Pysestriper...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Crinos »

Kris skrev:Mellom Sverige, FOR bra veger men uff så lite svinger gjorde dette med mitt :sk?

Bilde
Er det bare meg, eller ser dekket litt skjeivslitt ut?
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Jompa »

Er det bare meg, eller ser dekket litt skjeivslitt ut?
Spiller det noen rolle, dekket er vel uansett overmodent for utskifting ????????????????
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

runerytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 nov 2009, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
Sted: Vestfold

Re: Pysestriper...?

Legg inn av runerytter »

Kris skrev:Mellom Sverige, FOR bra veger men uff så lite svinger gjorde dette med mitt :sk?

Bilde

Metzeler M3 dette?
Ser ikke skjeivslitt ut for meg. Bare oppbrukt :prop:

Brukeravatar
Kris
Innlegg: 124
Registrert: 10 aug 2010, 12:42
Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
Sted: Vikersund

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Kris »

Metzeler M3 ja.

Står på støtta så ser nok skjeivt ut, har satt på Pirelli Angel ST og er meget fornøyd :thumleft

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Pysestriper...?

Legg inn av xyvind »

Sånn. Da var pysestripene borte. Ja, i hvert fall på den ene siden.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Jw2hzskmaFc[/video]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av LordShaft »

Denne svingen er relativt beryktet for å si det mildt :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av AJ »

xyvind skrev:Sånn. Da var pysestripene borte. Ja, i hvert fall på den ene siden.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Jw2hzskmaFc[/video]
Mulholland Drive?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av AJ »

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Sopranoo »

Jeg sliter veldigt med å få bort Pysestriperne. Når det er sagt er jeg en nesten helt fersk sjåfør, har valgt å ta det litt rolig under min første Mc season. Men når det er sagt, så kommer et kanskje litt smådumt spørsmål.
Jeg har en R3 (mellomtung). diametern på dekket er dermed ganske litet, tror det er 130 eller noe. Når jeg står parkert med siden av en tung sykkel, ser jeg at det er vanvittigt mye brattere hellning på mine dekk, kontra større sykkler.
Why?
Jeg tror jeg nesten må ner med styret i bakken for å få bort min pysestriper. haha..
Men igjen, er ikke den villeste sjåføren, så kan nok være det å! Eller hvertfall en kombinasjon!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Pysestriper...?

Legg inn av Flanker »

Dremel... Det er løsningen! Neida, når det gjelder dekkstørrelse vs. vinkel på nedlegg etc. var det nettopp en lengre tråd om dette her på MCsiden. Bruk søkefunksjonen så finner du den nok :thumleft

Disse såkalte pysestripene skal du ikke ta så tungt! De forteller bare at du er fornuftig kar som ikke nærmer deg grensa for hva dekkene kan makte, og at du derfor kjører med gode marginer. En dag, når du er mer erfaren, forsvinner de sannsynligvis i større eller mindre grad - men å bevisst tøye egne grenser veldig for å få til det vil jeg ikke anbefale på offentlig vei. Disse pysestripe-greiene får litt preg av pubertal penismåling i mine øyne, og har tatt litt vel av på dette forumet i det siste.

Tenk på meg, stakkar, som ikke klarer å skrape fothvilere... Jeg tror jaggu styret tar nedi før fothvilere på GS'en. Eller motoren :lol

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Tommas »

Jeg ser på ( og er med på) hele pysestripe-debatten med et godt glimt i øyet. Pubertalt muligens, gøy ja ;-)

Vil med dette innstendig oppfordre alle til ikke å pushe seg ut i autovernet i søken etter anerkjennelse fra pysestripe-mafiaen!

God tur :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Bjerknez »

Må si meg enig med Tommas her. Det opptar meg ikke så mye som det kanskje virker som og har erfart at mengden med pysestripe som er igjen ikke alltid står i stil med hvor aktiv man er da det er store forskjeller fra dekk til dekk hvor lett disse pysestripene forsvinner eller ei. Som sagt en litt pubertal greie som er litt uhøytidelig og morsom. :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Pysestriper...?

Legg inn av jhn »

Pysestriper ... har lagt merke til at noen gjør en skikkelig innsats for å fjerne de stripene så kjapt som mulig etter dekkbytte ... og dokumenterer det selvfølgelig med sylskarpe nærbilder.
Hvordan startet interessen for dette?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:Pysestriper ... har lagt merke til at noen gjør en skikkelig innsats for å fjerne de stripene så kjapt som mulig etter dekkbytte ... og dokumenterer det selvfølgelig med sylskarpe nærbilder.
Hvordan startet interessen for dette?
På de dekkene jeg har nå krevde det ingen spesiell innsats i det hele tatt. En litt småaktiv tur på vei til jobb så var dem borte. Men med de andre dekkene mine så sleit jeg mer. Jeg fikk vel så vidt touchet kanten av dekket, men pysestripen ble aldri HELT borte. Siden jeg følte også at nedleggene jeg hadde var på grensen (min mentale grense) samt at jeg rett og slett manglet slike typer svinger i umiddelbar nærhet hvor pysestripefjerning er enklere så slo jeg meg til ro med den lille pysestripen som var igjen. Jeg var jo ikke helt fortrolig med sykkelen ennå heller da den jo ikke er så gammel.

Så det er ikke noe absolutt must for meg og fjerne pysestripen, men det blir som sagt et tema fra tid til annen, men mest som litt småartig uhøytidelig snakk over en kaffe, ikke noe mer.

Når det er sagt så er jeg ganske overbevist om at min noe aktive kjøremåte til tider har gjort meg til en bedre motorsyklist. Jeg har pushet noen små mentale grenser og fått innøvd en teknikk som er god nok til å holde følge med de fleste andre som ikke har banekjøring som hobby. Med "bedre motorsyklist" så mener jeg at jeg har bedret sikkerhetsmarginen og kan kjøre mer selvsikkert i mer normale hastigheter.

Når dte er sagt, så er jeg veldig glad for at jeg hadde en svær cruiser som første sykkel som satte den mentale begrensningen ganske lavt. Det gikk ikke fort gjennom svingene, men jeg skal love deg at det virket som om det gjorde det. Hadde jeg hoppet rett på en S1000R fra første stund så er jeg ganske overbevist om at sjansen for ulykke hadde steget med en del prosent. Jeg er nok litt for glad i fart og svingkjøring og må hele tiden ta meg selv i nakken, noe jeg faktisk klarer ganske ofte.

Det har hendt flere ganger at jeg har kjørt sammen med noen i et ganske høyt tempo hvor jeg plutselig bremser ned og lar dem fortsette på egen hånd. Ikke fordi jeg ikke klarer og holde følge, men fordi jeg lever i en verden hvor flaks ofte ikke varer så lenge av gangen. Mye kan skje i høye hastigheter og eller ved forbikjøringer etc. og det skal ikke mye til før man ligger med grus i tannkjøttet. Så jeg er lett og gire opp når man er på tur, men jeg er nok kanskje også en av de første som sier nok er nok for min egen del. :-)å

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev:Pysestriper ... har lagt merke til at noen gjør en skikkelig innsats for å fjerne de stripene så kjapt som mulig etter dekkbytte ... og dokumenterer det selvfølgelig med sylskarpe nærbilder.
Hvordan startet interessen for dette?
Du jhn, du jhn....
Av og til lurer jeg på om du kverulerer for å forstå, eller for å henge ut enkelte :redface

Å kjøre på norske veier, innenfor lovlige grenser er det fult mulig å kjøre på hele dekkets bredde. (bakdekket) dette sier litt om dekkprofil. Hvor godt du stoler på den egen sykkel og hvilket grep en har.
Hvis dette er så vanskelig å forstå, finnes der bedre kanaler enn dette forumet å finne svar.

Lykke til

Note4

Svar