Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Lensvik
Innlegg: 1
Registrert: 27 feb 2015, 08:28
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125cc

Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av Lensvik »

Jeg har en sønn som er 16 år og tok lett-MC-lappen i september i fjor og kjøpte en Honda Varadero 125cc nå i vinter. Må vel sies å være en sylfersk sjåfør, siden han ikke har noen kjøreerfaring utover selve kjøreopplæringen til mc-lappen, og ny sykkel også. Nå begynner de fleste veiene å bli snø og isfri der vi bor, og lysten til å ta fram den nye sykkelen er naturlig nok stor :-). Men dere som har litt mer erfaring, er det greit å starte å kjøre når de fleste veiene har blitt bare, eller er det andre ting å ta hensyn til også? Er det noen ekstra farer nå som ikke er der i mai for eksempel? Når bør en helt fersk sjåfør starte vårsesongen?
Sist redigert av Lensvik den 27 feb 2015, 10:38, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei! Så fint med rekrutering! Jeg vil påstå å være erfaren. Har rundt 500 000km på bike. Vel, jeg har noen regler for meg selv vedr uttak:
1. Det skal være plussgrader hele døgnet
2. Det skal være mint 8C
3. Jeg skal synes forholdene forøvrig er bra.

Du har sikkert sett slikt hvitt støv etter salt...slikt er glatt. Husk strsøand her og der, og høøøl i veien. Kle deg bra, men ikke for trangt. Kjør med vett og ikke så helvetes fort. Sjekk lufttrykk.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av Bjerknez »

Lensvik skrev:Jeg er 16 år og tok lett-MC-lappen i september i fjor og kjøpte meg en Honda Varadero 125cc nå i vinter. Jeg må vel sies å være en sylfersk sjåfør, siden jeg ikke har noen kjøreerfaring utover selve kjøreopplæringen til mc-lappen, og ny sykkel har jeg og. Nå begynner de fleste veiene å bli snø og isfri der jeg bor (Lensvika i Sør-Trøndelag), og lysten til å ta fram den nye sykkelen er naturlig nok stor :-). Men dere som har litt mer erfaring, er det greit å starte å kjøre når de fleste veiene har blitt bare, eller er det andre ting å ta hensyn til også? Er det noen ekstra farer nå som ikke er der i mai for eksempel? Når bør jeg som helt fersk sjåfør starte vårsesongen?
Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men her i Fredrikstad er det vertfall kjørbart nå, men veiene er kalde og våte og på natten samt enkelte dager KAN det fryse på litt. Man må bare følge med værmeldingen og gjøre vurderinger selv. Som sylfersk sjafør uten noe som helst erfaring er det nok lurt og vente litt. februar/mars er IKKE tiden hvor man som sylfersk drar frem sykkelen for å teste den. Bilistene er heller ikke vant til motorsyklister så tidlig så man må være ekstra våken.

Siden du tok lappen på lettsykkel så er du sikkert klar over disse farene, men det er noe helt annet når man opplever en bil kjøre rett ut forran deg når underlaget er vått/glatt eller fult av grus. Den lærepengen kan bli dyr.

men som jeg sier selv, er man forsiktig så går det stort sett bra. Men jeg vet også hvor fristende det er å dra på litt for å teste sykkelen :mk

EDIT:
Ser nå at du bor i Sør Trøndelag og kjenner ikke til hvordan været er der oppe :-k

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av JK95 »

Heisann, velkommen som fosning :vs Er selv fra Stokkøya, og har mine mil til å fra Trondheim i helgene ;-) Dier meg enig i at +grader er et must døgnet rundt, så du har minst mulig sjans for glatte flekker ;-) Kjør rolig den første tiden, vet det frister å gi på litt, men prøv å få litt erfaring, venn deg til veiene :prf På Fosen er det jo fantastisk mye svinger, sett bort ifra veien om Leira og det faktum at de ødelegger alle svingene over Kråkmo nå :sk? Uansett, prøv å vent litt lenger, vet det er vanskelig, men prøv :thumleft

Kanskje vi kan ta en felles liten tur på Fosen en gang?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av Cutless »

Velkommen !

Jeg er også født og oppvokst på Fosen. Jeg sjekka værmeldinga nå, og det ser jo helt nydelig ut - 6 grader og sol. Men vanskelig å anbefale om du bør ta deg en tur eller ikke. Kjenner du noen i nærområdet som har kjørt sykkel noen år, og som du kan spørre om hva de synes om føret? Det er sikkert ikke dumt å finne seg en lite traffikert vei å bli kjent med sykkelen så fort føret tillater det, men i små steg.

Jeg er garantert med på Fosen tur. Jeg skal opp i sommer, og gleder meg til å prøve veiene med Hyper'n.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av jongsanim »

Alt burde gå bra så lenge man kjører etter forholdene.

Men, som fersk sjåfør kan man gjerne være litt mer observant enn andre:

Temperaturer over 0º om natten er en fordel, kalde veier = kalde dekk = mindre grep
Pass opp for grus, både da det er glatt men også fordi du kan få steinsprut i trynet (hold visiret lukket)
Pass opp for veier som er skyggelagt mesteparten av dagen, der kan der kan det være kaldere og dermed glattere.
Bilister har hatt en vinter uten MC-førere, de kan være mindre observante, vær ekstra på vakt for dem.
Det kan være noen biler som legger igjen snø fra tak o.l. hvis de ikke er flinke til å rengjøre bilen før kjøring (som de ofte ikke er). Dersom du ligger litt nærme bil foran kan det plutselig dukke opp en snø/isklump rett foran hjulet ditt.

Lykke til, kos deg :)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av JK95 »

Sant, de er flinke med grusen på Fosen... Spesielt siden mange sniker seg om "stengt" Kråkmo, og drar med seg dritt derifra :sk? Vær på vakt, alt som ikke er ren asfalt er mest sannsynlig glatt :prf

@Cutless, skal vi prøve å få til en Fosen-tour? :knegg :knegg :knegg

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av Cutless »

Jepp det må vi, jeg er trolig i Fosen fra 15. juli til 30. juli

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av Elruts84 »

Heisann

Velkommen til MC verden :D

Har hatt 1 sesong bak med Kl. A (2014) og går inn i min andre sesong nå. Så kan på ingen måte kalle meg erfaren, men er erfaren som fersking på veiene :lol , så har noen erfaringer ang det å være fersk. Selv hadde jeg aldri sittet på motorsykkel før jeg tok A lappen.

Det de andre har skrevet her er veldig aktuelt og riktig. Sand, salt, is er ting som gjør faremomenter enda farligere.
Husk det er ofte kaldere i bakken.

Erfaringen jeg tok med meg var bl.a.

- Kjør å finn deg en plass hvor du kan gjøre deg kjent med sykkelen din. (gjerne en stor forlatt parkeringsplass e.l) Sving litt, kjør litt 8-talls kjøring. Gi litt gass. Brems litt godt. Dette hjelper deg enormt når du skal begynne sesongen samtidig som du ikke har mange år på nakken (eller er veldig vandt med sykkelen)

- Kle deg godt, blir du kald så blir du stiv i muskel og ledd blir du dårlig å manøvrere på veien. Ikke er det kjekt heller.

- Når du skal begynne å kjøre ut på veiene, anbefaler jeg å kjøre utenom rush i begynnelsen og gjerne på gater med litt rolig trafikk. Tenk litt kjøremønster og ikke kort inn svinger. Det koster mer når du er fersk å flytte sykkelen bort fra motgående kjøretøy enn en som har noen mil på nakken.

- Hvis du føler bilene bak presser deg, kjør enten til siden og slipp de forbi eller marker deg litt med baklyset (blink litt med det). Da viser du vertfall at du syns de er for nærme. I begynnelsen er slike ting litt irriterende når du vil konsentrer deg om deg selv og din egen kjøring.

- Vi som motorsyklister er myke trafikanter og sårbare. Det er ikke sikkert at det er din feil alltid. Så hold øynene oppe. Bare et lite dyr løpende over veien en sen kveld hvor du er alene kan være farlig.

- Viktig er det å kose seg også. Det er jo utrolig deilig og kjekt når været er bra og sykkelen er bra :D

- Jeg har brukt forumet her enormt mye. Spør om alt. Her er det enormt dyktige og erfarne motorsyklister som finner ut det utroligste. Og ikke minst er de her for de liker og elsker motorsykkel. Det samme er jeg.

Er det noe du lurer på er det bare og spørre. :D

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av lars_helgek »

Frisk opp opplæringen din :)

Nødbremsing, bremsing i sving, lær push teknikken 100%.. Og gjør sikkerhetskontrollen :) god vane :)

Kjør med hodet, ikke høyrehanda, så går det nok fint :)

Velkommen på veien :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av JK95 »

Cutless skrev:Jepp det må vi, jeg er trolig i Fosen fra 15. juli til 30. juli
Konge! :prf Jeg får prøve å legge inn noen flexidager til den tid :prop:

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av LordShaft »

Følg erling sine råd.... la sykkelen stå til det er plussgrader hele døgnet. Å være så fersk sjåfør vil jeg fraråde deg om å ferdes på veiene når det er minusgrader. Plutselig kommer du over et isete parti. Hvorfor risikere knust sykkel og ødelagt sesong på å ta ut biken for tidlig. Vent litt til du, det er mitt råd

Note 4

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av Crinos »

Det har allerede kommet mange gode råd, og jeg vil kime inn med mine egne, som kanskje er en overlapping av hva som er blitt nevnt tidligere, men da får du/din sønn innblikk i hva vi som har kjørt litt tenker på og om flere tenker på det samme, kan det umulig være veldig dumt å ta til etterretning. :thumleft

Som sylfersk MC-sjåfør vil jeg gi disse rådene til/iforkant av sesong start:
  • Vent til gjennomsnitts temperaturen holder seg stabilt over 3-4 pluss grader, og natt temperatur må ikke være på feil side av 0.
  • Vent til hovedveier er spylt og vasket rene for salt/grus/skitt. Dette kan være utrolig glatt, selv på en tørr og "fin" dag.
  • Vent til bilistene er blitt mer vandt til å se MC-er i trafikken igjen.
Så, oppsummert har jeg tre "regler" som begynner med Vent....

Som far selv, vet jeg hvor utålmodig barn kan være og ikke minst hvor vanskelig det kan være å håndtere.
  • Man ønsker en stabil gjennomsnittlig temperatur for å ikke få noen kjedelige a-ha opplevelser på veien. Man kan komme inn i et skygge området som har hatt skygge hele dagen siden natta, og da kan det fort fremdeles være is i veibanen. (og selv om det ikke er is, kan det fremdeles være kald asfalt som gir dårligere friksjon i dekkene og man sklir ut).
  • Salt, grus og veistøv kan legge seg som en tynn film på asfalten og være vell så glatt som is. Dette kan føre til en ulykke der og da, men kan også feste seg til dekk, og føre til ulykke 500 meter lengre nede i gata, og da gjerne i en sving hvor man trenger bedre veigrep enn på rett strekning. Støvet kan også gi et lite sekund med dårlige bremser, som også kan skape skremmende situasjon for en uvøren sjåfør.
  • Bilister er ikke vandt med å se etter motorsyklister. En og annen moped i løpet av vinteren har det vert, men fremdeles trenger "vi" bilister å bli trent opp til å se motorsyklister i veien igjen. Noen må være de første? Ja, det stemmer, og det er kanskje da best at de med litt mer erfaring på hvordan man skal forholde seg til biler i trafikken tar den.
Selv har jeg kjørt motorsykkel i 19 år, og hver vår kribler det enormt til å være ute å cruise igjen. Men jeg avventer alltid litt på de to første "vent reglene" mine. :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av RuneMC »

Utover nattlige minusgrader som gjør at isen kan henge igjen i skyggepartier selv med plussgrader, så er grus og fuktig gjørme slikt som kan være glatt. Jo tidligere sesongstart, dess mer sannsynlig å treffe på noen av disse.

Ellers er det mest trafikale farer som går mer på erfaring vs det å være fersk:

Bilisten foran deg som saktner farten uten grunn. Er det kanskje en som ser på utsikten eller holder på med mobilen og som burde parkert istedet? Akkurat da du finner ut at du bare MÅ kjøre forbi dusten, så svinger'n til venstre. Ups, det var visst en avkjøring (som du aldri har sett noen bruke) som farten ble senket for, men ikke lett å vite da disse sjåførene stort sett ikke blinker eller blinker først idet de svinger.

Bilen foran som bråstopper for å plukke årets første hestehov fra veikanten.

Bilen som kjører ut fra busslomme/sidevei/utkjøring og som ikke har sett MC'n som kommer...

I bytrafikk/tofelts vei - forvent at sjåføren ikke vet om deg hvis du ligger på høyde med baksetet i bilen... ligg heller godt foran eller godt bak hvis det er mulig.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Råd til sesongstart for fersk MC-fører?

Legg inn av Cutless »

Les posten til RuneMC to ganger, det var veldig gode tips. Spesielt det med forbikjøring av bil som bremser ned uten å gi tegn, det kan raskt bli en farlig situasjon.

Svar