LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av simpson »

Snikkeren skrev:140 Nm i den, men allerede fra 2500 rpm er der 108 Nm. :)
Blir jo som en anleggsmaskin det da, ikke rart det drar jævlig på lave turtall.
Men rødmerket på 10500 omdr?
Det var rimelig høyt med tanke på det lange slaget motoren har og i tillegg er V-twin.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av simpson »

Snikkeren skrev:Men har du prøvd den opp til 10500 rpm da, siden du skriver at den ikke er hinsides? Nå har ikke jeg vært bortskjemt med 200 hester, men den løfter jo forhjulet til og med i 4. gir bare med gasspådrag. :)
Jeg har forhjulsløft med bare å dra ut girene til jeg passerer 220 kmt, tror nok hans gamle kanskje er hakke hvassere selv om den ikke har i nærheten av momentet som er i min.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av Snikkeren »

Joda, jeg har jo sett at S1000RR knuser 1290'en på rettstrekket på ACR, men det er jo likevel plenty med power i den. Og det er først når man kommer opp i litt fart at S1000RR'en drar fra.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av LordShaft »

Snikkeren skrev:Men har du prøvd den opp til 10500 rpm da, siden du skriver at den ikke er hinsides? Nå har ikke jeg vært bortskjemt med 200 hester, men den løfter jo forhjulet til og med i 4. gir bare med gasspådrag. :)
Nei jeg har ikke prøvd den høyere enn 8000 eller når det er det rødlyset slår inn under innkjøring :-k det går jævlig godt, langt mer enn jeg hadde trodd. Fikk meg to hjulløft på turen. Er jo vant til at elektronikk holder slikt igjen jeg :redface

Vi får se når den er innkjørt, men tror ikke den føles hissigere enn s1000rr på topp. Men opp til 8000 drar den noe så inn i svarte natta. :yahoo

Note4

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av simpson »

Joda, jeg har jo sett at S1000RR knuser 1290'en på rettstrekket på ACR, men det er jo likevel plenty med power i den. Og det er først når man kommer opp i litt fart at S1000RR'en drar fra.



Men ser at i bykjøring og rødlys racing at den helt klart kan bli tøff å møte :knegg

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av Snikkeren »

LordShaft skrev:
Snikkeren skrev:Men har du prøvd den opp til 10500 rpm da, siden du skriver at den ikke er hinsides? Nå har ikke jeg vært bortskjemt med 200 hester, men den løfter jo forhjulet til og med i 4. gir bare med gasspådrag. :)
Nei jeg har ikke prøvd den høyere enn 8000 eller når det er det rødlyset slår inn under innkjøring :-k det går jævlig godt, langt mer enn jeg hadde trodd. Fikk meg to hjulløft på turen. Er jo vant til at elektronikk holder slikt igjen jeg :redface

Vi får se når den er innkjørt, men tror ikke den føles hissigere enn s1000rr på topp. Men opp til 8000 drar den noe så inn i svarte natta. :yahoo

Note4
Det gule shiftlyset kommer på ved 6500 (som er grensen for innkjøringen i følge boken), så kommer det røde på 8000.

Etter førstegangsservice endres det til 10500.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av LordShaft »

Ja da er det 6.500 jeg har holdt meg på, var et par ganger det lyste rødt som du sier. :redface

Ja her skal det kjøres tungt framover. Det blir service i uken :thumleft

Ja det er vel ikke mange syklene i dag med så mye bunndrag. Å med de kjøreegenskapene så er dette hysterisk gøy på norske svingete vestlandsveier :yahoo

Note4

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23127
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har vel sikkert nevnt det tidligere i andre tråder, men det viktigste er hvor kreftene kommer (motorkarakteristikken) ut fra hvilket kjøremønster man har. Krefter lenger ned er som oftest foretrukket på landevei etter min mening. Kreftene føles nok like bra om ikke bedre enn på superdupre RR-sykler, selv om man blir frakjørt i en dragrace. Men trenger man virkelig så sinnsykt mye krefter over 12.000rpm på norske landeveier? Neppe...

Jeg tror Lordy'en her har funnet ut nettopp det jeg selv har ment hele tiden.

Grattis igjen med superflott sykkel :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av ojda »

Sitter å leser meg litt bakover i tråden din, men føler jeg vil bryte av for å gratulere med nysykkelen her fra Kirkenes.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av JRO »

Jeg får hive meg på å gratulere med fin bike. :thumleft synd det ikke ble Multistrada. Men du har helt sikkert fått deg en fin MC med masse bunndrag. Tenkte jeg skulle ta meg en tur til Løvås på lørdag for å kikke på den nye Multistradaen så får vi se om det kanskje kan bli noe nytt på meg også. :-) Det er jo så mange på forumet som har fornya seg i år. :prf Lykke til med innkjøringen og håper du får mulighet til å være med på Prehøst i august :prop:
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av JK95 »

http://www.motorcyclenews.com/news/2015 ... iel-nomad/" onclick="window.open(this.href);return false;
"with enough power to turn you into a gibbering idiot" :lol :prop: :knegg :twisted

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av LordShaft »

@ojda takk for det bamsefar. Jeg hadde igrunn ikke trodd at det skulle bli denne biken selv, men etter en time med prøvesitting og en time med nistirring på diverse detaljer og løsninger på sykkelen var igrunn valget tatt. Denne sykkelen passer meg perfekt :thumleft

@jro ja det er jo utrolig mye nytt på den nyeste modellen. Men lest at det er litt for mange som har hatt problemer med lekkasje i framgaffel :-k Men nå går jo 16 modellen i produksjon i september. Så spørs om du ikke bør bytte deg til en slik :prf

@JK95
Ja det er noe helt sinnsykt med krefter i denne sykkelen. Her snakker vi traktor :lol
Det er vel ytterst få i Norge som har demo sykkel av 1290. Men den bør definitivt prøves av de som jakter i dette segmentet. De som har adv sykkel fra før har noe noen kriterier som ktm ikke kan levere. Kardang som største ankepunkt.

Note4

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av LordShaft »

Nei, nå er jeg lei av å sitte i ro. Jeg driter i om det pøser ned ute. Bare å hive på seg regndressen å ta seg en runde. :thumleft

Note4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:Nei, nå er jeg lei av å sitte i ro. Jeg driter i om det pøser ned ute. Bare å hive på seg regndressen å ta seg en runde. :thumleft

Note4
Tror jammen jeg gjør det samme før helga starter for fullt :D !
Her er det flott sommervær selv om det er antydning til ansamling av skyer som en forberedelse til uværet som er meldt i morra... :(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Valget er tatt, kontrakt signert, NY BIKE*

Legg inn av LordShaft »

Ja vi får heldigvis gode meldinger for morgendagen. Håper det slår til, for jeg har store planer om å rulle meg noen gode mil i morgen også :prf


Note4

Svar