Kjede, reim og kardangdrift.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Crinos »

tagesk skrev:
Crinos skrev:For hvert innlegg jeg har lest her av deg tagesk, har jeg mer og mer lyst på BMW som neste sykkel! :thumleft
Jeg har en venn som pleide å kjøre en BMW R1100RT.
Så fikk han jobb hos H-D.
Å komme på jobb hos en H-D dealer på en BMW, det er faktisk ikke mulig. :8-[
Derfor kjører han H-D for tiden.

Han er mekaniker, og sier
  • Byggekvaliten er ikke dårligere på H-D enn på, for eksempel, BMW. Den var det, men er ikke det i dag.
  • Belte er ikke dårligere enn kardang. Men det forutsetter at du holder deg på asfalt. Det vil si, belte er mer utsatt selv om det er like pålitelig (greier jeg å fortelle hva jeg mener her?)
  • Det er kult å dra på BMW-treff, men H-D miljøet er noe helt annet.
  • Om du tror det er mye utstyr å få til BMW vet du ikke hva du prater om.
Men......han sier også at om det på en moderne BMW er brukt to 10mm skruer kan du være sikker på at 9mm skruer ikke er tilstrekkelig, og at én skrue ikke er tilstrekkelig. På en H-D kan du miste en bolt eller bytte en 7/8" bolt med en 1/8" uten at det gjør noe; det er likevel seks andre bolter som gjør jobben.

Når en 12GS med 115HK, overliggende kammer, smøremyk traction control, ABS, og en ramme som ikke veier ett gram mer enn nødvendig, når en slik suser forbi, da hører jeg at han sukker.
Ja, der er jo noen gode og halvgode argumenter for at jeg fremdeles kjører H-D. Det du sier med antall bolter er helt korrekt. Jeg har fremdeles friskt i minne en kjøretur jeg hadde sammen med klubben jeg var med i før. Han ene i har en veldig løst og avslappet forhold til stort sett det aller meste.. Det inkluderer også bruken av gjengelås og etterstramming av hjulbolter. På en kjøretur, får jeg akkurat dukket unna en av hjulboltene hans som har løsnet. Jeg signaliserer at han må stoppe og da vi ser på "skaden" konkluderer det med at vi kjører videre som om ingenting hadde skjedd... Det var jo bare 1 av 5 bolter... Vell tilbake på klubbhuset/verkstedet finner vi ut av at 1 av de 4 som nå var igjen er knekt, og mye kan tyde på at den har vert knekt over lengre tid.

Tilgjengeligheten på "aftermarket" deler til H-D er i en klasse for seg selv.

Så. Denne belt saken... Belt er mer nok like komfortabelt og lydløst som kardang, og i utgangspunktet like holdbart. (Evigvarende?) Men. Den store Achilles helen til belt er som du sier, "off-road". Eller nærmere bestemt, det å få grus og småstein inn i beltet. Da blir gummi/kvelar'en spist opp og man kan også knekke "grooves" på reimhjulene. En ting man ikke trenger å bekymre seg for med kardang drift.
tagesk skrev: Hr Crinos: Kom og besøk meg i mitt kjøkken!
[TaSK]
Jeg har på ny lest denne artikkelen din, og den er like god å lese som første gang jeg leste den, og hvem vet. Kanskje jeg besøker dere på deres kjøkken en dag. Det hadde i alle fall ikke vert meg i mot. :vin :drg
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av MaxTron »

Siden æ går mye etter utseende og hjerter :love , og kanskje litt (for) lite etter fornuft og praktisk bruk når det kommer til motorsykkel kommer æ neppe til å kjøpe BMW, veldig lite som tiltaler mæ utseendemessig på de aller fleste. Men det er jo andre som har helt andre kriterier, og også folk som synes helt andre ting ser tiltalende ut enn det æ gjør, og det er jo vel og bra, fører til mangfold som er bra!!

På den annen side så er det mye med teknikken til BMW som fasinerer, og det at de ofte tørr og være først med det siste på produksjonsmodeller.

Når AJ så nevner Moto Guzzi tenker æ at DER er det MYE som tiltaler utseendemessig, og de har jo også ett stag og noen ledd som skal gjøre ett eller annet med kardangens oppførsel:
Bilde
Får mæ til å lure på hvem som eventuelt har kopiert hvem...?

@ Crinos:
Skjønte ikke helt den historien din med hjulbolter, på alle mine sykkler har æ bare ein hjulbolt per hjul, trodde det var det samme for de fleste HD??

Vet det finnes motorsykkler med flere hjulbolter, men da er det som regel enkeltsidig svingarm som her:
Bilde
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Crinos »

MaxTron skrev:@ Crinos:
Skjønte ikke helt den historien din med hjulbolter, på alle mine sykkler har æ bare ein hjulbolt per hjul, trodde det var det samme for de fleste HD??
Beklager, my bad.. Jeg mente ikke hjulbolt, men boltene som holder navet fast i bremsetrommelen. (gammal sykkel).
Disse er det 5 stykker av (på link linje som til bremseskiv) men på trommelbrems er dem lengre og kraftigere.

Det er selvsagt kun EN hjulbolt per hjul på Harley-Davidson
Med unntak av noen custom løsninger:
Bilde
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av AJ »

MaxTron skrev:Når AJ så nevner Moto Guzzi tenker æ at DER er det MYE som tiltaler utseendemessig, og de har jo også ett stag og noen ledd som skal gjøre ett eller annet med kardangens oppførsel:
Bilde
Får mæ til å lure på hvem som eventuelt har kopiert hvem...?
Ja, det lurer jeg litt på også. Som Guzzi-eier tar jeg sjansen på å påstå at Moto Guzzi var først ute med dette... skal vi si, utjevningsstaget på kardangdriften.
Mange motorjournalister mener for øvrig at kardangløsningen til Moto Guzzi slik den er gjort på bl.a. Stelvio, er den beste som finnes til MC.
Sett i lys av feilprosenten på BMW kardangene de siste årene, har de kanskje rett.

For egen del må jeg si at jeg er strålende fornøyd med Guzzi kardangen :thumleft . Skjønner meg dog til å legge til grunnlaget for uttalelsen er kun 950 kjørte km... :roll
Blir nok mer etter 1. gangs servicen på mandag :prop:
Om været tar seg opp et par hakk...
Noe det ser ut til at det gjør nettopp kommende mandag :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Desmo »

AJ skrev:
MaxTron skrev:Når AJ så nevner Moto Guzzi tenker æ at DER er det MYE som tiltaler utseendemessig, og de har jo også ett stag og noen ledd som skal gjøre ett eller annet med kardangens oppførsel:
Får mæ til å lure på hvem som eventuelt har kopiert hvem...?
Ja, det lurer jeg litt på også. Som Guzzi-eier tar jeg sjansen på å påstå at Moto Guzzi var først ute med dette... skal vi si, utjevningsstaget på kardangdriften.
Mange motorjournalister mener for øvrig at kardangløsningen til Moto Guzzi slik den er gjort på bl.a. Stelvio, er den beste som finnes til MC.
Sett i lys av feilprosenten på BMW kardangene de siste årene, har de kanskje rett.

For egen del må jeg si at jeg er strålende fornøyd med Guzzi kardangen :thumleft . Skjønner meg dog til å legge til grunnlaget for uttalelsen er kun 950 kjørte km... :roll
Blir nok mer etter 1. gangs servicen på mandag :prop:
Om været tar seg opp et par hakk...
Noe det ser ut til at det gjør nettopp kommende mandag :thumleft
Jeg husker den Suzuki GS650GL'en jeg kjørte på kjøreskolen i -82. Den hadde ingen "kardang-reaksjoner" uten alle disse stagene og dingsene. Lurer på om Suzuki visste noe om geometrien på de forskjellige drevene da, som er blitt glemt siden den gang.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av AJ »

Desmo skrev: Jeg husker den Suzuki GS650GL'en jeg kjørte på kjøreskolen i -82. Den hadde ingen "kardang-reaksjoner" uten alle disse stagene og dingsene. Lurer på om Suzuki visste noe om geometrien på de forskjellige drevene da, som er blitt glemt siden den gang.
Jeg husker også denne kardang Suzukien, som jeg kjørte en ukes tid på åttitallet (fikk en ukes leie i 25-års bursdag av kona/Bakpå... ;-) ). På den tida hadde jeg ikke vett på å merke forskjell på kjede og kardang, pga. manglende kjøreerfaring.
Men én forskjell synes jeg ser åpenbar ut i forhold til Suzukien med "gammeldags" støtdemperløsning bak, nemlig det at både BMW, Moto Guzzi og Triumph Explorer har monodemper. Kanskje det er nettopp derfor at disse har dette utjevningstaget på oversiden av kardangen?
Vet ikke... :dontknow
Bare spør, jeg...

Ser man på bildet av kardangen i posten ovenfor vises det tydelig at staget er lenket til monodemperen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av MaxTron »

AJ skrev:
Desmo skrev: Jeg husker den Suzuki GS650GL'en jeg kjørte på kjøreskolen i -82. Den hadde ingen "kardang-reaksjoner" uten alle disse stagene og dingsene. Lurer på om Suzuki visste noe om geometrien på de forskjellige drevene da, som er blitt glemt siden den gang.
Jeg husker også denne kardang Suzukien, som jeg kjørte en ukes tid på åttitallet (fikk en ukes leie i 25-års bursdag av kona/Bakpå... ;-) ). På den tida hadde jeg ikke vett på å merke forskjell på kjede og kardang, pga. manglende kjøreerfaring.
Men én forskjell synes jeg ser åpenbar ut i forhold til Suzukien med "gammeldags" støtdemperløsning bak, nemlig det at både BMW, Moto Guzzi og Triumph Explorer har monodemper. Kanskje det er nettopp derfor at disse har dette utjevningstaget på oversiden av kardangen?
Vet ikke... :dontknow
Bare spør, jeg...

Ser man på bildet av kardangen i posten ovenfor vises det tydelig at staget er lenket til monodemperen.
Trur ikke monodemper fører til mere "heisvirkning", Moderne fjæringssystemer er vel uansett bedre enn de var på 80-tallet (håper og trur æ)

Når det gjelder kardangsvingen på bildet, som vel er en Moto Guzzi (?), må æ si mæ uenig. For mæ ser det ut som staget er festa til ett eget stag til side for demperen. Men du kan vel bekrefte / avkrefte med å se på din egen Guzzi AJ ?
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av AJ »

MaxTron skrev: Når det gjelder kardangsvingen på bildet, som vel er en Moto Guzzi (?), må æ si mæ uenig. For mæ ser det ut som staget er festa til ett eget stag til side for demperen. Men du kan vel bekrefte / avkrefte med å se på din egen Guzzi AJ ?
Når jeg ser nærmere på Guzzien så kan jeg bekrefte at fremre feste ikke er festet til selve demperen, men til side for dnene, ja.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:
AJ skrev:Tross fordelene med kardang og reim er fortsatt kjede det mest utbredte.
Kardang har to ulemper: Vekt og effekttap.
Effekttapet har ikke med kardangen å gjøre Per Se, men man trenger naturligvis et 90° drev nede ved hjulet.
Et 90° drev koster 3-5% effekt.
Har man motoren i lengderedningen er det en fordel (Honda GW, BMW, Guzzi, Triumph Rocket, et cetera) for da vil kjede introdusere en ny 90° vri.

Kardang er vedlikeholdsfri mens du er på tur.
Oljen i drevet, kardangen selv går alltid tørr, skiftes når man skifter motorolje.
Videre, kardang er stille. Et kjede bråker forferdelig når du ikke er vant til det.

Om du kombinerer ulempene med fordelene blir svaret: Store touringsykler.

BMW R-serie, BMW K-serie, Guzzi, Honda GW og ST, Kawazaki GTR, et cetera.

[TaSK]
Fikset
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Rune75 »

Gammel tråd og detta er kanskje ikke en nyhet heller men jeg legger den her: http://www.quietpowerdrive.com/QPDhtm/F ... Drives.htm

ZZR-Erling

Dagens bilde

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg synes hvertfall det er deilig med kardang på turer over flere dager og ett par uker. Bare å ta innerkuffertene ut, og sette på alarmen..ferdig! ☺
Har nok kosemekk på motocrosserne våre. Dvs av og til blir det jo også endel stressmekk!!
Btw..parafin er fint å vaske kjedet med, bruk kost. Så blåse med høytrykk og tørke med fille..husk å smøre med en gang!!

Ukas avsporing.. :crazy:
Sist redigert av AJ den 07 jan 2016, 10:53, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Splittet ut fra "Dagens bilde" tråden og lagt til "Kjede, reim og kardangdrift." tråden hvor innlegget passer bedre...

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av SverreOlsen »

Denne ser kjekk ut til kjede vask:-)
image.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av AJ »

Fås for hele 20,- kr. herfra:

http://www.ebay.com/itm/Gear-and-Chain- ... ~u&vxp=mtr

Bilde

Fra Kina, så klart... ;)
Men funker helt sikkert mer enn godt nok :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar