Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av LarsE »

FredrikE24 skrev: 23 aug 2017, 12:01 Jeg må si at til normal kjøring, så synes jeg Jawa 350en min en formidabel jobb. Tar heller den til butikken enn BMWen.
Problemet begynner når man ønsker å marsje i høy fart. Da blir lite krefter veldig slitsomt.

Merket det på skolesykkelen jeg kjørte, en FZ6, at den var slitsom å kjøre fortere enn 80 med. Voldsomt turtall og egentlig ganske lite fres å hente uten å sneppe ned et par gir. Først da våkner det til liv.

Jeg ser foreløpig ingen grunn til å ikke ha en 1200 i garasjen.. Selv om 350en er enklere å hive rundt. Jeg kjører langt styggere med Jawaen enn med BMWen... Også noe å tenke på.

Jeg liker å si:"Hvorfor ikke?". Hvorfor nøye seg med noe middelmådig når motorsykkelkjøring er noe man trives med?
Er ganske slik selv. En 650GS med 50 hest, og en 690 SMC med 67... 690en har også dyre bremser og oppheng, men kjører klart hardere med den "billige" 650en :P Var nedi med sidestøtta på den i dag, 690en har kyllingstriper som er like breie som dekka på 125ccen min...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 23 aug 2017, 21:40 Synd at du var uheldig/ dum/uoppmerksom/overmodig osv, hva vet jeg, og mista lappen. :O
Vel, shit happens. Bedre lykke neste sesong :prf
Var nok en god kombinasjon av adjektivene over :redface

Ja, dette går veien. Jeg slipper oppkjøring og i mens så rekker man å se ting i litt perspektiv. Det å se blålysene i speilet når man VET man blir førerkortløs midt i sommerferien er en meget ubehagelig følelse og definitivt noe man lærer av. Uten UP og fartskontroller så hadde vi nok kjørt som villmann de fleste av oss. Vertfall til tider. Noen må liksom skape en liten "frykt" for å bli tatt hos oss. Det gjør at vi skjerper oss og i dette tillfellet ble det min tur :redface

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 24 aug 2017, 11:16
Jompa skrev: 23 aug 2017, 21:40 Synd at du var uheldig/ dum/uoppmerksom/overmodig osv, hva vet jeg, og mista lappen. :O
Vel, shit happens. Bedre lykke neste sesong :prf
Var nok en god kombinasjon av adjektivene over :redface

Ja, dette går veien. Jeg slipper oppkjøring og i mens så rekker man å se ting i litt perspektiv. Det å se blålysene i speilet når man VET man blir førerkortløs midt i sommerferien er en meget ubehagelig følelse og definitivt noe man lærer av. Uten UP og fartskontroller så hadde vi nok kjørt som villmann de fleste av oss. Vertfall til tider. Noen må liksom skape en liten "frykt" for å bli tatt hos oss. Det gjør at vi skjerper oss og i dette tillfellet ble det min tur :redface
Er det vanlig å måtte ta oppkjøring når man mister lappen ved fart? Trodde det var kun vanlig i prøveperioden og ved fyllekjøring over en viss promille.

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av barske »

overlay skrev: 24 aug 2017, 11:21
Bjerknez skrev: 24 aug 2017, 11:16
Jompa skrev: 23 aug 2017, 21:40 Synd at du var uheldig/ dum/uoppmerksom/overmodig osv, hva vet jeg, og mista lappen. :O
Vel, shit happens. Bedre lykke neste sesong :prf
Var nok en god kombinasjon av adjektivene over :redface

Ja, dette går veien. Jeg slipper oppkjøring og i mens så rekker man å se ting i litt perspektiv. Det å se blålysene i speilet når man VET man blir førerkortløs midt i sommerferien er en meget ubehagelig følelse og definitivt noe man lærer av. Uten UP og fartskontroller så hadde vi nok kjørt som villmann de fleste av oss. Vertfall til tider. Noen må liksom skape en liten "frykt" for å bli tatt hos oss. Det gjør at vi skjerper oss og i dette tillfellet ble det min tur :redface
Er det vanlig å måtte ta oppkjøring når man mister lappen ved fart? Trodde det var kun vanlig i prøveperioden og ved fyllekjøring over en viss promille.
Det kommer an på uaktsomheten.
Les: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafik ... oreretten/

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Stian87 »

Mens man er inne på det, er det en prøveperiode på førerkort klasse A, eller gjelder den bare første gang man tar klasse B?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

barske skrev: 24 aug 2017, 11:44
overlay skrev: 24 aug 2017, 11:21
Bjerknez skrev: 24 aug 2017, 11:16
Jompa skrev: 23 aug 2017, 21:40 Synd at du var uheldig/ dum/uoppmerksom/overmodig osv, hva vet jeg, og mista lappen. :O
Vel, shit happens. Bedre lykke neste sesong :prf
Var nok en god kombinasjon av adjektivene over :redface

Ja, dette går veien. Jeg slipper oppkjøring og i mens så rekker man å se ting i litt perspektiv. Det å se blålysene i speilet når man VET man blir førerkortløs midt i sommerferien er en meget ubehagelig følelse og definitivt noe man lærer av. Uten UP og fartskontroller så hadde vi nok kjørt som villmann de fleste av oss. Vertfall til tider. Noen må liksom skape en liten "frykt" for å bli tatt hos oss. Det gjør at vi skjerper oss og i dette tillfellet ble det min tur :redface
Er det vanlig å måtte ta oppkjøring når man mister lappen ved fart? Trodde det var kun vanlig i prøveperioden og ved fyllekjøring over en viss promille.
Det kommer an på uaktsomheten.
Les: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafik ... oreretten/
I mitt tillfelle KUNNE jeg mistet lappen i opp til 8 måneder. (mellom 5-8 mnd med den farten jeg hadde). Hadde jeg mistet den i 7 måneder eller mer så måtte jeg tatt en såkalt "delvis oppkjøring" på nytt. Dette gjelder så vidt jeg har forstått kun det tyngste man har lappen på og kun oppkjøringen. I mitt tillfelle anntar jeg at dette hadde blitt på bil.

Hvis man kjører såpass fort at man mister lappen i over 10 måneder så kreves det full oppkjøring med teori og full pakke. Altså en meget dyr affære, ved siden av en klekkelig bot og nesten ett år uten førerkort. Er man i en såkalt prøveperiode så blir nok straffen enda værre.

Derfor var jeg veldig fornøyd når jeg kun fikk 5mnd. Da er det bare å vente og betale noen slanter for et nytt førerkort den 19.desember :)

Det er en kjip opplevelse og bli vinket inn når man veit man har driti seg ut. Spesielt midt i sommerferien. Men jeg har det med å ta ting ganske bra samt tillpasse meg så jeg lider ingen nød :) Som tidligere nevnt var jeg også litt "kjørelei" og mesteparten av ferien samt hovedturene var overstått.

Nå står den bare og godgjør seg i varm garasje uten at kilometerene tikker inn, og den har også steget drastisk i verdi etter prishoppet nå i sommer, så et salg vil komme godt ut hvis jeg bestemmer meg for bytte. Men siden detn kun har gått drøye 5k kilometer i skrivende stund så gir jeg den nok ett år eller to til vil jeg tro :)

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Baffin »

Bjerknez skrev: 23 aug 2017, 09:48
overlay skrev: 23 aug 2017, 08:25 Da blir jo neste sessong reddet :) Fortsetter med BMWen eller blir den byttet ut med noe mindre "entusiastiskt"? :P
Hehe, man får helt klart en lærepenge av noe slikt. Nå er ikke jeg dødsens avhengig av lappen til vanlig, men for dem som har det og spesielt i jobbsammenheng så kan dette bety personlig konkurs og det som værre er. Så sånn sett er jeg heldig.

Jeg trodde jeg hadde kål på hvordan UP bilene så ut, men en eldra hvit Saab hadde jeg ikke forventet å se i speilet med blålys i grillen...

Ja, man har jo alt for mye sykkel for norske veier og det setter tankene i kok om det virkelig er verdt det. Altså å ha en sykkel til over 200 laken med 165HK'er mens man putrer rundt i fartsgrensene og aldri befinner seg på bane...
Men BMW'en blir beholdt foreløpig så den blir med meg på tur neste år også.

Men ved neste sykkelbytte så kommer jeg muligens til å tenke annerledes. Man har jo kjørt litt friskt til tider de fleste av oss, og spesielt fellesturene i fjellheimen har gått friskt for seg. Et under at ikke flere har blitt vinket inn. Bot er en ting, men å miste førerkortet er så utrolig kjipt.

Men personlig bærer jeg verken nag til UP eller sammfunnet ellers grunnet dette. (hvorfor skulle jeg det egentlig). Jeg har mer enn nok og henge fingrene i frem mot Jul. Jeg har kjørt for fort og jeg ble fersket. Jeg tar det som en mann og finner glede i alternativene jeg har. EL-sykkel er faktisk LITT gøy... situasjonen tatt i betrakning.

Man slipper hjelm, kjøreutstyr og alskens remedier. Man setter seg på og sykler. En liten kaffetermos og en kvikklunsj i kurven gjør også turen litt mer trivelig. Vertfall det nærmeste jeg kommer MC-livet de neste 4 månedene :lol
Trist at du mista lappen Ove, men like trist er det at du kjører el-sykkel uten hjelm. :[-X
Man slipper ikke hjelm verken på el-sykkel eller vanlig tråsykkel :O , uten hjelm er vel ikke akkurat god reklame for de små på sykkel!
No må du pikade skjærpe dæ gutt

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Baffin skrev: 24 aug 2017, 13:26
Bjerknez skrev: 23 aug 2017, 09:48
overlay skrev: 23 aug 2017, 08:25 Da blir jo neste sessong reddet :) Fortsetter med BMWen eller blir den byttet ut med noe mindre "entusiastiskt"? :P
Hehe, man får helt klart en lærepenge av noe slikt. Nå er ikke jeg dødsens avhengig av lappen til vanlig, men for dem som har det og spesielt i jobbsammenheng så kan dette bety personlig konkurs og det som værre er. Så sånn sett er jeg heldig.

Jeg trodde jeg hadde kål på hvordan UP bilene så ut, men en eldra hvit Saab hadde jeg ikke forventet å se i speilet med blålys i grillen...

Ja, man har jo alt for mye sykkel for norske veier og det setter tankene i kok om det virkelig er verdt det. Altså å ha en sykkel til over 200 laken med 165HK'er mens man putrer rundt i fartsgrensene og aldri befinner seg på bane...
Men BMW'en blir beholdt foreløpig så den blir med meg på tur neste år også.

Men ved neste sykkelbytte så kommer jeg muligens til å tenke annerledes. Man har jo kjørt litt friskt til tider de fleste av oss, og spesielt fellesturene i fjellheimen har gått friskt for seg. Et under at ikke flere har blitt vinket inn. Bot er en ting, men å miste førerkortet er så utrolig kjipt.

Men personlig bærer jeg verken nag til UP eller sammfunnet ellers grunnet dette. (hvorfor skulle jeg det egentlig). Jeg har mer enn nok og henge fingrene i frem mot Jul. Jeg har kjørt for fort og jeg ble fersket. Jeg tar det som en mann og finner glede i alternativene jeg har. EL-sykkel er faktisk LITT gøy... situasjonen tatt i betrakning.

Man slipper hjelm, kjøreutstyr og alskens remedier. Man setter seg på og sykler. En liten kaffetermos og en kvikklunsj i kurven gjør også turen litt mer trivelig. Vertfall det nærmeste jeg kommer MC-livet de neste 4 månedene :lol
Trist at du mista lappen Ove, men like trist er det at du kjører el-sykkel uten hjelm. :[-X
Man slipper ikke hjelm verken på el-sykkel eller vanlig tråsykkel :O , uten hjelm er vel ikke akkurat god reklame for de små på sykkel!
No må du pikade skjærpe dæ gutt

Baffin
Så vidt jeg vet er det ikke påbudt med hjelm på tråsykkel?

Men jada, jeg ser sikkerheten rundt dette og at jeg er et dårlig forbilde, men jeg er en stor gutt så det bestemmer jeg selv :knegg
Å kjøre rundt med en isoporpotte på hodet er jeg alt for prippen til å gjøre, desverre :redface

Jeg gidder heller ikke å kjøpe meg en slik isopor potte bare for noen ukers sporadisk sykling. Nå er snart høsten her og rett etter kommer vinteren og til jul har jeg lappen igjen så da gidder jeg ikke det :redface

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 648
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av kgjersda »

Eg har to lenkjer til deg:

Godkjent CE-testet hjelm til 129kr.
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykkel/ ... 000035767/

Samt en video til inspirasjon:
https://www.youtube.com/watch?v=b9yL5usLFgY
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Er klar over at man får billige pottehjelmer på Biltema. Jeg er også klar over at en hjelm er bedre enn ingen hjelm ved et uhell. Men så lenge det ikke finnes et påbud så tar jeg ikke på meg en slik isopor potte.

Jeg har syklet store deler av barndomen (som de fleste). Jeg har kjørt i trær, gått på snørra på asfalten, blitt påkjørt av bil etc. men aldri fått en eneste hodeskade. Derimot slo jeg meg kraftig i hodet på ungdomskolen når jeg falt ned 2 meter fra en murkant og landet på grusen. Ikke mer enn lett hjernerystelse, men vil det si at man bør gå med hjelm på skolen også?

Jeg synes at syklister bør gå fri for alle disse påbudene. La meg for guds skyld slippe og være nervøs for politikontroll når jeg sykler. Hvordan overlevde vi egentlig før, når foreldrene røyket i bilen (og brukte askebegeret) på ferieturer. Når man som 10 åring fikk smake på pappas hjembrent (under tilsyn av voksne så klart) eller når man satt seg inn i bilen til ho mor uten sikkerhetsbelte (VW Boble). Eller når man husket på skolen uten godkjent underlag under huskestativet?

Jeg er nok kanskje av den gamle skolen, men jeg mener man lærer av egne feil langt fortere enn av å være redd for å bli stoppet i kontroll av politiet mens man sykler bortover veien med en kvikklunsj og en termos i kurven.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 24 aug 2017, 14:31 Er klar over at man får billige pottehjelmer på Biltema. Jeg er også klar over at en hjelm er bedre enn ingen hjelm ved et uhell. Men så lenge det ikke finnes et påbud så tar jeg ikke på meg en slik isopor potte.

Jeg har syklet store deler av barndomen (som de fleste). Jeg har kjørt i trær, gått på snørra på asfalten, blitt påkjørt av bil etc. men aldri fått en eneste hodeskade. Derimot slo jeg meg kraftig i hodet på ungdomskolen når jeg falt ned 2 meter fra en murkant og landet på grusen. Ikke mer enn lett hjernerystelse, men vil det si at man bør gå med hjelm på skolen også?

Jeg synes at syklister bør gå fri for alle disse påbudene. La meg for guds skyld slippe og være nervøs for politikontroll når jeg sykler. Hvordan overlevde vi egentlig før, når foreldrene røyket i bilen (og brukte askebegeret) på ferieturer. Når man som 10 åring fikk smake på pappas hjembrent (under tilsyn av voksne så klart) eller når man satt seg inn i bilen til ho mor uten sikkerhetsbelte (VW Boble). Eller når man husket på skolen uten godkjent underlag under huskestativet?

Jeg er nok kanskje av den gamle skolen, men jeg mener man lærer av egne feil langt fortere enn av å være redd for å bli stoppet i kontroll av politiet mens man sykler bortover veien med en kvikklunsj og en termos i kurven.
Nå kjører du jo rundt med en "isoporpotte" på skallen også på MC. Kanskje bare fordi det er påbudt?
Min sykkelpotte har trolig reddet livet mitt 2 ganger....men kvikklønsjturen tar jeg også uten hjelm ;-)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av xyvind »

Jeg skjønner hva du mener, B. Men nå har hjelmen (MC-hjelmen) redda livet mitt én gang allerede. Så jeg har et litt mindre forfengelig forhold til hjelm. Jeg har også sykla mye landeveissykkel i noen år, så jeg er vant med å bruke sykkelhjelm. Er bare å ta seg litt sammen og ikke bry seg om hva andre mener. Eller, man tror at andre bryr seg. Men det gjør de faktisk ikke. Og hva så om de gjorde det? :-)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av LarsE »

Stian87 skrev: 24 aug 2017, 12:39 Mens man er inne på det, er det en prøveperiode på førerkort klasse A, eller gjelder den bare første gang man tar klasse B?
Nei, prøveperiode gjelder bare klasse B.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 24 aug 2017, 15:06
Bjerknez skrev: 24 aug 2017, 14:31 Er klar over at man får billige pottehjelmer på Biltema. Jeg er også klar over at en hjelm er bedre enn ingen hjelm ved et uhell. Men så lenge det ikke finnes et påbud så tar jeg ikke på meg en slik isopor potte.

Jeg har syklet store deler av barndomen (som de fleste). Jeg har kjørt i trær, gått på snørra på asfalten, blitt påkjørt av bil etc. men aldri fått en eneste hodeskade. Derimot slo jeg meg kraftig i hodet på ungdomskolen når jeg falt ned 2 meter fra en murkant og landet på grusen. Ikke mer enn lett hjernerystelse, men vil det si at man bør gå med hjelm på skolen også?

Jeg synes at syklister bør gå fri for alle disse påbudene. La meg for guds skyld slippe og være nervøs for politikontroll når jeg sykler. Hvordan overlevde vi egentlig før, når foreldrene røyket i bilen (og brukte askebegeret) på ferieturer. Når man som 10 åring fikk smake på pappas hjembrent (under tilsyn av voksne så klart) eller når man satt seg inn i bilen til ho mor uten sikkerhetsbelte (VW Boble). Eller når man husket på skolen uten godkjent underlag under huskestativet?

Jeg er nok kanskje av den gamle skolen, men jeg mener man lærer av egne feil langt fortere enn av å være redd for å bli stoppet i kontroll av politiet mens man sykler bortover veien med en kvikklunsj og en termos i kurven.
Nå kjører du jo rundt med en "isoporpotte" på skallen også på MC. Kanskje bare fordi det er påbudt?
Min sykkelpotte har trolig reddet livet mitt 2 ganger....men kvikklønsjturen tar jeg også uten hjelm ;-)
Det er nå litt forskjell å kjøre MC og sykle da. Spesielt med tanke på hastigheten. Dessuten så ser MC hjelmen vesentlig bedre ut (synes jeg) enn den isoporpotta som får en til å ligne på en erigrert penis når man sykler. Ja, jeg inrømmer det... jeg er litt forfengelig. :redface

Jeg velger nå uansett å sykle uten hjelm, nettopp av den grunn. Så får andre bare kalle meg gal, ekstremsportutøver, selvmordskandidat eller værre ting. Jeg har et ganske avslappet forhold til det. Dessuten så sykler jeg en batteridreven damesykkel med kurv. Ikke akkurat fart som opptar meg når jeg beveger meg rundt på denne.

Men ja... så klart en hjelm er bedre enn ingen hjelm med tanke på sikkerheten. Men jeg er som sagt en stor gutt, så det bestemmer jeg selv. Blir uansett bare sporadisk sykling på meg fremover til jeg får lappen tilbake. :roll

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av FredrikE24 »

Sykkelhjelmen gikk av meg samtidig som støttehjula gikk av sykkelen. Min far sa at å sykle med en slik varm isopor-kloss på hodet klarner ikke akkurat tankene. På MC sitter man tross alt ganske stille, uten å slite seg ut på noen måte. På tråsykkel skal man jo faktisk trå en del, blir litt varm i pannebrasken av den slags. Hvorfor er det ingen som nevner at man må ha på seg beskyttelse andre steder? På motorsykkel blir man jo nærmest lynsjet i MC-kretser om man ikke har minst jakke, bukse og hjelm.

Sykla over gjennomsnittet mye som guttunge i mangel på noe annet å gjøre, uten hjelm. Hodet sitter på enda ;)

Svar