Musikk i hjelmen vs trafikk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av Crinos »

Jeg har tenkt mye på dette med å kjøre med musikkørepropper alla Shure sine SE535 eller SE846 som har "sound isolating" som folk påstår fungerer veldig bra. Eller Bose sine i20 noise canceling.

Men, min største frykt er å ikke høre trafikken rundt meg og noen har opplevd dette:
Fks Tonys http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=249698#p249698" onclick="window.open(this.href);return false;
Tonys skrev:Kjørte med musikkpropper en stund, vant til at biler legger seg ut for å gjøre plass til mc.
Men når jeg hadde ambulansen helt oppi ræva sluttet jeg å kjøre med musikk.
Har vurdert type Hantek ACS PRO26 propper (http://www.hantek.no/orepropper/mc-prop ... mmunicator" onclick="window.open(this.href);return false;), som er både støyfilter og øremonitor, men..... Fremdeles redd for å ikke høre trafikken, og på motorsykkel føler jeg et sterkere behov for å høre hva som skjer rundt meg, kontra i bil der jeg sitter i "buret" mitt og føler meg trygg.

Hva mener dere?
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av JohnnyTh »

Ikke ha så høyt volum. Jeg kjører ikke med propperm med lyd, men har i hjelmen. Bruker og vanlige propper. Har aldri hatt problemer med å ikke høre ambulanser ol.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av ZZR-Erling »

Hoff og hoff ;-)

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av 45316 »

Jeg kjører med vanlige gule ørepropper, musikk via scalahlytalerne. Har ikke hatt problem så langt. Dog er speilene innstilt slik at jeg lett oppdager lys i de, i de aller fleste tilfellene er det lysa man har sjanse til å oppdage først, i hvertfall på landevegen i normal hastighet, unntaket er i tunnel og saktegående kø i by da lyden bærer bedre.

Snakker også ut fra egen erfaring med utrykningskjøring.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av ATWindsor »

Jeg kommer nok aldri til å kjøre med musikk, ambulanser og sånn bråker mye, så det er ikke så vanskelig å ordne så man hører, men man hører andre biler også, endringer i egen lyd pga refleksjoner fra biler ved siden av sykkelen osv, jeg ville ikke mistet det.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har montert inn koss høytalere under foret i hjelmen som igjen er koblet til min Scala Rider G9x som igjen henter lyd via bluetooth fra iPhone hvor jeg spiller av musikk fra Spotify som er gjort offline (for å ikke bruke datatrefikk). Fungerer utmerket og sangene kan jeg skippe og lyden slås av etc. bare ved å gi talekomandoer. Fungerer som bare det :thumleft

Å kjøre med propper i ørene klarer jeg ikke. Synes rett og slett det er ubehagelig. Det blir klamt og øregangene blir såre. Jeg vet man får skreddersydde som sikkert er bra, men noen hopper i fallskjerm mens andre kjører motorsykkel uten ørepropper. Vi tar vel alle våre valg så får vi heller leve med evt. konsekvenser. :thumleft

Ambulanser etc. har jeg dog ingen problemer med å høre når jeg kjører med musikken ganske høyt på.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av hakhap »

Har Scala Ride G4 sin "høytalere" i hjelmen, spiller innimellom musikk andre ganger radio men ofte kjører jeg uten. Hører greit trafikk og ambulanse o.l.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av Flanker »

Jeg kjører med skum-ørepropper, og har ingen problemer med å få med meg verken lyd- eller synsinntrykk i trafikken selv om Sena intercom'en bæljer ut musikk i ørene mine. Jeg har vanskelig med å forstå at dette er et problem, kanskje foruten ørepropper med integrert lyd som samtidig makter å filtrere ut alt annet.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av gorbys »

Er vel bare å skru ned volumet vel...
Eg har sena smh-10 intercom med høytalere i hjelmen, kjører med skumpropper og men har ikkje problem med å få med meg andre lyder.

Edit: sånne propper der en får musikken intravenøst inn i øregangen er kanskje litt verre mtp å få med seg andre lyder da.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av JK95 »

Kjører selv med slike ørepropper med lyd, og synes det funker fint jeg ;-) Bruker det aldri i byen, da jeg synes det er for risikabelt, der vil jeg høre flua i biln ved siden av, men på den åpne landeveg synes jeg det går fint :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av LordShaft »

Tror ikke du skal bekymre deg så mye om å høre ambulansen....det som er langt viktigere er at du ser den.... må de bruke lyd for at du skal høre ligger de klint i hekken din, å du har allerede vært til hinder for flyten deres. Sørg for at du bruker speil og synsfeltet ditt godt.... å ha så mye musikk du orker. :thumleft


Note 4

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:Jeg har montert inn koss høytalere under foret i hjelmen som igjen er koblet til min Scala Rider G9x som igjen henter lyd via bluetooth fra iPhone hvor jeg spiller av musikk fra Spotify som er gjort offline (for å ikke bruke datatrefikk). Fungerer utmerket og sangene kan jeg skippe og lyden slås av etc. bare ved å gi talekomandoer. Fungerer som bare det :thumleft

Å kjøre med propper i ørene klarer jeg ikke. Synes rett og slett det er ubehagelig. Det blir klamt og øregangene blir såre. Jeg vet man får skreddersydde som sikkert er bra, men noen hopper i fallskjerm mens andre kjører motorsykkel uten ørepropper. Vi tar vel alle våre valg så får vi heller leve med evt. konsekvenser. :thumleft

Ambulanser etc. har jeg dog ingen problemer med å høre når jeg kjører med musikken ganske høyt på.
Jeg bruker skjeldent ørepropper når jeg ikke kjører på motorvei. Bruker alltid ørepropper hvis det går fort. Ikke bare på grunn av tinitusen som jeg alt har litt av, men jeg blir og mindre sliten med propper. Formstøpte propper er gull.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av ATWindsor »

gorbys skrev:Er vel bare å skru ned volumet vel...
Eg har sena smh-10 intercom med høytalere i hjelmen, kjører med skumpropper og men har ikkje problem med å få med meg andre lyder.

Edit: sånne propper der en får musikken intravenøst inn i øregangen er kanskje litt verre mtp å få med seg andre lyder da.
Skal du får noe glede av musikken så kommer du til å spille den 10 dB høyere eller mer enn omgivelsene, og det blokkerer lyder og fører til mere støy på øret ditt.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av Crinos »

Nå anser jeg meg selv som en person som får meg seg trafikkbildet, både fremfor og bak meg, så jeg ville nok oppdaget fks ambulanse i speilene lenge før det hadde vert aktuelt å bli tuta på eller lignende.
MEN.

Hørsel er en del av sansene våre, og når man kjører MC i trafikk (type by) så føler jeg sterkere behov for å kunne lytte til hva som skjer rundt meg.
Så ja. Bare fordi man har muligheten, trenger ikke å betyr at man alltid må lytte. Kan man skru av og på fks Spotify via stemmestyring er jo det kjempe gull.

[quote=ATWindsor]Skal du får noe glede av musikken så kommer du til å spille den 10 dB høyere eller mer enn omgivelsene, og det blokkerer lyder og fører til mere støy på øret ditt.[/quote]
Denne er høyst riktig, i alle fall at man spiller høyere en omgivelsene og når enn sitter rett på støykilda så blir det fort noe volum ut av det. (blir dog bedre med overgang til ny sykkel).

Ørepropper kjører jeg med dog okke som... "beste" kvalitet fra Clas'ern :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av RuneMC »

Blir litt individuelt tror jeg. Ser mer i speilene hvis jeg kjører med musikkpropper.
Men ser generelt regelmessig i speilene.

Idag (kjørte bil) var det f.eks. en ambulanse med blålys, men uten lyd på i Rosenkrantzgata i Drammen. Det er tofelts vei i hver retning og jeg så den i god tid i speilet og la meg over i høyre felt. Han som lå bak meg i venstre felt så den derimot ikke og kjørte forbi meg, så gav ham et par små tut idet han passerte og han la seg endelig inn foran meg slik at ambulansen fikk fri bane.

Gode musikkpropper som isolerer lyden godt gjør også at du kan kjøre med lavere lyd fordi du slipper å stille opp volumet bare for å overdøve vindsus etc - da er det ikke problem å høre utrykningskjøretøy heller.
Sist redigert av RuneMC den 27 feb 2015, 19:29, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar