Motor dør ved gasspådrag

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
phrode
Innlegg: 75
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Transalp 650 - Kawasaki ZR7
Sted: Arendal
Kontakt:

Motor dør ved gasspådrag

Legg inn av phrode »

Hei. Kjøpte meg for moro en 4t 125 scooter som var defekt. Har nå fikset alt og den sviver igjen som en klokke på tomgang, men den dør ved gasspådrag. Jeg har nå lett over alt etter mulig feil, men klarer ikke finne ut hva. Det som er litt snodig er, hvis jeg dekker over 1/2 til 3/4 av luftinntaket så kommer den med en eneste gang.
Dyser er korrekt, ventiler er justert, flottører er riktig høyde, kompresjon er korrekt, forgassere er renset og overhalt, nye filter osv...

Alt tyder på at den ikke får bensin til hoveddyse.

Mottar alle tips med takk :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motor dør ved gasspådrag

Legg inn av AJ »

Her ligger vel løsningen i lufttilførselen, er det grunn til å tro.
At sykkelen får i seg for mye luft, får man skynde seg å legge til.
Men du har vel allerede sjekket luftfilteret og mulighet for lekkasjer i og til selve luftfilterboksen?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motor dør ved gasspådrag

Legg inn av kjellv »

Vakuumlekkasjer? Når du begrenser lufttilførselen får du høyere vakuum i vakuumstyringen og da fungerer det? Sjekk tilstand på vakuumslanger..

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Motor dør ved gasspådrag

Legg inn av Geiroe »

AJ skrev:Her ligger vel løsningen i lufttilførselen, er det grunn til å tro.
At sykkelen får i seg for mye luft, får man skynde seg å legge til.
Men du har vel allerede sjekket luftfilteret og mulighet for lekkasjer i og til selve luftfilterboksen?
En motor kan aldri få for mye luft den riktige veien, får den derimot falsk luft kan den oppføre seg snodig.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Motor dør ved gasspådrag

Legg inn av 650spleisn »

Er det CV-forgasser?
Dvs spjeld styrt av gassvaier, og stempel (eller flat slide etc) som er styrt av vakuum.
Hvis ja, så spinner jeg videre på det..
Vakuumstyrt stempel skal til enhver tid finne sin posisjon basert på luftens trykk og hastighet under stempelet (Dvs forbi trangeste sted i forgasseren).
Dette forholdet er meget viktig fordi det skaper trykkforskjell mellom bensinen i flottørkammeret (som normalt har atmosfærisk trykk) og undersiden av vakuumstempelet.
Det er denne trykkforskjellen som suger bensinen opp gjennom hoved dysen.
Når du blokkerer luftinntaket med hånden så skaper du større trykkforskjell og mere bensintilførsel gjennom hoved dysen, å motoren gir respons (om jeg har forstått deg riktig).
Hvis vakuumstyrt stempel suges opp for fort og/eller for mye når man gir gass så mister man nødvendig trykkforskjell som beskrevet over.
Blandingen blir altfor mager og motor dør.
Årsak?
Tjaa
For liten motstand i innsug og luftfilter? Men dette var kanskje urørt og originalt?
Feil på fjæren som vakuumstempelet jobber mot? Fjæren borte?
Kanalen som vakuumsignalet går i kan ha ei dyse for å kontrollere mengden. Må ha en viss struping for å unngå jaging. Sjekk dette.
Kan noen av dysene i forgasseren ha byttet plass?
Ventileringen til flottørhuset?
Finnes det noen elektriske duppeditter på forgasseren?
Har kun erfaring med CV-forgassere fra 80-tallet så må ta noen forbehold her.

Brukeravatar
phrode
Innlegg: 75
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Transalp 650 - Kawasaki ZR7
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Motor dør ved gasspådrag

Legg inn av phrode »

Gav opp til slutt, så kjøpte en brukt. Problem løst :-)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Motor dør ved gasspådrag

Legg inn av Elruts84 »

phrode skrev: 08 jan 2017, 11:23 Gav opp til slutt, så kjøpte en brukt. Problem løst :-)
Kjøpte du en brukt motor etter så mye arbeid?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar