Lonely rider, Australia tur.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
LordShaft skrev:At gjennomsnittlønnen er 1 mill, er bare tull... da må de ha tatt med plattforsjefer og de som sitter høyt oppe. De fleste som jobber i havet, tjener ikke i nærheten av 1 mill
Over en mill i snitt er nok å overdrive, men offshorearbeidere tjener godt, spesielt med noen moderate overtidstimer, la oss si 150 timer i året. Stort sett bedre enn folk med mastergrad som hadde hatt en tilsvarende jobb (mtp timer osv), i tillegg er det endel som kommer med "grunnlønn", som er misvisende sånn endel brukere det (altså slik at du faktisk tjener langt over en "grunnlønn" selv om du ikke jobber en time overtid).

Men lavtlønnet er man ikke offshore, selv om enkelte som har vært der ute lenge nok begynner å innbille seg de ikke tjener godt :)
Som jeg har sagt før så tjente jeg ca 450.000kr i året med overtid og feriepenger. Grunnlønn på 178kr/timen. Isofag arbeidere får lavtlønnet tillegg ved lønnsforhandlinger. Om du jobber i tilsvarende jobb så spiller det ingen rolle om du har en mastergrad. Men ikke mange med en master som har lavtlønnet jobb i nordsjøen, så skjønner ikke argumentet ditt.
Argumentet mitt var at med de vilkårene man får med en mastergrad når man er i nordsjøen innimellom er av en sånn art at om man hadde jobbet normal offshore-rotasjon (med sitt normale "master-arbeid") hadde man ikke tjent mer enn mange (de fleste?) fagarbeiderene som jobber fast.
Så det du sier er at hvis du har en mastergrad og jobber i nordsjøen så tjener du mer enn hvis du jobber på land? Det er vel ikke så rart siden nordsjøarbeid er skiftarbeid.
Nå er det vel heller ikke så mange av de som jobber offshore som har en master.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av Olav K »

Skiftarbeid har alltid vært kompansert med høyere lønn. Samme med de som har reisejobber, og bor f.eks på brakkerigg.
Husker da jeg var i tenårene, fedrene i nabolaget som jobbet på anlegg tjente mye mye bedre enn de som jobbet i hjembygda, og kom hjem til kjerring unger, nylaget middag hver dag.
Når pappa begynte på Ulla Førre anlegget, tok det ikke lang tid før det kom fargefjernsyn i stua, og den gamle Volkswagen Varianten blei bytta ut i Volvo go'førti.
Skal vi først misunne noen, så misunner jeg gutta som driver tunneller.... gutta boyz på stuffen tjener flere 100tusen mer enn hva jeg gjør som ROVpilot offshore..... urettferdig??
Nei jeg synes ikke...
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av ATWindsor »

JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
LordShaft skrev:At gjennomsnittlønnen er 1 mill, er bare tull... da må de ha tatt med plattforsjefer og de som sitter høyt oppe. De fleste som jobber i havet, tjener ikke i nærheten av 1 mill
Over en mill i snitt er nok å overdrive, men offshorearbeidere tjener godt, spesielt med noen moderate overtidstimer, la oss si 150 timer i året. Stort sett bedre enn folk med mastergrad som hadde hatt en tilsvarende jobb (mtp timer osv), i tillegg er det endel som kommer med "grunnlønn", som er misvisende sånn endel brukere det (altså slik at du faktisk tjener langt over en "grunnlønn" selv om du ikke jobber en time overtid).

Men lavtlønnet er man ikke offshore, selv om enkelte som har vært der ute lenge nok begynner å innbille seg de ikke tjener godt :)
Som jeg har sagt før så tjente jeg ca 450.000kr i året med overtid og feriepenger. Grunnlønn på 178kr/timen. Isofag arbeidere får lavtlønnet tillegg ved lønnsforhandlinger. Om du jobber i tilsvarende jobb så spiller det ingen rolle om du har en mastergrad. Men ikke mange med en master som har lavtlønnet jobb i nordsjøen, så skjønner ikke argumentet ditt.
Argumentet mitt var at med de vilkårene man får med en mastergrad når man er i nordsjøen innimellom er av en sånn art at om man hadde jobbet normal offshore-rotasjon (med sitt normale "master-arbeid") hadde man ikke tjent mer enn mange (de fleste?) fagarbeiderene som jobber fast.
Så det du sier er at hvis du har en mastergrad og jobber i nordsjøen så tjener du mer enn hvis du jobber på land? Det er vel ikke så rart siden nordsjøarbeid er skiftarbeid.
Nå er det vel heller ikke så mange av de som jobber offshore som har en master.
Nei, det jeg sier er at om du i din mastergradsjobb er i nordsjøen et helt år, med de normale arbeidsvilkårene, så tjener man mindre enn den gjengse(?) fagarbeider som er der ute. For å ta det i klartekst:

Man tar en mastergrads timelønn
Man jobber 14 dager i nordsjøen, med overtidskompensasjon for hver time som er over 40 timer i uka og offshoretillegg
Man tar fri 4 uker.

Man fortsetter med det ett år
Resultat: man tjener mindre enn en fagarbeider som jobber fast i nordsjøen.


Skiftarbeidet er vel ihvertfall i stor grad kompensert for av at man har ganske mye færre arbeidstimer enn en vanlig jobb. Misforstå meg rett, jeg synes ikke det er urettferdig i seg selv, det er slitsomt å være et sånn sted i 14 dager, og "fritiden" der ute er ikke ordentlig fritid, men jeg synes det kompenseres greit med å ha en god del færre arbeidstimer enn det som er vanlig.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av Busa Trond »

Tenker bare penger dere "offshorearbeidere" :[-X ingen som bryr seg om oss fatige på land som må ta oss av damene deres når dere er ute å slapper av :-)å

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av Olav K »

Busa Trond skrev:Tenker bare penger dere "offshorearbeidere" :[-X ingen som bryr seg om oss fatige på land som må ta oss av damene deres når dere er ute å slapper av :-)å
Det er kun vi underbetalte som er opphengt i lønn.....
vi som tjener mindre enn snittet... som ifølge SSB er rundt en mill.
men for en dreven rørlegger bør det ikke være noe problem å sjonglere en offshore-enke eller tre??? :P :p
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
LordShaft skrev:At gjennomsnittlønnen er 1 mill, er bare tull... da må de ha tatt med plattforsjefer og de som sitter høyt oppe. De fleste som jobber i havet, tjener ikke i nærheten av 1 mill
Over en mill i snitt er nok å overdrive, men offshorearbeidere tjener godt, spesielt med noen moderate overtidstimer, la oss si 150 timer i året. Stort sett bedre enn folk med mastergrad som hadde hatt en tilsvarende jobb (mtp timer osv), i tillegg er det endel som kommer med "grunnlønn", som er misvisende sånn endel brukere det (altså slik at du faktisk tjener langt over en "grunnlønn" selv om du ikke jobber en time overtid).

Men lavtlønnet er man ikke offshore, selv om enkelte som har vært der ute lenge nok begynner å innbille seg de ikke tjener godt :)
Som jeg har sagt før så tjente jeg ca 450.000kr i året med overtid og feriepenger. Grunnlønn på 178kr/timen. Isofag arbeidere får lavtlønnet tillegg ved lønnsforhandlinger. Om du jobber i tilsvarende jobb så spiller det ingen rolle om du har en mastergrad. Men ikke mange med en master som har lavtlønnet jobb i nordsjøen, så skjønner ikke argumentet ditt.
Argumentet mitt var at med de vilkårene man får med en mastergrad når man er i nordsjøen innimellom er av en sånn art at om man hadde jobbet normal offshore-rotasjon (med sitt normale "master-arbeid") hadde man ikke tjent mer enn mange (de fleste?) fagarbeiderene som jobber fast.
Så det du sier er at hvis du har en mastergrad og jobber i nordsjøen så tjener du mer enn hvis du jobber på land? Det er vel ikke så rart siden nordsjøarbeid er skiftarbeid.
Nå er det vel heller ikke så mange av de som jobber offshore som har en master.
Nei, det jeg sier er at om du i din mastergradsjobb er i nordsjøen et helt år, med de normale arbeidsvilkårene, så tjener man mindre enn den gjengse(?) fagarbeider som er der ute. For å ta det i klartekst:

Man tar en mastergrads timelønn
Man jobber 14 dager i nordsjøen, med overtidskompensasjon for hver time som er over 40 timer i uka og offshoretillegg
Man tar fri 4 uker.

Man fortsetter med det ett år
Resultat: man tjener mindre enn en fagarbeider som jobber fast i nordsjøen.


Skiftarbeidet er vel ihvertfall i stor grad kompensert for av at man har ganske mye færre arbeidstimer enn en vanlig jobb. Misforstå meg rett, jeg synes ikke det er urettferdig i seg selv, det er slitsomt å være et sånn sted i 14 dager, og "fritiden" der ute er ikke ordentlig fritid, men jeg synes det kompenseres greit med å ha en god del færre arbeidstimer enn det som er vanlig.
Tror ikke dette stemmer. Fagarbeidere tjener ikke så godt. Og mastergrad, da er man vel minst feltingenør? De tjener nå minst et par hundre mer enn meg :D :-)

Overtidskompensasjon for timer over 40 timer i uka? Det har aldri jeg fått. Men jobber 84 timer i uka. Overtid får man hvis man jobber mer enn 12 timer på et skift.
For vår del så har overtid blitt skjeldnere de siste årene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

Dere som jobber fast får ikke overtid nei, men om man har "Landvilkår" så får man overtid. Det er nettopp det som er poenget mitt, en som jobber fast som fagarbeider tjener mer enn en med mastergrad som jobber like mye offshore, med de vilkårene man har som en person med mastergrad.

Jeg har ikke tallene for alle, men jeg har snakket med endel folk ute, og har for meg virker det svært vanlig å tjene 700-800k med 100-150 timer overtid.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av norse900 »

Hvis man har mastergrad og vanligvis jobber på land, så er det ikke utenkelig at overtiden (over 7,5 t) er del av fastlønn... Når det gjelder gjennomsnittslønningene de hyler om i media, så må det skyldes at "toppene" forrykker snittet kraftig. Nå er jo 2-4 rotasjoner i vinden, og det medfører faktisk at en del "går ned i årslønn". Hver gang de har avspassering så har de opptjent litt for lite arbeidstid i forhold til avspasserings-perioden (forskjellen mellom 12 t og 7,5t), så da ryker noen dagers "feriepenger"... Snittlønn på 1mill?? Bulls€#%
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av SuperMorten »

Det var jeg som begynte den diskusjonen tror jeg. Jeg hørte en gang på nyhetene (på nrk P1) at nå hadde gjennomsnittslønna offshore passert 1 mill. Jeg aner ikke noe om beregningsgrunnlag eller hvordan de i det hele tatt tenkte, men det var ihvertfall det de sa. Det er nok et års tid siden. Ihvertfall før den berømte toppen ble nådd og nedturen startet..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:Dere som jobber fast får ikke overtid nei, men om man har "Landvilkår" så får man overtid. Det er nettopp det som er poenget mitt, en som jobber fast som fagarbeider tjener mer enn en med mastergrad som jobber like mye offshore, med de vilkårene man har som en person med mastergrad.

Jeg har ikke tallene for alle, men jeg har snakket med endel folk ute, og har for meg virker det svært vanlig å tjene 700-800k med 100-150 timer overtid.
Jeg forstår enda ikke hvem dette skulle være. Det er ikke vanlig å jobbe fast offshore på landavtale. Faktisk så har jeg aldri hørt om noen. Det ville jo bety at man uten å komme seg hjem. Men får jo ikke avspasering for overtidsbetalte timer. Kom gjerne med noen konkrete eksempler for jeg tror du tar feil.

Det er vanlig å tjene 400-500k for de lavlønnede -som er den støste arbeidsgruppen på en rigg- og så er mekanikere og elektrikere gjerne 100-200k over der.

Jeg tror at grunnen til denne snittlønnen på over en mill dukker opp hele tiden er at de kun tar med de som jobber i opratørselskap og drilling. De fleste offshore gjør ikke det, men jobber i en underlevrandør.

Menge av oss slutter offshore for å få bedre betalt på land.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av SuperMorten »

Nå kan folk slutte å synse.

http://www.nrk.no/okonomi/norske-oljelo ... -1.8041979" onclick="window.open(this.href);return false;
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

De 24 yrkesgruppene de har kontrolert er vel 24 yrkesgrupper i opratørselskap. Hadde det tatt med alle underlevrandører så hadde tallet sikkert vært 200 yrkesgrupper.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:Dere som jobber fast får ikke overtid nei, men om man har "Landvilkår" så får man overtid. Det er nettopp det som er poenget mitt, en som jobber fast som fagarbeider tjener mer enn en med mastergrad som jobber like mye offshore, med de vilkårene man har som en person med mastergrad.

Jeg har ikke tallene for alle, men jeg har snakket med endel folk ute, og har for meg virker det svært vanlig å tjene 700-800k med 100-150 timer overtid.
Jeg forstår enda ikke hvem dette skulle være. Det er ikke vanlig å jobbe fast offshore på landavtale. Faktisk så har jeg aldri hørt om noen. Det ville jo bety at man uten å komme seg hjem. Men får jo ikke avspasering for overtidsbetalte timer. Kom gjerne med noen konkrete eksempler for jeg tror du tar feil.

Det er vanlig å tjene 400-500k for de lavlønnede -som er den støste arbeidsgruppen på en rigg- og så er mekanikere og elektrikere gjerne 100-200k over der.

Jeg tror at grunnen til denne snittlønnen på over en mill dukker opp hele tiden er at de kun tar med de som jobber i opratørselskap og drilling. De fleste offshore gjør ikke det, men jobber i en underlevrandør.

Menge av oss slutter offshore for å få bedre betalt på land.
Det er selvfølgelig ikke vanlig å jobbe fast offshore på landavtale, men ganske mange på landavtale jobber offshore innimellom, og hvis man tenker seg at de i stedet for å jobbe offshore innimellom, jobbet offshore et helt år, med de samme vilkårene, så ville de tjent mindre enn offshorearbeidere-> konklusjon, offshorearbeidere har gode lønnsvilkår.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev: Det er selvfølgelig ikke vanlig å jobbe fast offshore på landavtale, men ganske mange på landavtale jobber offshore innimellom, og hvis man tenker seg at de i stedet for å jobbe offshore innimellom, jobbet offshore et helt år, med de samme vilkårene, så ville de tjent mindre enn offshorearbeidere-> konklusjon, offshorearbeidere har gode lønnsvilkår.
Det du sier stemmer ikke helt. For det første så ville noen i en mastergrad stilling offshore ha bortimot 100% mer enn en fagarbeider i lavtlønnet stilling.
Og hvis en person på landavtale hadde 200kr timen og jobbet et år offshore med overtid over normal arbeidstid, så hadde han passert 1.250.000kr i året. Men det er jo helt hypotetisk for du kan ikke jobbe et helt år offshore uten avspasering. Da hadde man jobbet 4000 timer og det går jo ikke. Jeg aner ikke hvor du får tallene dine fra :)

Du sier og mindre enn offshore arbeidere hele tiden. Hvilke offshore arbeidere da og hva mener du en offshore arbeider tjener?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av simpson »

Det er flere ting i denne diskusjonen som blir litt feiltolket.
Jeg jobber det min arbeidsgiver definerer som tilfeldig tur offshore.
Er lønnet 7-3 man-fre.
Har overtid etter kl 3 til og hele lør-søn.
Tjene bra på en tur offshore, men får ikke noe ekstra for å bli igjen en uke siden vi ikke går på 168 timers avtale, men har full lønn når jeg går hjemme på fri.
Så har du de som jobber som innen stllas, iso osv. De er lønnet etter det de er på arbeid offshore og går hjemme uten lønn.
Men så kommer de som jobber i drilling og de som er ansatt i driftselkapet som Statoil osv.
De jobber 2/4 med fast lønn hele året + natttilleg+ overitd osv.
Men disse har ikke ferie eller feriepenger siden dette inngår i turnusen.
Blir helt feil at offshorearbeidere med fagrev bare tjener 450 i året, men samtidig blir det feil at de også tjener 1 mill. De som tjener 450 er egentlig landbasert med offshoreturer.
Du må se på om du er ansatt i 2/4 på en rigg i driftoperasjon eller om du er ansatt på land og reiser offshore for typisk stillas, isolasjon osv.
Forskjellen er at du er ansatt i ett landbasert firma og ikke offshore og kan gjerne jobbe like mye på land som offshore, mens de andre jobber kun på den ene platformen.
Som johnnyth sier, han jobber offshore og på land, han er ikke ansatt i en offshorestilling. Og der ligger forskjellen i om du har betalt hjemme eller ikke.

En viktig ting er at du har ferie og feriepenger, det har ikke offshorearbeidere, men en offshorearbeider jobber mange hundre timer mindre pr år enn en som på land, så uansett hvordan man ser på det så er de som jobber 2/4 bra lønn når du ser på timeantallet og med tanke på at de kun jobber 4 mnd i året og har lønn for 12 mnd.

Svar