Ja, der er jo noen gode og halvgode argumenter for at jeg fremdeles kjører H-D. Det du sier med antall bolter er helt korrekt. Jeg har fremdeles friskt i minne en kjøretur jeg hadde sammen med klubben jeg var med i før. Han ene i har en veldig løst og avslappet forhold til stort sett det aller meste.. Det inkluderer også bruken av gjengelås og etterstramming av hjulbolter. På en kjøretur, får jeg akkurat dukket unna en av hjulboltene hans som har løsnet. Jeg signaliserer at han må stoppe og da vi ser på "skaden" konkluderer det med at vi kjører videre som om ingenting hadde skjedd... Det var jo bare 1 av 5 bolter... Vell tilbake på klubbhuset/verkstedet finner vi ut av at 1 av de 4 som nå var igjen er knekt, og mye kan tyde på at den har vert knekt over lengre tid.tagesk skrev:Jeg har en venn som pleide å kjøre en BMW R1100RT.Crinos skrev:For hvert innlegg jeg har lest her av deg tagesk, har jeg mer og mer lyst på BMW som neste sykkel!
Så fikk han jobb hos H-D.
Å komme på jobb hos en H-D dealer på en BMW, det er faktisk ikke mulig.![]()
Derfor kjører han H-D for tiden.
Han er mekaniker, og sierMen......han sier også at om det på en moderne BMW er brukt to 10mm skruer kan du være sikker på at 9mm skruer ikke er tilstrekkelig, og at én skrue ikke er tilstrekkelig. På en H-D kan du miste en bolt eller bytte en 7/8" bolt med en 1/8" uten at det gjør noe; det er likevel seks andre bolter som gjør jobben.
- Byggekvaliten er ikke dårligere på H-D enn på, for eksempel, BMW. Den var det, men er ikke det i dag.
- Belte er ikke dårligere enn kardang. Men det forutsetter at du holder deg på asfalt. Det vil si, belte er mer utsatt selv om det er like pålitelig (greier jeg å fortelle hva jeg mener her?)
- Det er kult å dra på BMW-treff, men H-D miljøet er noe helt annet.
- Om du tror det er mye utstyr å få til BMW vet du ikke hva du prater om.
Når en 12GS med 115HK, overliggende kammer, smøremyk traction control, ABS, og en ramme som ikke veier ett gram mer enn nødvendig, når en slik suser forbi, da hører jeg at han sukker.
Tilgjengeligheten på "aftermarket" deler til H-D er i en klasse for seg selv.
Så. Denne belt saken... Belt er mer nok like komfortabelt og lydløst som kardang, og i utgangspunktet like holdbart. (Evigvarende?) Men. Den store Achilles helen til belt er som du sier, "off-road". Eller nærmere bestemt, det å få grus og småstein inn i beltet. Da blir gummi/kvelar'en spist opp og man kan også knekke "grooves" på reimhjulene. En ting man ikke trenger å bekymre seg for med kardang drift.
Jeg har på ny lest denne artikkelen din, og den er like god å lese som første gang jeg leste den, og hvem vet. Kanskje jeg besøker dere på deres kjøkken en dag. Det hadde i alle fall ikke vert meg i mot.tagesk skrev: Hr Crinos: Kom og besøk meg i mitt kjøkken!
[TaSK]

