brå overgangen fra lite til ingen gass til gasspådrag i lav fart på lavt gir. Jerky throttle respons, iflg. de i utlandet som opplever det samme.
Har merket mindre av hakking på jevnt turtall i vanlige hastigheter og turtallsområder som f.eks. 3000 rpm. En del Guzzi-eiere har rapportert om slike erfaringer også.

Så forsøker vi å finne gode løsninger på disse tingene. Jeg gikk for modulene fra Finebauforge - en til hver av lambdasondene. Den siste versjonen de har laget er én enhet hvor begge modulene er integrert i denne. Stadig i utvikling, med andre ord. Og det er bra. Prinsippet er dog det samme og ingen grunn til å bytte ut den forrige versjonen, dvs. den jeg har, om noen har denne.

Jeg var sånn passe mellomfornøyd med Finebauforge løsningen og gikk for en annen da det ble noe opphøyd stemning på et internasjonalt Guzzi-forum etter noens erfaring med å koble fra lambdasodene. Ikke fysisk frakobling, men via et sinnrikt utviklet dataprogram som gjør dette mulig. Det programmet gjør er å blokkere signalene som lambdasondene sender til sykkelens ECU (Electronic Control Unit).
Ingen skade skjedd om dette gjøres. Lambdasondenes funksjonalitet opprettholdes selv om ECU'en ikke mottar signalene og tar disse til følge. Dvs. sørge for at AFR (luft- og bensinblandingen) hele tiden skal være optimal (i all hovedsak i forhold til utslippskravene).

Jeg satset altså på den andre løsningen - frakobling av lambdasodene - og har nå kjørt med dette siden i sommer. Og det har fungert helt fint i all slags vær og temperaturforhold. Men i høst har jeg merket en økning i bensinforbruket og tror dette kan ha noe med å gjøre at ECU'en ikke har samme tilpasningsmuligheter uten lambda'ene i forhold til luftfuktighet og andre påvirkningsfaktorer i de omgivelsene man bruker sykkelen i.
Derfor koblet jeg til disse igjen idag og gjorde en testtur umiddelbart etter at dette var gjort.
Erfaringen så langt: Stelvio tok i gang like mykt og fint som når lambdasodene var frakoblet. Litt antydning til popping i eksosen, som har vært helt fraværende de siste par månedene.
Og synes jeg at jeg merket et bedre drag i mellomregisteret. Rett og slett at sykkelen kjennes sterkere ut, faktisk!
Så skal det legges til at jeg har brukt en del tid på å finjustere spjeldhusene og resetting av TPS'en de siste ukene, noe Guzzi-syklene er helt avhengig av for at de skal gå så jevnt og lineært som det er mulig å få en Guzzi :P :p .

Skal bli interessant å se hvordan forbruket endrer seg med tilkoblingen av lambda'ene og finjusteringen av disse med Finefauforg-enhetene.
Satser på at det blir noe kjøring til i oktober slik at jeg får sjekka ut dette skikkelig.

Hører gjerne om erfaringene til dere andre også som har bestilt enheter fra GuzziTech og FatDuc. .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av L-NA »

Jeg har dessverre lite og ingen kunnskap om dette emne, men prøver etter beste evne og holde følge. Jeg kunne godt tenke meg å teste en annen Guzzi med samme problemene, og da bare for sammenligningens skyld. Slik jeg opplever dette, så er det noe jeg nesten ikke legger merke. Men i enkelte få tilfeller, så smeller det litt i kardangen ved pådrag - i lave hastigheter, samt litt "hakking" (svært sjelden og lite) ved jevn hastighet og minimalt med pådrag. Men siden vinteren nå nærmer seg, og noe må man jo finne på, så bestilte jeg denne O2 optimizeren. Slik jeg forstår, så ser denne ut til å være enkel og montere, samt justeringer, og oppdateringer trengs ikke. Så får man sa da... :-k

svru
Innlegg: 5
Registrert: 09 okt 2014, 23:18
Motorsykkelen din: MG Griso 8V - 1200 - 2008
Sted: Lindesnes

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av svru »

Hei

Har sett innom her i ny og ne. Denne tråden klarte jeg ikke å holde meg fra å kommentere, så da var det bare å registrere seg. Også t-skjorte som bonus da :thumleft

Om Guzzidiag - det fungerer! Og er billig! Har også programvaren ScanM5X for Android som er svært nyttig f eks for logging sammen med en bredbånds lamda (Innovate LC-2). Sammen med verktøyet TunerPro har du alt du trenger for serviceinstillinger og tuning/remapping av Guzzi med kompatible ECUer. Dette koster totalt noen hundrelapper for kabler og en par tusen dersom du går for bredbåndslambda i tillegg (kun for logging av AFR, ellers kutter man ut lambda og closed loop tullet, det er kun for avgassene og miljøhysteriet).

Har forsøkt andre remedier som man kjøper dyrt og må dessverre si at mye er "snakeoil". Egen erfaring omfatter f eks O2 trikking med Finebauforge Corsa Corta, "rimelig" og gir litt effekt, men du får raskt opp "Service" i display fordi du prøver å kjøre utenfor lambda området ECUen takler. Eller remapping med en Rexxer enbruker (dyrt), de flikker tilbake en mapping som er litt justert (mer fuel) ift hva du hadde og instruerer deg i å slå av og demontere lambda. Men de hadde neppe testet den mappingen de sendte meg ihvertfall.

Og hvorfor virker det ikke? Mitt forsøk på en "kortversjon": I hovedsak fordi man går ut fra at original mapping er lean. Dermed er de fleste løsninger innstilt på å fete opp blandingen. Det er feil, blanding er fet og lamda benyttes til å gjøre den lean. Dersom du benytter en av de enkle tuning løsningene, så sjekk plugger, dersom de er sotet ned er det et dårlig tegn! Risk nevnt med Power Commander Autotune er at blandingen blir så fet at "oljenivået" stiger i motor... Guzzi guru Pete Roper har et par meninger heromkring... :[-X

Hva har jeg gjort: tatt kontakt med "beetle" (ref link til WG) og fått mappinger som jeg har lagt inn i ECU vha Guzzidiag. Det har gitt enorme forbedringer i kjørbarhet og bensinøkonomi. Har også fått spesialtilpasset mapping til min Zard eksos basert på egne logginger med AFR og virkelig bruk.

Beetle har Griso 8V, men han har også lagd gode mappinger til andre, bl a for Stelvio. Spesielt utfordrende med Grisoen pga asymmetrisk eksos.
Og til sist, avgjørende forutsetning: at sykkelen er i god trim og med skikkelig TB balansering!

Det er gøy, så gå igang og lykke til!

Svar