Diskusjoner fra andre tråder

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av LordShaft »

For ikke å grise til bloggen til en uskyldig stakkar, kan vi fortsette diskusjonen her tenker jeg :thumleft
thewiz skrev:
LordShaft skrev:Øøøhh? Hva er det du sier nå?
Her er det ikke snakk om å sverge til noe sport Touring dekk, men å sverge til best mulig grep til det du skal bruke sykkelen til.
Å som du sier, det er veldig enkelt å komme med noen riktige valg utifra hva de fleste bruker sykkelen sin. Når det kommer til ren banekjøring er saken noe annerledes ja. Det har aldri vært sagt noe annet. Men at du stiller spm til våres råd pga din egen uvitenhet vil jeg ikke ha noe av.
Jeg prøver å presisere det en gang til... trackdays dekk kan ha 200 i grep. Men på vei får du ikke dekkene opp i temperatur så du får utnyttet dette grepet. Så du har dårligere grep med slike dekk uansett hvor tørt det er.
Bruker sykkelen konsekvent bare til bane er det masse gode dekk jeg ville anbefalt, men da mer bassert på kjørestil.
På vei, da blir det bare helt tåpelig å gå for noe sportslig en et sport dekk... men hør for guds skyld, ikke hør på folk med mange års erfaring.

Det som imponerer meg i stadig større grad er hvor bastant noen blir på sine valg etter å fått seg en tur eller to på bane :-k blir en så jævlig god å kjøre, dyktig og erfaren av slikt altså? Hmm

Note4
Har du drukket eller? Ser du ikke hva jeg skrev over? Du kan ikke komme med råd når du ikke vet hvordan føreren bruker sykkelen sin. Dette bør du vite hvis du har et snev av kunnskap om dekk. Man kan ikke bare anbefale dekk uten å vite hva føreren faktisk gjør med sykkelen.

Man har ikke dårlig grep med et sportsdekk selv om man kjører på vei. Jeg har kjørt med sportsdekk på alle mine sykler og aldri opplevd dekkslipp, så det er jo feil? Ja, du har nok helt rett Lordshaft, det er helt TÅPELIG å kjøre med sportsdekk på veien. :roll Lurer på hvorfor det blir laget i det hele tatt.
Jeg hadde nok tatt en pils eller to, men vil ikke si jeg var direkte påvirket av alkohol nei. Nå ser jeg også at moderator har tatt vekk noe av teksten som jeg ikke fikk med meg. Men jeg anntar at dette var direkte personanngrep eller lignende. :thumleft

Skal du anbefale dekk, deler du inn i TRE katogorier! BANE - VEI - GRUS
herfra kan du anbefale noen sikre vinnere i hvert segment uten å bomme veldig. Har du som sjåfør noen spesielle krav eller spesiell måte å kjøre på. Ja da kan ett dekk være bedre enn et annet. Men begge to vil gjøre en veldig god jobb for deg (det var et eksempel)

Men du, thewiz som har hatt lappen i 2 år. Etter hva jeg kan huske, tok du lappen i 2013. Hvor mange sett med dekk har du rukket å slite ut på denne tiden? Hvor mange km har du kjørt totalt. Siden du nevner alle dine sykler å at du aldri har opplevd dekkslipp ? :-k

En annen ting du kanskje kan tenke litt på. Tror du Metzeler, Pirelli, eller Michelin lager dekkene sine ene alene med nordiske forhold i tankene?
Å med de uttalelsene du kommer med, som er på barnehage nivå. Har DU noe som helst greie på dekk siden du hevder så bombastisk at jeg ikke har det?

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av mammut89 »

hvilke(t) dekk er det konkret snakk om ? "sportsdekk" kan være mye
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av jhn »

På dette ... "Man har ikke dårlig grep med et sportsdekk selv om man kjører på vei. Jeg har kjørt med sportsdekk på alle mine sykler og aldri opplevd dekkslipp, så det er jo feil? Ja, du har nok helt rett Lordshaft, det er helt TÅPELIG å kjøre med sportsdekk på veien. :roll Lurer på hvorfor det blir laget i det hele tatt" ... tror jeg du vil møte motstand. :mk

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av mammut89 »

synes ikke det utsagnet er hårreisende eller noe jeg trenger å blande meg inn i hehe ..så da melder jeg meg ut av diskusjonen inntil videre
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av KTM950SMR »

Troe ingen av oss her inne har nok kunnskaper til å anbefale ut fra egne preferanser når det kommer til dekk på R-sykler.
Det å ha sykler med hester er ikke nok til å uttake seg. Å har en ikke vært i nærheten av en bane tviler jeg sterkt på at en har kunnet presset dekkene i særlig grad.

Den kategoriseringen med tre Bane-veg-grus blir for vag for sportssykler. Bare bane kan jo deles i slicks, mønstrede dekk med og uten behov for dekkvarmere. Dekkene som ikke krever dekkvarmere dekker derfor deler av banekategorien og litt av veg delen. Men disse bør ikke brukes i regn og tidlig på våren. Kostnadene blit også høyere med disse dekkene.
Å da har man ikke begynt å nevne dekk som S20, pilot power 3 , etc som jeg trodde man kategoriserte som hypersport.

Å jeg har fortsatt til gode å høre en fagmann si at jeg skal sette på sportstouring dekk på min 1000R. Derfor er jeg enig med TheWiz om at LordShaft burde vurdere sine anvefalinger når det kommer til dette segmentet. Jeg har sett folk med naturtalent når det kommer til kjøring. Plutselig har du anbefalt sportstouringdekk til en 18åring som kjører på et helt annet nivå enn deg og går på tryne fordi du skal leke cowboy på nett.

Tror det hele kan sumeres opp med at folk bør lytte til fagfolk som er interessert i dekk og ikke på skrivelystne gutter på nett som kanskje lett kan bli litt høye på seg selv bak en dataskjerm
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av thewiz »

LordShaft skrev: Jeg hadde nok tatt en pils eller to, men vil ikke si jeg var direkte påvirket av alkohol nei. Nå ser jeg også at moderator har tatt vekk noe av teksten som jeg ikke fikk med meg. Men jeg anntar at dette var direkte personanngrep eller lignende. :thumleft

Skal du anbefale dekk, deler du inn i TRE katogorier! BANE - VEI - GRUS
herfra kan du anbefale noen sikre vinnere i hvert segment uten å bomme veldig. Har du som sjåfør noen spesielle krav eller spesiell måte å kjøre på. Ja da kan ett dekk være bedre enn et annet. Men begge to vil gjøre en veldig god jobb for deg (det var et eksempel)

Men du, thewiz som har hatt lappen i 2 år. Etter hva jeg kan huske, tok du lappen i 2013. Hvor mange sett med dekk har du rukket å slite ut på denne tiden? Hvor mange km har du kjørt totalt. Siden du nevner alle dine sykler å at du aldri har opplevd dekkslipp ? :-k

En annen ting du kanskje kan tenke litt på. Tror du Metzeler, Pirelli, eller Michelin lager dekkene sine ene alene med nordiske forhold i tankene?
Å med de uttalelsene du kommer med, som er på barnehage nivå. Har DU noe som helst greie på dekk siden du hevder så bombastisk at jeg ikke har det?
Ja, vi kan godt ta dette i egen tråd.

Poenget med innlegget mitt var at du er så bestemt på hva som er riktig og hva som bare er vås. Jeg vil få frem at førerens bruk av motorsykkelen har mye å si når man velger dekk. En direkte anbefaleing av ST dekk uten å vite noe om førerens behov blir jo feil.

Jeg har aldri sagt jeg er noe ekspert og kommer sjeldent med anbefalinger av dekk. Nettopp fordi jeg ikke har god nok innsikt i dette enda, og kan kun svare fra egne erfaringer. Men siden du spør, jeg har hatt 4 forskjellige dekk på mine sykler opp gjennom. Mine synspunkter kommer også fra venners erfaringer av ulike typer dekk.
Jeg skal ikke skryte på meg mange kilometer, men jeg mener at man ikke trenger å slite ut et dekk helt for å få et innblikk i hvordan det oppfører seg i ulike værforhold og situasjoner.

Jeg forstår at du skal prøve å "belære" meg i dette nå, på måten du skriver på, men alt du kommer med tar jeg med en klype salt. De værste folkene å ta tips / anbefalinger fra er bastante personer. Du virker ikke som du er åpen for andre synspunkter.

For å ta et eksempel, du spør meg hvor lenge jeg har kjørt, hvor mye erfaring jeg har fra ditten datten. Mine meninger blir i dine øyne helt irrelevante fordi jeg har for lite erfaring. Greit nok. Men som i den opprinnelige tråden skrev du også helt av meningene til en forhandler som har årevis med erfaring innen dekkbransjen. Hvorfor? Fordi du har jo sittet i timesvis å lest opp og ned om dette på nettet. Jeg velger å tro at mennesker som jobber med dette daglig har mer erfaring, og bør lyttes til.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av LordShaft »

La oss bare nok en gang pressisere, så det ikke blir misforstått... Å kjøre en liter sykkel på bane, krever for best mulig grep helt andre dekk enn på gata/vei. Er vi enig så langt?

Der kommer sakens kjerne. Det er helt riktig at dere skal bør kjøre med sport eller hypersport dekk når dere skal ligge å presse rundetider på bane. Men til veibruk er dette helt høl i hodet. For du vil ikke klare å oppnå god nok temperatur i slike dekk på vei, som du ville gjort på bane.

Så å anbefale Sport dekk, som pilot power 3 eller pilot road 4 på en R sykkel til en 18 åring som har kjøpt seg R sykkel er LANGT klokere enn å sverge til hypersport dekk som de ikke har sjangs å få temperatur i og vil da være langt dårligere dekk å ha på veien enn på bane.

Det skjer en del kjemi når et dekk ruller mot asfalten. Noen dekk er konstruert for å holde x antall hundre varmesykluser, andre dekk er konstruert for å tåle ett par, etter dette er dekkene BOSS!!! uavhengig av mønster dybde eller kjørte km.

Jeg har heller aldri blitt anbefalt å ha sport touring dekk på r sykkelen min. Men jeg har hatt langt bedre grep, km og følelse av sport touring dekkene enn jeg hadde på sport dekkene mine. Men jeg har jo bare erfaring. Dere har jo bare blitt fortalt dette. Hvordan kan dere gå så hardt ut mot noe som er prøvd at mange 1000 motorsykkelister gjennom mange år, for at dere har blitt fortalt av en racing helt at slikt gjør man bare ikke :-k
Å jeg har fortsatt til gode å høre en fagmann si at jeg skal sette på sportstouring dekk på min 1000R. Derfor er jeg enig med TheWiz om at LordShaft burde vurdere sine anvefalinger når det kommer til dette segmentet. Jeg har sett folk med naturtalent når det kommer til kjøring. Plutselig har du anbefalt sportstouringdekk til en 18åring som kjører på et helt annet nivå enn deg og går på tryne fordi du skal leke cowboy på nett.
Da bør du kanskje få hodet opp av sanden å lytte til mer en bare EN fagman. Du mener at jeg skal vurdere mine anbefalinger. Men du, som kommer med helt motsatt anbefaling har mere rett, for du har blitt fortalt av en racing fyr (fagman) at en skal kjøre hypersport dekk på en 1000ccm R sykkel på gata?. Hva skal en kjøre på en kawa zzr1400 da? Eller en Hayabusa 1300? :-k

Du kjører vel gjerne bedre, og mere på bane enn denne karen også da....
http://www.visordown.com/product-featur ... 18694.html" onclick="window.open(this.href);return false; ta deg tid til å lese hele. Samtidig så kan du se youtube klippet i artikkelen.
Dette er bare ET eksempel. Kom gjerne med eksempel på at jeg er en vott, å har helt feil. Jeg setter pris på sånt :thumleft

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av ATWindsor »

Synes ikke det sier så mye fra eller til at man ikke har fått slipp med banedekk, jeg har ikke fått slipp uten videre med normale veidekk heller.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Snikkeren »

Det å høre på fagfolk som driver med racing blir også litt feil for veibruk. De vet sikkert veldig mye om å kjøre på bane, og om de dekkene som blir brukt der, men det vil ikke si at de vet så veldig mye om ST dekk eller andre veidekk.

For å ta et eksempel. Da jeg kjørte på ACR, så visste ikke de noe særlig om dekkene de hadde tatt med til meg, annet enn at politiet brukte de dekkene. Dekkene det er snakk om er Dunlop TrailSmart.
De regnet også med at jeg kom til å bruke 2 sett med dekk, og det hadde sikkert stemt hvis jeg hadde kjørt på banedekk. Det var folk som kjørte banedekk som byttet flere ganger.

De var veldig interessert i å se hva jeg synes om dekkene, men problemet var at de dekkene som sto på sykkelen (Conti TrailAttack 2) ikke ble utslitt. De holdt alle 3 dagene der oppe, og jeg kunne fint kjørt hjem med de også. Jeg valgte likevel å legge om til Dunlop før siste passet, så slapp jeg å komme hjem og fortelle fruen at jeg straks trenger nye dekk.

Da jeg hadde kjørt siste passet var de interessert i å høre hva jeg synes. Dette var rett og slett fordi de ikke visste noe særlig om dekket.

Kanskje noe å ha i tankene når man hører på de som driver med racing angående dekkanbefalinger?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av KTM950SMR »

Lordshaft du er jo håpløs å diskutere med. Du ser jo ikke hva andre skriver eller? Anbefaler da for pokker ikke banedekk til vegbruk din koloms, nå er det tredje gangen jeg skriver dette så nå må du faen meg ta å lese det!!!!
Meeeeeeen, om en kjører bane en gang i uka så ja da hadde jeg satt på dekk som jeg har gjort nå RS10 som er et 50/50 dekk. Funker fint på tørr veg og begrenser meg ikke på bane. Kjører da som en prest i regnvær. Kjører heller ikke retardsykkel stappet med hjelpemidler som fort kan få en til å føke seg som kongen av gata;)

Pilot power 3 er et hypersportdekk for andre eller tredje gang. At du setter det i samme kategori som pilot road sier litt om kunnskapen.

Hva pokker vet du om hvem jeg har snakket med utenom kilden jeg nevnte tidligere?

Å hva pokker vet du om min kjøreerfaring?


Siden du har så mye erfaring og kunnskap synes jeg virkelig du skal komme til rudskogen den 17 og 18 juni og lære oss opp litt? Racing4fun har da et kjempefint opplegg der til 3500.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av KTM950SMR »

Snikkeren skrev:Det å høre på fagfolk som driver med racing blir også litt feil for veibruk. De vet sikkert veldig mye om å kjøre på bane, og om de dekkene som blir brukt der, men det vil ikke si at de vet så veldig mye om ST dekk eller andre veidekk.

For å ta et eksempel. Da jeg kjørte på ACR, så visste ikke de noe særlig om dekkene de hadde tatt med til meg, annet enn at politiet brukte de dekkene. Dekkene det er snakk om er Dunlop TrailSmart.
De regnet også med at jeg kom til å bruke 2 sett med dekk, og det hadde sikkert stemt hvis jeg hadde kjørt på banedekk. Det var folk som kjørte banedekk som byttet flere ganger.

De var veldig interessert i å se hva jeg synes om dekkene, men problemet var at de dekkene som sto på sykkelen (Conti TrailAttack 2) ikke ble utslitt. De holdt alle 3 dagene der oppe, og jeg kunne fint kjørt hjem med de også. Jeg valgte likevel å legge om til Dunlop før siste passet, så slapp jeg å komme hjem og fortelle fruen at jeg straks trenger nye dekk.

Da jeg hadde kjørt siste passet var de interessert i å høre hva jeg synes. Dette var rett og slett fordi de ikke visste noe særlig om dekket.

Kanskje noe å ha i tankene når man hører på de som driver med racing angående dekkanbefalinger?
Må ikke glemme at du kjører adventure. De som hadde sercice oppe på acr driver villt gjetta med 90% rene banesykler og spesialisert seg på dette.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Snikkeren »

Ja, men tar man en sving i la oss si 120 med en adventure, eller i 120 med en RR, kreves det ikke da samme veigrep for å holde seg på veien?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av LordShaft »

Du mener jeg er håpløs å diskutere med?
Sist jeg snakket med Michelin så definerte de pilot power som sport dekk, men skal dobbeltsjekke det.
Nei pilot power er et gate/banedekk, men jeg vil hevde at det er mere et bane enn et vei dekk, pilot road er et sport Touring dekk, altså et gatedekk men jeg er jo helt ute å sykler her.

Rolig nå pølsen, trekk pusten dypt. Du, velger, du kjører, du tar visse valg basert på dine erfaringer. Men ville du anbefalt en 18 åring på ny R sykkel å kjøre med rs10 dekkene. Hvor han kanskje eller muligens tar seg en tur på bane i løpet av sesongen. Ute noe særlig erfaring :-k

Insinuerer du at jeg er begrenset i hodet for at jeg kjører en sykkel som har traction control og abs? Anser du dette som tilbakestående?

Jeg drar samme konklusjonene om dine kjøreegenskaper som du drar til mine kunnskaper om dekk.
Du kan i samme rennet definere fagmann innen dekk for meg.
For i hele min karriere har jeg blitt anbefalt relativt mye rart av såkalte fagfolk. Du er ikke fagmann innen dekk bare for at du jobber en plass som selger dekk (mener jeg) det blir like dumt som å kalle en som jobber på maxbo fagmann som snekker :-k

Hvis jeg stiller på rudskogen. Må jeg kjøre like tøff sykkel som deg da? Eller kan jeg kjøre med retard sykkelen min? :-k

Note4

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av KTM950SMR »

Det var ikke noe nedsettende ment om sykkelen din. Er gammel ktm fan selv og har lyst til å få prøvd meg en slik adv KTM. Det jeg mente er at en kunne ikke forvente at de som var på acr kunne så mye om dekk til din type sykkel når de har spesialisert seg på banesykler.

Anngående det med veigrep så jeg ikke smart nok til å vikle hodet mitt rudt alle faktorene på stående fot.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av LordShaft »

:-k :-k

Note4

Svar