Skranglelyd, hva er løst???

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
dynamal
Innlegg: 25
Registrert: 10 mar 2015, 18:41
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2008

Skranglelyd, hva er løst???

Legg inn av dynamal »

Blir smårar snart. Har en ktm duke 690 2008 modell. Det har kommet en "skranglelyd" som jeg ikke klarer å lokalisere. Den har ikke vært sånn før, men usikker på om den kom etter at jeg monterte nytt akra anlegg eller var av med toppdekslet og sjekket ventilene. Ikke sikkert det har noe med dette å gjøre heller, skjønner ikke hva jeg isåfall har gjort som kan føre til denne lyden. Den kommer når sykkelen vibrerer, kjører over en dump eller lignende. Spes hvis jeg kjører på høyt gir og lavt turtall, når jeg da gir gass så vibrerer sykkelen en del og da kommer lyden. Det høres ut som om det kommer fra fronten et sted, det er litt "klang" over lyden, som om løse bolter inne i en metallbeholder på et vis. Kommer ikke når jeg gasser i nøytral, eller når bakdekket er hevet og jeg setter den i gir og gir på. Kun når selve sykkelen vibrerer.

Er det noen som har vært ut for noe lignende eller evt kan gi meg noen tips?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skranglelyd, hva er løst???

Legg inn av kjellv »

dynamal skrev:Blir smårar snart. Har en ktm duke 690 2008 modell. Det har kommet en "skranglelyd" som jeg ikke klarer å lokalisere. Den har ikke vært sånn før, men usikker på om den kom etter at jeg monterte nytt akra anlegg eller var av med toppdekslet og sjekket ventilene. Ikke sikkert det har noe med dette å gjøre heller, skjønner ikke hva jeg isåfall har gjort som kan føre til denne lyden. Den kommer når sykkelen vibrerer, kjører over en dump eller lignende. Spes hvis jeg kjører på høyt gir og lavt turtall, når jeg da gir gass så vibrerer sykkelen en del og da kommer lyden. Det høres ut som om det kommer fra fronten et sted, det er litt "klang" over lyden, som om løse bolter inne i en metallbeholder på et vis. Kommer ikke når jeg gasser i nøytral, eller når bakdekket er hevet og jeg setter den i gir og gir på. Kun når selve sykkelen vibrerer.

Er det noen som har vært ut for noe lignende eller evt kan gi meg noen tips?
Gå nøye over Akraanlegget ditt. Sjekk at det ikke "nesten" tar borti noe sted...

dynamal
Innlegg: 25
Registrert: 10 mar 2015, 18:41
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2008

Re: Skranglelyd, hva er løst???

Legg inn av dynamal »

Ok, det skal sjekkes! Det jeg stusset litt på var de fjærene som holder skjøtene sammen, de to nederste virket litt slakke. Men ville trodd at om trykket i potta/motoren får skjøtene til å presses fra hverandre så ville lyden også kommet når jeg gasser i nøytral?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skranglelyd, hva er løst???

Legg inn av kjellv »

dynamal skrev:Ok, det skal sjekkes! Det jeg stusset litt på var de fjærene som holder skjøtene sammen, de to nederste virket litt slakke. Men ville trodd at om trykket i potta/motoren får skjøtene til å presses fra hverandre så ville lyden også kommet når jeg gasser i nøytral?
De fjærene skal ikke være slakke.
Vibrasjonene i sykkelen kan lage støy derfra hvis det ikke er full kontakt et sted. Hvilket turtall som lager mest lyd er ikke godt å si. Dette handler om frekvens, og hvilken frekvens som lager mest lyd kan variere.
Virker fornuftig å starte der. Mange som monterer slike anlegg selv har det gjerne veldig travelt under jobben, og klarer knapt vente på å få høre lyden... Da kan det ofte gå litt for fort og ikke passe helt sammen.

dynamal
Innlegg: 25
Registrert: 10 mar 2015, 18:41
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2008

Re: Skranglelyd, hva er løst???

Legg inn av dynamal »

Takk for svar! Skal sjekkes;) Ang montering så var det rimelig plug and play. Skal det være noe tetningsmiddel imellom skjøtene? Det var ikke med i settet iallefall. Der røret går inn i selve lyddemperen var det kanskje litt "romt". Mulig at eksoslekkasje kan lage sånne lyder? Holder en knapp på at det har noe med akraanlegget å gjøre, synes det kommer derifra et sted. Akkurat som om noe er løst inne i selve demperen. Men ville da trodd at lyden skal komme ved gasspådrag i nøytral også, ikke bare når det er vibrasjon i selve sykkelen?

dynamal
Innlegg: 25
Registrert: 10 mar 2015, 18:41
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2008

Re: Skranglelyd, hva er løst???

Legg inn av dynamal »

Forøvrig sånn type akra jeg har: [img]http://bildr.no/thumb/R2lxa0dl.jpeg[/img]

Svar