KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38042
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Da prisen på KTM 1290 Super Adventure klar:
kr. 231.200,- :
Overkommelig, for de som måtte være interessert i denne... :-)
kr. 231.200,- :
Overkommelig, for de som måtte være interessert i denne... :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Som deg, kanskje?AJ skrev:Da prisen på KTM 1290 Super Adventure klar:
kr. 231.200,- :
Overkommelig, for de som måtte være interessert i denne... :-)
Live long and prosper
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38042
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Slett ikke utenkelig .sankyo skrev: Som deg, kanskje?
Syns denne ser bra ut. Ikke minst har den gode spesifikasjoner.
Men det er mye annet bra der ute også :-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
fin sykkel, men personlig hadde jeg nok valgt 1000xr for de to ekstra sylinderne
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38042
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Nye BMW 1000XR ser helt klart bra ut. Og har ikke minst det ypperste av spesifikasjoner.Zadnez skrev:fin sykkel, men personlig hadde jeg nok valgt 1000xr for de to ekstra sylinderne
Men den hadde vært morsommere og mer fascinerende, tror jeg, om BMW hadde puttet en linjetoer/tosylindret rekkemotor i den :-).
Det ville gitt et annet lydbilde som vi twin-elskere liker i tillegg til en annen momentkurve som er (deilig!) karakteristisk for nettopp store twin-maskiner .
Men for all del, med nye 1000XR har BMW skapt en flott og sprek tursykkel .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Er ikke poenget med denne BMW'n nettopp motoren? Det finnes jo et utall alternativer hvis man bare ønsker to sylindre.
Denne fyller jo et stort hull i markedet ... eller, hullet er for stort til at en modell fyller det, men det er en god start
Denne fyller jo et stort hull i markedet ... eller, hullet er for stort til at en modell fyller det, men det er en god start
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38042
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg har ikke hele oversikten, men er likevel uenig i påstanden om at det "er et utall alternativer hvis man bare ønsker to sylindre".jhn skrev:Er ikke poenget med denne BMW'n nettopp motoren? Det finnes jo et utall alternativer hvis man bare ønsker to sylindre.
Denne fyller jo et stort hull i markedet ... eller, hullet er for stort til at en modell fyller det, men det er en god start
Kan ikke se at det finnes noen tusenkubikkere med samme type (oppreiste) design som 1000XR med tosylindret rekkemotor og 17" tommers hjul. Det nærmeste er den nå utgåtte Yamaha TDM 900 og Kawasaki ER. MZ utviklet en tusenkubikker med samme konsept som den nye BMW'en med to i rekke og som fikk gode kritikker. Men dessverre overlevde den ikke i hard konkurranse med de andre...
De andre tosylindrede motorsyklene som det er et "utall alternativer" av er de med tosylindre V-motorer i adventure design med 19" forhjul og 17" bak.
Jeg skiller mellom disse to typene siden det er to ulike motorer med ulikt design og delvis også karakteristikker.
Husker jeg ble litt skuffa da Kawaski Versys 1000 ble lansert med firesylindret rekkemotor. Håpet jo på en heftig liter-linjetoer på den jeg, da...
Men tilbake til 1000XR'en; tar gjerne å prøvekjører den, jeg! Synes sykkelen ser, som allerede nevnt, veldig, veldig bra ut .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
AJ, har du glemt Yamaha Super Tenere 1200, med 2 stk. stempler i linje?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Tja .. det er vel mye "øyet som ser".... hvor smale og mange kategorier man ønsker å dele motorsyklene i.AJ skrev:Jeg har ikke hele oversikten, men er likevel uenig i påstanden om at det "er et utall alternativer hvis man bare ønsker to sylindre".jhn skrev:Er ikke poenget med denne BMW'n nettopp motoren? Det finnes jo et utall alternativer hvis man bare ønsker to sylindre.
Denne fyller jo et stort hull i markedet ... eller, hullet er for stort til at en modell fyller det, men det er en god start
Kan ikke se at det finnes noen tusenkubikkere med samme type (oppreiste) design som 1000XR med tosylindret rekkemotor og 17" tommers hjul. Det nærmeste er den nå utgåtte Yamaha TDM 900 og Kawasaki ER. MZ utviklet en tusenkubikker med samme konsept som den nye BMW'en med to i rekke og som fikk gode kritikker. Men dessverre overlevde den ikke i hard konkurranse med de andre...
De andre tosylindrede motorsyklene som det er et "utall alternativer" av er de med tosylindre V-motorer i adventure design med 19" forhjul og 17" bak.
Jeg skiller mellom disse to typene siden det er to ulike motorer med ulikt design og delvis også karakteristikker.
Husker jeg ble litt skuffa da Kawaski Versys 1000 ble lansert med firesylindret rekkemotor. Håpet jo på en heftig liter-linjetoer på den jeg, da...
Men tilbake til 1000XR'en; tar gjerne å prøvekjører den, jeg! Synes sykkelen ser, som allerede nevnt, veldig, veldig bra ut .
Jeg ser det som at TDM, v-strom, alle former for (nesten) GS, KTM, Stelvio, Tiger 1050, triumph 800/1200, MS osv går under reiseenduro/adventure/allroad ... kanskje jeg mener SUV er mere dekkende?
De har jo litt forskjellige egenskaper, men er på mange måter bygd over samme lest. Oppreist sittestilling, rimelig gode kjøreegenskaper på variert underlag, rimelig god lastekapasitet, bekvem, fjæringsvei (uten at jeg vet noe tall for
BMW XR) ... kort sagt de vanlige tingene man forbinder med en god SUV ... hjuldiameter eller ccm har ikke avgjørende betydning for hvor jeg plasserer sykkelen. De er jo fordelt i lett- mellom- og tung- fra før, og det er greit nok.
Den klasseinndelingen er finmasket nok.
Som gode borgere av et sosialdemokrati ønsker vi jo et mest mulig klasseløst samfunn
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Er muligens litt sær men eg mener at det er et tydelig skille mellom sykkler som S1000XR,Tiger1050,Versys1000,Multistrada o.l og R1200GS,Explorer,XT1200,1190/1290,F800GS,Tiger800XT.
Den først nevnte gruppen er mer eller mindre asfalt orienterte sykkler og sportsligere en di sist nevnte.
Multistrada vart vel vis eg husker riktig markedsført som sports adventure?
Så for dem som vurderer type 1290adv og 1200GS så ser eg ikke at S1000XR er en utfordrer.
Den først nevnte gruppen er mer eller mindre asfalt orienterte sykkler og sportsligere en di sist nevnte.
Multistrada vart vel vis eg husker riktig markedsført som sports adventure?
Så for dem som vurderer type 1290adv og 1200GS så ser eg ikke at S1000XR er en utfordrer.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38042
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Enig. Omtrent som jeg skulle sagt det selv .KawaJens skrev:Er muligens litt sær men eg mener at det er et tydelig skille mellom sykkler som S1000XR,Tiger1050,Versys1000,Multistrada o.l og R1200GS,Explorer,XT1200,1190/1290,F800GS,Tiger800XT.
Den først nevnte gruppen er mer eller mindre asfalt orienterte sykkler og sportsligere en di sist nevnte.
Multistrada vart vel vis eg husker riktig markedsført som sports adventure?
Så for dem som vurderer type 1290adv og 1200GS så ser eg ikke at S1000XR er en utfordrer.
Om nye BMW 1000XR hadde hatt en tosylindret rekkemaskin i samme chassis/ramme hadde, etter mitt syn, ikke gjort noen forskjell. Derimot hadde min interesse for den antakelig økt proposjonalt med fraværet av to sylindre...
Ikke med tanke på egnethet i ulent terreng, men rett og slett fordi tosylindrende motorer i gode tursykler fascinerer meg enn firesylindrede.
Nå har heller ingen av de tre syklene jeg har eid siden 2006 vært utpregede adventuresykler om en legger konfigureringen med 19/21" forhjul og 17" bak som et grunnleggende krav for at sykkelen skal være nettopp en adventure-sykkel.
Riktignok hadde TDM'en en uvant løsning med 18 foran og 17 bak. Likevel ingen off-road maskin på noen måte. Tiger 1050'en med 17 foran og bak var en utpreget gate/tursykkel best egnet for kjøring på fast underlag.
Stelvio'en derimot har rette konfigurasjonen og kan sikkert egne seg godt for erfarne off-road og gruskjørere. Men jeg valgte den ikke på grunn av dette. Derfor ble det 8V på meg som leveres med alu-felger og vanlig veskesett, mens NTX modellen har eikehjul som er bedre egnet for ulendt terreng og annet og mer robust veskesett.
Hva som blir neste sykkel blir når tiden for sykkelbytte kommer, vet jeg ikke. Men både 1290 SA og 1000XR kan være aktuelle kandidater. Selv om sistnevnte altså har to sylindre for mye...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Men må seie at 1290SA med 160hk og hele 140NM frister som fanden nu
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
1290 Adv er vel mer ment som et slikt asfaltbeist og ikke like grus og "offroadorientert" som 1190 Adventure R som kommer med 21" foran og en lavere vekt.KawaJens skrev:Er muligens litt sær men eg mener at det er et tydelig skille mellom sykkler som S1000XR,Tiger1050,Versys1000,Multistrada o.l og R1200GS,Explorer,XT1200,1190/1290,F800GS,Tiger800XT.
Den først nevnte gruppen er mer eller mindre asfalt orienterte sykkler og sportsligere en di sist nevnte.
Multistrada vart vel vis eg husker riktig markedsført som sports adventure?
Så for dem som vurderer type 1290adv og 1200GS så ser eg ikke at S1000XR er en utfordrer.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Du må nå for skams skyld i det minste *prøve* GS'enAJ skrev:<snip>
Hva som blir neste sykkel blir når tiden for sykkelbytte kommer, vet jeg ikke. Men både 1290 SA og 1000XR kan være aktuelle kandidater. Selv om sistnevnte altså har to sylindre for mye...
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38042
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Ser ikke bort fra det, neipoulet_cavalier skrev:Du må nå for skams skyld i det minste *prøve* GS'enAJ skrev:<snip>
Hva som blir neste sykkel blir når tiden for sykkelbytte kommer, vet jeg ikke. Men både 1290 SA og 1000XR kan være aktuelle kandidater. Selv om sistnevnte altså har to sylindre for mye...
Liker for øvrig bedre utseendet på den nye semi-vannkjølte enn den forrige modellen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering