Briller...?
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Briller...?
Hei
Hadde noe labert syn, så fått meg briller..
Da tenker jeg ; kjøpe meg åpningshjelm (lettere en å bryte brillene inn i helhjelm.
Men ; dugg? Slet jo med solbriller på i sesongen som var, inn /ut av tuneller etc.. Dugger over noen med erfaring som har noen tips mht dette? Greit å se liksom :/
Hadde noe labert syn, så fått meg briller..
Da tenker jeg ; kjøpe meg åpningshjelm (lettere en å bryte brillene inn i helhjelm.
Men ; dugg? Slet jo med solbriller på i sesongen som var, inn /ut av tuneller etc.. Dugger over noen med erfaring som har noen tips mht dette? Greit å se liksom :/
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Briller...?
Ingen konkret erfaring med din problemstilling, men åpningshjelm gjør nok livet enklere. Det er helt logisk. Noen hjelmer er også godt tilpasset for briller, ved at de har spor/rom for stengene. Bare pass på at stengene ikke er tykke, da kan det blir ubehagelig og trangt uansett. Pilotbriller av noe slag er vel det ideelle.
Når det gjelder dugg så må du bare passe på å holde brillene rene, og bruke anti-dugg middel på dem. Kombinert med god ventilasjon i "snuten av hjelmen" bør vel det gjøre susen, skulle jeg tro, annet enn under ekstreme forhold?
Når det gjelder dugg så må du bare passe på å holde brillene rene, og bruke anti-dugg middel på dem. Kombinert med god ventilasjon i "snuten av hjelmen" bør vel det gjøre susen, skulle jeg tro, annet enn under ekstreme forhold?
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Briller...?
Jeg har i år måttet begynne å bruke briller selv og synes dette har funka helt fint på MC.
Eneste utfordringen har vært og er vel forsåvidt fortsatt, å lirke brillestengene på plass inni hjelmen...
Har ikke hatt problemer med dugging eller lysbrytning eller andre ting.
Er god lufting og ferdig montert pinlock lignende system/belegg på innsiden av Premier hjelmen jeg har. Mens Held hjelmen er tettere på alle måter og uten antiduggbelegg på visiret.
Så den hjelmen unngår jeg å bruke når værforholdene tilsier at det stedvis kan dugge.
Eneste utfordringen har vært og er vel forsåvidt fortsatt, å lirke brillestengene på plass inni hjelmen...
Har ikke hatt problemer med dugging eller lysbrytning eller andre ting.
Er god lufting og ferdig montert pinlock lignende system/belegg på innsiden av Premier hjelmen jeg har. Mens Held hjelmen er tettere på alle måter og uten antiduggbelegg på visiret.
Så den hjelmen unngår jeg å bruke når værforholdene tilsier at det stedvis kan dugge.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Briller...?
Jeg opererte øynene i sommer, en av grunnene var nettopp problemer med dugg og kløning med hjelm.
Den beste løsningen jeg hadde, i tillegg til antidugg middel på alle overflater, var å rette pusten min ned og til siden med en maske. Få tak i en med bøyle over nesen så den holder tett
Den beste løsningen jeg hadde, i tillegg til antidugg middel på alle overflater, var å rette pusten min ned og til siden med en maske. Få tak i en med bøyle over nesen så den holder tett
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Briller...?
Dugging i tuneller kan skje. Men løfter du noen mm på visiret er det borte igjen på få sekunder. Åpningshjelm er absolutt å anbefale. Særlig på varme dager og i sakte fart er det fint å åpne baugporten helt. Du har tross alt briller allerede, og trenger ikke være redd for innsekter mm i øynene. Svette er også et problem. Drypper en svettedråpe på brilleglasset MÅ du bare stoppe, da ser du ikke stort med det øyet. Åpen baugport i tettbygd strøk under f.eks 40 km/t gjør dette problemet nesten eliminert. Anbefaler Schuberth C3 pro!
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- The Cowboy
- Innlegg: 135
- Registrert: 17 jul 2015, 20:16
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: Briller...?
Jeg vil si som ZZR-Erling: linser?
Har selv linser, og det kunne ikke hvert bedre når det kommer til bruk av hjelm, dugging osv.. Pluss at man har et lite ekstra skydd på øyet, så evt støv går ikke rett i synet på deg, men treffer linsen først, før en tåre eller 10 fører det ut av øyet igjen.. hehe :)
Har selv linser, og det kunne ikke hvert bedre når det kommer til bruk av hjelm, dugging osv.. Pluss at man har et lite ekstra skydd på øyet, så evt støv går ikke rett i synet på deg, men treffer linsen først, før en tåre eller 10 fører det ut av øyet igjen.. hehe :)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Briller...?
Det kunne vært interessant å høre mer om dine erfaringer vedr. operasjon. Jeg vurderer også det. Må snart skaffe meg nye progressive briller, og da flyr det gjerne 10000 ut av vinduet igjenjongsanim skrev:Jeg opererte øynene i sommer, en av grunnene var nettopp problemer med dugg og kløning med hjelm.
Re: Briller...?
Jeg kjøpte meg åpningshjelm pga brillebruk og det gjorde livet mye lettere. Mye lettere å få på brillene.
Men så hadde jeg litt ekstra penger og tok en laseroperasjon for 3 år siden. Høyre øyet mitt ble 100% etter det, men desverre så ble det venstre ikke noe bedre og jeg holder i disse tider på med å få meg en avtale for kontroll. Håper de vil gi meg en ny runde med laseren.
Uansett veil jeg abselutt anbefale en slik operasjon. Jeg registrerte meg på restplasser og fikk operasjonen for 7000kr pr øye. Det er de beste 14.000 kronene jeg har brukt.
Det har blitt mye lettere med både mc kjøring, skyting og andre ting jeg holder på med. Jeg hatet regn på brillene når jeg for eksempel gikk i skogen. PRøvde linser men det fungerte dårlig for meg.
Men så hadde jeg litt ekstra penger og tok en laseroperasjon for 3 år siden. Høyre øyet mitt ble 100% etter det, men desverre så ble det venstre ikke noe bedre og jeg holder i disse tider på med å få meg en avtale for kontroll. Håper de vil gi meg en ny runde med laseren.
Uansett veil jeg abselutt anbefale en slik operasjon. Jeg registrerte meg på restplasser og fikk operasjonen for 7000kr pr øye. Det er de beste 14.000 kronene jeg har brukt.
Det har blitt mye lettere med både mc kjøring, skyting og andre ting jeg holder på med. Jeg hatet regn på brillene når jeg for eksempel gikk i skogen. PRøvde linser men det fungerte dårlig for meg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Briller...?
Jeg brukte vel ~30.000 for begge øyne (rentefri nedbetaling over 2 år) hos Memira. Jeg hadde bl.a. skjeve hornhinner og så lite detaljer på avstand.kjellv skrev:Det kunne vært interessant å høre mer om dine erfaringer vedr. operasjon. Jeg vurderer også det. Må snart skaffe meg nye progressive briller, og da flyr det gjerne 10000 ut av vinduet igjenjongsanim skrev:Jeg opererte øynene i sommer, en av grunnene var nettopp problemer med dugg og kløning med hjelm.
Operasjonen gikk veldig fint, var ubehagelig men ikke vondt. Så snart anretningen var montert og øyet "sperret" i åpen tilstand tok det ~10 sekunder per øye med laser.
Etter operasjonen var det 30 min avslapping i et dunkelt rom med bedøvende øyedråper, og så var det egentlig bare å komme seg hjem og slappe av ut dagen. Synet var "perfekt" rett etter operasjonen, men det tok noe tid å bli vant til det.
Jeg tok kollektivt hjem med solbriller uten problemer men fikk ikke lov til å kjøre brukte bedøvende øyedråper i en uke eller to, husker ikke helt lengre, men var aldri noe problem. Brukte fuktighetsgivende øyedråper en eller to ganger totalt.
I dag er høyre øye 0, mens venstre er 0,25. Det venstre øyet hadde veldig skjev hornhinne (såpass at når jeg prøvde linser måtte jeg ha spesial linse som var 2-3 ganger dyrere enn vanlige). De mener at 0,25 effekten på det øyet ikke blir bedre, muligens fordi mitt høyre øye har vært veldig dominant gjennom hele livet.
30.000 var vel verdt det for min del, spesielt når jeg kunne nedbetale over 2 år. Å slippe briller er en helt ny hverdag for meg, spesielt ved MC kjøring men også ellers.. Elsker å slippe å flytte hele hodet for å se en annen retning (hadde smale briller) men heller bare flytte blikket :)
Det er flere laser typer man kan bruke, tror min het femtolasek eller noe slikt. Var vel 30-50%(?) dyrere enn den andre, men den korte restitusjonstiden var verdt det.. Ingen sykemelding o.l.
Re: Briller...?
Høres ut som samme oprasjonen som jeg hadde. Fullpris var 32.000kr. Lastikk trodde jeg det het men jeg aner virkelig ikke.
Jeg hadde veldig dårlig syn fra dag 3 til dag 10. Ganske store smerter og. Men hadde gjort det igjen.
Jeg hadde veldig dårlig syn fra dag 3 til dag 10. Ganske store smerter og. Men hadde gjort det igjen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Briller...?
Takker for nyttig info, folkens!
Mye nytt for meg, som egentlig ikke har vurdert øyeoperasjon.
Men etter å ha lest de siste to-tre innleggene er jeg absolutt i tenkeboksen
.
Mye nytt for meg, som egentlig ikke har vurdert øyeoperasjon.
Men etter å ha lest de siste to-tre innleggene er jeg absolutt i tenkeboksen
.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Briller...?
LASEK og FS-LASIK heter de to laser variantene til Memira. Min var FS-LASIK, som har kortest helningstid. LASEK brukes visst oftest ved store synsfeil og tynne hornhinner. Ved sistnevnte får man på "bandasjelinser" som fjernes etter noen dager.JohnnyTh skrev:Høres ut som samme oprasjonen som jeg hadde. Fullpris var 32.000kr. Lastikk trodde jeg det het men jeg aner virkelig ikke.
Jeg hadde veldig dårlig syn fra dag 3 til dag 10. Ganske store smerter og. Men hadde gjort det igjen.
OT: sorry for avsporing
Re: Briller...?
Da var det ikke LASEK jeg hadde. ingenting som ble fjernet hos meg.jongsanim skrev:LASEK og FS-LASIK heter de to laser variantene til Memira. Min var FS-LASIK, som har kortest helningstid. LASEK brukes visst oftest ved store synsfeil og tynne hornhinner. Ved sistnevnte får man på "bandasjelinser" som fjernes etter noen dager.JohnnyTh skrev:Høres ut som samme oprasjonen som jeg hadde. Fullpris var 32.000kr. Lastikk trodde jeg det het men jeg aner virkelig ikke.
Jeg hadde veldig dårlig syn fra dag 3 til dag 10. Ganske store smerter og. Men hadde gjort det igjen.
OT: sorry for avsporing
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: Briller...?
Jeg kjørte med briller i flere år og hadde ikke noen problemer med det.
Bare pass på å kjøpe briller med tynne brillestenger så de ikke klemmer mot hode.
C3 og andre hjelmer har ofte en utsparing slik at det er enkelt å tre på brillene etter at hjelmen er kommet på hode.
Før jeg dro på den turen jeg er på nå begynte jeg med linser for å slippe briller. Jeg irriterte meg litt over at brillene noen ganger skled ut på nesa mens jeg kjørte pluss at siden jeg ikke hadde brilleglass som skiftet farge var det irriterende å bruke briller siden dette forhindret meg å bruke solbriller. Så som ett alternativt til operasjon kan linser også fungere. Jeg hadde også progressive briller og dette kan også løses med linser.
Eneste utfordringen nå er at turen ble på noen mnd lenger enn planlagt så jeg går vell snart tom for linser :-)
Bare pass på å kjøpe briller med tynne brillestenger så de ikke klemmer mot hode.
C3 og andre hjelmer har ofte en utsparing slik at det er enkelt å tre på brillene etter at hjelmen er kommet på hode.
Før jeg dro på den turen jeg er på nå begynte jeg med linser for å slippe briller. Jeg irriterte meg litt over at brillene noen ganger skled ut på nesa mens jeg kjørte pluss at siden jeg ikke hadde brilleglass som skiftet farge var det irriterende å bruke briller siden dette forhindret meg å bruke solbriller. Så som ett alternativt til operasjon kan linser også fungere. Jeg hadde også progressive briller og dette kan også løses med linser.
Eneste utfordringen nå er at turen ble på noen mnd lenger enn planlagt så jeg går vell snart tom for linser :-)
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/