Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av Salaren »

Hei
Nå spør jeg sikkert skikkelig dumt men alikevel siden jeg befinner meg langt unna mine Kawasaki 400 kubikkere hvor jeg kom til å få en punktering på den ene her om dagen, er det slangeløse dekk man bruker på de tradisjonelle vanlige Kawasaki helstøpte felgene som ble brukt på disse syklene 81-82 modeller osv..? Ble bare litt i tvil og tenkte det helt sikkert er noen her inne som kan informere litt om dette.

Noen som har en anbefalt webshop hvor man kan handle dekk. Det bør vel gå greit å montere greiene selv håper jeg. Byttet da selv dekk på mine mopeder for 30 år siden så det burde vel ikke være mye anderlededes med motorsyklene som eksisterte på samme tiden. Bør man bytte ventilsnadden også kanskje..?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av CB9 »

slangeløst går fint på min, husker ikke navnet på dekkfirma men leveringstida var ën uke. motorsykkeldekk.com.
og klarer du skifte dekk på en moped klarer du det sikkert på mc og.


alt basert på synsing og antakelser ispedd vill gjetting uten reell kunnskap eller know-how.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av Geiroe »

Ellers ligger det flere videoer ute på youtube som viser hvordan du gjør det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av Salaren »

OK. så da er det altså helt sikkert at Kawasakifelgene på avatarbildet er for slangeløse dekk ikke sant..?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av CB9 »

det kan jeg ikke si noe om, høres ut som du trenger spisskompetanse.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av Anaxim »

Vil tro at alle støpte felger (altså IKKE eikehjul) er OK for slangeløse dekk. Mht. dekkfirma har jeg de siste åra brukt http://www.motorsykkeldekk.com. Så vidt jeg har erfart er disse helt syverene på pris. Og de har kommet ca. 1 uke etter bestilling og betaling. Om de har dekk til 80-tallssykler må du sjekke på nettsida deres.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av Jompa »

Bruk slangeløst, og ta med ventilen samtidig, den er sikkert ganske morken.
OG husk, diagonaldekk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 498
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av MGR1 »

Anaxim skrev:Vil tro at alle støpte felger (altså IKKE eikehjul) er OK for slangeløse dekk.......
Nei, alle støpte felger er ikke egnet for slangeløse dekk. F.eks. BMW sine støpte felger fra perioden 1977-1984 skal ha slange. Det skal normalt stå på felgen om det er 'Tubeless'. Alternativt kan det stå WM (slangefelg) eller MT (slangeløs felg).

http://www2s.biglobe.ne.jp/~outex/tubelesskitWMMT.htm

Dette har med to ting å gjøre: Noen støpte felger er porøse, og vil kunne slippe luft gjennom. Også vil felger beregnet på slangeløse dekk ha en kant på innsiden som hindrer dekket å glippe litt og dermed slippe luften ut, noe som vil forårsake en plutselig deflasjon. Felger beregnet på slangedekk har ikke en slik kant, men der er det ikke så farlig om dekket glipper litt: det er slangen som holder luften inne.

Felg for slangedekk:
Bilde

Felg for slangeløse dekk:
Bilde

Merk at det nederste bildet er litt feil: Det skal være en kant på venstre side også.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av Salaren »

Jeg kikker nå på http://www.motorsykkeldekk.com/ men ser jeg trenger litt hjelp til å plukke det jeg trenger, spesielt med tanke på det du Jompa nevner med radialdekk. Har den webshoppen ventilgummier også..? kan nemlig ikke finne dette

Tusen takk til dere som hjelper meg her.

Avlest på fremdekk 100/90/V19
Bakdekk 120/90/18

Copy/Paste fra kjøretøyopplysninger:
Dekk foran (standard)
3.10S19
Dekk bak (standard)
4.10S18
Hastighetsindeks
Q (160 km/t)
Lastindeks foran
38
Lastindeks bak
60
Innpress foran
0 mm
Innpress bak
0 mm

Noen som har tid til å gi meg noen konkrete dekkkombinasjoner som duger sånn noenlunde til fornuftige priser med referanse til det jeg har fra før..?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av CB9 »

tror jeg har et par sport demon i de størrelsene der. fornøyd med dekket, kjører i sol og høljregn uten bekymring.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av Anaxim »

Til MGR1: Jeg visste ikke det der du skrev om slange/slangeløse. Takk for det, og beklager feilinfo fra min side.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av CB9 »

ser ut som jeg var litt kjapp i svingen for sport demon fåes visst ikke til sykkelen din. så de hadde noen kalt pirelli city demon men du kan sikkert få enda flere forslag enn de jeg fant på motorsykkeldekk.com ett av mine krav i dekkvelgeren var å tåle hastighet opptil 240km/t. er noen andre ymse ting å velge blant også men gjør det sjøl for det kommer opp en haug med kawasaki z400 modeller. er sikkert ikke noe særlig forskjell men jeg har ikke lyst å gi dårlige råd som kan koste deg penger.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av Salaren »

Takker. Men hva er koden for radialdekk mon tro.
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av Jompa »

R, for eksempel 130/80 R17
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Kawasaki 80 modeller_Slangeløse dekk

Legg inn av Salaren »

Prøver å lese meg opp på dette med MC dekk og det var langt mere komplisert enn jeg hadde forestilt meg.

Så det jeg avleser på fremdekk 100/90/V19 og på Bakdekk 120/90/18 betyr altså 90 at høyden på dekket er 90% av bredden eller..?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Svar