Genmar styrehever, har noen prøvd?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Genmar styrehever, har noen prøvd?

Legg inn av PCP »

Hei :vs

Som en blanding av nødvendighet og eksperiment har jeg gått til innkjøp av ett sett Genmar bar ricers til VFR'en. Det er jo bare noen veldig enkle aluminiumshylser som tres på toppen av gaffeben, slik at styret kommer høyere opp. (De hever 19mm som går uten å forlenge slanger/wire/ledninger, og som akkurat gir nok klaringer under kåpa ved full sving)

Men er ørlitegrann betenkt når det gjelder sikkerhet siden det kun er en klembolt som holder styret i gaffel. Slik det er nå har jeg ca 5mm gaffel stikkende opp, så å løfte styret 10-15 mm høyere er jeg fullt komfortabel med, men med 19mm må det begynne å bli lite av røret som er igjen inni styret. :-k

Man ønsker jo helst ikke at styret skal falle av i fart. Har ikke fått de enda, så vet ikke hvor "ille" det er, men vurdere å slipe de ned noen mm. Har noen her erfaring med denne typen heving, eventuelt hatt problemer, ikke problemer??

Er altså snakk om sånne;
http://www.genmarmfg.com/shop/honda/cbr ... etail.html

[video]https://www.youtube.com/watch?v=p5HKno_ehAs[/video]

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Genmar styrehever, har noen prøvd?

Legg inn av Flanker »

Hadde sånne på min VFR. Funket supert og jeg hadde aldri noen problemer i det hele tatt. Har forøvrig heller aldri hørt om andre som har hatt det, så din bekymring er høyst sannsynlig ubegrunnet!

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Genmar styrehever, har noen prøvd?

Legg inn av PCP »

Takk for det Flanker, da er det sikkert greit. Så lenge klemmebolten kommer nedenfor toppen av demper er jeg fornøyd.

Har forsåvidt hørt om et styre som falt av, men den var bundet fast (i styret) på en tilhenger og dermed ganske spesielt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Genmar styrehever, har noen prøvd?

Legg inn av cannon »

Har aldri vært borti sånt, men jeg har erfaring med clipon-styrer generellt. Når du har montert disse så bør du stille deg foran sykkelen, trykke inn frembrems og bruke alle krefter på å "bryte" sykkel fremover og bakover rykkvis. Styret skal tåle dette, og mer til, uten å gi etter.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Genmar styrehever, har noen prøvd?

Legg inn av PCP »

Jeg kjører alltid med to fingre på clutch og en på brems, og prøver å være veldig bevisst på å holde løst og ledig i styret. Men ved aktiv kjøring syns jeg det er gøy å røske litt i styret for å rette opp eller gå fra ene til andre siden i S-kombinasjoner, og jeg tar meg selv i at de gode intensjonene med løst og ledig sklir helt ut om jeg feks blir liggende i kø ned et fjellpass, da går all vekt rett i styret...

Så takk for tips Cannon, skal sjekke som du sier at det virkelig sitter, for sikkerhets skyld. :-)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Genmar styrehever, har noen prøvd?

Legg inn av Barbarozza »

Funka fjellstøtt på min CBR1100. Aldri problemer, ikke engang i Romania løsna de. Var selv litt i tvil når jeg monterte de. Får du derimot en velt er jeg jammen ikke sikker på om de ikke kan brytes av.
Memento mori

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Genmar styrehever, har noen prøvd?

Legg inn av PCP »

Det er fint å høre Barbarozza, ikke minst fordi det høres ut som du forstår hvorfor jeg spør.

Om de skulle løsne etter en velt kan jeg leve med det, så lenge det er i den rekkefølgen... :P :p

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Genmar styrehever, har noen prøvd?

Legg inn av cannon »

Gode poenger her. Det som vil belaste aller mest (og som ganske sikker tikke skjer) er en nødbremsing med passasjer som plutselig sitter på ryggen din. Da får du virkelig testet styret.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Genmar styrehever, har noen prøvd?

Legg inn av PCP »

Da var endelig de svindyre aluminiumshylsene montert, og dermed er det nå kun ørsmå detaljer som skiller sykkelen min fra Multistrada, GS, Explorer, og alle disse turvennelige syklene. :knegg

Mulig jeg overdriver litt da, men jeg gleder meg i alle fall til neste tur og syns det kjennes bra ut når jeg sitter på den, så blir spennende å se om det er nevneverdig merkbart i praksis.

Selve monteringen gikk veldig greit! Helt uproblematisk på venstre side, mens bremseslangen ble litt kort på høyre side og siden festene til slangeholder er knotete å komme til skrudde jeg heller bare av hendel/reservoar fra styret, og på igjen til slutt (2 bolter). Klypebolten på styret/clip-on kom akkurat i høyde med, eller dvs rett under toppen av gaffelben, så det er jeg komfortabel med til tross for min opprinnelige skepsis til konseptet.

Er litt mindre slark i styrepinnene med Genmar enn originalt (tappene som hindrer at man kan vri styret på gaffelben selv om det er helt løst). Før jeg strammet klypebolten tok jeg også slarken i styrepinner helt ut i retning forover. Som bla Cannon nevnte over her er det nok fremover styret er i størst fare for å løsne, noe som skal veldig mye til nå når kreftene fremover går rett i pinnen.

Dog er det et lite problem. VFR750 har veldig liten klaring under kåpe og mot tanken, og på venstre side går clutch-hendel såvidt borti kåpa ved full høyre sving. Kan eventuelt justere hendelen litt ned, eller bare ignorere det. Men på høyre side så går run-bryteren akkurat i kåpa ved full venstre sving. Bryteren går til OFF-posisjon... Fra mine år med trail/offroad på XT350 vet jeg at et av de aller beste rådene hvis man har lyst til å velte, er å uforberedt slå av motoren i gangfart med fullt styreutslag. =;

Så det bør jeg nok gjøre noe med. Kan hende man må ta ut slarken i styrepinnene nevnt over i retning bakover, og ikke frem som jeg gjorde. Ellers får jeg vel sjekke hva som er billigst og lett erstattelig, og gyve løs med dremmelen. Tar med noen bilder til slutt, i tilfelle andre skulle være nysgjerrig på meget enkel styreheving;

Resultatet:
IMG_2172.JPG
Nedre styrepinne i sporet sitt (som bare er hodet på en umbraco)
IMG_2171.JPG
Klaring kåpe venstre side;
IMG_2173.JPG
Mangel på klaring til bryter, høyre side;
IMG_2174.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Genmar styrehever, har noen prøvd?

Legg inn av Tomgsx-r »

Sliter innimellom med vonde håndledd og sovende fingrer og ønsker og prøve og få montert styrehever på min Gsx-r 1000 04. :sk?

Noen som kan anbefale noe til denne sykkelen, og vil det hjelpe på problemene jeg opplever?

Svar