Fjerning av lakk/rust på eksosanlegg?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Fjerning av lakk/rust på eksosanlegg?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Hei, jeg har et gammelt eksosanlegg m/ eksospotte jeg hadde lyst til å få lakkert, siden de ser ganske slitte ut.

Jeg har hørt om flere muligheter for å få dette gjort, og sandblåsing hørtes sikrest ut.

Er det dyrt å få slike ting sandblåst? Må delene vaskes eller noe før sandblåsing? Hva med etterpå?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Fjerning av lakk/rust på eksosanlegg?

Legg inn av ejs »

Spør Jompa
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fjerning av lakk/rust på eksosanlegg?

Legg inn av Jompa »

Har ingen ide om hva det koster å sandblåse på et verksted, men det kan ikke koste all verden, mindre enn en times jobb.
Hvis du kjenner noen som har utstyr, evt jobber på verksted eller slipp, kan det bli veldig billig.
Det er en fordel å gjøre rent det som skal blåses, særlig hvis sanda skal brukes om igjen.

Etter at anlegget er sandblåst må det lakkeres så fort som mulig etter at det er fullstendig gjort rent for fett og fingermerker.
Det siste gjelder uansett lakkering, bruk aceton, rødsprit eller annen væske som ikke er oljebasert.

Varmebestandig lakk, tynne lag og ikke for mye lakk der røret blir varmest, i bøyen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Fjerning av lakk/rust på eksosanlegg?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Ok takk skal du ha.

Svar