Hvordan dra en wheelie

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av ATWindsor »

Bjerknez skrev:Når bakbremsen brukes så komprimeres bakdemperen ja. Kan ikke helt se for meg at fremgaffelen komprimeres når bakbremsen brukes? Høres vertfall helt feil ut for meg...
La oss tenke oss et ekstremt eksempel, bakbremsen er så effektiv at bakhjulet stopper momentant, om vi var i friluft og stoppet bakhjulet momentant så ville sykkelen stoppe umiddelbart og stupe fram og rotere rundt bakhjulet, med asfalt under så vil jo det stoppe rotasjonen, men framdemperen blir komprimert.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Bjerknez »

ATWindsor skrev:
Bjerknez skrev:Når bakbremsen brukes så komprimeres bakdemperen ja. Kan ikke helt se for meg at fremgaffelen komprimeres når bakbremsen brukes? Høres vertfall helt feil ut for meg...
La oss tenke oss et ekstremt eksempel, bakbremsen er så effektiv at bakhjulet stopper momentant, om vi var i friluft og stoppet bakhjulet momentant så ville sykkelen stoppe umiddelbart og stupe fram og rotere rundt bakhjulet, med asfalt under så vil jo det stoppe rotasjonen, men framdemperen blir komprimert.
Jeg har aldri opplevd noen gang (tror jeg) at fremdemperen har komprimert når man tråkker ned bakbremsen. Så sant man da ikke har en slik kombi brems som også gir litt kraft til frembremsen ved bruk av bakbrems?

Jeg kan se for meg at hvis fremdemperen er ekstremt myk og svampete og bakdemperen er veldig hard at det kan forekomme... men at det er naturlig at fremdemperen komprimerer ved bruk av bakbrems kan jeg vanskelig forestille meg...

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av ATWindsor »

Bjerknez skrev:
ATWindsor skrev:
Bjerknez skrev:Når bakbremsen brukes så komprimeres bakdemperen ja. Kan ikke helt se for meg at fremgaffelen komprimeres når bakbremsen brukes? Høres vertfall helt feil ut for meg...
La oss tenke oss et ekstremt eksempel, bakbremsen er så effektiv at bakhjulet stopper momentant, om vi var i friluft og stoppet bakhjulet momentant så ville sykkelen stoppe umiddelbart og stupe fram og rotere rundt bakhjulet, med asfalt under så vil jo det stoppe rotasjonen, men framdemperen blir komprimert.
Jeg har aldri opplevd noen gang (tror jeg) at fremdemperen har komprimert når man tråkker ned bakbremsen. Så sant man da ikke har en slik kombi brems som også gir litt kraft til frembremsen ved bruk av bakbrems?

Jeg kan se for meg at hvis fremdemperen er ekstremt myk og svampete og bakdemperen er veldig hard at det kan forekomme... men at det er naturlig at fremdemperen komprimerer ved bruk av bakbrems kan jeg vanskelig forestille meg...
Er ikke det bare fordi bakbremsen er svært lite effektiv? Når man bremser ned kjøretøyet, så flytter vil kreftene forsøke å dreie sykkelen "forover" det er jo ikke noen prinsipiell forskjell mellom hvilken brems man bruker her?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Bjerknez »

Hadde du ikke hatt en bakdemper så ville nok all kraften gått til fremdemper, men som tidligere nevnt så vil vel rammen "strekke seg" og da vil bakdemper komprimere. Vertfall slik det funker i mitt hode...

Skal jaggu meg teste etterpå med min sykkel... :mk

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av ATWindsor »

Sjekket akkurat nå, bremser jeg hardt med bakbremsen og ser på framdemperen, så komprimerer den seg tydelig.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Voodoodoo »

Bjerknez skrev:Nå er jeg ganske noob når det gjelder wheelies og har ganske små baller når det gjelder det (ikke for at dem er så store ellers eller :lol ) men jeg føler det er lettere å dra wheelies med min nåværende S1000R kontra min gamle Treet Triple. Ikke grunnet motorkraften i seg selv, men fordi man blir holdt i tøylene av wheelie kontrollen samt at en wheelie kommer gradvis automatisk ved gasspådrag.

Det føles mye tryggere enn å "jobbe" opp en wheelie siden man da kanskje må ha bedre teknikk og lærekurven i den forbindelse blir brattere.

Jeg legger sykkelen i 2.gir i rundt 7-8.000rpm og gir flatt gjern. Hjulet løfter seg litt (men blir holdt nede av wheelie kontrollen). Kan sette sen i Dynamic Pro modus og fjerne kontrollen, men jeg er ikke helt der ennå... :-)å
Wheelie kontroll??
https://m.youtube.com/watch?v=8BA2clO3WFE" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity


Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Erling skrev:[video]https://www.youtube.com/watch?v=Qnu_jag2Ub8[/video]
Se på vfr'n det er som jeg bestandig har sagt. Det går ikke an å dra en skikkelig wheelie med kardang....
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Blaamand »

ATWindsor skrev:Sjekket akkurat nå, bremser jeg hardt med bakbremsen og ser på framdemperen, så komprimerer den seg tydelig.
Jeg fikk samme følelsen hos meg, MEN bakdemperen ble også tydelig komprimert..
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Blaamand »

image.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BRAAAAAP! :mc1

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TBI81 »

Bilde

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Blaamand »

Da kan jeg bekrefte at de følger godt med på området ved dragracebanen på Gardermoen. Fikk ikke kjørt med enn 10 min før det kom en kar, forsåvidt trivelig, og nevnte at her måtte man ha skriftlig avtale før man kunne kjøre. Jaja, får bare holde meg i industriområdene isteden:)
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Alex-68 »

Er flere måter og dra på bakhjulet. Og det er rimlig enkelt. Har du en offroader så er det bare og nappe den opp i andre gir. Ikke ha for mye turtall, gi nok gass i det du slipper clutchen så girer man seg oppover etter at farten øker. Har du en sprek R sykkel så er det i prinsippet det samme, jo mere hk så kan du nappe den opp i 3' igjen lavt turtall og ha godt med turtall med rask clutchslipp. Har du tyngre sykkel, så bruker man slipp and go. Da sitter du mitt på sete, og balansepunktet litt lengre bak, deretter så bremser du kjapt med forbremsen sånn at støtdemperne forran synker ned og det sekundet du har de nede så gjør du det samme, ned med gaflene, godt pådrag og slipp clutch fort når du har 2gir. Og øker fart og girer opp. Ps, Offroadere tåler bakhjulet best, pga mere sig i dempere. R sykler er en del stivere og dette er ikke bra for simringer etc. Ikke tren på dette, om du ikke kjenner sykkelen din godt. Er du gal i hue og har skills, så er det null problem.
Mc Oslo Suger!

Svar