Verksted besøk til besvær VOL2

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av Svolp »

Hei.

Tidligere skrev jeg om overfylling av olje på bilen min, nå har historien fått en fortsettelse..

Leverte inn bilen til service på merkeverksted for service og calipper skift.. 2006 modell turbo colt med 86000km på telleren..

3 uker er gått siden servicen og dama har kjørt den 700km, jeg kjører mc på sommeren.. Har den med på jobb i kveld for og ta en shine. Peilet olja for og se at alt er ok da me skal på roadtrip te uka. Ser at det nesten ikke er vått på pinnen. Bilen har ikke brukt olje før så dette var underlig.

Søkte litt i motorrom med lykt etter lekkasjer og ser at det flyyyyter i motorrom. Etter nærmere undersøkelser er altså ikke påfyllingslokket til oljen skrudd fast. Ligger bare løst mellom topp og plastdeksel.. Kan også nevne at når jeg fikk tilbake bilen var det én cm over maks med olje......

Kan også nevne at jeg ser at 3 av cellene på batteriet har kokt så jeg sjekket dem alle og de som har kokt har nå likt vannivå med de som ikke har kokt. Med calipper bytte høyre bak ble det også byttet klosser. Disse tar ikke skikkelig ennå etter 700km så det begynner og ruste i slitebanen. Verksted sa gi det minst 1000km.

Hva i alle dager er det jeg betaler for? Blir skikkelig forbanna over at slurv og inkompetente mekanikere skal gå på min bekostning. Skal inn med bilen i morgen tidlig.. Jeg forventer ny olje, full motorvask, sjekk av reim og andre deler som er tilgrist med olje og sjekk av batteri. I tilegg skal jeg ha det svart på hvitt at de tar ansvar over rasert motor hvis de mener at den ikke har tatt skade av og kjøre med så lite olje. Oljelampa har dog ikke lyst i dashen foreløpig. Rett og rimelig eller er det mer/mindre jeg bør kreve/forvente?

Takk for innspill..

Mvh Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av Jompa »

Rett og rimelig, i tillegg bør du forvente en beklagelse fra verkstedet og kompensasjon.....
en gratis Wunderbaum er vel ikke for mye forlangt ?

Og, be dem om å sjekke en gang til, rust på bremskiva forsvinner da ved første oppbremsing,
eller hva ?
Hvis ikke, kan ikke klossene være i kontakt med skiva engang.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av Elruts84 »

Herregud.

Hadde forventa pengene igjen, en god unnskyldning og full fiks av alt.

Merkelig nok hadde jeg samme problemet nå nylig (Også i Stavanger).

Leverte bilen inn. Viste det var reparasjoner og service for ca 22.000,-. Bl.a bunnpanne pakning. Det vil jo si at de må bytte olje. Får tilbake bilen. Ser på oljen (elektronisk måler) at den er nesten på maks. Helt greit. Så kjører vi bilen i 3-4 uker og så sjekker jeg tilfeldig oljen igjen. På minimum streken. Ringer verkstedet som sier at jeg kan komme til dem å få ny olje. Spør dem hva som skjer og får bare frekt tilbake at fyll på så er alt i orden. (Merkeverksted)

Dette skurrer, kontakter et annen verksted (Som ikke er et merkeverksted). Som kan fortelle meg at de har brukt den dyreste Castrol oljen som i tillegg er FEIL til min bil. HERREGUD.

Skifter olje til den rette oljen. Ingen endring på oljenivået på 2 måneder. Alt OK. Har nå sendt en formell klage for å få en forklaring.
UAKTUELT å bli behandlet slik å betale dyre dommer for ubrukelig service.

Skal en akseptere slikt av fagfolk? NEI
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av Lasse Liten »

Å fylle på for mye olje er latskap, å glemme lokket er slurv.
Det med batteriet får jeg ikke inn i sammenhengen her, det er vanligvis kun sjekkpunkt på storservice (kjenner ikke Colt så godt )
Det med bremsene dine stusser jeg litt over, er det på begge sider ? Hvis det er på den siden med gammel calipper tipper jeg at de er lat og ikke har rengjort flatene klossene skal bevege seg på skikkelig,og heller ikke rengjort og smurt opp gliderne på nytt, dette er helt normalt å gjøre ved bytte av calipper på andre siden. Hvis det er på den siden med ny calipper tipper jeg at de har slurvet og ikke sett at skiven var så skjevslitt av den defekte calipperen at den egentlig burde byttes i samme rennet (noe som er ganske vanlig).

Si at du du gir de en eneste sjangs til å rette opp i feilene de har gjort, hvis ikke kommer de til å få regningen fra en uavhengig 3.part. som vedlegg fra en godt betalt advokat.
Du kan godt legge til at du ikke aksepterer fingermerker på skjermene, at du kommer til å bruke hvite hansker når du skal kjøre bilen hjem igjen og at hele denne tabben skal forklares på en forståelig måte i serviceheftet.
Når du henter bilen din (forhåpentligvis feilfri) kan du som et takk og farvel si at du setter pris på at bilen nå er i orden, men at din opplevelse ikke rekker opp til kvaliteten du mener bilmerket påberoper seg ved importør, og at du derfor blir nødt for å ta dette opp med dem. Du har sikkert et bedre lokalt verksted uansett, merkeverksteder blir som regel late og komfortable med årene..

Den eneste måten verksteder og bransjen kan bli bedre på er ved kunder som aktivt velger bort dårlig arbeid når de oppdager slikt. Jeg jobber for et merkeuavhengig verksted og vi har ikke råd til å gjøre feil som du beskriver over, evig eies kun et dårlig rykte. Vi har arbeid booket langt utover høsten (alltid en mekaniker ledig hver dag) fordi vi er kjempestolte av å følge sjekklister, regler og av å dokumentere alt vi gjør. Vi vet at vi leverer kvalitet, det er faktisk ganske lett bare du gidder;)
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av Svolp »

Det er forbanna irriterende ja at fagfolk skal ødelegge på min bekostning.. Jeg vet at de på servicen også tok og undersøkte batteriet og etterfylle da det var vått når jeg overtok bilen. Noe mer "bevis" angående det har jeg nå ikke..

De cellene som har kokt er nå på nivå med de cellene som ikke har kokt og det forteller meg at det har vært mye mer vann en nødvendig.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av Svolp »

Hei igjen og takk for innspill..

Bilen er levert og jeg ble tilbudt leiebil uten og måtte spørre, det var bra!

Han sa videre at de skulle ta en komplett motorvask og fylle på olje å gå over reim samt andre motor deler og se at alt var ok. Han mente på at så lenge oljelampa ikke hadde lyst hadde dette gått bra, jeg vet nå ikke jeg, 700km med uante mengder med olje.. Hørte tydelig at motor lagde en merkbar turbo sus som steg med turtall nå i morges som er mye mer markant en før, dog ingen tikking eller banking. Det jeg er redd for er at jeg plutselig sitter med rådebank eller verre er med tid og stunder.

Jeg får høre hva de sier når de kontakter meg igjen, hvis de så mener at alt er ok og det har ikke skjedd noe skade på motor skal dem pent gi meg skriftlige garantier for det i fremtiden..

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av Voksen »

Godt at de viser den ydmyke siden når de har gjordt en tabbe. Det viser jo at de er seriøse.
Oljelampa lyser jo når trykket minker, og så lenge den ikke har lyst så bør det gå bra. Det er marginer over og under nivåene på peilepinnen.

Håper det går veldig bra!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av jhn »

Stygg sak, men nå ser de ut til å ta ansvar ... det er jo flott.

Men dette med for lite olje ... jeg har en følelse av at motorer generelt er mere robuste enn vi skulle tro.
At de ikke er så kresne på olje ... hverken type eller mengde
Jeg er nok en lat jævel. Jeg peiler nesten aldri olja (på egen bil)
Jeg kjører til jeg synes lampa slukker litt seint før jeg fyller.
Nå har bilen gått 370.000 feifrie km.
Det meste på bilen er utslitt, men ikke motoren ... den føles like kvikk og tight som for 15 år siden.
Jeg har hatt mange mishandlede biler, men motorene har alltid virket skuddsikre. Saab, Volvo, Ford, Mazda og Honda

Dette må ikke tas som en bagatellisering av oljenivå eller negativt på noen som helst måte, og jeg er 100% enig i kritikken av verkstedet .... det var bare en tanke som slo meg utfra egne erfaringer.
Jeg skulle til å si at jeg har aldri vært i nærheten av en havarert motor pga oljenivå ... men så kom jeg på en (svensk) maskinist vi hadde.
Han tappet en hjelpemotor for olje, og glemte å fylle på igjen før oppstart. :-)å
Motoren levde i ca 45 sek

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av Bjerknez »

http://www.abcnyheter.no/motor/bil/2015 ... t-lure-meg" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av Svolp »

Siste oppdatering er som følger..
Fikk henta bilen i dag og det rare er at jeg visste at jeg måtte komme til og klage på vasken før jeg hadde sett det, så mye tillit har jeg til dette merkeverksted..

Fikk nøkkelen og gikk gjennom motoren og sant sies var det ikke bra nok. Tenkte jeg skulle peile olja også slik jeg gjorde første gang og gud bedre meg, 1 cm over maks linja IGJEN så det bekreftet jo bare mistanken min om at de følger manual konsekvent og ikke peiler olja etterpå, jævla latsabber..
Når jeg holdt på kom en eldre mekaniker ut og jeg viste han pinnen og han sa nei det var alt for mye olje. Jeg forklarte også hele hendelsen og pekte på oljesølet som ikke var vasket vekk, blant annet under dekselet. Han rulla den rett inn og skulle ta det med en gang.. Han vasket over det jeg klagde på og tappet av 0.4l olje så nå står olja på maks streken.. At jeg får for mye olje to ganger på rad er ikke tilfeldigheter men ren slurv..

Jeg sa at de virkelig må gå gjennom rutinene sine fordi dette er så amatørmessig at det er flaut. Jeg kommer til og sende en formell klage til forhandleren men den går nok rett i junk mappa og jeg fikk skrevet ned hva som har skjedd slik at ved fremtidige feil som kan ha oppstått med motor vil de ordne det fri av kost hvis det kan relateres til skader skjedd ved mangel på olje.. Det blir evt en annen diskusjon hvis/når det skulle skje.

Jeg er hvertfall ferdig som kunde her, gjelder for øvrig Motorforum Mitsubishi på forus. Dere er herved advart!

Mvh Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av LordShaft »

Det skal faen ikke være mulig. Eier vi ingen yrkestolthet lengre? :-k

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av Olav K »

Jeg kjøpte Pajeroen på Motorforum, dengang de lå i Hillevåg.
På førstegangsservice etter ett år, ca 20000km var det kast i bremseskivene, og jeg måtte bekoste dette selv, da det var rust på skivene.
Neste år, ved 380000km gjenntok dette seg.
Etter tre år, fikk jeg beskjed om at kalipterne hang, og måtte skiftes. Dette skulle taes på garantien, men utslitte bremseklosser og dårlige skiver måtte jeg bekoste selv.
Jeg kjøpte Mitsubishi pga god garanti, men man kan vel ikke akkurat si at dette har blitt innfridd i nevneverdig grad :-k

Aldri mer Mitsubishi, og aldri mer Motorforum
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av Epylypzon »

Vi har en pajero på jobben og en kammerat av meg har en. Begge bilene får fort skakke bremseskiver.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av RuneMC »

Jeg tror hvis man går på bakrommet på litt større bilverksted nå, så er man heldig om man treffer noen som snakker norsk.
Yrkesstoltheten har sikkert frontfigurene - som verksmester osv - men det er ikke lenger de som gjør arbeidet... arbeidsinnvandring må vite. :mk

Ellers godt fornøyd med Snapdrive, de leverer det de skal til avtalt pris.
Skiftet til de etter å ha blitt skuffet av Bertel O. Steen's merkeverksted.
Litt underlig egentlig ettersom Snapdrive er eiet av BOS konsernet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Verksted besøk til besvær VOL2

Legg inn av kjellv »

RuneMC skrev:Jeg tror hvis man går på bakrommet på litt større bilverksted nå, så er man heldig om man treffer noen som snakker norsk.
Yrkesstoltheten har sikkert frontfigurene - som verksmester osv - men det er ikke lenger de som gjør arbeidet... arbeidsinnvandring må vite. :mk
Dette er et kjent fenomen over hele landet.
I mange år har oljeindustrien reist med de beste norske mekanikerne. De har der fått gode lønninger og en helt annen tilværelse enn landbasert næringsliv kunne tilby.
Men vi har heldigvis hatt tilgang til de beste fra andre land, f.eks Polen og Latvia. Mange av disse er faglig meget dyktige, og har en arbeidsmoral og en effektivitet som overgår det meste av det vi har sett fra norske mekanikere. I tillegg er de ofte veldig nøyaktige.
På verkstedet hos oss har vi bare gode erfaringer med Polske mekanikere.
Nå er det sterk nedgang i oljeproduksjonen, permitteringer og oppsigelser skjer daglig på sokkelen. Vi opplever nå en strøm med permitterte og oppsagte oljearbeidere som er på jobbjakt på land. Problemene disse har er at de gjennom flere år har vennet seg til høy fast inntekt, har gjerne dyre boliglån og billån, og fnyser bare av lønnen de blir tilbudt på land. ...slik er det bare...

Svar