Årlig skifte av olje/filter?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Årlig skifte av olje/filter?

Legg inn av Hal73 »

Har akkurat tatt 40.000 km service´n på min BMW R1200 R '07 modell. Skal straks ta turen fra Lillehammer til Bergen for å få med meg Beyond The Gates-festivalen og håper å få på noen ekstra mil videre utover høsten. Som kjent har sykkelen service hver 10.000 km. Jeg tipper jeg får til 5000 km hver sesong (blir dessverre ikke mer på grunn av unger, fruen etc).

Spørsmålet mitt er da; bør jeg likevel koste på meg å bytte olje og oljefilter hver høst før jeg parkerer den? Det samme med luftfilteret selv om den primært går i tørt innenlandsklima? Eller er det bortkasta penger siden jeg ikke kjører mere enn rundt halve service-intervallet hver sesong?
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Årlig skifte av olje/filter?

Legg inn av AJ »

Hal73 skrev: Spørsmålet mitt er da; bør jeg likevel koste på meg å bytte olje og oljefilter hver høst før jeg parkerer den? Det samme med luftfilteret selv om den primært går i tørt innenlandsklima? Eller er det bortkasta penger siden jeg ikke kjører mere enn rundt halve service-intervallet hver sesong?
Jeg mener det er fornuftig med olje- og filterbytte før man parkerer for sesongen.
Men har ingen annen begrunnelse for dette enn at jeg synes det er greit - og fornuftig - å gi motoren ny og ren olje når sykkelen skal stå parkert i vintermånedene.
Dette er antakelig ikke strengt tatt nødvendig, men gjør det altså likevel.
Motorolje er tross alt ikke store kostnaden og sånn sett en billig forsikring for å holde motoren best mulig vedlike.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Årlig skifte av olje/filter?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hmmm..er ikke lett å gi noe ordentlig svar, det er jo heller ingen eksakt vitenskap, men jeg ville definitivt byttet den hvis den skal stå i vekslende temperatur, men skal den stå innomhus, er jeg mer i tvil om det er nødvendig.
Skal luftfilteret byttes hvert år?
På min skal det byttes hver 40 000, intet tidsintervall der.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Årlig skifte av olje/filter?

Legg inn av SverreOlsen »

Er selv glad i K&N luft filter som en vasker og oljer på ny selv, da er det barre å vaske det å olje det inn igjen.
Olje og oljefilter tar på de fleste sykler 10 minutter å bytte selv, hvis en ser vekk fra en må la den svive seg varm og la oljen renne godt ut, men en kan jo gjør andre ting i mellomtiden. Eg liker å kjøre på litt biligere olje, 400 kr for ett olje skifte samt en 100-200 kr for originalt oljefilter. Når det er så billigt synes eg det er en grei garanti og vite att motoren alltid har ny og fersk olje. Oljefilter hetter det seg att en ikke trenger å bytte for hvert oljeskifte heller, men igjen, ikke mange kronene for ett nytt.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Årlig skifte av olje/filter?

Legg inn av gorbys »

Km er en ting men dei fleste har også et tidsintervall, feks 10000km eller 12 måneder, det som kommer først. Er ikke det på bmw'en da?
På suzukien er det oljebyte hvert år med filterbytte annethvert år. Eventuelt 6000/12000km men har ikkje kjørt 600km engang i år så :-P

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: Årlig skifte av olje/filter?

Legg inn av MissNoble »

Jeg har ikke så fryktelig peiling, men har nettopp sittet og lett etter informasjon på dette selv. Det jeg ser rundt på nett er at veldig mange anbefaler å skifte olje før sykkelen skal på lagring, fordi brukt olje kan inneholde dritt som kan tære på ting hvis sykkelen står over tid, i tillegg til kondens som kan bety rust. Står litt mer om det her: http://mc24.no/article.php?articleID=856&categoryI..

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Årlig skifte av olje/filter?

Legg inn av chromecast »

Luftfilter holder 20000 om du ikke surrer rundt på støvete grusveger.

Men: på 40000 skal du ha ny dynamoreim. (Opprinnelig sagt 60000 men det har BMW endret)
Og selvsagt bytte gearolje, kardangolje og plugger. Bremsevæske byttes annen hver vinter.
Olja er ikke viktig på 5000 om den står i stabil temp.
Kanskje på tide å synce "forgasserne"...?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Årlig skifte av olje/filter?

Legg inn av kjellv »

For Yamaha er det også lagt inn årlig service i servicekalkulatoren i tillegg til de øvrige serviceintervallene. Denne inneholder oljeskift.
Hvor nødvendig det er å ta en årlig service hvis man har hatt service tidligere i sesongen kan man sikkert diskutere. Jeg vil nok tro at dette er lagt inn med tanke på de som kjører lite og bruker flere sesonger på et serviceintervall.
Brukt motorolje inneholder oftest bla.a. noe fosfor. Jo eldre og mer slitt motoren er, jo mer fosfor havner i motoroljen. Jeg foretrekker å bytte oljen ved sesongslutt med tanke på at denne brukte olja er i stillestående motor i mange måneder. Jeg bruker IKKE billig olje!

Svar