Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
Bringisen skrev: Bilde
Nå, efter et par dager og efter at vi alle har roet oss, utstyrt med ny kunnskap om at innenfor hvert system vil to linser med sammen
brennvidde og lysstyrke gi samme menge lys per areal på brikken, og sist men ikke minst: Det hele illustrert med den øverste
av de to alternativene som Hr. Bringisen her viser oss---med alt dette kan vi altså trekke én fin konklusjon: Det er rett og
slett ikke dekning for å si at en stor brikke gir bedre kvalitet enn en liten uten å ta en rekke forbehold om brennvidde, lysstyrke og antall pixler.

I særdeleshet: Det er ingen grunn til å si, uten å ta en rekke forbehold, at en 24Mp FF har bedre kvalitet enn en 12Mp m4/3,
eller at en 24Mp FF har bedre kvalitet enn en 16Mp DX.

Med andre ord: De som har 12Mp Olympus kan smile overbærende til de som bærer en tre ganger så tung 24 eller 36 Mp FF Nikon rundt halsen :-)

Den som går noen titalls sider tilbake i tråden vil finne svært bombastiske påstander om at FF er bedre enn DX og m4/3, uten at det er
mulig å få øye på forbeholdene som vi nå vet er nødvendige for å gjøre den påstanden riktig.

Da kan vi alle gå videre i livet, og gjøre enda bedre begrunnede valg når vi skal kjøpe utstyr.
Ingen ligger døde igjen på slagmarken, alle er klokere, og livet er fantastisk.
Kan man be om mer?

[TaSK]
Dessuten har MFT fått 16 mp i de siste modellene. Den nyeste EM-5 MkII har til og med 40 mp med senorshift teknologi. Ulempen foreløpig er at man må ha det på stativ og motivet må være noenlunde statisk. Likevel imponerende og i følge pixelpeepere har det renere bilder enn D810. Neste modell av EM-1 ryktes å komme med så rask sensorshift teknologi at stativ er unødvendig og at det kan brukes på bevegelige mål. Den nye brikken skal også visstnok kunne få 20mp uten sensorshift.

Hvis man leser helt i denne trådens start, så var jeg en av dem som ropte høyest om FF sin fortreffelighet. Så feil kunne jeg altså ta, og jeg beklager min den gang uvitenhet. Men vi lærer så lenge man erfarer :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Pixelpeep meg her og pixelpeep meg der..hah!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev:Pixelpeep meg her og pixelpeep meg der..hah!
+1 :lol

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Pixelpeep meg her og pixelpeep meg der..hah!
:thumleft Helt enig, og det er dessverre der diskusjonen ofte ender i 90% av diskusjonene på fotoforumene :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Man kan si mye om Steve Huff, men av og til kan han ha noen forståelige sammenligninger for oss dødelige.

Her er en artid en, siden vi er inne på forskjeller mellom brikke størrelser:

http://www.stevehuffphoto.com/2015/02/2 ... ull-frame/" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Hvis du forstørrer alle bildene i den testen, er det langt vanskeligere å skille Olympusen og Fuji'en i mine øyner.
Men at Sony'en som er FF skulle gjøre det så mye "dårligere" i forhold til å ha så mye bedre/større sensor er noe overraskende :thumleft

Jeg har selv kikket mye på olympus og fuji. Personlig, mener jeg at byggekvaliteten i Fuji er langt bedre enn oly. M1 og m5ii føles mye mer plastikk, også har det en veldig sånn blandig av retro og starwars greie. Ble liksom ikke helt komfortabel med alle knappene :redface

Uansett bildekvalitet, objektiver, batterikapasitet og alt annet. Så er menyen og de manuelle hjulene til fuji langt, langt bedre å betjene å utnytte seg av "in the moment" en liten flikk til siden å du er der. Ikke 3 - 4 knappetrykk i en meny også er sjansen til å ta det "bildet" borte. Men som også steve skriver.... Det er latterlig gode kamera alle 3... Hva som passer best for deg, er det beste kamera :vs

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

Utseende og feel og sånn er individuelt, men olympus har svært høy faktisk byggekvalitet (med det mener jeg lager et solid produkt), sjekk på nett diverse tester av hvor mye vann det tåler feks, mye mere enn selv dyre hus fra nikon og canon, det er ikke langt unna å være vantett.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Ja jeg har sett en video på youtube hvor de står i dusjen å tar en review :lol Liten tvil om at kamera er bortimot helt vanntett.
Grunnen til at de ikke bruker den benevnelsen er for at det krever at kamera tåler dybde, altså trykk.

Jeg tviler ikke på at byggekvaliteten er god på OLY, men det er så mye med det kamera som ikke føles riktig i mine hender. Men nå er jeg veldig fan av manuelle brytere. Er bare noe med den måten å ta bilder på.

Men det som er jævlig artig med Oly, er bildekvaliteten. i forhold til alle mattestykker, så skal jo det jo ikke være mulig :redface (kastet jeg bensin på bålet nå) :lol

Hvordan er objektivene til Oly i forhold til konkurrentene?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

Jeg vil ikke si Oly har noen "overmenneskelig" bildekvalitet kontra feks sonys produkter fra samme tid, men mFT har god kvalitet ja. God nok for de fleste vil jeg tilogmed hevde.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:Ja jeg har sett en video på youtube hvor de står i dusjen å tar en review :lol Liten tvil om at kamera er bortimot helt vanntett.
Grunnen til at de ikke bruker den benevnelsen er for at det krever at kamera tåler dybde, altså trykk.

Jeg tviler ikke på at byggekvaliteten er god på OLY, men det er så mye med det kamera som ikke føles riktig i mine hender. Men nå er jeg veldig fan av manuelle brytere. Er bare noe med den måten å ta bilder på.

Men det som er jævlig artig med Oly, er bildekvaliteten. i forhold til alle mattestykker, så skal jo det jo ikke være mulig :redface (kastet jeg bensin på bålet nå) :lol

Hvordan er objektivene til Oly i forhold til konkurrentene?
Nei du kaster nok ikke bensin på bålet, men det er ikke til å stikke under en stol at de teoretiske mulighetene er så store til å måle forskjeller at det i tallenes tale kan virke avgjørende. Puuu, en lang setning :P :p
Det jeg mener er at hvis man i dag skal la teorien avgjøre om man velger et kamerasystem eller ikke, så begår man en feil om man er opptatt av et ferdig bilde. Da går man glipp av mange flotte egenskaper ved et kamerasystem. For faktisk så er forskjellene uhyre små i real life, mens de i teorien kan virke store. :thumleft

Jeg stusser litt når du sier at du føler at byggekvaliteten på EM-1 var "plastik". Jeg kan ikke finne mange plastikdeler på mitt, faktisk mye mer metall enn på 5D MkIII også. Jeg sitter faktisk med en motsatt oppfatning av deg i forhold til XT-1 :scratch Og vi kjører begge BMW :knegg Men igjen, det er mulig å oppfatte ting forskjellig. Som du sikkert leste så mente Steve Huff at Fuji kameraet virket mer "like a toy" enn Olympusen.

Jeg liker de manuelle hjulene. Selv har jeg konfigurert dem slik at det bakerste hjulet betjenes med tommelen og styrer lukker/blender , det fremre hjulet betjener jeg med pekefinger og har konfigurert dette til å dekke eksponeringskompensasjon. Pekefinger betjener også utløseren. På denne måten gjøres alt med høyre hånd mens jeg har øye i søkeren og støtter kamera/objektiv med venstre hånd. Funker for meg :D



Så til objektivene...ja de er strålende de også. Toralf Sandråker i Fotografi sa en gang at Zuiko 12-40mm f2.8 Pro hadde så god oppløsningevne på 16mp brikken til mft at den var på høyde med systemkameraer med mye høyere oppløsning på brikken. Det vil si at opptikken er viktigere enn hvor mange pixler du har på brikken.

Et par tester med real life bilder her av noen Zuiko godbiter: JEG ANBEFALER ALLE TIL Å LESE. SKARPE BILDER.

12-40mm f2.8: http://robinwong.blogspot.no/2014/07/ol ... ens_6.html" onclick="window.open(this.href);return false;

40-150mm f2.8: http://robinwong.blogspot.no/2014/10/ol ... -lens.html" onclick="window.open(this.href);return false;

75mm f1.8: http://robinwong.blogspot.no/2012/07/ol ... treet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

75mm f1.8: http://blog.mingthein.com/2012/07/22/re ... ur-thirds/" onclick="window.open(this.href);return false;

60mm f2.8 Macro: http://robinwong.blogspot.no/2012/09/ol ... ew_23.html" onclick="window.open(this.href);return false;

60mm f2.8 Macro: http://blog.mingthein.com/2012/09/21/ol ... 2-8-macro/" onclick="window.open(this.href);return false;

7-14mm f2.8: http://robinwong.blogspot.no/2015/05/ol ... -lens.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det som er flott med disse testen er at man faktisk får se litt bilder også :P :p

Til slutt tar jeg med en artig artikkel om høy ISO fotografering med MFT:

http://robinwong.blogspot.no/2014/11/ab ... ympus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Fantastiske resultater spør noen meg :yeyeye
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Det meste er nok bygget opp i metall, men det føltes veldig simpelt og skjørt ut. Knappene på OLY virket litt plastikk aktig, vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre :-k

Kit objektivet føltes også ekstremt kjipt, selv om det sikkert er stikk motsatt.
Selv om du kan egendefinere kamera ditt til alle knappene passer ditt behov, så kommer spm. Hva gjør du når konemor skal plukke det opp å ta ett bilde eller to :redface
Eller en kompis? :scratch
En kan ikke nekte på at oly menyen er hakket mere klundrete å navigere gjennom enn fuji sin? Eller er det rett og slett bare følt slik av meg, som sikkert har langt mindre fartstid med slike type kamera enn dere er vant med :eh

Men, slike ting er jo i utgangspunktet mindre viktig. Det viktigste for min del, er at det er inspirerende å bruke, lett å håndtere, tar gode bilder og legger få eller ingen begrensninger i form av plunder.
Her skal det nevnes at d pad'en til fuji er langt under par :redface

Edit:
Det er tatt LATTERlig mye bra bilder i de bloggpostene du linket til. Jøssenavn :-)å

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:Det meste er nok bygget opp i metall, men det føltes veldig simpelt og skjørt ut. Knappene på OLY virket litt plastikk aktig, vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre :-k

Kit objektivet føltes også ekstremt kjipt, selv om det sikkert er stikk motsatt.
Selv om du kan egendefinere kamera ditt til alle knappene passer ditt behov, så kommer spm. Hva gjør du når konemor skal plukke det opp å ta ett bilde eller to :redface
Eller en kompis? :scratch
En kan ikke nekte på at oly menyen er hakket mere klundrete å navigere gjennom enn fuji sin? Eller er det rett og slett bare følt slik av meg, som sikkert har langt mindre fartstid med slike type kamera enn dere er vant med :eh

Men, slike ting er jo i utgangspunktet mindre viktig. Det viktigste for min del, er at det er inspirerende å bruke, lett å håndtere, tar gode bilder og legger få eller ingen begrensninger i form av plunder.
Her skal det nevnes at d pad'en til fuji er langt under par :redface

Edit:
Det er tatt LATTERlig mye bra bilder i de bloggpostene du linket til. Jøssenavn :-)å
Hmm, merkelig at vi skal ha så ulik oppfattning av kameraet da :vs EM-1 er noe av det bedre jeg har kjent, noe de fleste tester også sier. "Bygget som en tanks" sier mange. Men vi har jo vært inne på diskusjoner her på siden om oppfatning av motorsykler også, så vi skal vel la den ligge :knegg

Kit objektivet i plast kjenner jeg ikke til, sikkert samme kvalitet som kit-optikken til Canon. Billig og lett, men bra bildekvalitet. Jeg har Pro objektiver og 17mm f1.8 er også av metall. Prisen er jo deretter også , som på tilsvarende pro optikk.

Kona og kompiser klå på kameraet mitt :O Er du gal??? Det går ikke, ingen får tafse på diamanten min, slik er det med sykkelen også :knegg

Nei, fra nesten spøk til alvor. Når kona tar i apparatet står det på "P" og hun trykker kun på en knapp. Den lille runde som passer til pekefingeren :lol
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

LordShaft skrev: Det er tatt LATTERlig mye bra bilder i de bloggpostene du linket til. Jøssenavn :-)å
Ming Thein er, efter min mening, en av verdens beste fotografer.
Du skal se hans bilder av klokker.
Han har klokke-fetish.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
LordShaft skrev: Det er tatt LATTERlig mye bra bilder i de bloggpostene du linket til. Jøssenavn :-)å
Ming Thein er, efter min mening, en av verdens beste fotografer.
Du skal se hans bilder av klokker.
Han har klokke-fetish.

[TaSK]
Ja, i artikkelen jeg viser til om Zuiko 60mm f2.8 Macro har han noen bilder av klokker :thumleft

Bilde

Bilde

Helt sykt skarpt, tatt av Thein med OMD og 60mm f2.8 Macro
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Når det kommer til minnekort... Hva gjør folket? Flere mindre type 32gb eller f.eks 2 stk 64gb? :-k

Har noen erfart at minnekortet fult av minner har tatt kvelden? Slik som "alle" skriver om hvis hvem hva på nettet. :roll
Selv har jeg aldri erfart at minnekort har streiket eller tømt seg uten hjelp

Svar