Problem toppdeksel zx6r 1998

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av harlex »

kawa.jpg
Har et relativt stort problem.

Ved skifte av toppdekselpakning finner vi ut at det ene gjengede festet for dekselet er brukket... Det er mest sannsynlig det som har gjort at det lakk litt...

Noen som vet i hvilken årsmodeller som har identisk deksel. Prøver å oppdrive et brukt et.......
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av 45316 »

Hør med MC partner på skedsmo, om de ikke har så vet de ihvertfall hvilke modeller som har samme

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av detvarvondtdet »

Skulle også tipse om Mcpartner.

http://www.mcpartner.no/

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av harlex »

Fikk nå en tilbakemelding på at denne ikke kan kjøpes løst pga at den er tilpasset på 1000ende del....Noen formeninger rundt dette? Isåfall er det 2 alternativer:
1 skru på igjen uten den ene skruen og håpe lekkasjen ikke blir for stor.
2 Blakke seg helt med ny motor :eh
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av harlex »

Kan no høre med dem på mc-partner... :confused
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av DrGreve »

Jeg henger ikke med så tidlig på morran, så jeg må spørre for å få klarhet.. Er det en av disse skruene med kant som har knekt i godset under?
Mener å huske at det skal være 6 eller 7 av disse.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av harlex »

DrGreve skrev:Jeg henger ikke med så tidlig på morran, så jeg må spørre for å få klarhet.. Er det en av disse skruene med kant som har knekt i godset under?
Mener å huske at det skal være 6 eller 7 av disse.
Her er problemet: :confused
ødelagt feste1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av DrGreve »

Hmm, jeg ser så dårlig at jeg trenger større oppløsning for å se :lol , men det ser ut som om at øvre kamleie er ødelagt..?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av harlex »

DrGreve skrev:Hmm, jeg ser så dårlig at jeg trenger større oppløsning for å se :lol , men det ser ut som om at øvre kamleie er ødelagt..?

Forumet tillater ikke større oppløsning.

Det er et deksel som er festet i toppen og som ligger over kammene... På dette dekselet er det 6 "skruehull" som skal brukes for å feste toppdekselet... De ene "skruehullet er ødelagt...
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av DrGreve »

Og det er ikke gjenger i selve toppdekselet og resten av bolten står igjen på toppen/øvre kamleie?
At bolten går gjennom toppdekselet og gjenges inn i toppen?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av harlex »

DrGreve skrev:Og det er ikke gjenger i selve toppdekselet og resten av bolten står igjen på toppen/øvre kamleie?
At bolten går gjennom toppdekselet og gjenges inn i toppen?
Riktig. Men problemet et ikke at bolten er brukket i gjengene men gjengene i toppen (et deksel festet på toppen. Se bilde) er brukket. Dette resulterer at vi ikke får festet den ene toppdekselbolten i toppen...
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av DrGreve »

Ok, da begynner jeg å forstå. Var ikke klar over at det var gjenger i toppdekselet også. Da har du to muligheter, enten å bytte toppdeksel, eller å legge inn løsgjenger. Det siste er mulig å gjøre fordi du har både skive og pakning på undersiden av skruehodet? Da forhindrer pakningen gjennomtrenging selv om gjengene er vide..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av harlex »

DrGreve skrev:Ok, da begynner jeg å forstå. Var ikke klar over at det var gjenger i toppdekselet også. Da har du to muligheter, enten å bytte toppdeksel, eller å legge inn løsgjenger. Det siste er mulig å gjøre fordi du har både skive og pakning på undersiden av skruehodet? Da forhindrer pakningen gjennomtrenging selv om gjengene er vide..
Da er det misforståelse igjen.☺️ Det er ikke gjenger i toppdekselet dvs det øverste dekselet... Boltene går gjennom dekselet og inn i toppen eller rettere sagt et deksel som et skrudd fast i toppen. Har vel fått ganske klar melding på at det dekselet et en del av toppen og ikke kan byttes uten videre. Spørsmålet nå blir om det vil fungere å skru alt sammen og fyre opp uten den ene bolten der gjengene som den festes i er borte.... Synspunkter på det? Eneste alternativ slik vi ser det. Fungerer ikke det då snakket vi helt ny motor og det vil svi sinnsykt...
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av TBI81 »

Helt umulig å bruke løsgjenger på de greiene?
Søk på helicoil feks

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av DrGreve »

Hvis gjengehullet er i en av øvre kamleie så kan jeg ikke skjønne at det ikke skal gå ann å bytte det. Greit nok at dette er linjeboret med nøye og stramme toleranser, men det gjelder alle kamleier. Kjøper du et brukt så har det også nøye toleranser. Det eneste du må passe på er at oljekanalene i kamleiet er lik det ødelagte. Motorprodusentene gjør stadige revisjoner på dette ut ifra hvilken erfaring de gjør på foregående modeller..
Det andre du må passe på når du bytter er hvis en av monteringsboltene til kamleiet også er en del av sylinderboltene som holder press på topp-pakning, så må du være snar å bytte og montere igjen før toppen slår seg så mye at du får lekkasje på topp-pakning.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar