En amatør prøver seg
En amatør prøver seg
Det har falt meg inn et par ganger i løpet av livet at det hadde vært gøy å kjøre motorsykkel. Det har ikke vært noen grunn til det, ettersom jeg aldri har vært interessert eller hatt venner som er interessert i MC, men så har det virket litt artig likevel. Etter billappen, høgskoleutdannelse, bryllup for to år siden, barn i mars og huskjøp i april ble det nok litt for lite å finne på. Det var på tide å invitere tanken på MC tilbake.
Jeg flytter fra Oslo til Østfold, men beholder jobben min i hovedstaden. Det er for langt å gå til togstasjonen så jeg får behov for transport fra huset mitt til toget. Jeg må skaffe meg en moped, tenkte jeg og sparret litt med min svoger. Han hadde veldig lyst til å ta lappen på tung i løpet av livet og spurte hvorfor jeg ikke tok lappen på en MC-klasse for å ikke bli presset ut av sinte bilister som vil ligge i mer enn 45 km/t. Det hørtes jo fornuftig ut det, og sammen med noen flere argumenter og en påminnelse om at jeg faktisk har hatt lyst til dette en gang i blant hadde jeg bestemt meg for A1. Dette gjorde også at jeg kunne kjøre på E6 og dermed kjøre til en annen togstasjon om det skulle vise seg å lønne seg.
Dagen etter tok jeg en telefon til en trafikkskole for å spørre litt. Jeg er en nysgjerrig type som spør og graver mest mulig når jeg har fått en idé. Jeg fortalte at jeg hadde lyst til å ta A1 sertifikat og spurte om hva jeg trengte og hvordan opplæringen var lagt opp. "Hvor gammel er du?" spurte dama som åpenbart syns noe var rart. "Ehm.. 26?" svarte jeg litt forsiktig. "Også skal du ta lett!?!? Kom igjen da, du må jo ta deg mellomtung eller sånn?" var den klare beskjeden fra dama i telefonen. Jaja, det var kanskje ikke så dumt?
Etter den litt pinlige samtalen bestemte jeg meg for å ringe en annen trafikkskole også. Jeg lurte fortsatt på om det var noen som hadde tid til kjøretimer med meg etter hvert. Jeg startet likt, men denne gangen skulle jeg være litt føre var og si at det var A2 jeg skulle ta, selv om jeg ikke var helt sikker. "Hvor gammel er du?" hørte jeg i andre enden. Tonefallet var ikke til å ta feil av. "Eeeh. 26." måtte jeg svare igjen. "Også skal du ta mellomtung!?!?"
Så da har jeg tatt MC kurset, teorien er i boks og skal ha første kjøretime i klasse A den 13. juni. Jeg har ikke peiling på MC, men satser på det holder med en amatør som gleder seg
Jeg flytter fra Oslo til Østfold, men beholder jobben min i hovedstaden. Det er for langt å gå til togstasjonen så jeg får behov for transport fra huset mitt til toget. Jeg må skaffe meg en moped, tenkte jeg og sparret litt med min svoger. Han hadde veldig lyst til å ta lappen på tung i løpet av livet og spurte hvorfor jeg ikke tok lappen på en MC-klasse for å ikke bli presset ut av sinte bilister som vil ligge i mer enn 45 km/t. Det hørtes jo fornuftig ut det, og sammen med noen flere argumenter og en påminnelse om at jeg faktisk har hatt lyst til dette en gang i blant hadde jeg bestemt meg for A1. Dette gjorde også at jeg kunne kjøre på E6 og dermed kjøre til en annen togstasjon om det skulle vise seg å lønne seg.
Dagen etter tok jeg en telefon til en trafikkskole for å spørre litt. Jeg er en nysgjerrig type som spør og graver mest mulig når jeg har fått en idé. Jeg fortalte at jeg hadde lyst til å ta A1 sertifikat og spurte om hva jeg trengte og hvordan opplæringen var lagt opp. "Hvor gammel er du?" spurte dama som åpenbart syns noe var rart. "Ehm.. 26?" svarte jeg litt forsiktig. "Også skal du ta lett!?!? Kom igjen da, du må jo ta deg mellomtung eller sånn?" var den klare beskjeden fra dama i telefonen. Jaja, det var kanskje ikke så dumt?
Etter den litt pinlige samtalen bestemte jeg meg for å ringe en annen trafikkskole også. Jeg lurte fortsatt på om det var noen som hadde tid til kjøretimer med meg etter hvert. Jeg startet likt, men denne gangen skulle jeg være litt føre var og si at det var A2 jeg skulle ta, selv om jeg ikke var helt sikker. "Hvor gammel er du?" hørte jeg i andre enden. Tonefallet var ikke til å ta feil av. "Eeeh. 26." måtte jeg svare igjen. "Også skal du ta mellomtung!?!?"
Så da har jeg tatt MC kurset, teorien er i boks og skal ha første kjøretime i klasse A den 13. juni. Jeg har ikke peiling på MC, men satser på det holder med en amatør som gleder seg
Sist redigert av PWL den 24 mar 2021, 23:55, redigert 3 ganger totalt.
Re: En amatør prøver seg
Ikke noe å spekulere på. Du ville bare angret senere om du tok noe "lettere" og så måtte gjennom flere trinn for å få det du egentlig burde tatt med det samme :)
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: En amatør prøver seg
Ta tung, kjør til Oslo på jobb
Re: En amatør prøver seg
Ja, det er nettopp det. Jeg planlegger å kjøpe meg lett mc i første omgang pga pris, men det kan jo hende jeg syns det blir litt puslete på sikt. Eller at jeg føler meg tryggere på bruktmarkedet etter hvert og heller kjøper noe tyngre. Da er det jo dustete å ha tatt A1.
Re: En amatør prøver seg
Det koster ca like mye med en lett sykkel som en tung sykkel. Se etter Yamaha Fazer 600 før 2003. Kjøreskoler bruker/brukte denne typen sykkel. Og de er akkurat like rimelige i drift som en lett sykkel.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: En amatør prøver seg
Tro meg, A1 er altfor slapt. Så fort du har passasjer eller skal banke noen mil på motorveien merker man stresset med å holde 100km/t.
Selv kjører jeg mellomtung sykkel med 25hk vinterstid og det er like godt hver vår når man får ut det skikkelige jernet.
Selv kjører jeg mellomtung sykkel med 25hk vinterstid og det er like godt hver vår når man får ut det skikkelige jernet.
Re: En amatør prøver seg
Ingen vits i og ta noen lettere klasse. Om jeg ikke tar feil er kjøreopplæringa på A2 nærmest identisk med A, forskjellen er vell bare sykkelen. Selv kjøpte jeg meg en mellomtung sykkel etter at jeg hadde tatt A- lappen. Tenkte det var fornuftig og lære/ bli komfortabel på tohjul, med noe som ikke var en rakket under beina.Så kjøp hva du vil av sykkel, men greit med A om man skulle ombestemme seg senere! Uansett lykke til med lappen!
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38040
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: En amatør prøver seg
Velkommen til MC-blogger, PWL - eller loggfører, som jeg gjerne kaller det - her på MCsiden.no, aktivt forum for aktive MC-folk !
Ja, for her er mange aktive motorsyklister, som helt sikkert kan bistå med gode svar, råd og tips på ting du helt sikkert vil lure på underveis mot det som fort kan bli et av dine klokeste valg her i livet, å bli lisensiert motorsyklist på vei i et land med milevis med artige og utfordrende MC-veier!
Det tenker jeg blir stor stas !
Følger spent med på utviklingen videre.
Stå på! Dette skal du fint klare !
Også får du kanskje en kort, men givevende sesong på sensommeren og høsten i år .
Ja, for her er mange aktive motorsyklister, som helt sikkert kan bistå med gode svar, råd og tips på ting du helt sikkert vil lure på underveis mot det som fort kan bli et av dine klokeste valg her i livet, å bli lisensiert motorsyklist på vei i et land med milevis med artige og utfordrende MC-veier!
Det tenker jeg blir stor stas !
Følger spent med på utviklingen videre.
Stå på! Dette skal du fint klare !
Også får du kanskje en kort, men givevende sesong på sensommeren og høsten i år .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: En amatør prøver seg
Her er det bare å kjøre bånn guffe. Jeg tok lappen på tung A og som zarni endte jeg opp med å kjøpe mellomtung etterpå. Du får friheten til å kjøpe og kjøre akkurat det du vil. Trenger ingen teknisk innsikt, hvertfall visste ikke jeg noen ting før start. Kjørelærer skal lære deg alt det du trenger.
- Bjerknez
- Innlegg: 23136
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: En amatør prøver seg
Å ta A1 lappen som 26-åring blir som å drikke melk på raveparty. Skjønner godt hvorfor dem himlet med øynene
Prismessig er det vel også fint lite som skiller vil jeg tro.
Prismessig er det vel også fint lite som skiller vil jeg tro.
-
- Innlegg: 26
- Registrert: 28 okt 2018, 12:50
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 9 GT
Re: En amatør prøver seg
Fra en fersk pensjonist som er nybegynner på MC i sommer: Lykke til, du har mye å se fram til!
Jeg tok A2 i vår, og koser meg på mellomtung, akkurat passe for en fersking som meg :)
Jeg tok A2 i vår, og koser meg på mellomtung, akkurat passe for en fersking som meg :)
Re: En amatør prøver seg
Som jeg forstod er både pris og opplæring svært lik mellom alle tre klassene. Når man først skal bla opp 20.000kr+ er jeg helt enig i at det blir dumt å ikke ta A når jeg har mulighet.
Takk for alle lykke til og tips! Nå synes jeg det er lenge til juni
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: En amatør prøver seg
Vi er alle amatører. De som tror noe annet går gjerne på trynet.
Ta "størst mulig" lapp og velkommen på veien🏍🏍🏍
Ta "størst mulig" lapp og velkommen på veien🏍🏍🏍
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: En amatør prøver seg
A2 og A er i hvert fall akkurat samme opplæringen minus sykkeltype som kjøres.
Jeg kjørte faktisk A sykkel i A2 opplæringen min.
Oppgradering fra A2 til A er bare en utgift med litt kjøregårdskjøring og en kosetur på noen timer. Ingen krav om å bestå noen ting. Det var i hvert fall slik når jeg oppgraderte i 2017.
Jeg kjørte faktisk A sykkel i A2 opplæringen min.
Oppgradering fra A2 til A er bare en utgift med litt kjøregårdskjøring og en kosetur på noen timer. Ingen krav om å bestå noen ting. Det var i hvert fall slik når jeg oppgraderte i 2017.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: En amatør prøver seg
Første kjøretime nærmer seg, og om rundt 24 timer setter jeg meg på en sykkel med motor på for første gang
Noen tips utover å rekke timen og ta med lommeboka?
Noen tips utover å rekke timen og ta med lommeboka?