Spørsmål om nytt batteri

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av KevinmsR6 »

Exide er veldig bra:) det eg har
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av Jompa »

KevinmsR6 skrev:Vet ikke hvor du får det ifra jompa??

Hadde det fra hukommelsen, og det var feil.
Anbefalt ladespenning er 14,2 til 14;4 V, 13;8 er minimum.
Og dette gjelder ved en temperatur på batteriet på 25 grader.
Lavere temp krever høyere spenning, men for høy spenning gjør allikevel at batteriet "koker" dvs at det dannes
for store mengder av hydrogen.
Hvor høy spenning som skal til er jeg ikke sikker på, men tipper at med 15 volt bobler det mye gass opp.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av KevinmsR6 »

:thumleft
Jompa skrev:
KevinmsR6 skrev:Vet ikke hvor du får det ifra jompa??

Hadde det fra hukommelsen, og det var feil.
Anbefalt ladespenning er 14,2 til 14;4 V, 13;8 er minimum.
Og dette gjelder ved en temperatur på batteriet på 25 grader.
Lavere temp krever høyere spenning, men for høy spenning gjør allikevel at batteriet "koker" dvs at det dannes
for store mengder av hydrogen.
Hvor høy spenning som skal til er jeg ikke sikker på, men tipper at med 15 volt bobler det mye gass opp.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av MrVilla »

Hei

Har målt batteriet mitt (Det gamle). Det er et ETX20HL-BS EXIDE og det viser ca 6,5 Volt.

Ladere min nekter å lade dette. Jeg får ikke skiftet modus på laderen. Er en BILTEMA 37-732.
http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/ ... 32_man.pdf

Står at det er en smart lader og at den fungerer på syre og Gel. Kan det være at den ikke fungerer på AGM??
Den fungerer fint når jeg setter den på syrebatteriet på shadowen min.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av kjellv »

De nye smarte laderne har ikke sjangs mot slike utfordringer... De måler batteriets tilstand for å planlegge ladesyklusen, men med slike signaler skjønner den slett ikke hva den skal gjøre..

Du kan prøve å "sjokke" batteriet, dvs gi det en omgang med startkabler fra et friskt batteri. Men jeg er nok redd for at dette er defekt og ikke mulig å få til igjen.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av MrVilla »

Merkelige greier. Trudde at når den sjekket at bateriet bare var "halvfullt" så ville den sette i gang å lade.......hva er da poenget med lader?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av kjellv »

MrVilla skrev:Merkelige greier. Trudde at når den sjekket at bateriet bare var "halvfullt" så ville den sette i gang å lade.......hva er da poenget med lader?
Med kun 6 volt er ikke batteriet halvfullt, det er bare et halvt batteri... Halve batteriet er defekt.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av MrVilla »

Åh......jaja.

Da er det å hente nytt i morgen. Orker ikke å begynne å sjokkstarte dette for å se om jeg får gang i det igjen. Koster ikke mer enn en tusenlapp for et nytt et, og da får jeg et som fungerer skikkelig.

Takker for hjelp! Kanonforum!:)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av ejs »

Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
Noen dager etterpå skulle jeg starte den. Alt var dødt. Da måtte jeg dra fram den gamle mekaniske laderen.:-)
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.
If it ain't broke, I'll break it.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av KevinmsR6 »

da er eg spent om sykkelen lader :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av Geiroe »

ejs skrev:Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
Noen dager etterpå skulle jeg starte den. Alt var dødt. Da måtte jeg dra fram den gamle mekaniske laderen.:-)
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.
Gjorde akkurat det samme nå, skulle ut for noen dager siden og alt var dødt. C-teken starter ikke på batteri med for lav spenning, satt på en liten BT lader et kvarter og da fikk jeg nok spenning på til at c-teken startet opp. Ble litt forsinka men fikk en liten runde.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av MrVilla »

Geiroe skrev:
ejs skrev:Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
Noen dager etterpå skulle jeg starte den. Alt var dødt. Da måtte jeg dra fram den gamle mekaniske laderen.:-)
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.
Gjorde akkurat det samme nå, skulle ut for noen dager siden og alt var dødt. C-teken starter ikke på batteri med for lav spenning, satt på en liten BT lader et kvarter og da fikk jeg nok spenning på til at c-teken startet opp. Ble litt forsinka men fikk en liten runde.
Hva er en BT lader? Hvor får jeg kjøpt den? Min Biltema lader fungrer ihvertfall ikke.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av Anaxim »

Ut fra beskrivelsene her, tipper jeg på at batteriet det er snakk om har s.k. "indre kortsluning", i alle fall for noen av cellene. Og da er det ikke mye du kan gjøre annet enn å bytte batteriet.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av HeHy »

MrVilla skrev:
Geiroe skrev:
ejs skrev:Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
Noen dager etterpå skulle jeg starte den. Alt var dødt. Da måtte jeg dra fram den gamle mekaniske laderen.:-)
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.
Gjorde akkurat det samme nå, skulle ut for noen dager siden og alt var dødt. C-teken starter ikke på batteri med for lav spenning, satt på en liten BT lader et kvarter og da fikk jeg nok spenning på til at c-teken startet opp. Ble litt forsinka men fikk en liten runde.
Hva er en BT lader? Hvor får jeg kjøpt den? Min Biltema lader fungrer ihvertfall ikke.
BT=Biltema ;) kommer nok an på hvilken lader man snakker om.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Spørsmål om nytt batteri

Legg inn av MrVilla »

HeHy skrev:
MrVilla skrev:
Geiroe skrev:
ejs skrev:Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
Noen dager etterpå skulle jeg starte den. Alt var dødt. Da måtte jeg dra fram den gamle mekaniske laderen.:-)
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.
Gjorde akkurat det samme nå, skulle ut for noen dager siden og alt var dødt. C-teken starter ikke på batteri med for lav spenning, satt på en liten BT lader et kvarter og da fikk jeg nok spenning på til at c-teken startet opp. Ble litt forsinka men fikk en liten runde.
Hva er en BT lader? Hvor får jeg kjøpt den? Min Biltema lader fungrer ihvertfall ikke.
BT=Biltema ;) kommer nok an på hvilken lader man snakker om.
åh... :redface

Koblet ikke i det hele tatt, kanskje spesielt siden jeg hadde en Biltema lader.

Men men....når står det nye batteriet og venter på å bli fylt opp og satt på lading!
Får satse på at det går som det skal nå da.....! Får nok beskjed senere i kveld:)

Svar