Hei KawaJens,KawaJens skrev:Vogntog sjåfører er det like mangen forskjellige som motorsykkelister. Er av begge leirer og det som er den største likheten mellom yrkesjåfør og motorsykkelist er meningen om vor flinke deres gruppe er og kor farlige og inkompetente alle andre er.
Desverre er det farlige og inkometente sjåfører i allle leirer til og med di uten motor, og det er mye mer en va en innrømmer.
Sikkring av last synest eg er blitt mye verre dei siste årene og har tilogmed gått så langt og ringt inn og anmeldt en. En skal av og til vere glad for en ikkje altid ser korleis lasten ser ut, då er det ikke sikkert en hadde turd seg ut på vegane.
Da jeg satt teori for klass II i 1989 var det 109 spørsmål. Papir var delt i 3 deler, husker ikke de to første deler, men den siste var utregning av last, plassering og festing. Heldigvis hadde jeg pugget, og pugget godt, og Einsteins teori satt fast i hodet mitt. Jeg fikk alle 109 spørsmålene riktig. På dette tidspunkt var feil margin 7, 5, 0 for de tre delene av prøve. Det er klart at når en har nettopp fått klasse II lappen, festing av last skulle gå som smurt. Men jeg kan tenke meg at etter noen år, og som alt annet, begynne man og ble litt sløv, dog ikke alle. Men slik skal det ikke være, uansett hva man kjører skal lasten være sikret.
Gordon