Musikk i hjelmen vs trafikk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av cevillan »

Jeg kjører alltid med ørepropper, men aldri med musikk/radio/podcast. Ikke fordi jeg er redd for å ikke høre trafikkbildet, men jeg er rett og slett redd for å bli ukonsentrert. Jeg merker at jeg kan snø litt inne hvis jeg hører på en bra podcast eller et bra radioprogram.

Brukeravatar
Copsahl
Innlegg: 50
Registrert: 08 apr 2013, 22:49
Motorsykkelen din: BMW K1300S - 2013
Sted: Oslo

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av Copsahl »

Jeg kjører med musikk i min Schubert C3 Pro og føler ikke at jeg mister noe nevneverdig oversikt i trafikken. Men som jeg ser noen andre også skriver her, så titter jeg kanskje litt ekstra i speilene, enn når jeg ikke har på musikk.
Christian

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av detvarvondtdet »

Jeg blir for ukonsentert. Mister for mye av det totale bildet når ene sansen brukes til musikk.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg prøvde med rafio men det likte jeg ikke. Følte det tok litt oppmerksomhet. Musikk går fint.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Copsahl
Innlegg: 50
Registrert: 08 apr 2013, 22:49
Motorsykkelen din: BMW K1300S - 2013
Sted: Oslo

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av Copsahl »

JohnnyTh skrev:Jeg prøvde med rafio men det likte jeg ikke. Følte det tok litt oppmerksomhet. Musikk går fint.
Enig med deg på denne, radio må man følge litt mer med på for å få med seg saker og ting. Mens musikken bare ligger å "svever" i bakgrunnen. :bananas
Christian

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg hører somregel på musikk eller podcast i begge øra når jeg kjører solo på "lengre" turer. F.eks. jobbpendling.
Har ikke opplevd at dette har forårsaket noen farlige situasjoner så langt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har stereoanlegg på sykkelen :knegg der spiller jeg gjerne. Prøvde med litt god gammel Iron Maiden og AC/DC i hjelmen, men det funket ikke. Man spiller ikke rock'n roll på annen måte enn full guffe.. Da mistet jeg oversikt over trafikkbildet, konsentrasjon og fokus..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av DrGreve »

Interessant å registrere at noen er bekymret for å ikke å høre sirener når de hører på musikk via intercom, men forsvarer raka rør og høylydt eksos.. :lol
Jeg har aldri problemer med å høre og registrere trafikken rundt meg selv om jeg hører på musikk.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av Crinos »

DrGreve skrev:Interessant å registrere at noen er bekymret for å ikke å høre sirener når de hører på musikk via intercom, men forsvarer raka rør og høylydt eksos.. :lol
Jeg har aldri problemer med å høre og registrere trafikken rundt meg selv om jeg hører på musikk.
Rake rør og høylydt eksos var i mine yngre dager :redface hehe
Selv om jeg har gjort mitt for å dempe eksosen, så bråker den nå ganske mer enn en "symaskin" eller pastarakett. Dog, jeg hører fremdeles ting rundt meg til en gitt grad. Nesten som flaggermusene, hører på ekko av min egen eksos mot andre biler :lol
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av Voksen »

Viktig å spille rolig musikk så en ikke tar helt av på gassen og blir for agressiv i kjørestilen. :thumleft

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av freddy123 »

musikk njaa.... nope hører på motorn det er musikk i mine ører så koser jeg meg heller med musikk etter endt kjøretur.

blir jeg lei av motor duren så demper jeg den med ørepropper og slapper av i ro og mak langs landeveiene, det jeg liker best :D

prøvde musikk en gang og jeg ble for påvirket av det når det kom på ei godlåt jeg likte så kjørte jeg fortere også :redface

men liker best at sansene jobber med god lukt av frisk natur og lyden av motor dur er det jeg har funnet ut ihvertfall. :prop:

btw: ikke lenge til sesongen begynner igjen nå johooo :prop:

Brukeravatar
Copsahl
Innlegg: 50
Registrert: 08 apr 2013, 22:49
Motorsykkelen din: BMW K1300S - 2013
Sted: Oslo

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av Copsahl »

Elolz skrev:Er det bare jeg som synger, plystrer og beatboxer inni hjelmen, fantastisk akustikk om enn så falskt :lol
Hehe har tatt meg selv ganske mange ganger i å sitte å kauke og gaule i hjelmen for meg selv. Sikkert ikke veldig vakkert for utenforstående... :rop
Christian

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av 45316 »

Der har jeg en selvregulerende funksjon, nemlig stemmeaktiveringa på scala'n.

Hindrer de lengste og verste utbruddene..,,


Sent from my iPhone using Tapatalk

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av Voksen »

Copsahl skrev:
Elolz skrev:Er det bare jeg som synger, plystrer og beatboxer inni hjelmen, fantastisk akustikk om enn så falskt :lol
Hehe har tatt meg selv ganske mange ganger i å sitte å kauke og gaule i hjelmen for meg selv. Sikkert ikke veldig vakkert for utenforstående... :rop
Ja det finnes noen intercomhistorier om dette. Viktig at mikrofonen er avslått når en bedriver med gauling etc i hjelmen, men gøy for andre kan det jo være. :knegg

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Musikk i hjelmen vs trafikk

Legg inn av KawaJens »

Kortere turer 1-2 timer så her eg ingen musikk. Men dags ettapper på8+ timer og endel motorvei så blir det musikk på øret. Bruker speil slik som dei flest motorsykkelister krever at bilistene skal bruke dem så overaskende ambulanse bak meg skjer nok ikke. Men i storbyer (større en Oslo) så skrur eg av lyden.

I bilen så står anlegget på full guffe og aldri hatt betenkniger over det.

Svar