Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av Crinos »

DrGreve skrev: [video]https://www.youtube.com/watch?v=JqZn_oCHVS4[/video]
Veldig bra DIY video! :thumleft
Hver gang jeg gjør noe som er DIY matriale, tenker jeg alltid i forkant at dette må jeg filme... Så koker det bort i kål, og prosjektet er ferdig før batteriet til video'n er ladet ferdig :lol
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av Crinos »

Skulebollen skrev:Her var det komt mange svar :)
Den scala ideen er jo veldig genial, da sier man feks. bytt sang. Så bytter den til neste? Og om man får en tlf så kan man si, ta tlf. og den svarer? Virkelig genialt!
Men blir jo fort dyrt da, om man skal ha hjelm til nermere 5 og scala til 2.. Så om det finnes noe rimeligere alternativ hadde jo det vert greit :P
Av nysjerrighet, hva er egentlig de store forskjellene på en hjelm til 5000 og en til 2000? Klarer ikke helt og lese hvorfor den ene skal koste 3000 mer :P

Er vel mest int. i helhjelm da jeg ikke ser behovet for åpningshjelm.. Er vel også dyrere med åpningshjelm?
Jeg har lenge vert i tenkeboksen på ny hjelm selv, var meninga å kjøpe en BMW System 6 som er en åpningshjelm og laget på lisens av Schubert for BMW. Disse (og Schubert) regnes for å være serdeles gode hjelmer og er "der oppe" i premium klassens top liste.

Men i de siste har jeg blitt mer og mer fanget av Caberg sin Modus hjelm. (også åpningshjelm). Denne koster ca halvparten av en Schubert/BMW hjem, og har de samme funksjonene.
Har forøvrig også vurdert Caberg Duke som er helhjelm.

Hva forskjellen på en 2k og en 6k hjelm er... Vet ikke nøyaktig, men jeg anntar at det er hjelmens evne til å "bremse" slag mot skallen, slik at du ikke får unødig sprett effekt.

En god hjelm er den du slipper i bakken fra 2meters høyde og blir liggende, en dårlig hjelm, er den som spretter opp til 1meter og så ned i bakken igjen, for å sprette enda litt til.
Bare dumt man ikke kan teste slikt i butikken uten å kjøpe den ødelagte hjelmen :lol
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av JohnnyTh »

Skulebollen skrev:Her var det komt mange svar :)
Den scala ideen er jo veldig genial, da sier man feks. bytt sang. Så bytter den til neste? Og om man får en tlf så kan man si, ta tlf. og den svarer? Virkelig genialt!
Men blir jo fort dyrt da, om man skal ha hjelm til nermere 5 og scala til 2.. Så om det finnes noe rimeligere alternativ hadde jo det vert greit :P
Av nysjerrighet, hva er egentlig de store forskjellene på en hjelm til 5000 og en til 2000? Klarer ikke helt og lese hvorfor den ene skal koste 3000 mer :P

Er vel mest int. i helhjelm da jeg ikke ser behovet for åpningshjelm.. Er vel også dyrere med åpningshjelm?
Man skal gjerne ha denne hjelmen på i mange timer om gangen. Da er det greit å ha betalt for litt comfort
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Skulebollen
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2014, 22:55
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx-r 1000

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av Skulebollen »

Neggu ikke sikker på om det er verdt 4000 ekstra for en komfortabel hjelm :P Men vil selvsagt ha sikrest mulig hjelm. Har nå en IXS hjelm fra min tid på lettmc.. ( 7 år siden ) Så den hjelmen er vel nokså utdatert etterhvert.
Hvor handler folket hjelm da? Kun butikker som gjelder slik at man får prøvd skjikkelig?
Samme gjelder forøvrig scala g9x :) ? Virket jo som en veldig god løsning det. Føler aldri den er i veien når den er på hjelmen?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23250
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av Bjerknez »

Skulebollen skrev:Neggu ikke sikker på om det er verdt 4000 ekstra for en komfortabel hjelm :P Men vil selvsagt ha sikrest mulig hjelm. Har nå en IXS hjelm fra min tid på lettmc.. ( 7 år siden ) Så den hjelmen er vel nokså utdatert etterhvert.
Hvor handler folket hjelm da? Kun butikker som gjelder slik at man får prøvd skjikkelig?
Samme gjelder forøvrig scala g9x :) ? Virket jo som en veldig god løsning det. Føler aldri den er i veien når den er på hjelmen?
Jeg har ikke prøvd så mange hjelmer, men en hjelm som er behagelig for meg bør så langt i fra ikke være behagelig for deg. Vi har alle forskjellig hodeform så hjelmer bør prøves før kjøp.

Den Scala G9x synes vertfall jeg fungerer perfekt i mine øyne. Den er på ingen måte i veien og man merker ikke at den er der. Men stikk innom en butikk og kjøp et par slike hodetelefoner i samme slengen hvis du bestemmer deg:
http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og- ... n-ear-hvit" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av JohnnyTh »

Hvis du kjøper C3 så kjøper du SRC kraven og ikke G9x :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av DrGreve »

JohnnyTh skrev:Hvis du kjøper C3 så kjøper du SRC kraven og ikke G9x :)
Akkurat der er jeg usikker. Jeg har en Schuberth S2 som jeg har vurdert lenge på om jeg skulle kjøpe en intercom-krage til. Jeg har råd, så det er ikke det som er problemet. Eller jo, egentlig et økonomisk problem, hvem liker å bruke penger unødig? :)
I dag har jeg 2 Scala Rider. De kan jeg flytte rundt på stort sett alle hjelmer. Kjøper jeg kragen, så er den modelltilpasset min S2 og kun den. Det betyr kort og godt at hvis jeg må kjøpe en ny hjelm, så må jeg kjøpe S2, eller kvitte meg med kragen og kjøpe en ny som passer til neste hjelm.
Hadde den samme kragen til Schuberth passet alle modellene i et lengre tidsperpektiv, hadde valget vært enklere. De koster tross alt en del.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av poulet_cavalier »

DrGreve skrev:
JohnnyTh skrev:Hvis du kjøper C3 så kjøper du SRC kraven og ikke G9x :)
Akkurat der er jeg usikker. Jeg har en Schuberth S2 som jeg har vurdert lenge på om jeg skulle kjøpe en intercom-krage til. Jeg har råd, så det er ikke det som er problemet. Eller jo, egentlig et økonomisk problem, hvem liker å bruke penger unødig? :)
I dag har jeg 2 Scala Rider. De kan jeg flytte rundt på stort sett alle hjelmer. Kjøper jeg kragen, så er den modelltilpasset min S2 og kun den. Det betyr kort og godt at hvis jeg må kjøpe en ny hjelm, så må jeg kjøpe S2, eller kvitte meg med kragen og kjøpe en ny som passer til neste hjelm.
Hadde den samme kragen til Schuberth passet alle modellene i et lengre tidsperpektiv, hadde valget vært enklere. De koster tross alt en del.
Tenkte også sånn og har en S2 med normalt montert scala rider inni.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:
DrGreve skrev:
JohnnyTh skrev:Hvis du kjøper C3 så kjøper du SRC kraven og ikke G9x :)
Akkurat der er jeg usikker. Jeg har en Schuberth S2 som jeg har vurdert lenge på om jeg skulle kjøpe en intercom-krage til. Jeg har råd, så det er ikke det som er problemet. Eller jo, egentlig et økonomisk problem, hvem liker å bruke penger unødig? :)
I dag har jeg 2 Scala Rider. De kan jeg flytte rundt på stort sett alle hjelmer. Kjøper jeg kragen, så er den modelltilpasset min S2 og kun den. Det betyr kort og godt at hvis jeg må kjøpe en ny hjelm, så må jeg kjøpe S2, eller kvitte meg med kragen og kjøpe en ny som passer til neste hjelm.
Hadde den samme kragen til Schuberth passet alle modellene i et lengre tidsperpektiv, hadde valget vært enklere. De koster tross alt en del.
Tenkte også sånn og har en S2 med normalt montert scala rider inni.
Enig i alt. Men kraveløsningen er veldig elegant! Men selvsagt ikke hvis man ikke skal beholde hjelmen eller kjøpe samme type. Jeg kjøpte en src til jentungens c3 pro og har lyst på en selv. Trodde c3 hjelmen min var over 5 år så jeg kunne forsvare å kjøpe ny. Men viste seg den bare er litt over 3 år. Så nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe en vanlig krave eller vente til jeg kan kjøpe c3 pro. Litt råflott å bytte ut hjelmen alt nå
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av Voksen »

Har Caberg åpningshjelm med solbriller og er godt fornøyd med den. Vil ikke ha uten solbriller.
En skal være klar over at åpningshjelmer ofte har mer vindsus enn vanlige, og jeg ender opp med å kjøre med propper av den grunn.

Uten at det er meningen å lage dette til en "refleksvest-tråd" så vil jeg påstå at en gul hjelm er mye mer synilg i trafikken enn en vest gjemt av bla visir og givibokser. Bla av den grunn vurderer jeg å bytte til Bullfighter sin gule åpningshjelm som er på kampanje til ca 1500,-.
Hvis dette med gulfarge er av betydning for deg ville jeg ihvertfall vurdert en gul hjelm i samme slengen.

Skulebollen
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2014, 22:55
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx-r 1000

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av Skulebollen »

Vil aller helst ha en hvit hjelm da jeg synes det er pent :P
Solvisir ser jeg ingenting annet enn positivt med, og er absolutt ute etter det.
Får vel kanskje sjekke ut litt hos min nermeste mc forhandler når det kommer til hjelm :)

Men når det kommer til bluetooth og høytalere så er det g9x som gjelder? Har noen Porta Pro liggende som jeg skal få lagt inni foret :) Det var nok ikke så dumt

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23250
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av Bjerknez »

Skulebollen skrev:Vil aller helst ha en hvit hjelm da jeg synes det er pent :P
Solvisir ser jeg ingenting annet enn positivt med, og er absolutt ute etter det.
Får vel kanskje sjekke ut litt hos min nermeste mc forhandler når det kommer til hjelm :)

Men når det kommer til bluetooth og høytalere så er det g9x som gjelder? Har noen Porta Pro liggende som jeg skal få lagt inni foret :) Det var nok ikke så dumt
Alle hjelmer får man i vertfall hvit og sort tror jeg. De med flere farger har jeg sett koster bittelitt mer, men har for meg at Schuberth og Shoei hjelmene stort sett finnes i sort og hvit. Velger du Schuberth kan du velge mellom matt/blangk overflate også. Vertfall på den sorte. Har selv den matte og i etterpåklokskapens navn så ville jeg nok valgt den blanke, da den er lettere og holde "ren" og fri for merker. Vertfall så tror jeg det selv.

Det innebyggede solvisiret synes jeg avgir et "flatt" lys og virker ikke særlig påkostet. Mulig jeg er forfengelig men å kjøre med hovedvisiret oppe og solvisiret nede på en Street sykkel ser bare helt sinnsykt teit ut. Vertfall min subjektive mening.

Velger du Schubert orginalt hovedvisir i iridium/sotet så vil du oppleve en helt annen kvalitet i forhold til den innebyggde solvisiret.

Men som sagt, du er nødt til å prøve hjelmer for å finne et som passer DITT hode. Det gjorde ikke jeg, men jeg hadde flaks (for en gangs skyld) :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av DrGreve »

Jeg vet ikke hvor mange forskjellige hjelmer jeg har hatt, både av hel og åpningshjelm, både med sotet og blankt visir. Det som er min erfaring er at hvis du bor i en region som har mange og mørke tuneller, så dropp sotet visir og sats heller på integrert solskjerm. Å kjøre med sotet visir i for eksempel Svartis-tunellen er direkte trafikkfarlig. På sentrale Østland er det jo flombelyste tuneller, så der antar jeg at problemet er mindre.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23250
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av Bjerknez »

Der er jeg enig med Dr.Greve. Det sotede Schuberth visiret er dog noe lysere enn Iridiumvisiret, men i tunneler uten lys så kan du få deg noen overraskelser. Her på Østlandet går det dog helt fint å kjøre i tunneler uansett hvilket visir man velger tror jeg. Bor du oppe i nord hvor man har mørketider etc. så dropp sotet visir og kjør blankt :thumleft

Personlig så bytter jeg visir etter forholdene og hvor jeg skal kjøre. Midtsommers så er det jo lyst til klokken 22:00-23:00 og man kan gjerne også kjøre med visiret oppe i lave hastigheter, men slik som temperaturene er i dag så ser man jo ut som en sliten polfarer i trynet hvis man lukker opp visiret i mer enn noen sekunder i fart.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ny hjelm! innebygde høytalere og BT?

Legg inn av Crinos »

Jeg har mørksotet visir på Bandit hjelmen jeg kjører med nå, og det er til tider litt for mørkt å kjøre med i tunneler, selv de som er belyste. Ubelyste er synonym med visir opp, som kan være både og når man ikke har annen beskyttelse for steinsprut og vind.
Så min neste hjelm skal helt klart ha et innvendig solskjerm/brille system.

Er også inne på dette som Dr.Greve nevner. At det er litt dumt å kjøpe et integrert system som ikke fungerer på noe annet enn akkurat DEN modellen.
Ser at noen merker har moduler som kan brukes omhverandre på sine respektive merker. Men fremdeles, om jeg i dag går for en Caberg, men neste gang går for en Shohei, så er jeg stuck. Da er det bedre å benytte tredjeparts løsning som man enkelt flytter over til den nye hjelmen. Eventuelt om enn har forskjellige hjelmer til forskjellig bruk, så er også tredjeparts løsning å foretrekke (i mine øyne).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar