Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Wooho »

Kom frem til disse to alternativene:

Michelen power front: http://www.motorsykkeldekk.com/cgi-bin/ ... S%20125_RD_" onclick="window.open(this.href);return false;

Michelen power 2ct rear: http://www.motorsykkeldekk.com/cgi-bin/ ... S%20125_RD_" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil disse passe sykkelen? Er disse greie dekk?

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tommas »

Kan ikke si at Bjerknez har en kjørestil som skulle spise dekk. Jevn kjøring så vidt jeg kan se.

Tipper du må ha fått en "dårlig" batch?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23237
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, av de 3.000km jeg har kjørt med de nye dekkene så har jeg vel nesten kjørt 2.500km av dem sammens med deg Tommas da vi har vert på to Lyngdal turer :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mortenolb »

Wooho skrev:Kom frem til disse to alternativene:

Michelen power front: http://www.motorsykkeldekk.com/cgi-bin/ ... S%20125_RD_" onclick="window.open(this.href);return false;

Michelen power 2ct rear: http://www.motorsykkeldekk.com/cgi-bin/ ... S%20125_RD_" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil disse passe sykkelen? Er disse greie dekk?
Er nok helt fine dekk, men grunnen til å velge et "mindre sportslig" dekk er rett og slett pga. ytelse i lavere temperaturer, og at de holder lenger.

Ser ikke ut til at de har Pilot Road 4 i 110, men du får Pilot Road 3, som er den forrige utgaven, og du vil strengt tatt ikke merke forskjell på de to på din sykkel. Jeg har lest om opp til 17 000km kjørelengde på PR3, og når du i tillegg kjører lettsykkel vil jeg tro de holder meget langt. Du vil nok få grei kjørelengde ut av Power-dekkene også, men enda mer med Road, samt bedre ytelse i lavere temperaturer.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Helt enig med Morten.... gå for pilot road 3

Note4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23237
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Blw som jeg tenkte dette. Her er svaret jeg fikk fra Michelin etter å ha sendt bilder etc:
Hej Ove!

Det som framgår inte riktigt av bilderna om däcket är slitet på något onormalt sätt eller inte.
Man kan skönja lite ”tå-häl” slitage som normalt kommer av för lågt lufttryck. Detta kan också komma av exempelvis för hårt ställd fjädring.
Vid för hårt ställd fjädring belastas däcket mer och slits fortare.
Är den lufttryckmätare som används kalibrerad? Kolla denna mot en mätare hos en auktoriserad mc eller gummiverkstad.

Är däcket rätt däck för din mc? Om däcket är inhandlat på en internet-shop från exempelvis Tyskland så är risken stor att du köpt ett orginalmonteringsdäck, OE-tyre. Det framgår om du har en bokstavsmarkering på däcksidan, såsom ett A, B, C eller annat. I så fall kan du fått ett däck som kanske inte alls passar din Triumph, även om dimensionen är rätt. OE-tyres är framtagna för att passa specifika mc för framförallt tyska marknaden.
Vi säljer bara eftermarknadsdäck som är omärkta.

Exakt vad som orsakat den tidiga förslitningen av ditt däck är svårt att säga men det kan vara en kombination av körstil och inställningar på motorcykeln, kanske också för lågt lufttryck (rekommenderade tryck gäller 75kg förare utan last).

De flesta användare får ut runt 10 000 km på dessa däck. En del får ut mer, en del mindre.
Man kan lätt slita ut dem på 1 000 km om man kör tillräckligt hårt (ex bankörning).

Om det är vi som levererat däcket genom någon återförsäljare så kan vi gärna ta hand om detta och skicka däcket till Michelins tekniker för examination.
(Jag misstänker dock starkt att de kommer avslå en reklamationsansökan i detta fall.)
Vänd dig till din återförsäljare där du köpt däcket!

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av TBI81 »

Standard førstesvar tenker jeg. Først ville jeg tatt kontakt med forhandler hvor dekkene ble kjøpt.
Om det ble en sak videre med Mitchelin ville tatt bilde av dekkside, opplyst om hvor kjøpt, type sykkel og standarddekk, argumentert med korrekt dekktrykk med kalibrert måler og fjæroppsett/kjørestil ++ og sendt de som svar på mailen.

Saken hadde sikkert blitt "send inn til tekniker for test" og så kanskje avslått men det ville vært interessant uansett å testet prosessen. Godta aldri første nei, pek på paragrafer og "utenfor forventet levetid blablabla" og se hva som skjer. Kan ikke fatte at et PR4 dekk skulle bli utslitt på så få km :-)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev:Blw som jeg tenkte dette. Her er svaret jeg fikk fra Michelin etter å ha sendt bilder etc:
Hej Ove!

Det som framgår inte riktigt av bilderna om däcket är slitet på något onormalt sätt eller inte.
Man kan skönja lite ”tå-häl” slitage som normalt kommer av för lågt lufttryck. Detta kan också komma av exempelvis för hårt ställd fjädring.
Vid för hårt ställd fjädring belastas däcket mer och slits fortare.
Är den lufttryckmätare som används kalibrerad? Kolla denna mot en mätare hos en auktoriserad mc eller gummiverkstad.

Är däcket rätt däck för din mc? Om däcket är inhandlat på en internet-shop från exempelvis Tyskland så är risken stor att du köpt ett orginalmonteringsdäck, OE-tyre. Det framgår om du har en bokstavsmarkering på däcksidan, såsom ett A, B, C eller annat. I så fall kan du fått ett däck som kanske inte alls passar din Triumph, även om dimensionen är rätt. OE-tyres är framtagna för att passa specifika mc för framförallt tyska marknaden.
Vi säljer bara eftermarknadsdäck som är omärkta.

Exakt vad som orsakat den tidiga förslitningen av ditt däck är svårt att säga men det kan vara en kombination av körstil och inställningar på motorcykeln, kanske också för lågt lufttryck (rekommenderade tryck gäller 75kg förare utan last).

De flesta användare får ut runt 10 000 km på dessa däck. En del får ut mer, en del mindre.
Man kan lätt slita ut dem på 1 000 km om man kör tillräckligt hårt (ex bankörning).

Om det är vi som levererat däcket genom någon återförsäljare så kan vi gärna ta hand om detta och skicka däcket till Michelins tekniker för examination.
(Jag misstänker dock starkt att de kommer avslå en reklamationsansökan i detta fall.)
Vänd dig till din återförsäljare där du köpt däcket!
Du fikk i det minste svar veldig kjapt, og jeg synes h*n gav deg et veldig informativt og langt svar. Ikke værst bare det!
Tror jeg også ville vist dekket til dekkverkstedet og diskutert med de hva som kan være årsaken og evt. bli enige om at det er normalt/unormalt at det har tatt så mye slitasje på 3 000km :thumleft

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Epylypzon »

Når jeg fikk nysykkelen så stod den på Pirelli Scorpion Trail.

Etter et par mnd og 3-4000km(husker ikke helt) så var dem utslitt. Det jeg fikk høre var at nye sykler ble levert med dårligere dekk..
Slo meg til ro med det og kjøpte nye.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Toven

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Toven »

Nå er ikke disse levert på sykkelen nye, han han kjøpt de i ettertid.

Men virkelig rart detta :-k

Bestille et nytt dekk (annet ?) og legge om etterhvert, så kan du jo kanskje sende inn til teknikern :P :p

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av TBI81 »

Jeg ville isåfall bestilt samme dersom jeg var fornøyd med dekket utenom slitasjen.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Elruts84 »

Veldig bra svar

Kjekt det fins service på slike området også. Med raskt svar i tillegg.

10.000 og 3000 er jo stor forskjell

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23237
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Tok en mer nøyaktig måling nå nettopp og det viser seg å være neeeesten 1.6mm ned til slitemerket der hvor slitasjen er størst...

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ashland »

Det var ikke gæli å få ett så raskt og greit svar av Michelin. Men hva sier Dekkonline eller Motorsykkeldekk, eller hvor du kjøpte dekket om du sender samme mail til dem?

Fått sjekket om det var ett såkallt OE-dekk som han skrev i svaret?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23237
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Er i dialog med han Michelin fyren nå og har sendt han bilder av dekksiden, slik at han kan komme med en tilbakemelding om dekket er feil til min sykkel ut fra informasjonen har ser på bildene. Hvis dekket er feil til min sykkel så tar jeg saken videre med dekkonline. Hvis dekket er riktig til min sykkel så snakker vi om en reklamasjon hvor jeg må sende inn dekket etc. Det gidder jeg rett og slett ikke.

Svar