Uten å være noen ekspert på markedsandeler på fjæringskomponenter, vil nok tro at i vår del av verden, er mer vanlig med progressive fjærer fra f.eks. Øhlins, Wilbers, Wirth, Hagon, eller Hyper ProMickeyMouse skrev:Høres farlig ut å forrandre oljenivået i gaffelen, anbefaler å følge boka, står ingenting der at man kan gjøre dette. Derimot bytte viskositet, ja.cannon skrev:Med ny/brukt MC med justeringsmulighet så er det et minimum at man justerer "sag", og at kompresjons-demping og returdemping justeres til anbefalte verdier fra fabrikk. Deretter kan man jo begynne å tilpasse detaljer til eget bruk. Jeg anbefaler også å sørge for at man har fjærer med rett stivhet (avhengig av førers vekt med kjøreutstyr). Særlig i fronten er det aktuelt å finne riktig viskositet på oljen i dempere. Mange skifter til progressive fjærer, men dette er stort sett ikke nødvendig hvis fjærene ellers er i god stand. Det er enklere og billigere å eksperimenere med olje-nivå. Høyere nivå i gaffelbein gir mindre luftlomme. Dette gir omtrent samme effekt som progrssive fjærer. Litt tykkere olje gir mere dempingseffekt. Mye å lese om dette på nettet.
Angående progressive fjærer, er det "Progressive Suspension" sine produkter du sikter til?
De har spesialisert seg på bl.a senkefjærer til både biler og mc'er, fjærene har likt antall viklinger som de originale, men de blir komprimert i den ene enden, eller i begge ender, avhengig av hvor mye drop man er ute etter. Dette alene, eller i kombinasjon med drop-chackles.
"Progressive Suspension" virka som de satsa mest på sykler på det amrikanske markede, og aller mest cruisere.