GPS, er det noe poeng?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ATWindsor »

tagesk skrev:
ZZR-Erling skrev:Dere som ikke ser poenget, har ikke kjørt nok, tror jeg da. Har stått flere ggr med blafrende kart langs motorveier og diverse, i Tyskland.
Det du sier er veldig nedlatende og ubehøvlet, så jeg er glad det var du og ikke jeg som sa det.
For det du sier virker riktig.

Den som sier "Jeg tar en titt på kartet før jeg drar på tur" kan ikke har kjørt i en millionby noen gang.
Eller forsøkt å kjøre gjennom ti, tyve eller tredve motorveikryss i Tyskland i løpet av en dag.
Det er greit med en telefon begravet bak plast på tankvesken om man skal kjøre hele veien fra Oslo til Drammen, til og med via Hønefoss. Men varsles du om stau på A7 og må ta noen avgjørelser uten unødig opphold, da er det bare skikkelig, dedikert utstyr som gjelder.

Og det er bare i nærområdet du vet hvor du er. Det vil si, er du på et fremmed sted er ikke et kart så mye verdt: Hvordan vet du hvor du er?
Noen gang forsøkt å stoppe en forbipasserende på Autobahn?

Men jeg ville aldri insiuere noe slikt som som du påstår :mk

[TaSK]
Det er jo en forskjell på å ikke ha "Kjørt nok", og ikke å ha kjørt mye på roadtrip nedover i europa, er ikke nødvendigvis det folk gjør når de kjører MC.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av jongsanim »

LordShaft skrev:Det er ikke det som blir sagt.... gps har sine fordeler, men dere som bruker det, har dere ingen bakdeler? Er det bare positive ting med gps?
Å jeg som velger å kjøre uten kommer til å kjøre meg vill, stå fast ved veiarbeid, ikke få med meg fartsgrensen, fotobokser eller nøyaktig hvor mange km det er til jeg kommer fram :-k

Jeg har kjørt mye med bil og gps....jeg syns ikke de er så forbanna nøyaktig eller oppdaterer seg raskt nok. Så i storbyene har jeg tatt av i feil gate opp til flere ganger.



Note4
Vel... For min del blir ulemper med GPS'n det samme som alt elektronikk: Det kan gå istykker og da sitter du der... DA ville er papirkart være fint i bakhånd.. Ellers er det kanskje en ulempe for noen at de tidvis (i alle fall før) kunne gi beskjed å ta en u-sving på E18... Men ulempen er vel da for folk som jeg ikke syntes burde ha lappen, man stoler ikke blindt på slikt ;)

For overblikk kan man alltids zoome inn og ut og flytte seg rundt..

Hva syntes du er tydelige ulemper?

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Olden »

Jeg syntes det var helt topp med GPS nedover i Europa! :-)
Særlig det med hvor langt det er igjen, estimert tid osv. som jongsanim nevner.

Jeg har ikke vært så mye rundt å fartet med mine 4 år med mc-lappen. Så når jeg satte kursen sørover på kontinentet alene med sykkel for første gang så angrer jeg ikke på kjøpet av min TomTom Rider! :-)

Jeg kjørte feil en gang like sør for Davos i sveits. Jeg hadde planlagt ruta kvelden før, så jeg hadde sånn noenlunde gangen i hvor jeg skulle. Men denne gangen så ville GPS ta en snarvei, og det ville ikke jeg.. :P :p Jeg er for så vidt glad for at jeg kjørte den veien jeg kjørte, for den var veldig bra! :-)

Dagen etterpå så slo jeg inn adressen til hotellet i Riva Del Garda, men den fantes ikke på GPS. Da ble det litt ekstra kjøring rundt for å se etter hotellet, noe som var slitsomt og varmt (31+) men jeg fant det til slutt etter en runde med Google på telefonen! :-)

I år drar jeg med meg kart over alpene og Europa..

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Barbarozza »

JohnnyTh skrev: Så hvis du får en adresse til en leilighet i Roma, så finner du den uten problemer kun ved bruk av kart? Imponerende. :D

Hehe, jeg vil fint kunne kjøre til Roma, og jeg vil fint kunne finne fram til en adresse, det var jo det vi gjorde før....

Jeg er tross alt så gammal at jeg begynte å kjøre lenge før GPS kom og jeg har vært så smart at jeg ikke har gjort meg 100% avhengig av den. Jeg begynte å kjøre bil nedover i Europa når jeg var 20...og tro meg..det gikk helt fint uten GPS.

Men så klart...det tar litt lengre tid..men med gode kart er det ingen sak. I Roma har du som i alle andre byer noen holdepunkter du orienterer deg etter. Først og fremst har du en veldig fin ringvei, dessuten har du bra skilting til distriktene som jeg mener å huske er delt opp fra 1 til 10 eller mer, disse er godt skilta på avkjøringene. Derfra kan du dra opp kartet , har du studert det litt veit du omtrent hvor langt du må kjøre innover i distriktet før du må sjekke kartet..unnskyld at jeg sier det...men dere virker rimelig evneveike på dette :-)å Det er jo sånn vi gjorde det før, og nå greier du det ikke ???

Jeg har noen kompiser som er helt like dere som sitter med nesa i GPS...

Jeg kjørte uten GPS i fjor...og jeg lå ofte bakerst eller ganske langt bak...og måtte stoppe resten av følget fordi de kjørte feil....GPS gjør at du ofte ikke leser skilt. Det er min erfaring ..

Men joda...jeg liker GPS...men den er kun et verktøy, ikke noe mer...hva gjør du om den ikke virker da ?? Stopper ?
Memento mori

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av jongsanim »

Hvorfor er man evneveike om man velger å bruke GPS fremfor kart?

Er jeg evneveik som bruker hammer fremfor treklubbe? ;)

Stryker GPS'n med bruker jeg mobilen.. Om begge stryker med kjøper jeg et kart på en lokal bensinstasjon... Det er vel ikke snakk om å ikke greie å lese et kart, det er ikke noe problem... Forskjellen er om kartet er på papir eller skjerm..

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Barbarozza »

jongsanim skrev:Hvorfor er man evneveike om man velger å bruke GPS fremfor kart?

Er jeg evneveik som bruker hammer fremfor treklubbe? ;)

Stryker GPS'n med bruker jeg mobilen.. Om begge stryker med kjøper jeg et kart på en lokal bensinstasjon... Det er vel ikke snakk om å ikke greie å lese et kart, det er ikke noe problem... Forskjellen er om kartet er på papir eller skjerm..
Nei, nå misforstår du meg ( med vilje ??? ), jeg sier at dere virker evneveike fordi dere ikke greier å lese et kart og synes det er rart at jeg kan finne fram i Roma uten en GPS

Og poenget mitt er at hva gjør hvis den ikke virker en sein kveld...dere greier å lage dette til et ekstremt enten eller...at det omtrent IKKE går å kjøre nedover i europa uten.

Vel..jeg sier jatakk begge deler...men jeg gjør meg noen tanker rundt det at man blir så avhengig av det er den eneste muligheten å orientere seg etter
Memento mori

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av jongsanim »

Barbarozza skrev:
jongsanim skrev:Hvorfor er man evneveike om man velger å bruke GPS fremfor kart?

Er jeg evneveik som bruker hammer fremfor treklubbe? ;)

Stryker GPS'n med bruker jeg mobilen.. Om begge stryker med kjøper jeg et kart på en lokal bensinstasjon... Det er vel ikke snakk om å ikke greie å lese et kart, det er ikke noe problem... Forskjellen er om kartet er på papir eller skjerm..
Nei, nå misforstår du meg ( med vilje ??? ), jeg sier at dere virker evneveike fordi dere ikke greier å lese et kart og synes det er rart at jeg kan finne fram i Roma uten en GPS

Og poenget mitt er at hva gjør hvis den ikke virker en sein kveld...dere greier å lage dette til et ekstremt enten eller...at det omtrent IKKE går å kjøre nedover i europa uten.

Vel..jeg sier jatakk begge deler...men jeg gjør meg noen tanker rundt det at man blir så avhengig av det er den eneste muligheten å orientere seg etter
Men vi klarer da lese et kart? Nå sier jeg "vi" men vet ikke om jeg snakker for andre: Jeg klarer fint lese et kart, men jeg foretrekker det på skjerm fremfor papir.....

Når det gjelder å gjøre det til et ekstremt enten eller tror jeg du sikter mest til de andre, jeg mener ikke jeg har hintet til noe sånt :) Og det er forøvrig ikke rart du kan finne frem i Roma med kart...

Det jeg reagerte på dine innlegg er bruken av uttrykk som "evneveike" osv.. Jeg misforstod deg ikke med vilje :) Mulig du misforstod meg?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Barbarozza »

Det var nok ikke ment personlig mot deg eller de "andre" men som et kraftutrykk og en oppgitthet over en avhengighet som ikke er mer en drøye 10 år gammel. Føler du deg personlig truffet av det ber jeg selvsagt om unnskyldning jongsanim :-D

Det er jo ikke meningen å såre men heller å harselere litt ref tagesk innlegg. Jeg skriver ikke så mye her inne, men synes noen ganger at det er greit å være uenig. Og gjerne diskutere det. JohnnyTH er sikkert enig han og...leser du tyrkiareisen hans forteller han om et par morsomme GPS opplevelser...For be han om unnskyldning også siden han er den jeg lurte på var evneveik...:-) Noe jeg selvsagt veit han ikke er :knegg

I fjor møtte jeg en litauisk semi langt inne på Suleskarsveien....jeg veit ikke hvor langt han kom....men ikke helt over tror jeg :) Og det er jo hva jeg vil ha fram...bruk skjønn, bruk kart og GPS om hverandre
Memento mori

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bringisen »

45316 skrev:Hysj, hysj! Må ikke kritisere utseende på GS... Det er visstnok den perfekte sykkelen både utseendemessig og kjøremessig...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hysj, hysj! Janteloven lever i beste velgående selv i 2015 :scratch

Her er det verken snakk om GS eller motorsykkel i det hele tatt, skjerpings :sick:

Vi snakker om GPS, hvorvidt det er et poeng eller ikke. Og i dette tilfelle om den står i synsfelt eller ikke.

Jeg forsøkte å fortelle hvorfor jeg synes at GPS har et poeng for min del, at jeg viste bilder beklager jeg virkelig :mk
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
Bringisen skrev: Alle BMW modeller støtter ikke kjøre og motordata, dessverre.
Har ikke alle 12GS uttak for GPS der fremme et sted. Min 2011 har hvertfall det.
Uttaket har tre ledere: Jord, 12V og "avstandmåler" som "tikker" når sykkelen triller.
Dermed vet en BMW-programmert GPS nøyaktiv hvor langt du har kommet i tunnellen.

[TaSK]
Ok, jeg mener å ha lest at det er kun de nyeste modellene som kan lese alle data ( dekktrykk, motortemp, tanknivå, kjørelengde på gjenværende tankvolum etc) og styres fra I-hjulet på styret. Men dette vet nok du mye bedre enn meg Tage :vs
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bringisen »

jongsanim skrev:
LordShaft skrev:Det er ikke det som blir sagt.... gps har sine fordeler, men dere som bruker det, har dere ingen bakdeler? Er det bare positive ting med gps?
Å jeg som velger å kjøre uten kommer til å kjøre meg vill, stå fast ved veiarbeid, ikke få med meg fartsgrensen, fotobokser eller nøyaktig hvor mange km det er til jeg kommer fram :-k

Jeg har kjørt mye med bil og gps....jeg syns ikke de er så forbanna nøyaktig eller oppdaterer seg raskt nok. Så i storbyene har jeg tatt av i feil gate opp til flere ganger.



Note4
Vel... For min del blir ulemper med GPS'n det samme som alt elektronikk: Det kan gå istykker og da sitter du der... DA ville er papirkart være fint i bakhånd.. Ellers er det kanskje en ulempe for noen at de tidvis (i alle fall før) kunne gi beskjed å ta en u-sving på E18... Men ulempen er vel da for folk som jeg ikke syntes burde ha lappen, man stoler ikke blindt på slikt ;)

For overblikk kan man alltids zoome inn og ut og flytte seg rundt..

Hva syntes du er tydelige ulemper?
Slik tenker jeg når jeg går på fjellet alene. Har med GPS i tilfelle tåke, for å kunne vite hvor jeg er på kartet. Men bruker utelukkende kart og kompass under slike turer. Elektronikk ellers i samfunnet, er bare kos :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ATWindsor »

Bringisen skrev:
tagesk skrev:
Bringisen skrev: Alle BMW modeller støtter ikke kjøre og motordata, dessverre.
Har ikke alle 12GS uttak for GPS der fremme et sted. Min 2011 har hvertfall det.
Uttaket har tre ledere: Jord, 12V og "avstandmåler" som "tikker" når sykkelen triller.
Dermed vet en BMW-programmert GPS nøyaktiv hvor langt du har kommet i tunnellen.

[TaSK]
Ok, jeg mener å ha lest at det er kun de nyeste modellene som kan lese alle data ( dekktrykk, motortemp, tanknivå, kjørelengde på gjenværende tankvolum etc) og styres fra I-hjulet på styret. Men dette vet nok du mye bedre enn meg Tage :vs
Nå finnes det faktisk andre BMWer enn GS :) Den BMWen jeg vurderer er ikke noen GS.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av MLeikarnes »

Har noen morsomme historier om lastebil og GPS (riktignok i førstningen når de kom for salg til det private markedet)
Her er en fra Vaksvikfjellet, en av grusveiene jeg kjører ofte med sykkel, egner seg nesten ikke for bil heller...

Kopiert fra Bergli Truckstop:
Her i distriktet hadde vi en semi skap som stolte blindt på sin GPS. Eller så var det sjåføren som var blind, - nesten.
Jeg har kjørt strekningen med personbil, og skulle vel ha kommet frem med semi og, bare bilen hadde vært tom. Denne karen her hadde noen tonn "innabords". Over Kjersemfjellet ( hvist du kommer fra Tresfjord) Vaksvikfjellet ( hvist du kommer fra Vaksvika,Sunnmøre)
Hvordan enden på visa ble, vet jeg ikke. Men den kunne umulig bli billig med "Straumen" som "medhjelper" forran og bak for å få ekvipasjen opp på veien igjen.
Sjåføren stolte i alle fall på dama si som fortalte han hvor han skulle kjøre. Da tenker jeg, - du verden hvor kjekt det er å ha litt erfaring med veibredder og dess like. Og, - å bruke disse kunnskapene når det trengs. Ja det var det, - erfaring het det. (he he he he)
Sett fra den annen side, - hadde han nå så alt for mye frakt for dette lasset, var det jo en kjekk og soledarisk måte å kvitte seg med litt av overskuddet på. Noe av kapitalen ble innvistert i nærmiljøet, - på et vis.
Har også ett eksempel til hjemmefra, vi bor i en nokså bratt skråning med en riksvei som går forbi mellom gården og markene nedenfor veien. Fra gamle tider er det en vei som går fra vår gård som ligger øverst og ned over markene til neste gård som ligger nede mot sjøen, vi kaller den bare sjøveien (var jo det det var den gangen) Dette er en vei som kun blir kjørt med traktor og blir brukt som turvei, mest jord og gress. Det går jo asfalt veier ned til sjøen også, Hustadmarmor (stor fabrikk) ligger nede ved sjøen. Det kom ihvertfall en trailersjåfør fra Averøya som skulle på Hustadmarmor, han kjørte etter GPS og idet han kom rundt svingen og kom forbi løa her så sa gps'en at han skulle ned til høyre, og han vrengte om fult og utfor kanten i full fart... Han grov seg en meter ned i marka men momentet han hadde på veg ned skråningen gjorde at han kom seg så langt at han klarte å kjøre ut å igjen...

Dette er bare to eksempler på å stole blindt på GPS'en... :lol

Men jeg kan nok si med sikkerhet at jeg kommer til å kjøpe meg en dedikert MC gps... Men da mest for å finne spesifikke steder som mange nevner her, er ikke spesielt glad i store byer :[-o< Så definitivt bruken av GPS i Hamburg og København, men til å kjøre på kryss og tvers i alpene har ikke jeg bruk for GPS'en føler jeg. Liker ikke å detaljplanlegge turer, mer å kjøre dit man får lyst til kvelden før :prop: Liker også å kjøre meg vill så lenge jeg har nok bensin :D
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av SuperMorten »

I dag har jeg kjørt 25 mil på sykkel, i jobb sammenheng. Har vært på tre forskjellige adresser jeg aldri har vært før. Fra Oslo i nord, til Tjøme i sør. Hadde sikkert funnet frem med en eller annen kartbok, eller stoppet og spurt lokalkjente, men jeg syns det er veldig greit med noen som sier fra. For meg som driver eget firma, er tid penger, og med GPS sparer jeg tid, og tjener penger :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av JohnnyTh »

Barbarozza skrev:Det var nok ikke ment personlig mot deg eller de "andre" men som et kraftutrykk og en oppgitthet over en avhengighet som ikke er mer en drøye 10 år gammel. Føler du deg personlig truffet av det ber jeg selvsagt om unnskyldning jongsanim :-D

Det er jo ikke meningen å såre men heller å harselere litt ref tagesk innlegg. Jeg skriver ikke så mye her inne, men synes noen ganger at det er greit å være uenig. Og gjerne diskutere det. JohnnyTH er sikkert enig han og...leser du tyrkiareisen hans forteller han om et par morsomme GPS opplevelser...For be han om unnskyldning også siden han er den jeg lurte på var evneveik...:-) Noe jeg selvsagt veit han ikke er :knegg

I fjor møtte jeg en litauisk semi langt inne på Suleskarsveien....jeg veit ikke hvor langt han kom....men ikke helt over tror jeg :) Og det er jo hva jeg vil ha fram...bruk skjønn, bruk kart og GPS om hverandre
Nå føler jeg meg ikke evneveik for jeg kan lese et kart. Ble litt overrasket over bruken av utrykket for å beskrive oss som liker å bruke gps. Man kan jo og droppe kart og navigere etter stjernene og sola. Man må bare ha med seg en oktant. :D Det er jo litt tungvint men det var jo sånn man gjorde før. Vi er jo ikke helt evneveike, så det burde gå bra. Men heldigvis har verden gått fremover og oktanten er ikke nødvendig lengre med mindre man skal ut på de syv hav :-)
Jeg har hatt en del selsomme gps opplevelser rundt om på tur, men faktisk uten gps'en så hadde jeg kanskje fremdeles lett etter veien nordover ut av Zarande syd i Albania fremdeles. Dama inne i gps'en hadde helt rett. Veien startet faktisk bak bensinstasjonen. :lol
Jeg er nok ikke i nærheten av så kjent i de Europeiske storbyene som du er. Ikke i nærheten en gang og jeg hadde nok slitt med å finne en adresse i både Roma og Paris. Jeg har kjørt i mange byer og er ikke kjent i noen av disse. Men gps'en har hjulpet meg i Roma, Berlin, Paris, London, Istanbul, Budapest, Miami, Oslo og mange, mange til. Faktisk så synes jeg det er greit bare jeg skal et sted i Kristiansand. Klart man kunne funnet frem med et kart, men jeg kjører mye mer avslappet med en gps stemme som forteller meg hvor jeg skal i neste kryss så man kan planlegge hvilket felt og sånt. JEg har kjørt mye med kart i tankveskelomma og sett på kart mens man kjører og savner det ikke veldig.

Når alt dette er sagt så drar jeg aldri på tur uten kart. Enig i at gps'en er ubrukelig til planlegning og den har begrenset nytte i forhold til oversikt. Selv om det ringer en bjelle når man ser at man kjører vestover i stedet for nordover på gps kartet. Jeg bruker aldri gps'en med fartsretning oppover. Da mister jeg muligheten til å sjekke ruten mot det jeg har planlagt. Papir kartet har blitt byttet ut med appen Pocket Earth på ipad. Sparer plass og bedre kart.

Om det er noen bakdeler med gps? Nei hva i alle dager skulle det være. Skulle den gå i stykker så er det bare å finne frem kartet jo. Er jo litt som å spørre om det er noen bakdel med å ha med seg dopapir. Det er ikke det. Hvis man har det med og trenger det så er man veldig glad for at det er med. :thumleft
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar