Er du en ATGATT-kjører på MC?
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Er du en ATGATT-kjører på MC?
All The Gear All The Time ?
Konsekvent ved bruk av sikkerhetsutstyr? Sko-, bukse- og jakke med polstring og skjerming, hansker og hjelm... uannsett turens lengde og planlagte varighet, eller ??
Ser jo mye ulik bruk av dette i trafikkbildet (foruten hjelmbruk da).
Er du ATGATT-kjører på MC?
Konsekvent ved bruk av sikkerhetsutstyr? Sko-, bukse- og jakke med polstring og skjerming, hansker og hjelm... uannsett turens lengde og planlagte varighet, eller ??
Ser jo mye ulik bruk av dette i trafikkbildet (foruten hjelmbruk da).
Er du ATGATT-kjører på MC?
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Har bare hatt lappen en halv sesong, og så langt har jeg hvertfall kjørt ATGATT-stilen. Føler meg litt utsatt uten ustyr, men samtidig liker jeg ikke å gå f.eks på skolen med kjøreklær.. Skal oppdatere "garderoben" i år, kanskje det blir noe litt mer skolevennlig, som mocycle jeans og skinnjakke :)
Har fjusket litt med passasjerer, særlig sko har vært mangelvare. Og delvis ryggskinne. Skal skjerpe meg der.
Har fjusket litt med passasjerer, særlig sko har vært mangelvare. Og delvis ryggskinne. Skal skjerpe meg der.
'94 Suzuki DR650
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Ikke AGATT.
Jeg kjører mye sykkel istedenfor bil (til butikken, til posten, et cetera). Da kjører jeg i jeans og joggesko.
Farten her er aldri mer enn 50 km/t så det er en veloverveid risiko.
Men alltid ryggskinne, kjørejakke og hansker.
[TaSK]
Jeg kjører mye sykkel istedenfor bil (til butikken, til posten, et cetera). Da kjører jeg i jeans og joggesko.
Farten her er aldri mer enn 50 km/t så det er en veloverveid risiko.
Men alltid ryggskinne, kjørejakke og hansker.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Må si jeg er ATGATT-kjøer, ja.
Har vel ikke forekommet at jeg har gått på akkord med utstyret siden jeg gjenopptok MC-kjøringen i 2006.
Unntaket er ryggskinne; den er det ikke alltid jeg bruker...
Har vel ikke forekommet at jeg har gått på akkord med utstyret siden jeg gjenopptok MC-kjøringen i 2006.
Unntaket er ryggskinne; den er det ikke alltid jeg bruker...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Ja, fullt utstyr. Tror kanskje jeg har kjørt noen få kilometer uten hansker en fryktelig varm sommerdag, men ellers fullt utstyrt ALLTID.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Er ikke syggskinne det elementet efter hjelm som er viktigst?AJ skrev: Unntaket er ryggskinne; den er det ikke alltid jeg bruker...
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Jo'a...tagesk skrev:Er ikke syggskinne det elementet efter hjelm som er viktigst?AJ skrev: Unntaket er ryggskinne; den er det ikke alltid jeg bruker...
[TaSK]
Hender jeg 'glemmer' den på disse korte turene...
Men er blitt flinkere til å huske den. Blir omtrent på samme måte som det å bruke bilbelte; skjer som en ren refleks at man finner den fram. De få gangene jeg glemmer den kommer jeg på det med en gang jeg tar på meg kjørejakken. Men så blir det litt slik at... pytt, pytt! skal jo bare en lite tur borti høgget her! ...
Skal for egen del skjerpe meg når den nye sesongen starter
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Uten å ha annet belegg enn mitt sunne fornuft vil jeg tro at det er bedre å droppe kjørejakken enn ryggskinnen.AJ skrev: Hender jeg 'glemmer' den på disse korte turene...
Faktisk, her i Syden ser man mange om sommeren som kjører "bare" med ryggskinne.
[TaSK]
PS: For ordens skyld så bor jeg ikke i Syden men i Italia. Rimini, det er Syden. Montemagno er ikke Syden.
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Skal slett ikke si meg uenig i dette; ryggskinne er viktig - bedre med intakt ryggrad enn 'asfalteksem' her og der... om uhellet skulle være ute...tagesk skrev: Uten å ha annet belegg enn mitt sunne fornuft vil jeg tro at det er bedre å droppe kjørejakken enn ryggskinnen.
Faktisk, her i Syden ser man mange om sommeren som kjører "bare" med ryggskinne.
[TaSK]
PS: For ordens skyld så bor jeg ikke i Syden men i Italia. Rimini, det er Syden. Montemagno er ikke Syden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
De siste 9 åra har æ ikke kjørt en meter uten ryggskinne,æ kjørte ut uten skinne og da gikk det så galt at æ
brakk ryggen,det gikk 5 år før æ kom mæ opp på sykkelen igjen.Har kanskje kjørt 4-5 mil uten bukse og sko,
ellers full pakke.
brakk ryggen,det gikk 5 år før æ kom mæ opp på sykkelen igjen.Har kanskje kjørt 4-5 mil uten bukse og sko,
ellers full pakke.
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Kjører stort sett med alt kjøreutstyr på. Har skjedd at jeg kjører uten kjørebukse og med vanlige sko. Men ellers er alt det andre på plass. Er det skikkelig varmt, har det hendt at jeg har tatt av meg hanskene også...
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
I Norge har jeg vært ATGATT-kjører etter at jeg fylte 20. Som mopedist i ungdommen derimot var hjelm maks av hva jeg tok på.
Må innrømme at på min lille Sør-Afrika-tur ble det en del kjøring uten hansker. Og til og med en liten tur til nær-butikken kun iført hjelm, t-skjorte og shorts.
Må innrømme at på min lille Sør-Afrika-tur ble det en del kjøring uten hansker. Og til og med en liten tur til nær-butikken kun iført hjelm, t-skjorte og shorts.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Siden jeg sjelden kjører noe mindre enn fire-fem mil når jeg først er ute med mc'n, så drar jeg nok på meg det meste, men ikke ryggskinne.
Dette tør jeg ikke benekte, men har aldri tenkt over det. Jeg har trodd at det nest viktigste må ha vært kjøredressen. Den hindrer at vi "slipes ned" når vi glir bort over asfalten. Med f.eks bomullsklær kan visst bomullen blande seg inn i dype skrubbsår og skaper farlige betennelser. I tillegg er den vel glattere så vi "glir" i stedet for å gå kast i kast og brekke både det ene og det andre i det vi lander.tagesk skrev:Er ikke syggskinne det elementet efter hjelm som er viktigst?AJ skrev: Unntaket er ryggskinne; den er det ikke alltid jeg bruker...
[TaSK]
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
donkeyman skrev: Er ikke ryggskinne det elementet efter hjelm som er viktigst?
[TaSK]
Skubbsår gror. Brudd i ryggen er, vel, ikke noe særlig.donkeyman skrev:Jeg har trodd at det nest viktigste må ha vært kjøredressen.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Ja og nei?
Kjørt 2 sesonger og frem til sommeren brukt alt kjøreutstyr selv om varmt i sommer å hadde da textil å det rant fra jeg gikk ut i sola. Ønsket da noe så hva bedre i varmen.
Nå kjøre jeg lær å pensjonert textil klærne.
Lær jakka er så trang at det ikke er plass til ryggskinne å bruke innleggsskinne uten nyrebelte som er langt mindre å nok gir mindre beskyttelse.
Men ska skaffe meg den ryggskinna med brystkasse plate men uten nyrebelte icon har. Tror den vil passe bedre å være lettere å ta og på uten at den vandre opp mot hjelmen å irritere må justeres. Miste jeg mye beskyttelse uten nyrebelte?
Hanskene jeg bruke nå er av sorten lær tett inntil huden uten foring men vanvittig mye mer kjøreglede.
Lær buksa jeg bruke har ikke hofte pads, har det noe å si?
Er jeg ikke nok beskyttet nå? Mye bedre å kjøre nå da klærne hjelper å ikke ødelgger kjøreopplevelsen. Hærligere mer taktilt grep på styre handtler, ryggen blir støtta å avlasta av jakke/bukse så henge isammen å jakka avlaste armene/skuldre så jeg kan slappe av. Føles og mye bedre. Likte ikke textil klærne jeg hadde da de føltes så boblete å svære ut.
Men lær ska jo beskytte best.
Kjørt 2 sesonger og frem til sommeren brukt alt kjøreutstyr selv om varmt i sommer å hadde da textil å det rant fra jeg gikk ut i sola. Ønsket da noe så hva bedre i varmen.
Nå kjøre jeg lær å pensjonert textil klærne.
Lær jakka er så trang at det ikke er plass til ryggskinne å bruke innleggsskinne uten nyrebelte som er langt mindre å nok gir mindre beskyttelse.
Men ska skaffe meg den ryggskinna med brystkasse plate men uten nyrebelte icon har. Tror den vil passe bedre å være lettere å ta og på uten at den vandre opp mot hjelmen å irritere må justeres. Miste jeg mye beskyttelse uten nyrebelte?
Hanskene jeg bruke nå er av sorten lær tett inntil huden uten foring men vanvittig mye mer kjøreglede.
Lær buksa jeg bruke har ikke hofte pads, har det noe å si?
Er jeg ikke nok beskyttet nå? Mye bedre å kjøre nå da klærne hjelper å ikke ødelgger kjøreopplevelsen. Hærligere mer taktilt grep på styre handtler, ryggen blir støtta å avlasta av jakke/bukse så henge isammen å jakka avlaste armene/skuldre så jeg kan slappe av. Føles og mye bedre. Likte ikke textil klærne jeg hadde da de føltes så boblete å svære ut.
Men lær ska jo beskytte best.