Kaldstart med choke -usunt?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Kaldstart med choke -usunt?

Legg inn av Svenn »

Hei
Jeg har en yamaha xj 600 01 mod.
Hver eneste dag når sykkelen har stått i ro f.eks over natten i garasje, så vil ikke den starte med mindre jeg tar choken på. Choken må som oftest stå på i ca 30 sekunder før jeg tar den av, ellers dør den ut.
Er dette normalt?
Kan sies at sykkelen har stått i ro en liten stund, og vært lite kjørt i det siste.
Når motoren er varm, starter sykkelen på sekundet

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Kaldstart med choke -usunt?

Legg inn av SuperTenere »

Jeg vil anse det som helt normalt. Min starter heller ikke uten choke når den er kald. Choken er jo der av en grunn;) Alle småmotorer trenger vel choke, påhengere, plenklippere, fresere og slikt. Da bilene sluttet å ha egen choke-hendel, var det vel fordi de fikk automatchoke.

Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Kaldstart med choke -usunt?

Legg inn av Svenn »

SuperTenere skrev:Jeg vil anse det som helt normalt. Min starter heller ikke uten choke når den er kald. Choken er jo der av en grunn;) Alle småmotorer trenger vel choke, påhengere, plenklippere, fresere og slikt. Da bilene sluttet å ha egen choke-hendel, var det vel fordi de fikk automatchoke.
Det er akkurat det jeg også tenker, har bare hørt så mye forskjellig :)
Men hvor lenge må choken din stå på etter du har starter sykkelen? Min må som oftest stå på i opptil 1 min, skrur jeg av choken før dette dør den ut/ evt så må jeg stå å gasse litt.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Kaldstart med choke -usunt?

Legg inn av Elruts84 »

Jeg må også ha choken på når sykkelen er kald. Helt normalt. Jeg har den faktisk på lengre en 30 sekunder av og til, men skrur den litt og litt. Og jeg har heller aldri full choke, for da høres det jo ut som sykkelen skal ta helt av. Men det er derfor den er der, og motorene er laget for å tåle det uten problem. Men jeg forstår tanken din. Pådrag på kald motor høres helt feil ut.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Kaldstart med choke -usunt?

Legg inn av SuperTenere »

Svenn skrev:
SuperTenere skrev:Jeg vil anse det som helt normalt. Min starter heller ikke uten choke når den er kald. Choken er jo der av en grunn;) Alle småmotorer trenger vel choke, påhengere, plenklippere, fresere og slikt. Da bilene sluttet å ha egen choke-hendel, var det vel fordi de fikk automatchoke.
Det er akkurat det jeg også tenker, har bare hørt så mye forskjellig :)
Men hvor lenge må choken din stå på etter du har starter sykkelen? Min må som oftest stå på i opptil 1 min, skrur jeg av choken før dette dør den ut/ evt så må jeg stå å gasse litt.
Tipper jeg må choke i ett minutt eller så, litt avhengi av tempraturn både på motor og luft;) Jeg slår den også gradvis av de første 3-4 hundre meterene jeg kjører, dersom den ikke får stå litt på tomgang først:)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kaldstart med choke -usunt?

Legg inn av Kjellrf »

Sykler reagerer forskjellig på choke. På Honda'ene jeg har hatt, har jeg kunnet slå av choken etter få sekunder, og heller holde den på gassen rundt 1500-2000 rpm noen sekunder før jeg kjører pent i gang. Kawa'n vil ha mer choke, lengre. Tror det skyldes at Honda'ene går litt feitere originalt, de bruker for det meste litt mer bensin. Kawa'n (fra 78) bruker normalt 0,5-0,55, Hondaene på samme størrelse (VF & CBR) likte gjerne en dl ekstra på mila.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar