og håper den har interesse også her. :-)
Vil med dette bare dele skepsisen min med dere, når det gjelder optimistiske selgere
som har glemt igjen kalkulatoren et sted.
Rett nok finnes det eksemplarer som står mest parkert pent inne i velkondisjonerte omgivelser
Men sykler som er 20-30-40 år eller mer gamle bør vel ha en helt spesiell historie å vise til,
om den ikke har gått "nesten noen ting" på alle disse år... ? Bare spør jeg...
Den gang jeg kjørte sykkel på 80 tallet så ble syklene brukt mye mer enn i dag...
2 meldinger tatt ut av tråden der... Pluss gjerne på med dine erfaringer :-)
-------------------------------------------------------------------
Her er kopien fra classichonda.no :-)
Sist helg postet jeg en kopi av en lengre melding fra et annet forum,
men valgte å ta det bort fram til jeg hadde lagt til ekstra info.
Og det er sikkert fler enn meg som har synspunkter på hva en
bør se etter på en brukt klassiker man ønsker å kjøpe,
spesielt om man mener oppgitt km stand i annonse virker en
smule optimistisk ...
Interessant om andre har meninger eller korrigeringer rundt dette.
Er selv ingen ekspert, men blir interessert i temaet...
Poster dette for å få i gang en liten diskusjon :)
-------------------------------------------------------------
Det kom noen tanker i dag angående dette
med kilometerstand etter å ha sett noen annonser...
Det er mange motorsykler som er kjørt lite..
Ja muligens for lite sett i lys av hva en gjennomsnittlig
kjørelengde er?
NMCU i Norge har gjort slike undersøkelser i flere år,
hvor resultatene av gjennomsnittlig kjørelengde er
mellom 6700 og 8000 km pr år.
Hvis dette er representativt, så har da en 25 år gammel
motorsykkel fort vekk kommet opp mot 100 000 km ,
selv om den har vært avregistert noe av tiden.
Bruken av motorsykkelen avtar vel god del med alderen,
og noen motorsykler blir "tidligpensjonert" i en garasje.
Der den blir mer et samlerobjekt
som en av flere sykler hos samme eier.
Det kommer jo også litt an på hva slags type
motorsykkel det er snakk om. Touring, Custom, Off-Road..
Selv om det finnes motorsykler som fungerer mer som
pynt i garasjen, så blir vel det meste brukt litt,
og det skal jo ikke alt for mye kjøring til i løpet av
en sesong før 4000 km er kjørt...
Fra web:
Spørsmålet er da :Om en tohjuling kun kjører 5000 km i året, blir dette 125 000 km
på 25 år. Ha dette i minnet når du skal kjøpe en klassisk MC.
Et eksemplar som er oppgitt med lav kjørelengde har oftest
også få eiere, og kjøretøyhistorien er enklere å kontrollere.
Er det en del kjøpere av kjøretøy som gjerne vil tro på julenissen ?? ;D
Ganske ofte kommer jeg over annonser der jeg ser eksemplar
som averteres ut med lav km.. 30-40 år gamle sykler med veldig lav total kjørelengde..
(Godt under 50 000 km)
Og i tillegg gjerne touringrigga med gamle sidevesker... støtdempere og potter er bytta ut...
Noen av de bærer preg av å ha rullet mye lenger, selv på forholdsvis små bilder.
Jeg har fra begynnelsen av 2000-tallet lagret annonser på diverse interessante modeller. (For meg)
Noen av disse har blitt solgt flere ganger på nettet i løpet av perioden.
Dessverre, det er ikke alltid ting er på stell..
Jeg har skjermdump av annonser (med reg. nr) som viser km stand fra én selger som viser snaue 140 000 km,
til neste salg en stund etter hvor den er kjørt 100 000 km mindre.
Hvor motorsykkelen opprinnelig ble solgt ny har en viss betydning for tidligere bruk -
Selv om bildet aldri er entydig så klart.
A) Er eksemplaret opprinnelig håndplukket av seriøs bruktimportør
og hvor sykkelen kommer fra USA, ja da kan lav kjørelengde godt stemme.
Det er kjent at mc der borte ofte ble kjøpt inn, kanskje fordi naboen hadde en...
Men den ble for det meste stående i garasjen..
(Selv om mange brukte og bruker motorsykkelen der borte også)
Er den siden eid av en voksen person i Norge
som liker å kjøre kun i finvær, så er oftest ikke mc'en mye brukt...
("Hva skal vi velge denne helga, bobilen? båten?, hytta ?...MC tur?")
B) Er sykkelen registert ny i nord-europa på 70-80 tallet,
var det jo på den tiden jeg og de jeg kjente kjørte mc, og var unge
- og motorsyklene ble i de fleste tilfeller brukt MYE gjennom sesongen.
Men har motorsyklene blitt bra vedlikeholdt, så bør de klare ennå mange mil.
Som eksempel kan jeg nevne en av Hondaene jeg selv eier. (En 1983 modell)
Den har en spesiell historie,
da den sto inne i en stue i California som "møbel" frem til annen del av 90-tallet.
En bruktimportør og kjenning av meg kjøpte den og importerte den til Norge.
Den hadde da omtrent ikke rullet på veien der borte i det hele tatt frem til 1997.
Da jeg kjøpte den i 2002 hadde den gått bare 9600 miles / 16 000 km.
Jeg var ikke første eier i Norge. Siden da er den blitt brukt, men ikke veldig mye akkurat.
Ikke hver dag. Ikke hver helg i sesongen.
Stort sett bare småturer i finvær, og jeg har flere sykler.
Nå i dag er den klar for 2015 sesongen,
med snaue 70 000 km på odo. Dvs. Ca 4200 km pr år i mitt eie..
Ang. et par andre eldre sykler fra 1977 og 1982 jeg har stående,
sto det dekk påmontert når jeg kjøpte den, som var bare 8-10 år yngre enn syklene ,,
DOT-koden på dekk er jo en klar indikator.
Likevel står det 64000 km på odo'en på den ene 1982 modellen, selv om DOT-kodene er fra 1990..
Ved kjøp av en mc synes jeg det er interessant å vite mest mulig om motorsykkelens historikk,
i tillegg til sjekk og vurdering ellers.
Dette spesielt om den averteres ut med "unaturlig" lav total kjørelengde.
For egen del synes jeg da det er veldig viktig å innhente og lagre dokumentasjon
på kjørelengden, passe på å få med seg historikk / utskrifter bakover ved kjøp,
også dokumentere mens jeg eier sykkelen, gjerne med bilder.
Dokumentasjonen ser jeg på som veldig viktig og mener det er et stort pluss når jeg skal selge en gang.
Et kjøretøy bør være lettere å få solgt til en bra pris med skikkelig dokumentasjon.
I Norge kan du som kjøper ringe 02030 til Statens Vegvesen, og klikke deg frem i menyen til du kommer til
de som jobber med kjøretøyopplysninger. Her kan du f.eks. be om "eierbilde" og "eierhistorikk" tilsendt
på din faks eller e-post. Du kan alternativt sende e-post til publikumstjenester@vegvesen.no, men den løsningen passer
bedre om du har god tid, da det kan ta et par dager eller mer før du får svar.
( Dette i tillegg til 2282 og oppslag på vegvesen.no - )
Det kan - på utskriften fra vv - i en kolonne f.eks stå "NY", "RS", "SM", "AV" eller "N?" som i rekkefølge står for noe som
"NY-Registrert på ny eier", "RS-Registert på eksist. eier på nytt", "SM-Salgsmelding", "AV-Avregistert",
eller "N?-Som viser første eier registert i Autosys, men det finnes tidligere eiere".
Da må man over i det gamle systemet, og kontakte understellsregisteret for å få en komplett eierhistorikk,
om det er interessant.
LINK
Det har også vært en del privatimport av klassiske motorsykler fra Sverige de senere år.
Her er det også mye informasjon å ta med seg fra det offentlige i tillegg til selgers info,
før mye av dette slettes hos Transportstyrelsen etter eksport utenlands.
Da kan du f.eks henvende deg til TS på chat, og få tilsendt eierhistorikk på e-post tilbake til 1994.
Det er jo kjøretøykontroll på eldre motorsykler hvert andre år når de er registrert, og kjørelengde blir også registert.
Dette kan slås opp på søk om kjøretøyopplysninger. + (Alternativ 2)
Det finnes også opplysninger om kjøretøyet hos Riksarkivet frem til 1994.
Her kan du bestille utskrifter om du kjenner til det svenske registreringsnummeret.
Disse opplysninger blir ikke slettet selv om kjøretøyet eksporteres ut av Sverige.
Andre tips om bruktkjøp MC :
http://nmcu.org/om-kj-p-salg-av-mc" onclick="window.open(this.href);return false;
----------------------------------------------
Når det først ble en tråd om bruktkjøp,
laget jeg litt info spesielt for de som kanskje ikke har alt for lang
erfaring rundt det med kjøp av brukt klassisk mc.
...Litt ekstra i bagasjen når en brukt klassiker skal vurderes. :)
Pluss en fin oversikt på engelsk til slutt.
Om du funderer på å kjøpe en spesiell modell,
er det jo fordelaktig å spørre de som har god kjennskap til
akkurat den modellen - på forhånd -
Om det finnes punkter som du bør vie spesiell oppmerksomhet.
==========================================
---> Motorsykkelen presenteres av selger som helt ren,
og ellers et eksemplar som ser ut som eieren har brydd seg om
generelt vedlikehold, uten "midlertidige" reparasjoner
med deler og skruer som ikke hører hjemme på sykkelen.
Troverdig historikk med tidligere utskrifter ? Heftelser?
Mest mulig original sykkel, originallakk eller omlakkert med repro stripesett.
Alternativt svært gjennomført retro ombygging.
Hva er byttet ut / reparert? Skjevheter / skader ?
---> Hva du kan forvente av slitasje sammenlignet med oppgitt kjørelengde.
Hva med: Rust inne i bensintank, oppheng / ledd støtdempere, bremsecalipere og skiver, hjullager,
felger, flukter for- og bakhjul, styreutslag høyre / venstre side, gaffelben & lekkasjer,
elanleggets tilstand, koblingsstikk, brytere. Prøvekjøring - starter lett, hopper ikke ut av gir ved belasning,
slurer ikke, ingen ulyder, går pent på tomgang. Vannkjølt - Ren og fin olje - Ikke spor av kjølevann i olja.
Lading ok.
Ekstra nøkler, manualer, ekstra deler med på kjøpet ?
Om det ble mange anmerkninger,
så havner salgsobjektet fort i kategorien ...
"Rimelig reperasjons- / restaurerings- / caféracerprosjekt "
Her bør du jo ha god erfaring med reparasjoner og teknikk,
og gjerne kjenne modellen godt fra før.
Dvs, hvor du kan få tak i reservedeler, røffelige utbedringskostnader,
og om klassikeren har påmontert deler som samsvarer med rammenummeret.
Hobby er gjerne moro og egen timelønn ikke det første en tenker på,
men må du ha mekanikere til å skru klassikeren på verksted så kan det fort koste mer enn det smaker.
(Kan vel også legge til at flotte sykler som har stått mye med lav kjørelengde trenger en overhaling de også.. Mer enn bare gassere og dekk..)
Her er en sjekkliste som jeg synes er veldig bra :
http://www.bikepoint.com.au/content/rid ... bike-12993" onclick="window.open(this.href);return false;