Tennplugg gjenge på Honda CB 750

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mcb9100
Innlegg: 8
Registrert: 08 mai 2014, 15:06
Motorsykkelen din: Honda CB750 1996

Tennplugg gjenge på Honda CB 750

Legg inn av mcb9100 »

Hei,

Jeg skulle bytte tennpluggene på min Honda CB750. På sylinder yterst på venstre siden, var gjengene treg. Jeg brukte en gammel plugg og lagde 2 spor i den langs hele lengde av gjengene, smurte rikelig med fett og forsiktig skrudd inn og ut for å rense eller rette opp gjengene. Det gikk greit, og ny plugg er installert. Alt virker fint nå. Men er dette et problem som må utbedres med en "helicoil" eller lignende? Jeg vet at topplokken er ganske myk aluminium, så lett å skade gjengene. Kanskje det må inn til et verksted for å få reparert? Er det noen her på forum som har hatt lignende problemer?

På forhånd takk

Hilsner

Mark

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Tennplugg gjenge på Honda CB 750

Legg inn av Tysnes »

Hei. Så lenge pluggen ikkje løsner under bruk , og du følte att pluggen sitter teit ved normalt moment.
ja, da hadde ikkje eg gjort mer med det. men sjekk etter noen turer att pluggen sitter.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Tennplugg gjenge på Honda CB 750

Legg inn av Rune75 »

mcb9100 skrev:Hei,

Jeg skulle bytte tennpluggene på min Honda CB750. På sylinder yterst på venstre siden, var gjengene treg. Jeg brukte en gammel plugg og lagde 2 spor i den langs hele lengde av gjengene, smurte rikelig med fett og forsiktig skrudd inn og ut for å rense eller rette opp gjengene. Det gikk greit, og ny plugg er installert. Alt virker fint nå. Men er dette et problem som må utbedres med en "helicoil" eller lignende? Jeg vet at topplokken er ganske myk aluminium, så lett å skade gjengene. Kanskje det må inn til et verksted for å få reparert? Er det noen her på forum som har hatt lignende problemer?

På forhånd takk

Hilsner

Mark
Dro du opp/ut mye metallspon når du friska opp gjengene eller var det mest sot og drit ? Hvis det var lite spon har det nok helst gått veldig bra og det vil funke bra sånn det er.

mcb9100
Innlegg: 8
Registrert: 08 mai 2014, 15:06
Motorsykkelen din: Honda CB750 1996

Re: Tennplugg gjenge på Honda CB 750

Legg inn av mcb9100 »

Nei, det var veldig lite metalspon. Jeg pleier å kru tennpluggene inn med fingrene til de sitter godt og da strammer forsiktig til med tennpluggnøkkel. Med denne pluggen, var den stiv med litt antydning til "krysssporing" på gjengene. Derfor prøvde jeg med hjemmelaget "gjengerenser", brukte fett for å fange opp evt. noe spon. Men det gikk greit. Men det er fortsatt litt stiv. Jeg har tidligere vært veldig nøye med å støvsuge ut alt før jeg fjerne tennpluggene for å unngå at risk og rask havne ned i tennplugghullene når de er fjernet.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Tennplugg gjenge på Honda CB 750

Legg inn av Rune75 »

Kan jo være at du skulle dratt over med en sånn http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjare ... 000016877/" onclick="window.open(this.href);return false; den vil jo renske opp litt bedre enn den hjemmelagde varianten. Jeg vet at det ikke er noen god følelse med litt trege/trange gjenger. Det høres jo ut til at det er nok gods igjen så det er nok ikke behov for noe løsgjenger.

mcb9100
Innlegg: 8
Registrert: 08 mai 2014, 15:06
Motorsykkelen din: Honda CB750 1996

Re: Tennplugg gjenge på Honda CB 750

Legg inn av mcb9100 »

Ja, hadde tenkte akkurat dette at Biltema sin renseverktøy var ypperlig, men min sykkel bruker 12mm tennplugger, tror stigning er på 1mm. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en tilsvarende renseverktøy til 12mm? Alle tips mottas med takk og takk for alle forslag så langt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Tennplugg gjenge på Honda CB 750

Legg inn av Rune75 »

Jeg mistenker at stigningen er 1.25 uten at jeg skal påstå det sikkert. Denne https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... =80-623-92" onclick="window.open(this.href);return false; kan nok brukes da. Du kan nok få tak i en M12*1.25 tapp hos en lokal jernvarebutikk også.

mcb9100
Innlegg: 8
Registrert: 08 mai 2014, 15:06
Motorsykkelen din: Honda CB750 1996

Re: Tennplugg gjenge på Honda CB 750

Legg inn av mcb9100 »

Ja, du har rett, stigning er 1.25mm. Tusen takk for alle tips.

Svar