Dysing, justering etc...
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Dysing, justering etc...
Hei :) har en sportster 883. Har screamin eagle Potter på den, og har nå bestilt k&n high Flow luftfilter.. Det skal passe rett på luftfilterboksen som er der, men.. Forstår at man må justere luft/bensin blanding for å få ytelsen bedre, og at det ikke er bare å skru på et nytt luftfilter... Noen som vet noe om dette? Denne oppgraderingen er jo faktisk anbefalt av HD selv..
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- Erman
- Innlegg: 399
- Registrert: 04 mai 2010, 13:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
- Bosted: Oslo
Re: Dysing, justering etc...
Når du endrer luftfilter til såkalt hi-performance variant, så blir det litt som å ta av pustemasken man løper med.
Litt usikker på spesifikk blandingsforhold på sykkelen din (og dette varierer også), men du setter altså inn noe som gjør at sykkelen puster inn mer luft enn tidligere, og må justere opp bensinforholdet til det motoren er ment å ha - eks. 13 deler luft til 1 del bensin.
Dersom du har innsprøyting, så bør du slenge på en datastyrt dyseregulator. Det finnes et hav av disse - både manuelle og automatiske - så jeg vil anbefale at du setter deg litt inn i det og sjekker med forhandler.
Litt usikker på spesifikk blandingsforhold på sykkelen din (og dette varierer også), men du setter altså inn noe som gjør at sykkelen puster inn mer luft enn tidligere, og må justere opp bensinforholdet til det motoren er ment å ha - eks. 13 deler luft til 1 del bensin.
Dersom du har innsprøyting, så bør du slenge på en datastyrt dyseregulator. Det finnes et hav av disse - både manuelle og automatiske - så jeg vil anbefale at du setter deg litt inn i det og sjekker med forhandler.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Dysing, justering etc...
Takker for svar :)
Ikke innsprøytning på denne, vanlig forgasser :)
Ikke innsprøytning på denne, vanlig forgasser :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- Erman
- Innlegg: 399
- Registrert: 04 mai 2010, 13:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
- Bosted: Oslo
Re: Dysing, justering etc...
Da er det en viss overhengende fare for at du må endre dysene inni forgasseren.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Dysing, justering etc...
Takker :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- Kjellrf
- Innlegg: 1611
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Dysing, justering etc...
Det som skjer når du setter i åpnere luftfilter, er rett og slett att du får dårligere vacuum i forgasseren (i venturi), og derved dårligere sug av bensin inn dit. Derfor trenger du større dyse, så det lettere for bensina å bli sugd inn i gasseren.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.