Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Bringisen skrev:
Hehe, men fysikkens lover funker ikke i virkeligheten i dette tilfellet :P :p Prøv gjerne selv. Som sagt så har jeg hatt 5D MkIII og lovpriste dette tidlig i denne tråden, men fikk en skikkelig oppkvikker etter over 20 år med trangsynthet da jeg "ufrivillig" gikk over til MFT helt tilfeldig. Det viktigste er hvordan bildene ser ut, ikke sant? Ikke hvordan mattematikken forteller at du skal se det. Vi er ute etter et fotografeisk resultat, ikke et svar på en matteoppgave.

Jeg opplever filene fra 5D MkIII som ca 1-2 trinn bedre støymessig enn fra EM-1. Altså ISO
3200 på EM-1 kan i noen tilfeller bli like støyfrie som ISO 6400 på 5D MkIII. Jeg opplever ISO verdier opp til ca 1600 som umulig å skille på normale utskrifter. Med pixelpeeping på skjerm i 100% visning ser man forskjeller. Men hvem med interesse for å kikke på fotografier driver med slikt :-k

En annen ting som har betyding for de ferdige bildene er den fantastiske bildestabiliseringen i husene på de nyeste OMD modellene. Denne fungerer uansett hvilket objektiv man setter på. En annen ting som betyr noe for de ferdige bildene er oppløsningsevnen til objektivene. Her er svært mange MFT objektiver ganske enestående optiske selv på åpen blender. Dessuten har man en brukbar dybdeskarphet selv på blender f1.8, slik at den blir mer anvendelig til allsidig fotografering. En så god bildestabilisering og objektiver som er svært gode på slike store blendere gjør at bildene blir skarpe og flotte selv på lave ISO verdier. Etter at jeg "konverterte" til Olympus MFT så bruker jeg nå ytterst sjelden ISO verdier over 1600. På den måten har jeg ikke behov for fullformatskameraer lenger for min fotografering. Vekt, størrelse, soliditet, betjeningsmuligheter og utseende betyr nå mer for fotogleden min. Den teoretiske ISO fordelen fullformatskameraene har er uten betydning. Størrelsen på sensoren betyr svært lite for kvaliteten på fotografiet, man fotograferer ikke med sensoren, man fotograferer med hele fotografiapparatet sammen med en optisk sammensetning av linselelementer.
Hva gjorde at du "jumped" ship til mFT da?
Har selv kikket en del på m1 og m5ii og de ser unektelig bra ut. Litt mere plunder med knapper og menyer (som på sonyen) men fortsatt et utrolig kamera. Sånn direkte følte jeg m1 satt bedre i mine store hender en m5ii.

Men når det kommer til direkte forelskelse i forhold til menyer, følt ergonomi osv så må jeg si at fujifilm sin x-t1 føltes langt bedre ut i hånden, mere robust og ikke så plastikk følelse...men jeg har ikke tatt bilder med noen av kamera enda. Så dette er bare basert på hva jeg følte når jeg holdt kameraene i hånden.
Hvem som lager best objektiv osv har jeg ingen formening om. Men liker at oly får du helt værtett til samme pris som Fuji med bare værtett hus (ikke objektivet)


Note4

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

tagesk skrev:
poulet_cavalier skrev:
tagesk skrev: Fuji, for å ta ett eksempel, har en 35mm f/1.4. Mener du at linsen ikke har en fokuslengde på 35mm? Eller er det slik at lysstyrken ikke er f/1.4?
[TaSK]
[...]
Problemet er at alle linsene oppgis relativt til 35mm sensor. Det er normalen, kotyme, sedvane, idioti. Kall det hva du vil.
[...]
Jeg forstår ikke hva du sier.
Linsen jeg bruker som eksempel er en 35mm linse som er f/1.4. Hva er her oppgitt "relativ til 35mm sensor"?

Bare så du kan forberede deg: Neste spørsmål vil være dette: Sigma har en 35mm f/1.4 linse laget til FF; jeg kommer til å spørre om lysstyrke, lys på sensor og så videre.

Men foreløpig sitter vi fast ved at du sier "relativ til 35mm" uten at noen andre sier det noe sted.

[TaSK]
Dette er en typisk annonse for en linse til mFT. En 40-150mm f2.8. Det virker som en fantastisk rask zoom linse, og billig for 13000 kroner. Men som det står: brennvidde tilsvarende 35mm fullformat: 80 - 300mm. Da er også f verdien 5.6 og ikke f2.8 som det står i annonsen (juks !!). 80 - 300mm f5.6 er ikke like imponerende - heller ganske ordinært. Ikke er den billig heller.

f=brennvidde / lysåning !!
Capture.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av poulet_cavalier den 08 jun 2015, 12:41, redigert 1 gang totalt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

Du har enda ikke klart å vise et eneste objektiv som er oppgitt med noe annet enn native brennvidde som hovedspec, som du selv sier, så stor det 40-150mm f2.8, som objetkivet er, det er ingenting feil i den informasjon, ei heller er det noe feil i informasjonen som at den har en brennvidde med samme omfang som en fullframe som 80-300. Det har den, du kan sikkert kalle det strategisk å ikke nevne at den henter inn samme mengde lys som et fullframe 5.6-objektiv, men det er da ikke juks, å skrive det slik som du forfekter er jo bare tøv, objektivene bør oppgis med verdier som er de faktiske verdiene, på sitt system, som det gjøres i dag. Det er stort sett bedre fullframe-folk som ikke tåler at mindre sensorer har fått god kvalitet som er så ekstremt opptatt av disse verdiene relativt til 35mm uansett, fjern hele referansen til 35mm

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

poulet_cavalier skrev:
tagesk skrev:
Bare så du kan forberede deg: Neste spørsmål vil være dette: Sigma har en 35mm f/1.4 linse laget til FF; jeg kommer til å spørre om lysstyrke, lys på sensor og så videre.

[TaSK]
Jeg eier denne linsen - en fantastisk linse. Den skarpeste jeg har. Jeg har også grafet hele blenderområdet på denne linsen og den er skarpest på f3.5 på en fullformat sensor.

Om du er i markedet på denne: anbefales varmt.
Jeg hadde dette Sigma Art objektivet til min 5D MkIII også, og synes den var super. Men på grunn av super syltynn dybdeskarphet ble den brukt hos meg ved de største blenderne kun ved spesielle anledninger. For å få en "grei" dybdeskarphet mått jeg som oftest benytte f2.8 eller mindre blender.

For å sette det litt i perspektiv. Mitt Zuiko 17mm f1.8 + EM-1 mye mer anvendelig på åpen blender. På grunn av at dybdeskarpheten skulle bli like tiltalende måtte jeg sette Sigma 35mm f1,4 + 5D MkIII til blender f2.8.
Bildeutsnittet blir temmelig likt (17mm x 2 = 34mm) og for å få samme lukkertiden må jeg opp to trinn på ISO skalaen med fullformatet for å oppnå samme lukkertiden på begge kombinasjonene. I tillegg er det utrolig morsom t å kunne håndholde 17mm (34mm) med f1,8 på utrolig lave lukkertider. Dette kan gi spennede fotografiske muligheter om kvelden på grunn av bildestabiliseringen som gir 4-5 trinn.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:Du har enda ikke klart å vise et eneste objektiv som er oppgitt med noe annet enn native brennvidde som hovedspec, som du selv sier, så stor det 40-150mm f2.8, som objetkivet er, det er ingenting feil i den informasjon, ei heller er det noe feil i informasjonen som at den har en brennvidde med samme omfang som en fullframe som 80-300. Det har den, du kan sikkert kalle det strategisk å ikke nevne at den henter inn samme mengde lys som et fullframe 5.6-objektiv, men det er da ikke juks, å skrive det slik som du forfekter er jo bare tøv, objektivene bør oppgis med verdier som er de faktiske verdiene, på sitt system, som det gjøres i dag. Det er stort sett bedre fullframe-folk som ikke tåler at mindre sensorer har fått god kvalitet som er så ekstremt opptatt av disse verdiene relativt til 35mm uansett, fjern hele referansen til 35mm
Jeg glemte å legge ved bilde på annonse. Sjekk igjen.

Om noen tror at de kjøper et objektiv som med brennvidde 80-300mm med en blender på f2.8 så blir de skuffet.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

Bringisen skrev:
poulet_cavalier skrev:
tagesk skrev:
Bare så du kan forberede deg: Neste spørsmål vil være dette: Sigma har en 35mm f/1.4 linse laget til FF; jeg kommer til å spørre om lysstyrke, lys på sensor og så videre.

[TaSK]
Jeg eier denne linsen - en fantastisk linse. Den skarpeste jeg har. Jeg har også grafet hele blenderområdet på denne linsen og den er skarpest på f3.5 på en fullformat sensor.

Om du er i markedet på denne: anbefales varmt.
Jeg hadde dette Sigma Art objektivet til min 5D MkIII også, og synes den var super. Men på grunn av super syltynn dybdeskarphet ble den brukt hos meg ved de største blenderne kun ved spesielle anledninger. For å få en "grei" dybdeskarphet mått jeg som oftest benytte f2.8 eller mindre blender.

For å sette det litt i perspektiv. Mitt Zuiko 17mm f1.8 + EM-1 mye mer anvendelig på åpen blender. På grunn av at dybdeskarpheten skulle bli like tiltalende måtte jeg sette Sigma 35mm f1,4 + 5D MkIII til blender f2.8.
Bildeutsnittet blir temmelig likt (17mm x 2 = 34mm) og for å få samme lukkertiden må jeg opp to trinn på ISO skalaen med fullformatet for å oppnå samme lukkertiden på begge kombinasjonene. I tillegg er det utrolig morsom t å kunne håndholde 17mm (34mm) med f1,8 på utrolig lave lukkertider. Dette kan gi spennede fotografiske muligheter om kvelden på grunn av bildestabiliseringen som gir 4-5 trinn.
Sigmaen er faktisk skarpest på f3.5. Ellers ikke uening i <edit: det meste> for en gangs skyld :vs
Sist redigert av poulet_cavalier den 08 jun 2015, 12:50, redigert 1 gang totalt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:
Bringisen skrev:
Hehe, men fysikkens lover funker ikke i virkeligheten i dette tilfellet :P :p Prøv gjerne selv. Som sagt så har jeg hatt 5D MkIII og lovpriste dette tidlig i denne tråden, men fikk en skikkelig oppkvikker etter over 20 år med trangsynthet da jeg "ufrivillig" gikk over til MFT helt tilfeldig. Det viktigste er hvordan bildene ser ut, ikke sant? Ikke hvordan mattematikken forteller at du skal se det. Vi er ute etter et fotografeisk resultat, ikke et svar på en matteoppgave.

Jeg opplever filene fra 5D MkIII som ca 1-2 trinn bedre støymessig enn fra EM-1. Altså ISO
3200 på EM-1 kan i noen tilfeller bli like støyfrie som ISO 6400 på 5D MkIII. Jeg opplever ISO verdier opp til ca 1600 som umulig å skille på normale utskrifter. Med pixelpeeping på skjerm i 100% visning ser man forskjeller. Men hvem med interesse for å kikke på fotografier driver med slikt :-k

En annen ting som har betyding for de ferdige bildene er den fantastiske bildestabiliseringen i husene på de nyeste OMD modellene. Denne fungerer uansett hvilket objektiv man setter på. En annen ting som betyr noe for de ferdige bildene er oppløsningsevnen til objektivene. Her er svært mange MFT objektiver ganske enestående optiske selv på åpen blender. Dessuten har man en brukbar dybdeskarphet selv på blender f1.8, slik at den blir mer anvendelig til allsidig fotografering. En så god bildestabilisering og objektiver som er svært gode på slike store blendere gjør at bildene blir skarpe og flotte selv på lave ISO verdier. Etter at jeg "konverterte" til Olympus MFT så bruker jeg nå ytterst sjelden ISO verdier over 1600. På den måten har jeg ikke behov for fullformatskameraer lenger for min fotografering. Vekt, størrelse, soliditet, betjeningsmuligheter og utseende betyr nå mer for fotogleden min. Den teoretiske ISO fordelen fullformatskameraene har er uten betydning. Størrelsen på sensoren betyr svært lite for kvaliteten på fotografiet, man fotograferer ikke med sensoren, man fotograferer med hele fotografiapparatet sammen med en optisk sammensetning av linselelementer.
Hva gjorde at du "jumped" ship til mFT da?
Har selv kikket en del på m1 og m5ii og de ser unektelig bra ut. Litt mere plunder med knapper og menyer (som på sonyen) men fortsatt et utrolig kamera. Sånn direkte følte jeg m1 satt bedre i mine store hender en m5ii.

Men når det kommer til direkte forelskelse i forhold til menyer, følt ergonomi osv så må jeg si at fujifilm sin x-t1 føltes langt bedre ut i hånden, mere robust og ikke så plastikk følelse...men jeg har ikke tatt bilder med noen av kamera enda. Så dette er bare basert på hva jeg følte når jeg holdt kameraene i hånden.
Hvem som lager best objektiv osv har jeg ingen formening om. Men liker at oly får du helt værtett til samme pris som Fuji med bare værtett hus (ikke objektivet)


Note4
Jeg måtte selge alt det dyre Canon utstyret for å dekke inn den nye R1200GS'en min :P :p

Kjøpte da Olympus EM-10 og 17mm f1.8 for å ha en stund før jeg arbeidet meg opp Canon utstyr igjen. Men da jeg fikk hahaopplevelsen med bildestabilisering, komfort og optikken til denne lille pakken var jeg litt solgt. Jeg trodde faktisk ikke det var mulig at forskjellen opp til det mange ganger dyrere Canon utstyret var så liten som den var når det gjaldt bildekvalitet.Da jeg hadde spart penger igjen, ville jeg gjerne ha noe som var vanntett, bedre tilpassingsmuligheter og grep. Kjøpte da EM-1.

Plunderet med menyer er litt misforstått, det tok meg kort tid å bli vant til det, og du kan selv velge funksjon på de aller fleset hjul og knapper. Kan perfekt tilpasses akkurat deg.



Jeg kikket også på Fuji XT-1, men jeg synes søkeren og grepet var mye bedre på EM-1. Dessuten synes jeg at jeg kunne velge funksjoner på knapper og innstillingshjul mye bedre på EM-1 enn XT-1. Autofokusen og værtettheten skal også være hakket bedre.

Og til slutt etter min mening har MFT systemet bedre utviklet optikk enda.

Jeg har siden følgende optikk til EM-1 ; Samyang 7,5mm f3,5 (fisheye) , Zuiko 12-40mm f2.8 Pro, Zuiko 17mm f1.8, Zuiko 45mm f1.8, Zuiko 40-150mm f2.8 Pro og Zuiko 75-300mm f4,8-6,7.

Mange flere flotte objektiver står på ønskelisten som 7-14mm f2.8 Pro og Zuiko 60mm f2.8 Macro.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:Du har enda ikke klart å vise et eneste objektiv som er oppgitt med noe annet enn native brennvidde som hovedspec, som du selv sier, så stor det 40-150mm f2.8, som objetkivet er, det er ingenting feil i den informasjon, ei heller er det noe feil i informasjonen som at den har en brennvidde med samme omfang som en fullframe som 80-300. Det har den, du kan sikkert kalle det strategisk å ikke nevne at den henter inn samme mengde lys som et fullframe 5.6-objektiv, men det er da ikke juks, å skrive det slik som du forfekter er jo bare tøv, objektivene bør oppgis med verdier som er de faktiske verdiene, på sitt system, som det gjøres i dag. Det er stort sett bedre fullframe-folk som ikke tåler at mindre sensorer har fått god kvalitet som er så ekstremt opptatt av disse verdiene relativt til 35mm uansett, fjern hele referansen til 35mm
Jeg glemte å legge ved bilde på annonse. Sjekk igjen.

Om noen tror at de kjøper et objektiv som med brennvidde 80-300mm med en blender på f2.8 så blir de skuffet.
Da blir de skuffet, og kan ikke lese, brennvidden er tydelig oppgitt til 40-150mm. Dette er jo heller ikke en produsents nettside, butikker kan skrive mye rart om mangt.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

Bringisen skrev: Jeg har siden følgende optikk til EM-1 ; Samyang 7,5mm f3,5 (fisheye) , Zuiko 12-40mm f2.8 Pro, Zuiko 17mm f1.8, Zuiko 45mm f1.8, Zuiko 40-150mm f2.8 Pro og Zuiko 75-300mm f4,8-6,7.

Mange flere flotte objektiver står på ønskelisten som 7-14mm f2.8 Pro og Zuiko 60mm f2.8 Macro.
HVa synes du som samyangen? Koster jo ikke mer enn ett par hundre dollar nå, hvordan er den i bruk mtp at den er manuell osv?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

poulet_cavalier skrev:
tagesk skrev:
poulet_cavalier skrev:
tagesk skrev: Fuji, for å ta ett eksempel, har en 35mm f/1.4. Mener du at linsen ikke har en fokuslengde på 35mm? Eller er det slik at lysstyrken ikke er f/1.4?
[TaSK]
[...]
Problemet er at alle linsene oppgis relativt til 35mm sensor. Det er normalen, kotyme, sedvane, idioti. Kall det hva du vil.
[...]
Jeg forstår ikke hva du sier.
Linsen jeg bruker som eksempel er en 35mm linse som er f/1.4. Hva er her oppgitt "relativ til 35mm sensor"?

Bare så du kan forberede deg: Neste spørsmål vil være dette: Sigma har en 35mm f/1.4 linse laget til FF; jeg kommer til å spørre om lysstyrke, lys på sensor og så videre.

Men foreløpig sitter vi fast ved at du sier "relativ til 35mm" uten at noen andre sier det noe sted.

[TaSK]
Dette er en typisk annonse for en linse til mFT. En 40-150mm f2.8. Det virker som en fantastisk rask zoom linse, og billig for 13000 kroner. Men som det står: brennvidde tilsvarende 35mm fullformat: 80 - 300mm. Da er også f verdien 5.6 og ikke f2.8 som det står i annonsen (juks !!). 80 - 300mm f5.6 er ikke like imponerende - heller ganske ordinært. Ikke er den billig heller.

f=brennvidde / lysåning !!
Capture.JPG
Kverulerer litt igjen jeg.

Jeg har dette objektivet, og det er ikke et jukseobjektiv. Faktisk et av tidenes beste zoom objektiver i følge foreløpige tester.

Setter jeg dette objektivet på 150mm og stiller mitt EM-1 inn med blender f2.8 og ISO 200.
Setter jeg så ved siden av,et EF 300mm f2.8 på et Canon 5D MkIII og stiller inn med blender f2.8 og ISO 200.
Begge kameraene vil gi meg den samme lukkertiden. Begge bildeutsnittene vil se like ut. Vanskeligere enn dette er det ikke og det er ikke juks.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

Bringisen skrev:
poulet_cavalier skrev:
tagesk skrev:
poulet_cavalier skrev:
tagesk skrev: Fuji, for å ta ett eksempel, har en 35mm f/1.4. Mener du at linsen ikke har en fokuslengde på 35mm? Eller er det slik at lysstyrken ikke er f/1.4?
[TaSK]
[...]
Problemet er at alle linsene oppgis relativt til 35mm sensor. Det er normalen, kotyme, sedvane, idioti. Kall det hva du vil.
[...]
Jeg forstår ikke hva du sier.
Linsen jeg bruker som eksempel er en 35mm linse som er f/1.4. Hva er her oppgitt "relativ til 35mm sensor"?

Bare så du kan forberede deg: Neste spørsmål vil være dette: Sigma har en 35mm f/1.4 linse laget til FF; jeg kommer til å spørre om lysstyrke, lys på sensor og så videre.

Men foreløpig sitter vi fast ved at du sier "relativ til 35mm" uten at noen andre sier det noe sted.

[TaSK]
Dette er en typisk annonse for en linse til mFT. En 40-150mm f2.8. Det virker som en fantastisk rask zoom linse, og billig for 13000 kroner. Men som det står: brennvidde tilsvarende 35mm fullformat: 80 - 300mm. Da er også f verdien 5.6 og ikke f2.8 som det står i annonsen (juks !!). 80 - 300mm f5.6 er ikke like imponerende - heller ganske ordinært. Ikke er den billig heller.

f=brennvidde / lysåning !!
Capture.JPG
Kverulerer litt igjen jeg.

Jeg har dette objektivet, og det er ikke et jukseobjektiv. Faktisk et av tidenes beste zoom objektiver i følge foreløpige tester.

Setter jeg dette objektivet på 150mm og stiller mitt EM-1 inn med blender f2.8 og ISO 200.
Setter jeg så ved siden av,et EF 300mm f2.8 på et Canon 5D MkIII og stiller inn med blender f2.8 og ISO 200.
Begge kameraene vil gi meg den samme lukkertiden. Begge bildeutsnittene vil se like ut. Vanskeligere enn dette er det ikke og det er ikke juks.
Både jeg og Tony Northrup påstår at det du sier ikke stemmer. Bildet du får på EM-1 vil være det samme som Canon 5D 300mm f5.6 ISO 800.

Om du ikke tror meg - se videoene av Tony Nortrup og fortell meg hvor han tar feil.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

ATWindsor skrev:
Bringisen skrev: Jeg har siden følgende optikk til EM-1 ; Samyang 7,5mm f3,5 (fisheye) , Zuiko 12-40mm f2.8 Pro, Zuiko 17mm f1.8, Zuiko 45mm f1.8, Zuiko 40-150mm f2.8 Pro og Zuiko 75-300mm f4,8-6,7.

Mange flere flotte objektiver står på ønskelisten som 7-14mm f2.8 Pro og Zuiko 60mm f2.8 Macro.
HVa synes du som samyangen? Koster jo ikke mer enn ett par hundre dollar nå, hvordan er den i bruk mtp at den er manuell osv?
Jeg har ikke problem med det, og kjøpte den for å få en skikkelig vid vinkel. Jeg "defisher" som oftest i Lightroom for å unngå de buede fisheye buene.

Manuelt er enkelt på en slik vid vinkel. Setter nesten blenderen fast på f5,6, på den måten blir dybdeskarpheten stor ( som f11 på fullformat) Jeg setter fokusringen litt før uendelig og har tapet den fast der :P :p Nå blir alt skarpt, og objektivet er meget skarpt til denne prisen. Jeg har kameraet satt til blender prioritert program og setter blenderen manuelt til det samme som på objektivet, altså f5,6.

Dette bildet er tatt med dette og defishet i Lightroom

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

poulet_cavalier skrev: Er linsen en 35mm eller tilsvarer den en 70mm fullformat? Da tilsvarer den en f2.8 også. Det må være en fantastisk linse og koster sikkert en pen penge også.
Vi er ikke interessert i hva den tilfeldigvis måtte tilsvare i ett eller annet tilfeldig annet format.

Linsen er laget for og av Fuji, den er 35mm og den har f/1.4.
Er ikke det helt, 100% pinlig korrekt?
Jo, det er det.

Så går vi til Sigma sin 35mm f/1.4 laget til FF. Brennvidden er 35mm og lysstyrken er f/1.4.
Er ikke det helt, 100% pinlig korrekt?
Jo, det er det.

Men nå kommer vi til poenget: Fuji veier 187 gram Sigma veier 665 gram (i henhold til DPreview; jeg har ingen av dem).
Sikkert mange årsaker til at Sigma veier mer enn tre ganger så mye!
Men én årsak er nok at den skal dekke en større sensor.
Det virker åpenbart for meg at en linse som med samme lysstyrke skal dekke en større sensor, den blir større.

Nå kommer vi til det jeg ikke forstår: Er det, eller er det ikke, slik at to linser med samme brennvidde og samme lysstyrke, de projiserer samme mengde lys ned på brikken?
Jeg blir veldig glad om jeg kan forstå dette, så jeg beklager at jeg maser!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Maser litt innimellom alt det andre som blir sagt, regner med at de som har mest "greie" på foto av dere leser det meste som blir skrevet her :redface

Jeg kom over denne geniale saken, som gjør at jeg kan ha kamera hengende på buksen i beltet når jeg er på fjelltur (går med bæremeis) osv. Liker ikke å ha kamera hengende rundt halsen som en typisk japansk turist :lol

[video]https://www.youtube.com/watch?v=HzJASIMPFZI[/video]

Genialt med den magneten, og akkurat nok plass til å putte nedi det mest nødvendige. Samt det følger med genialt regntrekk :thumleft Noen andre som har tilsvarende gode løsninger? eller kjenner til dette merket?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

tagesk skrev: Vi er ikke interessert i hva den tilfeldigvis måtte tilsvare i ett eller annet tilfeldig annet format.

Linsen er laget for og av Fuji, den er 35mm og den har f/1.4.
Er ikke det helt, 100% pinlig korrekt?
Jo, det er det.
[TaSK]
Ikke pinlig men korrekt. Dog er brennvidde og blender oppgitt relativt til 35mm film/sensor. Jo det er det!!
tagesk skrev: Så går vi til Sigma sin 35mm f/1.4 laget til FF. Brennvidden er 35mm og lysstyrken er f/1.4.
Er ikke det helt, 100% pinlig korrekt?
Jo, det er det.
[TaSK]
Ikke pinlig men korrekt. Dog er brennvidde og blender oppgitt relativt til 35mm film/sensor. Jo det er det!!
tagesk skrev: Men nå kommer vi til poenget: Fuji veier 187 gram Sigma veier 665 gram (i henhold til DPreview; jeg har ingen av dem).
Sikkert mange årsaker til at Sigma veier mer enn tre ganger så mye!
Men én årsak er nok at den skal dekke en større sensor.
Det virker åpenbart for meg at en linse som med samme lysstyrke skal dekke en større sensor, den blir større.
[TaSK]
Sukk - det er faktisk omvendt. Jo lengre brennvidde (justert for crop faktor ikke sant?) jo større må blenderen være for å oppnå samme f tall. f=brennvidde/lysåpning. Det er definisjonen av forholdstallet f.
tagesk skrev: Nå kommer vi til det jeg ikke forstår: Er det, eller er det ikke, slik at to linser med samme brennvidde og samme lysstyrke, de projiserer samme mengde lys ned på brikken?
Jeg blir veldig glad om jeg kan forstå dette, så jeg beklager at jeg maser!
[TaSK]
Jeg blir veldig glad når noen ønsker å forstå og ikke bare står på sitt - mas i vei :vs .

Ja !! To linser med samme brennvidde og samme lysstyrke, de projiserer samme mengde lys ned *mot* brikken. Men når brikken er mindre får den mindre totalt lys. Som Tony Northrup sier: med en halvparten så stor bøtte må den stå i regnet dobbelt så lenge for å bli full (lengre lukkertid), eller det må regne dobbelt så mye (mer lys).

Brennvidde og blender er låst til hverandre matematisk. Variablen er lysåpningen på linsen. Siden denne ikke endres fysisk av å flytte den eksakt samme linsen fra et 35mm kamera (et annet mount riktignok) til et mFT kamera vil brennvidden bli dobbelt så stor. Når brennvidden endres *må* f tallet også endres tilsvarende (f=brennvidde/lysåpning per definisjon).

Om man sluttet å oppgi brennvidde og blender i forhold til 35mm er hele grunnlaget for diskusjonen borte. Men da blir det også åpenbart hvor vanskelig og dyrt det er å produsere raskt glass. Det er en grunn til at proffesjonelle linser med stor brennvidde og stor blender er digre og tunge. De er nødt til å være det!
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar